arrow_drop_up arrow_drop_down
Terugblik op onze business in 2020 (én lancering van een nieuw platform!)
30 december 2020 
11 min. leestijd

Terugblik op onze business in 2020 (én lancering van een nieuw platform!)

Het is de laatste aflevering van een heel bijzonder jaar. We zouden het kunnen hebben over doelen en goede voornemens en hoe we alles volgend jaar helemaal anders gaan doen. Maar als je ons een beetje kent, dan weet je dat we elk jaar hetzelfde doen, alleen een stukje beter.

In plaats van goede doelen stellen, is het misschien leuk om even terug te kijken naar het afgelopen jaar. Wat hebben we uit dit jaar gehaald? Wat zijn onze beste inzichten geweest? Wat zijn onze leukste acties geweest? Wat gaan we meenemen naar volgend jaar? En wat juist niet?

Het beste jaar ooit

Dit jaar is voor de IMU het beste jaar ooit geweest. We zijn enorm gegroeid met het team. Ook qua bereik en omzet hebben we een belachelijke groei gemaakt.

Onze business is net niet verdubbeld, maar het zit aardig in de buurt.

Wat Martijn het meest is bijgebleven, is de boeklancering van de Online Marketing Tornado en alles wat we daar omheen hebben gedaan.

Eind vorig jaar hadden we een meeting waarin we onze plannen voor dit jaar bespraken. We hadden een hele lijst met grootse plannen waarvan meer dan de helft niet is uitgevoerd of niet eens is aangeraakt. Op basis van die plannen hebben we de belangrijkste stappen uitgekozen.

Toen hebben we besloten: dat boek moet er sowieso komen!

Door het boek te schrijven, hebben we een laag instap product gecreëerd waarmee we veel mensen hebben bereikt. Die kunnen vervolgens aan de slag met onze software omdat ze beter weten wat de software precies doet. Toen is het feest begonnen.

Van AFAS Circustheater naar boek

In 2019 huurden we in april het AFAS Circustheater af voor ons IMU Live event. We vroegen aan de zaal: “Als je dit jaar maar één marketingactie zou mogen doen, wat zou die actie dan zijn?” Voor ons was dat de actie in het AFAS Circustheater.

We wilden een groot evenement organiseren met meer dan 2000 mensen in een zaal. In één dag tijd wilden we aan de bezoekers laten zien wie we waren en ze meteen een spoedcursus online marketing geven. Speciaal daarvoor hebben we het Tornado model ontwikkeld. We presenteerden het model en gaven mensen de mogelijkheid om onze software gratis te proberen.

Best veel mensen zijn na de actie in het AFAS Circustheater ingestapt. Maar als we kijken naar hoeveel geld het had gekost, was het voor ons niet een heel succesvol evenement. Maar mensen hebben het er nog steeds over. Het was ontzettend gaaf.

Vergeleken met het evenement van vorig jaar, hebben we dit jaar maar een klein detail aangepast.

Het  Tornado model is precies hetzelfde gebleven, maar in plaats van er een evenement omheen te organiseren, hebben we er een boek van gemaakt.

Na de lancering van het boek hebben we lezers wederom de optie gegeven om gratis met onze softwaretools aan de slag te gaan. Het is hetzelfde model, dezelfde actie, maar in een iets andere vorm. Het was een enorm succes en het heeft onze business op zijn kop gezet, op een hele positieve manier.

Het is de katapult geweest om de komende jaren op door te bouwen.

Van boek naar online programma

Binnen tweeënhalve week hebben we 15.000 boeken verkocht. Dat was veel meer dan we hadden gedacht. Martijn verwachtte dat het mooi zou zijn als we in één week 5000 boeken zouden verkopen. Tonny had de verwachting al iets lager gezet en wilde in een week 2000 boeken verkopen.

Uiteindelijk behaalden we die 5000 verkopen al binnen twee dagen.

Als je naar de geschiedenis van de IMU kijkt, hebben we vooral software verkocht in abonnementsvorm. Een lidmaatschap verkopen is veel moeilijker dan producten met een eenmalige aanschafprijs verkopen. Als we sales maakten, ging dat altijd in tientallen. Bij goede lanceringen in honderdtallen. Maar nooit in duizendtallen. Daarom hadden we nooit verwacht dat duizenden mensen ons boek zouden kopen.

In september, toen de IMU 10 jaar bestond, hebben we een vergelijkbare actie gedaan, maar dan weer in een andere vorm. We lanceerden toen de Online Marketing Tornado Masterclass voor een tientje. We verkochten er 9500 van in één week. Met upsells meegerekend verdienden we anderhalve ton met een cursus van een tientje. Dat was een enorme eye opener.

Het is makkelijker ondernemen als je dure producten verkoopt. Je hoeft dan relatief weinig mensen te bereiken, hoeft minder klantenservice te verlenen en er zijn hogere marges. Maar ‘de grote massa’ is ook heel interessant. Zeker als je je business runt zoals wij dat nu doen.

Alle mensen die ons online programma kochten, werden ook warm gemaakt voor de software. Vanuit de cursus stroomden veel mensen door naar de drie softwarepakketten. Zo kwamen de twee werelden heel mooi bij elkaar.

De eerste keer frictie

Naast de marketing hoogtepunten, hebben we nog veel andere gave dingen meegemaakt. Zo is ons team enorm gegroeid. Ook hebben we wat dieptepunten gehad met corona, waar iedereen dit jaar mee te maken had.

Aan het einde van het jaar denk je heel snel terug aan hoogte- en dieptepunten, maar je vergeet de dingen die daar tussenin zaten. Soms loop je een aantal weken met iets rond en is het daarna weer uit je systeem.

Een van die dingen is dat we dit jaar frictie hebben gehad.

Normaal zijn we het over vrijwel alles met elkaar eens en liggen we lekker op één lijn, maar dit jaar waren we het voor het eerst oneens.

Toen we het boek gingen lanceren, waren we het niet eens over de ondertitel.

Tonny wilde iets degelijks. Martijn wilde een sexy headline schrijven. Hij wilde de voordelen benoemen en het moest een beetje schreeuwerig zijn. Dat was de eerste keer dat er iets van frictie was.

Waar Martijn het had over een sexy headline vond Tonny het goedkope commercie waarmee je de boodschap bekliedert. Tonny dacht dat het verhaal zichzelf verkoopt en een zekere elegantie uitstraalt. Dat is de top die je kunt bereiken in marketing: iets is zo elegant dat je het sowieso wil hebben. Als je die elegantie niet hebt, heb je overtuigingskracht nodig. Dan komen er spierballen bij en moet je mensen redenen geven om het te kopen.

Tonny wilde de ondertitel: ‘Blauwdruk voor een wervelende online business.’

Martijn een andere titel in gedachten: ‘Onze beste 300 technieken die ons de afgelopen jaren zoveel miljoen omzet hebben opgeleverd!’ Lekker Amerikaans en focus op geld verdienen.

Het is goed dat we het niet altijd met elkaar eens zijn, want daar worden we alleen maar scherper van. Dat is het leuke aan het feit dat we dit samen doen.

Uiteindelijk komen we vaak in het midden uit. Het schreeuwerige van Martijn aan de ene kant, en het oersaaie van Tonny aan de andere kant. Dan vinden we een mooie middenweg.

Hoe we samen de IMU runnen

Dit jaar zijn we allebei gegroeid en daardoor kunnen we ons allebei meer richten op de dingen die we leuk vinden. De verdeling is wel mooi geworden. Tonny is weer veel meer bezig gegaan met zoekmachine optimalisatie, terwijl hij daar een paar jaar geleden juist vanaf wilde. Het is een vak waarbij je rustig bouwt en elke dag zo ver komt als dat je komt. Dat vond hij met het schrijven van het boek ook heel fijn.

De lancering van het boek was een mooi hoogtepunt, maar voor Tonny was het schrijven van het boek het echte hoogtepunt.

We bepaalden samen wat er in het boek kwam en wat we in bepaalde stukken wilden zeggen. We wisten precies wat de opbouw zou worden. Alleen de feitelijke woorden moesten nog geschreven worden. Als we dat tegelijkertijd zouden doen, zouden we door elkaar heen schrijven en de deadline niet halen. Daarom besloten we het te verdelen.

Tonny schreef het boek en Martijn managede het bedrijf. Dat was een enorme lifehack. Tonny was alleen op maandag op kantoor. De andere dagen deed hij een fitness challenge en schreef hij aan het boek. Zijn leven bestond uit trainen, schrijven, trainen en schrijven. Na zes weken was er een boek en een afgetraind lichaam.

Tijdens deze challenge merkte Tonny dat hij heel dicht kwam bij wat hij het allerliefst zou doen. Hij hoefde niet te verkopen en het hoefde niet per se nú te gebeuren. Hij kon zich in zijn eigen tempo helemaal verliezen in een passieproject.

Uiteindelijk is het project een beetje ontspoord: het boek werd drie keer zo dik als we oorspronkelijk hadden gepland. Het was de bedoeling om het boek als een gratis weggever aan te bieden.

Achteraf bleek het boek waardevoller dan een high end cursus van een paar duizend euro.

We hebben daarom best vaak getwijfeld of we dit wel moesten doen. We schreven nu één boek, maar het hadden ook zes boeken kunnen zijn. Dan hadden we de komende zes jaar elk jaar een boek gehad om te lanceren. Door het boek wél in zijn geheel te lanceren hebben we een belangrijke doorbraak doorgemaakt.

Alles komt samen in één proces

Sinds de lancering van het boek is het voor ons stukken makkelijker geworden om onze producten te promoten. Het is eigenlijk niet verstandig om veel verschillende dingen te willen promoten. Daar liepen we op een gegeven moment tegenaan. We hadden onze bedrijven Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Traffic Leaders en SalesPassie. Dankzij het boek konden we alle tools in één lancering promoten.

Daar hebben we lang over nagedacht. We overwogen om op één tool te focussen. Maar dan moet je steeds opnieuw lanceren en ben je constant aan het verkopen. Daarom hebben we het samengevoegd. Dat is de kern geweest van dit jaar. We hebben nu één proces. Het boek is het startpunt. Vanuit daar verwijzen we mensen door naar de volgende stap: de software.

Volgend jaar willen we dit doorzetten. Alles moet naar één proces toe. Daarom nemen we afscheid van de masterminds. Doordat corona uitbrak, gingen we van fysieke masterminds naar online coaching.

We hebben gemerkt dat er veel potentie zit in online events. Mensen staan er meer voor open dan een jaar geleden.

Daarom hebben we besloten onze drie coachingsprogramma’s volgend jaar samen te voegen in één programma dat volledig online plaatsvindt.

Enorme groei in personeel

Toen corona uitbrak, zetten de meeste bedrijven hun vacatures stop. Alle vacatures gingen offline. Maar die van ons niet. We kregen daardoor veel meer sollicitanten. We hebben ontzettend veel talent binnengehaald. Begin dit jaar waren we nog met 17. Inmiddels is het team 29 man en vrouw sterk. Het is heel snel gegaan. Zakelijk gezien is het voor ons een topjaar geweest.

Doordat er in korte tijd veel nieuwe klanten bij kwamen, was het lastig voor het support team om al die klanten op tijd van goede antwoorden te voorzien. Nu hebben we in vier maanden tijd vier nieuwe mensen aangenomen voor het support team. Als die allemaal zijn ingewerkt, zitten we weer op het niveau waarop we aan het begin van dit jaar zaten. De enorme groei heeft zo ook zijn uitdagingen meegebracht.

Dankzij de groei konden we meer gaan specialiseren met de mensen die we aannamen. Zo is Michelle bij het team gekomen en richt zij zich volledig op video. Zij is degene die Online Barketing tot leven heeft gebracht. Ook heeft ze onze videomarketing naar een hoger niveau getild.

Verder hebben we een dedicated software-tester toegevoegd aan het team: Martin. Dat testen deden we eerst zelf, maar nu hebben we iemand die daarvoor is opgeleid. Dat soort mensen zijn juist op ons pad gekomen door corona. En doordat we zo hard zijn gegroeid, konden we ze ook makkelijker aannemen.

Tot vorig jaar was de IMU nog vooral de Tonny en Martijn show. Dit jaar zie je ook meer van het team. Zo hadden we laatst de Instagram take overs. Op initiatief van Danielle. Zij had als idee dat de mensen uit ons team voor één dag de IMU Instagram overnamen. Ze lieten zien hoe ze vanuit huis werkten. Dat vonden we zelf de leukste content die we dit jaar hebben gedeeld.

Een nieuw jaar en een nieuwe fase voor de IMU

Er komt een hele nieuwe fase aan voor het bedrijf. Vanaf volgend jaar hebben we een nieuw kantoor waar we nog 10 jaar kunnen blijven zitten. We gaan nu het bedrijf bouwen dat het altijd had moeten worden. Alles hiervoor is de onderneming geweest die heeft gezorgd voor cashflow, marktaandeel en ervaring.

Het fundament ligt nu. Het is opgebouwd vanaf de allereerste witte pagina met betaalknop naar wat het nu is: een bedrijf met bijna 30 man.

Het begint echt iets groots te worden en we hebben er heel veel zin in.

We hebben vooral veel zin in het nieuwe jaar. De enige uitdaging van het afgelopen jaar was dat we zo weinig samen zijn geweest met het hele team. Sommige nieuwe medewerkers hebben we nog amper gezien. We hopen dat we volgend jaar weer richting het normale kunnen gaan en elkaar een knuffel kunnen geven. We hebben er heel veel zin in om alles met het hele team op te gaan pakken en het bedrijf groter te maken.

Nieuw: IMU+

Volgend jaar strepen we IMU Silver en Gold door en komen we met iets nieuws:

Eén programma. Je kunt jezelf als ondernemer niet serieus nemen als je hier geen lid van bent. Dat is het idee.

We willen een mastermind creëren waarin je gelijkgestemde ondernemers kunt vinden. Een mastermind is goed, niet door degene die hem verkoopt, maar door de slimme mensen die erin zitten. We zien dat heel veel ondernemers behoefte hebben aan een mastermind. Je hebt daar verschillende niveaus in. De ene is nog starter, terwijl de ander al 10 miljoen omzet maakt. Op alle levels is er een behoefte aan een mastermind en wij willen faciliteren dat die mensen elkaar kunnen vinden.

We hebben meerdere cursussen en die gaan we samenvoegen in één online programma. Er komen ook externe programma’s bij. Je kunt het zien als een soort Netflix waar alles in zit. Dat is pilaar één.

Pilaar twee is dat er een community in zit, zodat je mensen kunt ontmoeten, vragen kunt stellen, successen kunt delen en jezelf kunt voegen bij sub-groepen. Dat doen we voorlopig online, maar zodra het weer kan, willen we ook offline dingen gaan organiseren.

Als je lid bent van IMU+ heb je toegang tot een netwerk van ondernemers die met online marketing bezig zijn. Je kunt vriendschappen vormen, masterminden, lokaal afspreken en dingen van elkaar leren. Dat is de kern.

Er is vanaf volgend jaar elke maand wel iets te doen binnen het membership. Zo komt er elke maand een externe expert om een training te geven, doen we website review marathons en organiseren we toffe challenges. Elke maand zijn er meerdere toffe activiteiten, zodat je steeds weer een boost krijgt om lekker bezig te blijven.

Het wordt een mooi overall programma. Daarom noemen we het IMU+. Het is IMU plús externe experts en plús de community. Het is net dat beetje extra.

Het wordt een heel vet geheel. We betrekken ons team er ook bij. Bijvoorbeeld met de website review marathons.

Het wordt een totaal programma, en we doen het allemaal samen. Daar hebben we heel veel zin in. Dat we veel meer mensen op een betere manier kunnen helpen. Ook voor ons wordt het leuker, want wij kunnen ons focussen op de dingen waar we echt goed in zijn.

Het wordt een mooi jaar.

Er wordt aan alle kanten gebouwd en we hebben er ontzettend veel zin in.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.