Beste webcare teams van Nederland: Body en Fitshop
7 januari 2015 

Webcare team van Body en Fitshop

Body and fitshop is op dit moment de grootste sportvoeding en sportsupplementen leverancier van Nederland. Het bedrijf dat in 1995 gestart  is met een fysieke winkel in Zwolle is uitgegroeid tot een volwaardige webshop met een geweldige customer experience. In 2014 werd de website beloond met de prijs Website van het jaar 2014! Ik hield een interview met Mark (Internet marketeer) en Ruurd (webcare en social media).

Hoeveel mensen werken er binnen jullie webcare team?

Op onze afdeling webcare zitten op dit moment twee mensen fulltime. Door de enorme groei van Body and Fit zien ze ook een groei aan berichten op social media. Daarom wordt het team binnenkort uitgebreid naar 5 mensen.

Jullie klanten zijn vaak jongeren. Op welke kanalen spreken jullie deze jongeren vooral aan?

Op het moment van spreken zijn we actief op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat.  Facebook is ons grootste kanaal met meer dan 110.000 fans, daarnaast volgt Instagram met zo’n 17.000 volgers. Twitter is voornamelijk een webcare kanaal. Snapchat is een nieuw project dat nog maar enkele weken loopt echter groeit dit kanaal elke dag enorm.

Niet zo bescheiden… Jullie zijn een voorbeeld voor vele bedrijven hoe je instagram marketing succesvol inzet. Voor velen is het toch nog een onbekend gebied. Hoe hebben jullie Instagram neergezet binnen jullie social media strategie?

We gebruiken Instagram voornamelijk voor onze branding en we richten ons niet direct op conversie. Er worden dagelijks honderden foto’s geplaatst waarin mensen laten zien dat ze gezond aan het leven zijn en dat past natuurlijk precies bij Body and Fit. Het was dus ook een logische stap om een Instagram kanaal te beginnen.

Instagram leent zich ook perfect om de trends binnen onze doelgroep te volgen,  zo hebben we al vele producten in ons assortiment opgenomen die we als trend hebben gespot op Instagram. Daarnaast neemt Instagram in verhouding veel minder tijd in beslag dan Facebook en Twitter. Je foto’s hoeven niet perfect te zijn, het kanaal leent zich juist voor een iets lossere setting en geeft followers de kans om een kijkje achter de schermen te nemen bij Body and Fit. Daarnaast is, naar onze mening, de sfeer op Instagram positiever dan op Facebook. Mensen geven elkaar tips en motiveren elkaar, dit is iets waar we graag aan mee werken en ons ook voor inzetten.

Helpt het in jullie branche dat jongeren voortaan visueel zijn ingesteld en graag laten zien hoe goed ze bezig zijn?

Dit helpt enorm! Body and Fit is online een synoniem geworden voor goed en gezond bezig zijn. Mensen maken foto’s van onze dozen en taggen ons hier in, maar ook smoothies en andere gezonde recepten worden vaak getagged met Body and Fit. Dit is een enorm compliment en helpt tevens met de branding en naamsbekendheid van Body and Fit. Daarnaast inspireert het en motiveert het iedereen bij Body and Fit ook enorm. Zo doen we vaak ideen op voor nieuwe recepten en, zoals eerder genoemd, nieuwe producten.

Op Facebook zijn jullie sinds een tijdje de 100.000 likes voorbij gesneld. Hadden jullie dit zelf durven dromen 3 jaar geleden?

Het is zo ongelofelijk snel gegaan de laatste tijd dat je er soms niet bij stil staat. Echter zodra een mijlpaal als 75.000 fans of 100.000 in zicht komt wordt er bijna dagelijks over gesproken.  Het is een enorme eer dat zoveel mensen onze pagina volgen en op de hoogte willen blijven van onze aanbiedingen, win-acties , blogs en recepten.

De groepen op Facebook worden ook steeds diverser, waar we eerst voornamelijk bodybuilders en fanatieke fitnessers als fans hadden, hebben we nu ook beginnende sporters of gezonde vaders en moeders. Dit is erg leuk om te zien en zorgt er tevens voor dat we compleet andere vragen binnen krijgen op de webcare.  We geven nu advies voor wedstrijd bodybuilders tot aan moeders die een gezonde smoothie willen maken.

Reactie Webcare team op Facebook

Binnen 15 minuten reageren op een vraag of klacht…

Hoe denkt een bedrijf als Body & Fitshop over het feit dat vele (grote) bedrijven Webcare uitbesteden?

Voor veel bedrijven is de keuze gemakkelijk omdat ze een gepolariseerd aanbod van producten en diensten hebben. Je kunt dan gemakkelijk mensen opleiden die advies kunnen geven. In de wereld van voeding en sportvoeding ligt dat toch een beetje anders. Bij Body and Fit werken mensen die veel kennis hebben van supplementen, voeding en sport.  Onze passie voor een gezonde levenstijl zorgt er voor dat we goed en eerlijk advies kunnen geven.

”Daarnaast zijn we een nuchter en transparant bedrijf. Als je belt of mailt met Body and Fit dan krijg je ook gewoon echt iemand van Body and Fit die je vraag beantwoordt.  We verstoppen ons ook niet achter een 0800 of 0900 nummer, we hebben gewoon een lokaal nummer voor zowel Nederlanders als Belgen.”

Praat niet altijd over je merk - branding social media

Twitter is het webcare kanaal bij uitstek. Toch is jullie Twitter kanaal in vergelijking een stuk kleiner dan jullie Facebook en Instagram pagina. Bevindt jullie doelgroep zich dan niet op Twitter?

Onze doelgroep zit wel op Twitter,  echter is het gelimiteerde gebruik van tekens een belemmering voor  zowel ons als de klant. Als je advies wil over een supplement of een vraag hebt m.b.t training of voeding dan kun je dat meestal niet kwijt in 140 tekens. Daarom worden er veel meer vragen gesteld via Facebook.

Om af te sluiten: Waar zijn jullie Social media doelstellingen?

We proberen alle vragen via webcare binnen 1 uur te beantwoorden tussen 09.00 en 22.00 gedurende de hele week. We werken bij Body and Fit niet met cijfers en deadlines op social media.  We willen onze volgers informeren en amuseren. We bieden een divers aanbod aan content, de ene keer is het een aanbieding en de andere keer een blog, recept of win-actie.  Social Media wordt vooral ingezet als kanaal voor branding en het genereren van naamsbekendheid.

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Pieter

Door

Pieter

op 26 January 2015

Beste Chelsea Bosters, Bent u inmiddels op de hoogte van het feit dat Body&fitshop jarenlang klanten heeft bedrogen met huismerk producten? In het populairste en meest verkochte product, whey perfection, zat 20% minder eiwit dan geclaimd. Met vriendelijke groet, Pieter

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 26 January 2015

Hallo Pieter, Ben ik mee bekend, ik heb het onderzoek dan ook nauwlettend gevolgd. Ik ben zelf een fitness lover en koop vaak mijn producten bij hen. Wat ik wel wil opmerken: Naar mijn gevoel zullen meerdere fitness supplementen leveranciers niet alle producten zo leveren als op de beschrijving staat. Maargoed, het is inderdaad een grote fout en daar hadden ze beter/anders op moeten reageren richting hun klanten.

Body & Fit

Door

Body & Fit

op 27 January 2015

Beste Pieter, Dit interview is opgenomen voordat de analyses van de Whey Perfection naar buiten zijn gekomen. Wij waren niet op de hoogte van de afwijking echter neemt dat niet weg dat wij natuurlijk wel voor de volle 100% verantwoordelijk zijn. We hebben de oude batches teruggestuurd en de formule geüpdatet, daarnaast bieden we compensatie voor de getroffen klanten. Mocht je nog vragen hebben m.b.t het product of de analyses dan kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice. We staan je graag te woord. Groeten, Team Body & Fit

Dieter

Door

Dieter

op 26 January 2015

Labtest Isolaat Perfection (-22% eiwit) en Micellar Casein Perfection (-23% eiwit) Beste Sporters, Dit onderzoek naar aanleiding van berichten dat de inhoud van eiwitproducten vaak niet overeenkomt met hetgeen er op het label staat. Vanuit de VS kwamen al eerder alarmerende berichten maar tegenwoordig is het ook in Nederland actueel. Vanuit onze studie volgen wij met grote interesse de discussie over twee onafhankelijke labtesten (labtest 1 en labtest 2) op Whey Perfection van bodyenfitshop. Uit beide labtesten is toegevoegde Glycine en Alanine geconstateerd en Whey Perfection bevatte in beide testen circa 20,5% minder eiwit dan op het label. Bodyenfitshop heeft na het uitkomen van de tweede labtest een Facebook bericht uitgestuurd dat Whey Perfection 5-7% minder eiwit bevat dan geclaimd (er is echter tweemaal een verschil van 20% gemeten). Volgens Bodyenfitshop zouden deze grote afwijkingen zich alleen voordoen bij Whey Perfection en niet op de andere eiwitproducten. Citaat van bodyenfitshop: Citaat: "Het ging alleen om de Whey Perfection en niet over andere producten, deze waarden kloppen wel. We gaan proberen om in de toekomst testuitslagen van producten op de website te zetten om zo transparantie te behouden. " "Het probleem lag enkel bij de Whey Perfection en niet bij andere producten. Isolaat bevat dus wel de gestelde waarden!" Dit riep niet alleen bij ons vragen op maar ook bij veel andere mensen: waarom ligt het probleem alleen bij Whey Perfection? Hoe zit het met de andere producten? Hoeveel fructose zit er nu eigenlijk in de eiwitproducten? Om een antwoord op deze vragen te krijgen hebben wij (groep studenten Voedingsmiddelentechnologie) ervoor gekozen om als studieopdracht Isolaat Perfection en Micellar Casein Perfection te laten testen in een laboratorium. Vanwege eerdere discussies die we gelezen hebben is er gebruik gemaakt van een extern laboratorium en niet van een Universitair laboratorium. Om een waterdichte test te krijgen, zijn de producten besteld op de site van bodyenfitshop (Kopie bestelbevestiging) en direct afgeleverd op het adres van het onafhankelijke laboratorium NutriControl te Veghel. Van zowel de Isolaat Perfection als Micellar Casein Perfection zijn twee smaken besteld. Er is besloten om van Micellar Casein de smaak vanille uitgebreid te testen en van Isolaat Perfection de smaak chocolate cocos bounty sensation. De andere smaken dienen als reservemateriaal voor eventuele vervolgtesten. Op deze twee producten zijn de volgende testen aangevraagd: 1) Eiwitgehalte middels Kjeldahl Nx6,38. 2) Bepaling van 15 aminozuren waaronder Glycine en Alanine, de overige aminozuren vonden we niet noodzakelijk. Als je deze 15 aminozuren bij elkaar optelt moet je het via de Kjeldahl meting bepaalde eiwitgehalte benaderen. Is dit niet het geval dan is er sprake van andere stoffen dan aminozuren die het stikstofgehalte verhogen en is er vervolgonderzoek nodig. 3) Bepaling van koolhydraten waaronder fructose. De testresultaten Korte samenvatting: De producten bevatten 22-23% minder eiwit en 220-289% meer koolhydraten dan aangeven door bodyenfitshop. Dit laatste komt door het toevoegen van Fructose. Ook is er toegevoegd Glycine/Alanine gemeten net als bij de Whey Perfection. Toelichting: Isolate Perfection Chocolate coconut bounty sensation * Toelichting eiwitgehalte: Het gemeten eiwitgehalte is 74,4%. Er is echter geconstateerd dat er minimaal 3,85% Glycine is toegevoegd. Dit geeft een vertekend beeld van het werkelijke eiwitgehalte en dus moeten we dit corrigeren. De correctie is 3,85 x 1,19 = 4,6%. Het werkelijke eiwitpercentage bedraagt 74,4 – 4,6 = 69,8%. In het originele labrapport zijn alle gemeten waarden te vinden waaronder: eiwit, aminozuren, koolhydraten en suikers (waaronder fructose). Bodyenfitshop geeft aan gebruik te maken van Carbery Whey Isolaat (TECHNICAL SPECIFICATION) Gemeten waarden zijn vergeleken met deze informatie. Kopie van het label Micellar Casein Perfection Vanille * Toelichting eiwitgehalte: Het gemeten eiwitgehalte is 71,9%. Er is echter geconstateerd dat er minimaal 5,2% Glycine en 2,5% Alanine is toegevoegd . Dit geeft een vertekend beeld van het werkelijke eiwitgehalte en dus moeten we dit corrigeren. De correctie is (5,2 x 1,19) + 2,5 = 8,7%. Het werkelijke eiwitpercentage bedraagt 71,9 – 8,7 = 63,2%. In het originele labrapport zijn alle gemeten waarden te vinden waaronder: eiwit, aminozuren, koolhydraten en suikers (waaronder fructose). Bodyenfitshop geeft aan gebruik te maken van Fonterra Milk Protein Isolate (TECHNICAL SPECIFICATION) Gemeten waarden zijn vergeleken met deze informatie. Kopie van het label Wat ons als eerste opvalt aan het label is dat er melding wordt gemaakt van 100% waxy maize starch zonder toevoegingen (rood aangegeven op het label). Wat dit te maken heeft met caseïne is voor ons onduidelijk. Conclusie: Wij weten inmiddels dat afwijkingen tot 7% normale variaties op eiwitproducten zijn. Dit hebben wij ter controle nagevraagd bij twee producenten van ruwe whey namelijk VOLAC en Carbery. Deze gaven aan dat het vochtgehalte op whey circa 5% is waardoor het eiwitgehalte naar beneden afwijkt als er op droge stof gedeclareerd wordt. Over de gemeten afwijkingen op de producten van bodyenfitshop wilden ze geen uitspraken doen en ook wilde ze niet bevestigen dat grondstoffen van deze bedrijven gebruikt worden voor de producten van bodyenfitshop. Gesteld kan worden dat de grote afwijkingen zoals gemeten op de producten Isolaat Perfection en Micellar Casein Perfection van bodyenfitshop niet normaal zijn. Het percentage toegevoegd fructose (7%) en wordt niet aangegeven bij de suikers op de labels. Als je ook de eerdere twee onafhankelijke labtesten op de Whey Perfection in beschouwing neemt “waarbij tweemaal is vastgesteld dat dit product circa 20% minder eiwit bevat en er Glycine en Alanine wordt toegevoegd”. Dan kan je dus niet anders stellen dat deze producten qua eiwitpercentage structureel minimaal 20% zijn ondergedoseerd en aangevuld met Glycine/Alanine om het eiwitpercentage hoger te doen lijken dan dat deze in werkelijkheid is. Dit noemt men amino spiking. Het is wettelijk verplicht deze toevoegingen te vermelden op het label. Op het label van Isolaat Perfection, Micellar Casein Pefection en Whey Perfection van bodyenfitshop staan deze echter niet als ingrediënten vermeld. Dit is een overtreding van de warenwet. Eveneens komen de waarden van de koolhydraten en suikers op het label niet overeen met de werkelijkheid. De producten bevatten door het toevoegen van fructose circa 250% meer koolhydraten/suikers dan aangegeven door bodyenfitshop. Het toevoegen van Fructose en Glycine/Alanine zorgt voor een zoetere smaak van het product. Deze stoffen zijn vergeleken met eiwitten goedkoop en worden vaak toegevoegd om de kostprijs van de producten laag te houden. Het toevoegen van aminozuren (lees Glycine/Alanine) aan eiwitproducten is blijkbaar gebruikelijk bij Aminolabs de producent van de producten van bodyenfitshop. Onderstaand een passage uit het bericht dat door Aminolabs is uitgegeven na het uitkomen van de door leden van dutchbodybuilding.com georganiseerde labtest op Whey Perfection. Passage uit het bericht van Aminolabs Citaat: Aminolabs heeft zich door de jaren heen gespecialiseerd in het op smaak brengen van eiwitproducten. Na veel onderzoek hebben wij unieke aroma’s ontwikkeld voor deze eiwitproducten die zich onderscheiden van andere producten. Hiervoor gebruiken wij aminozuren als draagstof van deze aroma’s. Dit omdat deze vanuit natuurlijk oogpunt sterker aanleunen bij de functie van het eiwitproduct. We willen benadrukken dat wij deze aroma’s, met als drager aminozuren, niet declareren als “proteïne” maar als “flavour” op de specificatie. Dit om de consument niet te misleiden en hun een eerlijk beeld te vormen van het pure proteïne gehalte in het product. Maar dit kan wel een vertekend beeld geven wanneer men het aminozuurprofiel laat analyseren door een laboratorium. Het aminozuur profiel dat wij doorgeven is gebaseerd op de pure eiwitten aanwezig in het product en hierin zijn de “smaakstoffen” niet in mee gerekend. Dit verklaart dan ook het afwijkende profiel op het forum van bodynet.nl. Note: Wij gaan kijken of we de komende periode meer testen op sportvoeding kunnen organiseren. Ons is aangeraden om uit de verdere discussie te blijven en ons te beperken tot het plaatsen van de testresultaten en de daarbij behorende conclusie.

Sjaak

Door

Sjaak

op 26 January 2015

''Maargoed, het is inderdaad een grote fout en daar hadden ze beter/anders op moeten reageren richting hun klanten.'' Een grote fout? Ze hebben jarenlang gewoon 'troep' geleverd. Beweren dat je superieure eiwitpercentages levert en vervolgens blijkt daar gewoon niks van te kloppen. Vervolgens mag je nergens meer negatieve reacties geven over B&F, wordt alles in de doofpot gestopt (op bepaalde fora reageren ze niet meer), sturen ze standaard sjabloontjes naar klanten toe zonder ook maar persoonlijk op hun verhaal in te gaan, verschijnen ineens bij alle producten zogenoemde 'lab tested' documenten en gaan ze massaal hun huidige waardeloze voorraad dumpen (alle twee plus één gratis acties van de afgelopen weken zijn niet op één hand te tellen). Gewoon een debiel bedrijf dat er niet is voor de klant maar winst wil maken over de rug van de klant. Het is zonde dat dit naar buiten is gekomen en B&F de kans heeft gehad dit nog te herstellen. Waardeloos bedrijf.

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 26 January 2015

Klopt Sjaak. Alleen ik ken Body & Fitshop als een zeer innovatief bedrijf die er alles aan doet om de klant tevreden te stellen. Dit artikel is trouwens voor dit 'incident gepubliceerd'. Toch is het inderdaad een grove fout en nalatigheid in mijn ogen om dit in de doofpot te spotten. Ik ben dan ook benieuwd of ze hierop willen reageren...

Body & Fit

Door

Body & Fit

op 27 January 2015

Beste Sjaak, We zijn net als jou enorm teleurgesteld in de resultaten van de analyses op de Whey Perfection. We nemen hier, zoals hierboven ook vermeld, de volle 100% verantwoordelijkheid voor. We hebben de fout openlijk gecommuniceerd op onze Facebook pagina en we hebben daar ook openlijk gereageerd op reacties. Daarnaast beantwoorden we nog dagelijks vele vragen omtrent antwoord. Zowel op privéberichten als op publiekelijke berichten. Van een doofpot is in onze ogen dus geen sprake. De 1+1 of 2+1 acties zijn niets nieuws, deze voeren we al bijna 2 jaar en de producten in deze campagne zin vrijwel altijd gelijk. Dit is niet omdat we "waardeloze" producten proberen te verkopen maar omdat dit producten zijn waarbij de marge deze actie toelaat. We staan voor de volle 100% achter onze producten en de kwaliteit hier van. Nogmaals excuses, wat er met de Whey Perfection is gebeurt had nooit mogen gebeuren en we nemen hier de verantwoordelijkheid voor. Mocht je meer vragen hebben, stuur ons dan een berichtje op social media of neem even contact op met onze klantenservice. We staan je graag te woord.

Harry

Door

Harry

op 26 January 2015

Er is inderdaad ergens een fout geweest echter dit is niet iets van jaren en jaren. Het beeld dat nu geschetst word komt van een paar forumleden die denken dat het leuk is om feiten te verdraaien. Ik geloof niet dat z'n groot bedrijf dat al jaren zou kunnen doen zonder dat er iemand achter zou komen. Want ook na hun fout hebben ze compensatie aangeboden aan de mensen en de fout hersteld. Echter staat dit door blijven zeuren in het niets tegenover wat er gaande is. Want die zogenaamde onafhankelijke test klopt geen ruk van. Want wie zit erachter ? Weet niemand. Ik lees de site ook vaak door en waarom zijn de onderzoeken van TLR er niet opgezet ? Inderdaad puur zwartmakerij en sensatie zoeken. En dan iedereen die niet meepraat met de forumleden is ineens een medewerker van B&F. Nieuwsflash er zijn ook mensen die wel tevreden zijn en ook met de compensatie en die niet zo zielig in elkaar zitten om maar te blijven zagen en zagen.

Body & Fit

Door

Body & Fit

op 27 January 2015

Beste Harry, Bedankt voor je reactie, het is leuk om te lezen dat we toch nog op je support kunnen rekenen. Het betreft inderdaad een incident echter doet dat niet af aan het feit dat dit nooit had mogen gebeuren. We gaan ons best doen het vertrouwen in onze producten terug te winnen, we voeren op dit moment onafhankelijke tests uit bij TLR International en zullen deze bij het product plaatsen. Nogmaals bedankt voor je support! Groeten, Team Body & Fit

Mien Dobbelsteen

Door

Mien Dobbelsteen

op 11 March 2015

Bovenstaand artikel is overduidelijk een advertorial. Dat dat niet als zodanig gecommuniceerd wordt is al dubieus. Maar goed, voordeel van de tijfel. Maar als de schrijver van het artikel dan ook nog de zwendel van B&F gaat bagatelliseren en zelfs verdedigen in de comments, dan wordt het wel wat komisch.

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 11 March 2015

Hallo Mien, Jammer dat je er op deze manier op reageert. De artikelen in de serie 'De beste Webcare teams van Nederland' zijn zeker geen sponsored content. In geen enkele hoedanigheid. Ik ben fan van het Webcare team van B&F, zoals ik dat ook ben van alle andere grote webcare teams in NL die wij in de serie behandelen. Jammer dat je er op deze manier op reageert.

Reactie plaatsen