Swarm en Foursquare interessant voor marketeers?
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 november 2015 

Zijn Swarm en Foursquare interessant voor marketeers?

In dit artikel geef ik  uitleg over diverse verbeteringen die Foursquare sinds augustus 2015 aan het doorvoeren is, in hun check-in app Swarm. Deze verbeteringen bevatten onder andere de mogelijkheid tot adverteren en het spelelement dat we al kende van de “oude” Foursquare app (vòòr de opsplitsing naar Swarm).

Wat maakt Foursquare en Swarm interessant?

In onderstaand artikel leg ik je uit wat Foursquare en Swarm interessant maakt. Daar ik één van de eerste actieve gebruiker van Foursquare was in Nederland, denk ik goed op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden. Inmiddels zijn er meer dan 31.000 dagelijkse gebruikers van Foursquare in Nederland en wereldwijd al meer dan 55 miljoen. Hieruit blijkt dat Foursquare, zeker wereldwijd, interessant is voor adverteerders. Foursquare is zeker ook in Nederland belangrijk, omdat iedere klant die bij je incheckt, dit ook meteen weer deelt met vrienden op andere social media kanalen.

Aantal nederlandse gebruikers Foursquare
Bron: Marketingfacts

Wat is Foursquare en Swarm?

Sinds Foursquare zijn check-in dienst opsplitste naar Swarm was ook het spelelement verdwenen uit de app. Zo kon je, voor mei 2014, “Burgemeester” worden van een locatie, waar je vaak had  ingecheckt, en had je een ranglijst van actieve vrienden. Doordat dit in Swarm niet het geval was, werd de app meteen een stuk minder interessant. Maar sinds de app update van Swarm, eind augustus 2015, is dit teruggebracht in de app.

Je kunt nu weer “Burgemeester” worden van een locatie en er is weer een ranglijst van actieve vrienden. Met het terugbrengen van deze functie, is ook het verzamelen van munten geïntroduceerd. Zo ontvang je nu per check-in een aantal munten. Je plaats in de ranglijst zal worden bepaald door het aantal munten dat je per week verzameld.

Heb je veel munten verzameld en dus vaak ingecheckt, dan sta je ook hoger in de ranglijst. Door deze functie is het een stuk leuker geworden om Swarm actief te gaan gebruiken. Hierdoor is het ook voor bedrijven belangrijk om actief te zijn op Foursquare. Swarm is namelijk nog steeds gebaseerd op de locaties die beschikbaar zijn op Foursquare. Moederbedrijf Foursquare is zich met name gaan richten op reviews van bars, restaurants en hotels.

Wie is actief op Foursquare en Swarm?

Bedrijven die eigenaar zijn van de locaties waar je in kunt checken worden nu opgeroepen om hun locatie te gaan claimen zodat je inzage krijgt in je bezoekers en fantastische aanbiedingen kunt gaan doen. In dit artikel vertel ik hoe makkelijk en hoe leuk dit kan zijn.

Locatie gebaseerde diensten zijn inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Als jouw klant incheckt op je locatie, kan hij dit ook meteen delen op Facebook en Twitter. Dit is dus gratis reclame voor je bedrijf. Ook kan een klant op Foursquare een review achterlaten over je diensten en bij een goed review is dit dus meteen positieve reclame. Voordeel: bij een minder goed review, weet je dus ook meteen op welke punten er verbetering mogelijk is en kun je dit meteen aanpassen.

Bedrijf aanmelden op FoursquareEen locatievermelding op Foursquare?

Een locatievermelding op Foursquare is gratis. Dit kun je regelen op http://business.foursquare.com In deze locatievermelding kun je het volgende aangeven:

  • Een bedrijfsomschrijving (in totaal 160 tekens)
  • Bedrijfsnaam
  • Een bedrijfslogo en evt. afbeelding
  • Website
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Facebook / Twitter account
  • Eventkalender (voor bijvoorbeeld acties / open dagen)
  • Aanbieden van WiFi
  • Betaalde of gratis WiFi
  • Betaalmethodes (bijvoorbeeld creditcard)
  • meerdere beheerders, die de vermelding mogen aanpassen

Is adverteren op Foursquare interessant?

Sinds kort is het mogelijk om op Foursquare te adverteren. Dit is dan tevens zichtbaar in Swarm. Door deze nieuwe functie worden Foursquare en Swarm ineens een stuk aantrekkelijker voor marketeers. Je kunt vanaf € 25,- per maand een advertentie plaatsen op Foursquare. Deze advertentie bestaat uit maximaal 160 tekens en een afbeelding. Een afbeelding kan zowel een bedrijfslogo als een foto zijn.

Adverteren op Foursquare

Je kunt zelf bepalen of de advertentie zichtbaar gemaakt wordt per werelddeel of per land. Hierdoor kun je het bereik zo specifiek mogelijk maken. Adverteren per stad is op dit moment alleen mogelijk in Amerika. Afhankelijk van het budget zal je advertentie vaker zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld; jouw bereik zal bij een budget van €25 per maand lager zijn dan bij een budget van €5000 per maand.

Conclusie

Het is zeker interessant voor marketeers om Foursquare te gebruiken, omdat dit een extra kanaal is om views te krijgen en daardoor de kans op nieuwe klanten te vergroten. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met adverteren op Foursquare en Swarm. Indien je hier ervaring mee hebt zou het leuk zijn als je even een reactie achterlaat.

Over de schrijver
Ergens in 2007 ben ik begonnen met het actief verkennen van het internet. Tegen het einde van 2008 lanceerde ik mijn eerste weblog. Op 31 maart 2009 zag ik een uitzending van Pauw & Witteman over Twitter. Ik moest op Twitter. Op 1 april 2009 plaatste ik om 06.15 mijn eerste tweet. In 2011 kwam ik erachter dat ik via Social Media veel meer kanten op kon, dan met welk diploma dan ook. Op 1 april 2012 startte ik met Dondermedia.nl (tegenwoordig Dondermedia Networks) mijn eigen bedrijf op het gebied van fotografie, video en journalistiek. Tegenwoordig geef ik advies, lezingen en trainingen over Social media en de impact hiervan op de samenleving zoals we hem kennen.
Reactie plaatsen