arrow_drop_up arrow_drop_down
7 augustus 2014 

Virale marketing; Creativiteit hoeft niet duur te zijn

Social media heeft marketeers voorzien van een aantal krachtige nieuwe tools. Ze zijn globaal, mogelijk viraal en gratis. Tegenwoordig hebben veel bedrijven een heel team gewijd aan de communicatie met volgelingen en zal een aanzienlijk deel van hun budget besteed worden aan nieuwe leads via het internet. De meeste bedrijven zullen verschillende technieken gebruiken om de resultaten te maximaliseren, echter, door de jaren heen is er een nieuwe vorm van marketing ontstaan; virale marketing.

Reclame maken met Social media

Vele marketeers dromen er over: verantwoordelijk zijn voor een online campagne die door de hele wereld wordt gezien, viraal op social media of met miljoenen views op Youtube. Ik kan er ook geen genoeg van krijgen, daarom heb ik er een paar voor je verzameld om je te inspireren. Je zal zien dat de meest eenvoudigste ideeën het grootste effect hebben. Je hoeft dus helemaal geen grote speler te zijn in marketingland.

#BuymyBarina

De Australiër David Johns van reclamebureau Chimney wilde zijn 15 jaar oude Opel Corsa verkopen. In plaats van deze via een advertentiesite of autoveiling te verkopen bedacht hij een andere manier om van zijn auto af te komen, namelijk via virale marketing. Een geniale marketingstunt! Het filmpje is binnen twee dagen al meer dan 130.000 keer bekeken op Youtube. Er zijn honderden tweets verstuurd met #BuymyBarina. David heeft enorme media-aandacht gekregen waar menig autofabrikant jaloers op zal zijn, dat is het grote voordeel van virale marketing.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=BJj7Km7Raks?rel=0]

Gigantische chocolade Facebook-duim

Cadbury werd bijna 200 jaar geleden opgericht. Het chocolade-imperium had besloten om meer fans te genereren op Facebook en maakte een gigantische Facebook-duim van hun eigen chocolade. Het idee bestond om alle 1 miljoen volgers te bedanken, maar al snel ging de enorme chocolade duim viraal en kwamen er nog eens 40.000 nieuwe fans bij. Cadbury besloot om het maken van de chocolade duim live te streamen, dat werd bekeken door meer dan 350.000 fans van over de hele wereld.

Reclame maken met social media - Cadbury Facebook duim

Live Photoshoppen

Voor het promoten van de Creative Days tour (een tournee om te laten zien wat de vernieuwde Adobe-software voor de creativiteit van designers en developers kan betekenen) bedachten ze met behulp van de Zweedse designer en fotograaf Erik Johansson een geniale grap. De Zweed zit samen met een fotograaf in een busje tegenover een bushalte aan de overkant van de straat. Zijn collega neemt een foto van wachtende personen en als een razende zet Johansson zijn Photoshop skills in om een advertentie in de abri te creëren waar mensen een onderdeel van worden.

Betalen met een selfie

Urban Hilton Weiner was niet een bijzonder grote naam voordat zij begonnen met hun campagne ‘betalen met een selfie’, maar nu zijn ze één van de meest besproken merken in de mode. Hun marketingcampagne beloonde degene die een selfie maakte van de kleren die ze kochten bij Urban Hilton Weiner. Wanneer ze de selfie op het sociale web plaatsten met #urbanselfie ontvingen ze een coupon met $10,-.

Reclame maken met social media - Betalen met een selfie

Verkeersveiligheid

Een zeer recente video-advertentie uit Nieuw-Zeeland heeft inmiddels meer dan 10 miljoen views op Youtube en is meerdere keren gedeeld op verschillende sociale kanalen. Een transportbedrijf uit Nieuw-Zeeland wil awareness creëren over verkeersveiligheid, om het aantal verkeersdoden in het land terug te dringen. Heb je hem nog niet gezien, laat je dan verrassen. Maar wees gewaarschuwd, je stapt waarschijnlijk nooit meer hetzelfde in een auto.

Ik ben benieuwd. Welke marketing campagne ken jij die erg succesvol is geworden en viraal is gegaan?

Over de schrijver
Vanaf april 2015 ben ik werkzaam als Online Marketeer bij Vision Ooglaseren in zowel Amsterdam als Eindhoven. Blogger bij IMU | Lid Expertgroep Web Monitoring & Social Media bij Shopping2020
Reactie plaatsen