Tagg lanceert social branding app voor Gen Z
30 december 2021 
in Nieuws
5 min. leestijd

Tagg lanceert social branding app voor Gen Z

Gen Z is niet tevreden met de huidige social media-platformen en bouwt daarom aan nieuwe apps die wél bij hun behoeften aansluit. Zoals Tagg, een social branding app voor creatieve tieners en twintigers. Het nieuwe platform krijgt al ondersteuning van Twitter cofounder Biz Stone, voormalig Facebook vice president of growth Ed Baker en TripAdvisor oprichter Stephen Kaufer. 

Tagg werd opgericht door alumni van Brown University en de Rhode Island School of Design. Het platform is op dit moment nog in beta met enkele duizenden gebruikers en met nog duizenden mensen op de wachtlijst. 

Tagg profiel voorbeeld

Wat is Tagg?

Tagg is een link-in-bio dienst met een sociaal element dat creators aanmoedigt de connectie op te zoeken, samen te werken en vriendschappen te ontwikkelen. 

“In de digitale wereld geldt: hoe authentieker je merk, hoe oprechter je connecties. Bestaande social media platformen komen op dit gebied tekort en zijn niet gebouwd voor de kruising tussen branding en verbinding”, legt Tagg uit. Tagg wil zijn gebruikers de kans bieden om zichzelf volledig uit te drukken, zonder beperkingen. 

Je kunt je Tagg-profiel gebruiken voor verschillende doeleinden. Het kan dienen als een social media profiel, maar je kunt het ook gebruiken om je kunst te promoten of om te netwerken. Op basis van waar je je profiel voor wilt gebruiken, kun je kiezen uit vijf verschillende ‘profile skins’ wanneer je de app voor het eerst installeert. Vervolgens kun je je pagina aanpassen, mensen volgen en content posten zoals je op andere social media zou doen. 

Tagg voorbeeld

Het grote verschil met andere social media? Tagg laat bewust niet zien hoeveel likes een post heeft gekregen. “We hebben geen likes. Alleen reacties, delen en views. We willen dat de creatievelingen op ons platform hun favoriete zelf zijn, zonder stigma”, legt medeoprichter Victor Loolo uit. 

Vooral het Gen Z publiek - waar Tagg voor is gebouwd - is niet altijd blij met like-counts. Het moedigt aan om zichzelf te vergelijken met anderen op een oppervlakkige manier. In de VS is zelfs een wet voorgesteld om like-counts te verwijderen voor social media gebruikers jonger dan 16 jaar, omdat het de mentale gezondheid van tieners in gevaar brengt. 

Met dit idee in het achterhoofd, lijkt het ‘social branding’ aspect van Tagg misschien wat tegenstrijdig. Branding kan klinken alsof je jezelf in een hokje stopt. Het idee van Tagg gaat echter veel verder dan dat. Het platform wil gebruikers helpen om uit hun comfortzone te stappen. 

Zo zijn de preset skins waarmee gebruikers hun profiel kunnen maken slechts een suggestie. Het platform biedt ook de mogelijkheid om met een volledig leeg profiel te starten, zodat ze hun eigen categorieën kunnen creëren om hun content in onder te verdelen. 

“Profielen kunnen er heel divers uitzien, dat is wat er zo mooi aan is. We wilden weg stappen van de traditionele en beperkende profielen die social media apps hebben. Gen Z hecht veel waarde aan vrijheid in expressie en uniekheid”, legt cofounder Loolo uit. De profile skins zijn niet bedoeld om gebruikers te beperken, maar om ze een makkelijke manier te geven om meteen met het platform aan de slag te gaan. 

Het idee achter Tagg

Medeoprichter Loolo haalde de inspiratie voor Tagg uit zijn eigen ervaring als football-speler op Brown University. Hij merkte dat mensen hem in het hokje ‘student atleet’ stopten, maar dat ze niet zagen wat hij daarnaast nog meer was. 

Hetzelfde zie je gebeuren bij iemand die bijvoorbeeld kookvideo’s deelt op TikTok. Mensen zien je als iemand die kookvideo’s maakt. Maar misschien houdt diegene daarnaast ook van games. Tagg wil zijn gebruikers de ruimte geven om elk deel van hun leven te laten zien en zo een meer holistisch beeld van zichzelf te schetsen. 

Zijn punten op basis van engagement de toekomst?

Op dit moment kunnen Tagg-gebruikers punten verdienen door actief te zijn op het platform. Hoewel deze punten - net als likes op foto’s - een wat oppervlakkige functie zijn, ziet Loolo er toch wat in om de functie aan te houden in de toekomst van de app. 

“Een van onze doelen is om creators te helpen begrijpen dat een directe beloning op het delen van content en deelnemen aan de community de oplossing is voor de problemen in de creator-economie. Op dit moment worden veel creators nog onderbetaald en zitten ze vast aan inconsistente deals met merken. 

In de toekomst stapt Tagg mogelijk over op een systeem waarbij gebruikers punten met waarde kunnen verdienen. Maar op dit moment richt Tagg zich vooral op het onboarden van meer gebruikers van zijn wachtlijst en het vergaren van meer potentiële gebruikers. 

Bron: TechCrunch

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!