arrow_drop_up arrow_drop_down
21 april 2015 

Zeven manieren waarop Social Media HR beïnvloeden

Nog niet eens zo heel lang geleden was ik student. Als student krijg je gevraagd en ongevraagd een hoop sollicitatieadviezen naar je hoofd geslingerd, en een van de meest populaire was deze: zorg dat je geen foute foto’s op je social media-accounts hebt staan! En als ze er toch staan, scherm ze dan zo goed mogelijk af van de boze buitenwereld. Want die is vol met overijverige HR-professionals die, elke keer dat jij je cv instuurt, jouw digitale evenbeeld afstruinen op zoek naar die après ski-foto waarin je net dat slokje teveel op had. Is dit dan de belangrijkste manier waarop social media HR beïnvloeden?

Als profilering van je kandidaat

Aan mijn formulering merkte je wellicht al dat ik hier geen volmondig ‘ja’ op antwoord. Natuurlijk geven social media HR een extra instrument in handen om zonder een gesprek een betere indruk van een kandidaat te krijgen. Maar dat is niet de enige manier waarop social media HR hebben beïnvloed. Voor de kandidaat zelf betekent het een mogelijkheid om zich extra te profileren: zo toont zij bijvoorbeeld aan dat die ‘passie voor financieel recht’ niet pas op kwam borrelen bij het schrijven van de motivatiebrief, maar al langer zichtbaar was in (re)tweets op haar Twitteraccount. Dan helpt het bovendien als ze al op een post van haar beoogde werkgever heeft gereageerd.

Als branding voor je organisatie

En daarmee komen we bij de keerzijde van de medaille: niet alleen zien bedrijven meer van een kandidaat, ook verwachten kandidaten meer te zien van een bedrijf. Dat hoeft natuurlijk helemaal geen nadeel te zijn, het biedt HR juist een mooie kans voor employer branding: laat zien hoe leuk, uitdagend of inspirerend het is om bij jullie te werken en je zal meer goede mensen vinden. Vinden, inderdaad, want ook dat is een ontwikkeling die door social media is geholpen: steeds meer bedrijven gaan online zelf op zoek naar hun doelpubliek als het gaat om recruitment. LinkedIn is hier natuurlijk bij uitstek geschikt voor, maar ook gerichte Facebook-posts en -advertenties, vanuit je eigen pagina of een externe, kunnen de juiste mensen aanspreken.

social media hr
Met Coolblue’s employer branding zit het wel goed, blijkt uit analyse met de Meltwater tool.

Als jouw geautomatiseerde headhunter

Een goede toepassing van social listening kan je ook op een andere manieren helpen om die specifieke topper te vinden die jouw organisatie verder kan helpen. En dan heb ik het niet alleen over een middagje Linkedin doorzoeken. Stel dat je op zoek bent naar iemand die contentmarketing kan vormgeven binnen je bedrijf. Er zijn op social media genoeg deskundigen te vinden die al jarenlang hun expertise hierin tentoon spreiden, maar hoe krijg je dit overzichtelijk? Geheel toevallig heb ik precies dit al eens gedaan: een lijst samengesteld met de meest invloedrijke Nederlandse contentmarketeers op social media. Maar, zeg je, ik zoek iemand met een heel andere expertise? Geen probleem: een fatsoenlijke social media monitoringtool biedt je in een handomdraai een overzicht op het gebied van jouw interesse. Het enige wat je hoeft te doen, is de juiste trefwoorden invoeren.

Als risico voor je CEO

Het zijn niet alleen de toekomstige werknemers waar HR op social media mee te maken heeft. Want hoewel hun online activiteit bijvoorbeeld het bereik van jouw contentmarketing kan helpen, brengt het ook risico’s met zich mee. En die risico’s blijven niet beperkt tot een stagiair die iets verkeerds tweet. Er zijn al genoeg CEO’s in de fout gegaan, zoals onlangs nog de voorzitter van RBS’ investeringsbank, die tijdens ‘saaie vergaderingen’ snapchat-foto’s naar zijn dochter stuurde. Dit is natuurlijk lastig uit te sluiten, maar het is wel noodzakelijk om er als HR en communicatieafdeling op voorbereid te zijn.

Als kennisdeling- en communicatietool

Veel HR-afdelingen zien ook de waarde van social media in het delen van kennis en de communicatie binnen de organisatie zelf. Zo sprak ik met Royal HaskoningDHV, dat mooie verhalen en successen binnen het bedrijf wereldwijd deelt. Vaak is dit een krachtige manier om de interne engagement te verhogen. Ook onze directeur Bas van Erk ziet dat: “Veel van onze klanten gebruiken (social) mediamonitoring om relevante berichten en outside insights met hun medewerkers te delen, waardoor zij zich meer betrokken voelen bij hun organisatie en op de hoogte blijven van alles wat er speelt binnen de branche.”

social media HR
Royal HaskoningDHV gebruikt haar Facebooksite voor zowel het delen van successen als employer branding

Als oogje op de concurrentie

Ook op een ander vlak hebben online en social media HR veranderd: tegenwoordig zijn alle vacatures, en belangrijke movers, online te vinden. Natuurlijk, het is niet zo makkelijk om hier ook direct inzichten uit te halen, maar daarvoor zijn monitoringtools uitgevonden. Zo kan een goed ingestelde zoekopdracht je al aardig op de hoogte houden van de ontwikkelingen bij je concurrentie, puur door nieuwe vacatures te tonen. Bijvoorbeeld of er veel mensen met een bepaalde expertise worden gezocht. Of een internationale expansie die je al ver van tevoren ziet aankomen!

Ik kan me niet voorstellen dat ik hiermee alle manieren heb genoemd waarop social media HR hebben beïnvloed, dus hoor ik graag van jullie welke belangrijke ontwikkeling ik heb gemist!

Over de schrijver
Jan-Hendrik is marketeer bij Traintool, een snelgroeiend Nederlands bedrijf met een team van leerspecialisten en software ontwikkelaars.
Paul

Door

Paul

op 21 April 2015

Interessant artikel. Dan zie je maar weer dat de markt van sociale media blijft veranderen. @jan-hendrik: Wat vindt je van een nieuwe trend die waarin bedrijven via de medewerker informatie/content/vacatures laten delen op de eigen social media kanalen. Dit heeft ook invloed op engagement.

Jan-Hendrik Vervelde

Door

Jan-Hendrik Vervelde

op 21 April 2015

Bedankt voor je reactie Paul! Ik denk dat het delen door medewerkers een mooie mogelijkheid biedt om de content van een bedrijf een groter bereik te bieden. Dat moet dan echter wel op vrijwillige basis gebeuren: een bedrijf kan haar medewerkers wel aanmoedigen om dingen te delen, maar nooit meer dan dat. Maar als de content sterk is, en de medewerkers zijn trots op hun bedrijf, dan is dit inderdaad een goede invloed op engagement! Zowel voor HR als marketing en meer.

Reactie plaatsen