TikTok neemt een voorbeeld aan Twitch om creators voor zich te winnen
24 juni 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

TikTok neemt een voorbeeld aan Twitch om creators voor zich te winnen

TikTok introduceert een maandelijks live-abonnement om creators zo meer mogelijkheden te geven om geld te verdienen via het platform. Live Subscriptions zijn sinds 26 mei beschikbaar voor een aantal geselecteerde makers. In de komende maanden wordt de functie verder uitgerold. 

Wanneer je als gebruiker een abonnement hebt op een creator, kun je een - door de creator ontworpen - badges toevoegen aan je profiel. Ook kun je deelnemen aan exclusieve chats met makers, zodat je meer onderdeel wordt van de community

De nieuwe functie lijkt sterk op de manier waarop bestaande livestreaming platforms werken. Voor makers is de belofte van TikTok om ‘voorspelbaar maandelijks inkomen’ te verdienen een welkome toevoeging aan het platform. Meer focus op livestreaming kan ook nieuwe mogelijkheden meebrengen voor merken die een wereldwijd publiek willen bereiken. 

Wat kun je verwachten van Live Subscriptions

TikTok werd bekend met ultrakorte, vooraf opgenomen video’s. Blijkbaar ziet het platform nu een mogelijkheid in de wereld van livestreaming. Met Live Subscriptions doet TikTok het model van Twitch en later ook Facebook na: makers krijgen maandelijkse betalingen voor het maken van live uitzendingen, terwijl abonnees toegang krijgen tot speciale voordelen, zoals custom emoji’s die ze kunnen posten in een chatfeed. 

Bij de aankondiging van de nieuwe functie gaf TikTok in het bijzonder het potentieel aan voor beauty tutorials, video’s met recepten en gaming tips. Om in aanmerking te komen voor Live Abonnementen moet een maker voldoen aan de community-richtlijnen, minimaal 18 jaar oud zijn en ten minste 1000 volgers hebben. 

Sinds de start van de pandemie heeft TikTok zijn livestreaming tools voor makers en merken uitgebreid om hun publiek te blijven vermaken. Vorige uitbreidingen richtten zich al op het gebied van social commerce, waarmee het platform zijn inkomsten verder wil uitbreiden naast enkel traditionele advertenties. Volgens Insider Intelligence verdrievoudigt TikTok zijn advertentie-inkomsten dit jaar naar een totaal van 11,64 miljard dollar

Belangrijke stap om creators aan het platform te binden

Creators zijn essentieel voor het succes van TikTok. Nu concurrenten hun aandeel in de maker-economie proberen te versterken, is het van levensbelang voor TikTok om de creators op het platform blij te houden. TikTok heeft de reputatie dat een maker van de ene op de andere dag viral kan gaan. Dit is echter niet altijd positief. Makers die viral gaan dankzij de For You pagina kunnen hun bekendheid in een net zo snel tempo zien wegvagen. Maandelijkse lidmaatschappen geven creators meer stabiliteit en zekerheid. 

Naast de Live Descriptions neemt TikTok de laatste tijd meer stappen om makers voor zich te winnen. Zo kondigde het platform recent een revenue-sharing programma aan voor profielen met een bepaald aantal volgers. Daarnaast introduceerde TikTok een premium advertentieformaat genaamd Pulse. TikTok Pulse laat merken zien rondom de 4% populairste video’s in de app. 

Bron: Marketing Dive

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!