Tool-review: Online interactie en dataverzameling via Qualifio
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 september 2016 

Online interactie en dataverzameling via Qualifio

Ik heb Qualifio kunnen testen, een oplossing waarin al je behoeften op het vlak van online interactie en dataverzameling worden beantwoord. Ik ben enthousiast!

Met deze complete tool kun je alle mogelijke interacties creëren om je community aan je te binden en te kwalificeren. In tegenstelling tot veel concurrenten van deze tool kun je met Qualifio bovendien jouw interacties verspreiden via verschillende kanalen en dus niet enkel via Facebook.

Qualifio is daarnaast compatibel met bijna alle IT-tools van jouw bedrijf: CRM, SSO, DMP en (Google) analytics. Tot slot beschikt Qualifio ook over een heel reactieve helpdesk met 25 medewerkers en 2 accountmanagers in Nederland voor een gepersonaliseerde opvolging van elke klant. Hieronder volgt een overzicht van wat de tool te bieden heeft.

Een uitgebreide lijst van campagnes

Wanneer je Qualifio gebruikt, valt als eerste op hoeveel verschillende soorten campagnes je kunt maken. Bijna alles is mogelijk: quizzen, wedstrijden, spelletjes met directe winnaars, advertentiekalenders, woordzoekers, enz. Alle klassiekers zijn aanwezig, maar ook subtielere interacties die vandaag erg populair zijn en die het beste werken met virale technieken: persoonlijkheidstests, memory games, voorspellingen, enquêtes, polls, battles, enz. Vrijwel elke campagne is mogelijk.
Een multichannel benadering

Ook qua publicatiekanalen van wedstrijden, quizzen of andere campagnes heeft Qualifio een heel uitgebreid aanbod, want je kunt publiceren op jouw Facebookpagina, maar ook op een miniwebsite, op je eigen website via een iframe, een native app of op een website van derden via een iframe. De iframes zijn responsive en staan garant voor een perfecte integratie in mobiele omgevingen.

Campagne types
Concreet betekent dit dat je met slechts één tool toch overal aanwezig kunt zijn. Wanneer je de campagne creëert, kun je kiezen welk type kanaal je gaat gebruiken. Bovendien kun je de interactie vanuit één campagne op verschillende kanalen publiceren om de respons en het bereik zo groot mogelijk te maken. We vermelden erbij dat het mogelijk is om verschillende talen te beheren en de wedstrijden dus tegelijkertijd te organiseren in elke taal van jouw doelgroep.

Volledig gepersonaliseerde creaties

Nog een bijzonder interessant kenmerk van Qualifio: de mogelijkheid om alles te personaliseren. Je kunt de lay-out echt helemaal zelf kiezen: afmetingen, banner, achtergrond, achtergrondkleur, lettertype en kleur van de teksten in de spelzones, kleur van de menu’s, invoegen van knoppen voor sociale media, maar ook toegang tot de CSS-code om de volledige vormgeving aan te passen. In tegenstelling tot bepaalde oplossingen die snel herkenbaar zijn, maak je met Qualifio jouw interactie echt uniek.

Campagne opmaken

Vanuit de campagne kan je naast partners ook prijzen toevoegen. Vanuit de statistieken kan je vervolgens winnaars selecteren en deze direct vanuit de tool mailen. De optie voor de toevoeging van partners is heel interessant, want bij wedstrijden in samenwerking met partners kan je het logo, de naam en de URL van de partner op de voorgrond plaatsen. Bovendien kan je opt-ins verzamelen voor de nieuwsbrieven van de partners.

De personalisering schuilt ook in de vragen en het formulier. De vragen zijn grafisch aanpasbaar en je kunt ze naar wens veranderen door bijvoorbeeld subvragen toe te voegen of door bepaalde vragen niet weer te geven tijdens de volledige duur van een campagne.

Het formulier kan volledig worden aangepast op basis van de gegevens die je wenst te verzamelen van de deelnemers aan je campagnes. Daarnaast kan je voor verschillende mogelijkheden kiezen zoals de plaats van het formulier in de campagne (voor of na de vragen), Facebook Connect, coregistratie, opt-ins, enz.

Via het tabblad Parameters kun je beperkingen voor de deelname instellen (om valsspelers te vermijden), instellen of de scores al dan niet zichtbaar zijn voor alle deelnemers, een reglement toevoegen en de aanduiding van de winnaars beheren. De laatste stap voor alles online wordt gezet, is het instellen van de virale parameters. Daar vind je de integratie van de verschillende knoppen voor sociale media en de inhoud van die knoppen. Die kun je personaliseren volgens jouw wensen en behoeften.

Een duidelijk dashboard

De architectuur van Qualifio is opgebouwd rond een slim ontworpen dashboard waarmee je al de campagnes binnen handbereik hebt. Het zorgt er ook voor dat je jouw documenten en media eenvoudig kunt beheren. Alle vragenlijsten, formulieren, templates, lettertypes, enz. zitten daar allemaal samen en zijn in 2 klikken opnieuw te gebruiken.

Het beheer van de media is heel eenvoudig: met het “drag-and-drop” systeem kun je een foto naar een van de mappen slepen. Ideaal om animaties te beheren waarvoor veel beelden of multimediacontent vereist zijn.

Via het dashboard heb je ook toegang tot de statistieken van de campagnes. Alles is meetbaar en kwantificeerbaar. Met Qualifio kun je de informatie over de deelnemers centraliseren en opslaan. Het is ook mogelijk om het platform te koppelen aan jouw eigen CRM of DMP en aan je Google Analytics account.

Een tool voor merken en mediabureaus

Qualifio is een tool die zich hoofdzakelijk richt tot de media (KRO-NCRV, 3FM, Sanoma-SBS) die voor hun publicaties veel interacties nodig hebben, tot agentschappen (BBDO, DDB, Publicis enz.) die de tool kunnen gebruiken voor hun verschillende klanten, en tot de merken die een zeker bereik hebben. Grote merken zoals ING Nederland, COOP Supermarkten en Pepsico gebruiken Qualifio bijvoorbeeld voor hun interacties en dataverzameling. Wat de prijzen betreft, werkt Qualifio met abonnementen of met tarieven per campagne. Als je niet de nodige creatieve middelen hebt om de tool volledig te kunnen benutten, beschikt Qualifio over een studio die je hiermee kan helpen. Je kunt dus het hele creatieve proces uitbesteden en tijd winnen als je campagne vertraging heeft.Coop

Qualifio is in ieder geval ongelofelijk gebruiksvriendelijk en flexibel. De tool is heel goed ontworpen en uitgedacht om te beantwoorden aan de behoeften van de grote afnemers van online interacties zoals agentschappen en de media. De campagnevoorbeelden zoals de persoonlijkheidstest van ING hierboven of de adventskalander van BNN-VARA hieronder tonen duidelijk wat de mogelijkheden zijn.

Voorbeeld 2 Qualifio

Een ander groot voordeel van het platform is dat het zich volledig integreert in de IT-architectuur van bedrijven en media. Qualifio biedt een eenvoudige interface met authenticatieoplossingen, analytics, CRM-oplossingen (om de profielgegevens in real time te synchroniseren), Data Management Platforms en betalingssystemen (om een betaling gemakkelijk aan een formulier te koppelen).

Qualifio gaat veel verder dan de “eenvoudige” Facebook-wedstrijden. Het biedt complexe, stimulerende en volledig personaliseerbare animaties om aan te sluiten op de identiteit van een merk. En dat vind ik een groot voordeel!

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen