Structureel bouwen of tijdelijke acties, welke marketingstrategie kies jij?
24 maart 2021 
8 min. leestijd

Structureel bouwen of tijdelijke acties, welke marketingstrategie kies jij?

Wat is nu de beste strategie om je business te laten groeien? Aan de ene kant wil je een solide basis hebben die je steady omzet oplevert, maar met toffe marketingacties en social media strategieën kun je nóg sneller groeien… Waar kun je je nu het beste op focussen?

Het is alweer een paar weken geleden sinds onze aflevering over Clubhouse en in de tussentijd is er heel wat gebeurd. Martijn is nog altijd laaiend enthousiast over het platform, host wekelijks meerdere rooms en heeft inmiddels ruim 9000 volgers.

Regelmatig komt onze software ter sprake in gesprekken op Clubhouse. Hierdoor hebben steeds meer mensen het bedrijf leren kennen én zijn er een aantal nieuwe klanten bijgekomen. Tonny heeft zich nog altijd niet overgegeven aan de hype en zet geen voet op Clubhouse.

Terwijl Martijn los ging op Clubhouse, hield Tonny juist een mini sabbatical. Hij trok zich even terug. Het laatste waar hij zin in had, was een nieuw social media platform. Het bevalt hem nog altijd heel goed om niet op Clubhouse te zitten.

Het doel van de sabbatical van Tonny was om meer tot zijn kern te komen. Hij dacht na over hoe hij straks de marketing wil aanpakken. Door er even tussenuit te gaan, zie je het grote plaatje beter. Daardoor kun je anders over dingen nadenken dan je op dagelijkse basis doet.

Het begint allemaal bij de kern

In de loop van de jaren zijn we met IMU veel verschillende dingen gaan doen qua marketing. We zijn ook opgesplitst in steeds meer bedrijven. En er zijn investeringsprojecten bijgekomen.

Stuk voor stuk hele mooie ontwikkelingen, maar soms is het ook goed om een stapje terug te doen en na te denken over wie je bent en wat je wilt.

Toen Tonny zich afvroeg wie hij nu echt is, kwamen er heel veel dingen naar voren. De SEO specialist, online marketing specialist, iemand die het over business heeft. Of iemand die het over persoonlijke groei heeft, zoals bij Brein TV. Naast dit alles draaien we advertenties op Google, Facebook en Instagram. We zijn actief op Instagram, geven webinars, maken Youtube video’s en hebben de IMU Podcast. We schrijven social media teksten en blogs, zijn met SEO bezig en doen aan affiliate marketing. Maar wat is nu de kern?

Op een gegeven moment merk je dat eigenlijk alles wel werkt. Maar waar wil je nu echt in excelleren? Wat is nu je echte boodschap? Waar wil je nu al je energie in steken? Zodat het iedereen bereikt en niet elke week verandert. En waar wil je consistentie in hebben?

Consistentie is altijd onze kern geweest. Van nature richt Tonny zich vooral op SEO. Een website neerzetten, content uitbouwen en optimaliseren en steeds meer verkeer uit Google halen. Zodra het staat, kun je het ook rustig even loslaten.

Doorlopende marketing vs. eenmalige marketing

Een website neerzetten en goed optimaliseren is een goede marketing strategie voor de lange termijn. Maar tegenwoordig kun je ook dingen als Clubhouse en social media heel moeilijk loslaten.

De vloek van social media is dat het werkt.

Martijn is hele gave dingen aan het doen met Clubhouse. Je kunt met het platform heel snel een grote massa bereiken. En je kunt ze ook meteen aan je binden, zodat het klanten worden. Daarbij geeft het platform je de kans om in gesprek te gaan met grote namen.

Dat alles hoef je met SEO niet te proberen. Dat is allemaal voor de lange termijn. De bezoekers die via SEO op je website komen, kennen jou nog niet. Die moet je met je content overtuigen. Of ze gaan een funnel in. En als dat pad helemaal werkt, dan heb je een soort geldprint-machine gebouwd.

Het is heel moeilijk om je zowel op snelle successen als op doorlopende marketing te focussen.

Aan de ene kant heb je content die tijdloos is, die scoort in Google, website pagina’s die geoptimaliseerd zijn, funnels mooi ingericht en Google Ads die draaien. Je leidt gericht verkeer over een pad. Dat is onze doorlopende marketing. Je wilt dat je doorlopende marketing elke maand beter wordt. Als je daar energie in steekt – bijvoorbeeld door een landingspagina te schrijven, een e-mailfunnel te bouwen of weggever te maken – dan kun je daar soms jaren mee vooruit.

Bij eenmalige marketing heb je een hele andere focus. Je gaat op Clubhouse en alle content is er alleen in realtime. Of je maakt een Instagram Story die slechts 24 uur blijft bestaan. Of je houdt een live webinar. Eenmalige marketing geeft vaak hele hoge pieken. Het voelt bijna zonde om je op doorlopende marketing te richten.

Jarenlang hebben we ons veel op eenmalige marketing en pieken gefocust. We werkten van lancering naar lancering. Als de ene lancering voorbij is, ben je meteen weer bezig met de volgende actie. Maar je hebt nooit de rust om echt aan je business te bouwen.

Je voelt je constant gejaagd om weer door te gaan met de volgende actie.

Tegenwoordig hebben we die acties niet meer nodig. Alleen als we jarig zijn, vinden we dat we daar iets mee moeten doen. Dat werkt altijd heel goed. Soms hebben we ook een actie voor onze software tools. Die hebben regelmatig een mooie update waar we een actie aan koppelen. Het verschil is dat we de acties doen omdat we het zelf willen. We hebben het niet meer nodig.

Zo krijg je meer rust in je business

Het structureel bouwen aan je business brengt één probleem met zich mee: als het eenmaal staat, is het fantastisch. Dan kun je het stukje bij beetje beter maken. Het staat echter niet zomaar.

Veel ondernemers willen iets meteen perfect maken. Wij hadden het bijvoorbeeld met onze funnel. Het stond al heel lang op onze to-do-lijst. Omdat Martijn het perfect wilde hebben – inclusief segmentaties en tussenstappen – kwam het er steeds niet van.

Realiseer je dat het niet meteen perfect hoeft te zijn. Je kunt beter alvast iets hebben staan en er wat traffic doorheen laten lopen. Dan kun je dat meten en verder optimaliseren. We zien vaak dat mensen vooral bezig zijn met eenmalige acties. Hierdoor kan het jaren duren voordat ze hun doorlopende marketing strategie hebben staan.

Als we terugkijken op onze business, geeft dat een heel goed gevoel. We hebben allemaal abonnementen, waardoor onze bedrijven elke maand winstgevend zijn. De abonnementen blijven lopen en dankzij Google Ads en funnels komen er steeds meer klanten bij. Het voelt heel lekker om in die positie te zitten.

Hadden we dit alles niet gehad, dan zouden we ook niet over een paar weken naar het nieuwe pand in Utrecht kunnen verhuizen. Dat kan niet als je elke maand weer op 0 begint en het weer opnieuw moet gaan verdienen. Jarenlang hebben we wél die stress gehad.

De luxepositie die we nu hebben, komt doordat we in het verleden door de weerstand zijn heengegaan en hebben gebouwd aan een doorlopende marketing strategie. We stopten even met de directe inkomsten en omzet om ruimte te maken voor iets wat opbouwend is.

Bouwen aan de lange termijn, maar ook meteen resultaat

Eenmalige marketing en doorlopende marketing hebben allebei iets goeds. Maar het is moeilijk om ze allebei tegelijk te doen. Als je je niet vol overgave richt op je marketing acties, kun je ook geen pieken pakken.

Het werkt ook niet als je een enorm bereik hebt, maar die mensen nergens naartoe kunt sturen. Je hebt een funnel nodig om ze op te vangen.

Aan de andere kant kun je ook niet met een strategie voor de lange termijn bezig zijn, als je nu druk voelt omdat er geen klanten en inkomsten zijn. Daarom heb je de neiging om ze met elkaar te combineren. Het vergt een sterke geest om te kiezen waar op dit moment jouw focus zou moeten zijn.

Als je ondernemer bent en je omzet wilt verhogen, wil je aan de ene kant iets structureels opbouwen. Aan de andere kant heb je ook nu meteen klanten en omzet nodig.

Wat je dan zou kunnen doen, is een funnel bouwen met een product en een weggever. Daar kun je advertenties op draaien. Dan zie je binnen een week of het winstgevend is. Dat is een online marketing strategie die je kunt volgen, maar dan moet je er wel consistent mee bezig zijn.

Webinars als consistente strategie

Om snel een piek te bereiken in je omzet, kun je een gerichte tijdelijke marketing actie doen met schaarste en een deadline. Bijvoorbeeld met een webinar. Dat geeft direct een piek. Ook daar kun je een consistente strategie van maken.

In het eerste jaar van zijn bedrijf gaf Youri Meuleman elke week hetzelfde webinar. Elke week maakte hij het een stukje beter. Ook dat was een consistente strategie. Hij had een hele goede aanmeldpagina en probeerde elke week opnieuw om het webinar een stukje beter te doen.

Uit elk webinar haalde hij een aantal klanten en zo bouwde hij een e-maillijst op. Dankzij deze consistentie kon hij een winstgevende business bouwen. Dit heeft hij een jaar lang gedaan. Met de lijst die hij daarmee heeft gebouwd, kon hij nog veel meer acties doen en nieuwe funnels bouwen. Ook dat kan een strategie zijn om mee te werken.

Tonny heeft het ook jarenlang zo aangepakt. Hij heeft het webinar ‘De online marketing machine’ wel een keer of 1000 gedaan. Dat was destijds het verdienmodel. Twee à drie keer per maand gaf hij het webinar. De aantallen vielen steeds een beetje tegen.

Maar Tonny wist wel precies hoeveel webinars hij moest geven om de rekeningen te kunnen betalen.

Het voelde destijds een beetje als kolen scheppen om te blijven gaan. Doordat je de hele tijd bezig bent met webinars even, heb je geen tijd om iets consistents op te bouwen. Je leeft van piek tot piek. Gelukkig hebben we dat nu niet meer nodig. Daarom doen we ook bijna geen webinars meer.

Balans tussen doorlopende en eenmalige marketing

Als je met een online marketing strategie aan de slag gaat, is het belangrijk dat je zorgt dat je in ieder geval een stukje financiële rust hebt. Zodra je dat hebt, kun je de tijd nemen om aan het proces te bouwen. Dus een funnel en verkooppagina.

Op de momenten dat het nodig is, kun je je omzet een extra schop geven met bijvoorbeeld een webinar, productlancering of lancering met affiliates. Zo heb je weer een mooie piek in je omzet.

Het is heel moeilijk om je tegelijkertijd te focussen op zowel eenmalige als structurele marketing. Wij hebben het geluk dat we met zijn tweeën zijn en onze krachten kunnen bundelen. Soms kunnen we wat werk verdelen.

Als je in je eentje bent, is het handig om periodes in te lassen. De ene periode houd je webinars om omzet binnen te halen en een andere periode ga je structureel bouwen aan je business.

Als je bezig bent met online marketing en het laten groeien van je business, is het goed om eens na te denken over waar je tijd heen gaat. Is het iets eenmaligs? Zoals een Clubhouse room of webinar? Of zijn het structurele dingen, waar je constant profijt van blijft hebben?

Martijn vindt het nu heel fijn om op Clubhouse te zitten, maar als hij nu net zou beginnen met ondernemen, zou hij daar waarschijnlijk een hele andere keuze in maken.

Veel ondernemers besteden veel tijd aan Clubhouse, maar ze hebben hun eerste funnel nog niet op orde.

Zorg dat je eerst de kern op orde hebt. Wanneer je dan acties gaat doen of actief wordt op Clubhouse, kun je mensen doorsturen naar je processen.

We willen hier nog wel een kleine nuance meegeven. Via Clubhouse kun je heel snel een following opbouwen. Mensen leren je kennen en gaan je ook op andere kanalen volgen. Dat is het grote voordeel van het platform.

Maar het punt blijft: zorg dat je iets hebt om mensen naartoe te sturen.

Zodat ze zich inschrijven via je mailinglijst en je ze op de hoogte kunt houden van je acties.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen