Wat doe je als het niet lukt als ondernemer?
05 januari 2022 
7 min. leestijd

Wat doe je als het niet lukt als ondernemer?



De stelling van deze week: ‘Als ik samenwerk met jullie, dan word ik altijd succesvol’. 

Martijn en Tonny zijn het beiden oneens.

We hebben hier een vraag over gekregen van Marion:

‘Hey Tonny en Martijn. Als we jullie mogen geloven, zijn we altijd succesvol op het moment dat we met jullie producten aan de slag gaan en dat stap voor stap integreren. Nu is mijn vraag, is dat ook zo? En als het niet zo is, waar kan het dan aan liggen? Welke fouten maken we dan?

We zijn het dus niet helemaal eens met de stelling. Maar wel met een kleine nuance.

Wij roepen niet vaak iets over een garantie voor succes. We laten zien hoe wij dingen hebben gedaan en zijn daar open in. Als we case studies laten zien, zijn het altijd succesvolle. We laten zelden zien dat iemand alle stappen heeft gevolgd, zonder dat er iets uit is gekomen. Dat is ook niet echt een inspirerend verhaal.

We begrijpen wel dat het soms op mensen overkomt alsof we beweren dat iedereen die met onze producten werkt automatisch succesvol wordt. Als we marketing doen, zeggen we vaak dingen als: ‘Wil je hoger scoren in Google? Ga dan aan de slag met onze PDF’.

Maar dan moet je het wel zelf toepassen. Wij zijn ervan overtuigd dat het werkt. Maar niet iedereen behaalt er automatisch succes mee. We maken het wel makkelijker. Met onze tools willen we het makkelijker maken voor ondernemers om de juiste stappen te zetten in hun marketing.

Is je boodschap duidelijk?

Met onze producten faciliteren we succes. We garanderen het niet. We zien het regelmatig mis gaan. Dat kan door verschillende factoren komen.

De meestvoorkomende factor is dat het ondernemers niet lukt om hun boodschap goed naar voren te brengen.

Wat zijn nu echt de voordelen van je product?

Wat maakt jou nu echt uniek? Waarom moeten mensen echt met jou gaan werken?

Wat is een concrete belofte die je maakt?

Wij starten elke challenge en grote training die we doen met een set aan marketingvragen, zoals:

  1. Wie is je doelgroep?
  2. Wat voor behoefte vervul je?
  3. Wat voor pijnpunt los je op?

Verwerk deze punten eens in je website. Bijna elke website review die we doen, komt terug op deze drie kernelementen. De boodschap is niet duidelijk. En als je boodschap niet duidelijk is, wordt het voor een bezoeker heel moeilijk om iets bij je aan te schaffen.

Een onduidelijke boodschap, daar zit bij de meeste mensen het probleem. Iets anders

Webdesign vs. marketing

Een ander probleem dat we vaak terugzien, is dat ondernemers in een webdesign rol stappen en niet in een marketingrol. Ze blijven bouwen, maar waar ze aan bouwen ziet nooit het daglicht. De dingen die ze online zetten, dragen niet direct bij aan sales.

Iets anders wat we vaak hebben gezien, is dat ondernemers in een webdesign rol raken en niet zozeer in een marketingrol. Ze blijven bouwen, maar het ziet nooit het daglicht. En de dingen die ze online zetten, dragen niet direct bij aan sales.

Het allereerste wat je wilt doen als je een business start, is dat je daadwerkelijk euro’s gaat verdienen. Dat is je eerste prioriteit als je een levensvatbaar bedrijf wilt neerzetten. Het wordt pas een bedrijf als je omzet maakt.

Tonny ziet dat veel ondernemers bang zijn voor dat eerste omzet moment. Zodra je omzet maakt, wordt het echt. Als dat eerste omzet moment tegenvalt, valt je droom meteen in duigen. Het is heel comfortabel om dat voor je uit te schuiven.

Eerst moet de hele website af, het product moet beter, er moeten visitekaartjes komen, je twijfelt nog over het logo, je wilt eerst een heel publiek op social media opbouwen, eerst meer volgers, een mailinglijst. Dat product verkopen komt later wel.

Zo moet het dus niet. In plaats daarvan kun je beter beginnen met één pagina waarop je duidelijk maakt wat voor product je verkoopt en hoe iemand het kan kopen. Via een advertentie stuur je mensen uit de juiste doelgroep er naartoe. En als die het daadwerkelijk kopen, kun je het groter maken.

Geen quick fix

Met onze producten verkopen we geen quick fix. Vooral niet als je nog moet beginnen. Je staat niet van de ene op de andere dag bovenaan in Google. Ook niet als je Phoenix gebruikt. Je moet het eerst opbouwen.

Als je je website af hebt, komen er nog niet meteen duizenden bezoekers op af. Je zult eerst een strategie moeten gaan voeren.

Hoe kom je aan bezoekers? Dat doe je bijvoorbeeld via advertenties, een SEO-strategie, content strategie of social media. Er zijn verschillende manieren. Veel daarvan kosten wel wat meer tijd. Tenzij je advertenties inzet en de kraan opendraait. Dan moet je alsnog zorgen dat de boodschap duidelijk is.

Wij verkopen geen quick fix, maar we verkopen wel tools waarmee je stap voor stap een business bouwt voor de lange termijn.

Waar zit het probleem

Ondernemers die nog geen omzet maken, maken zichzelf vaak heel druk met allerlei verschillende dingen. Ze planten overal een zaadje, tot er vanzelf iets lukt. Je hebt allerlei plannen voor de komende jaren in je hoofd. Je doet allerlei verschillende dingen en het liefst betrek je er zoveel mogelijk andere mensen bij. Zo heb je het idee dat het niet aan jou ligt en dat je daadwerkelijk veel in beweging aan het zetten bent.

Dit alles is contraproductief. Is je business nog niet succesvol? Stel jezelf dan de volgende vraag:

‘Waarom loopt mijn business niet?’

Wat is de primaire bottleneck waar de groei stagneert? Je product wordt niet verkocht. Dat is het probleem. Maar waarom wordt je product niet verkocht? Dat kun je terugredeneren.

Vraag jezelf als eerste af: konden mensen het daadwerkelijk kopen? Zo nee, dan gaat het daar fout. En kon dat wel? Ga dan verder met de volgende vraag: hebben mensen het product daadwerkelijk gezien? Zijn mensen op je betaalpagina geweest? Zo niet, dan is het daar misgegaan.

Zo beredeneer je steeds een stap terug. Zijn mensen niet op je betaalpagina geweest, maar wel op je verkooppagina? Dan is er iets met je verkooppagina aan de hand. Zijn mensen wel op je website geweest, maar niet op je verkooppagina? Dan zit daar het probleem. Dit betekent niet dat je product niet goed loopt, maar laat zien dat er iets mis is met het proces om mensen naar je salespage te krijgen.

Heb je wel veel bezoekers gehad op je verkooppagina? Pas dan kun je een conclusie trekken over je product. Misschien was het de verkeerde prijs, de verkeerde vormgeving of de verkeerde methode van verkopen.

Voordat je de conclusie trekt: ‘Mijn business loopt niet’, kun je beter kijken naar welk deel van je business wel loopt. Kijk vervolgens waar het probleem zit waardoor het niet goed loopt. Dat is waar je aan kunt gaan werken.

Kijk niet alleen naar wat er mis gaat, maar kijk ook eens naar welk stukje van je business wél werkt. Waar wordt geld mee verdiend? Breng dat in kaart en haal alle ruis weg. Stek je energie alleen maar in dat kleine stukje dat wel werkt.

Stel, je hebt een webshop met 100 producten, waarvan er 2 goed lopen. Doe die andere 98 dan weg en focus al je marketingbudget en tijd op het verbeteren van die twee producten.

Is er wel behoefte aan jouw product?

In de kern wil je blijven kijken naar: wat werkt goed en waar creëer je duidelijkheid? Is er wel een doelgroep voor je product? Kun je het duidelijk overbrengen? En willen mensen het wel bij je aanschaffen? Dat is het allerbelangrijkste. Focus je niet op de details die minder goed lopen, maar op de processen die daadwerkelijk voor leads en klanten zorgen.

Wanneer je op die dingen blijft focussen en stap voor stap onze filosofie volgt, ga je sowieso resultaat boeken. Als er maar wel mensen zijn die daadwerkelijk behoefte hebben aan jouw dienst of product. Ook daar kan uiteindelijk een business op falen. Het kan dat je product niet goed aansluit op de markt. Maar in bijna alle andere gevallen zou het wel kunnen werken als jouw aanpak anders was.

Ben je met de juiste dingen bezig?

Een van de meest gemaakte fouten die we bij ondernemers zien, is dat ze met de verkeerde dingen bezig zijn. Het is verleidelijk om dingen te doen die voedend zijn voor je ego. Dat soort dingen zijn niet zozeer voedend voor je business.

Denk bij alles wat je doet na of het je op korte termijn dichter bij je doel brengt. Of geeft het jou alleen een productief of rustgevend gevoel? Is het iets waar je een passie voor hebt? Of voedt het je ego?

Toen Tonny begon met de IMU, schreef hij een blog waarin hij een vergelijking maakte tussen squashen en ondernemerschap. Vervolgens werd hij gevonden op het zoekwoord ‘squashtechniek’. Daar kwamen bezoekers uit, maar die kochten niets. Sommige ondernemers zijn geneigd om in zo’n situatie hun product aan te passen.

Je telt dat soort bezoekers mee, omdat je ego het leuk vindt dat je veel bezoekers hebt. Je blijft maar bloggen, zodat je steeds meer bezoekers krijgt. Of je blijft maar stories op Instagram plaatsen. Dat is allemaal heel mooie groei, maar is het echt je business? Als het niet je business is, betekent het dat je alleen maar je ego aan het uitbouwen bent. Dat is ook leuk, maar niet zo urgent als je business.

Soms vragen mensen ons: ‘Waar staat de IMU over vijf jaar?’ Daar zijn wij nog helemaal niet mee bezig. Wij kijken vooral naar wat de komende periode de belangrijkste stappen zijn die we moeten zetten. We leven heel erg op de korte termijn en wat er nu voor nodig is om in het volgende stukje van groei te komen.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!