Succesvolle social media campagnes
Leer van deze succesvolle social media campagnes!
13 april 2015 

Leer van deze succesvolle social media campagnes!

Van de jongeren tussen de 15 en 24 maakt gemiddeld 97% wel eens gebruik van social media. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Keren jongeren Twitter de rug toe? Verovert LinkedIn terrein? En hoe staat het met Foursquare en Soundcloud? Uit Figuur 1 blijkt dat met 1,7 miljoen gebruikers, Facebook nog steeds het meest gebruikte social media platform is, gevolgd door YouTube, Instagram, SnapChat en uiteindelijk LinkedIn. Deze statistieken laten tevens zien dat het als bedrijf van groot belang is om op te vallen op social media en deze jongeren te bereiken.

Onderzoek nederlands gebruik social media

Video is de sleutel tot succes

Volgens  Mark Zuckerberg, de legende achter het grote social media platform Facebook, is over 5 jaar de meeste content op Facebook video. Het is waar, video’s zijn steeds meer gewild. 55% van de mensen bekijken dagelijks video’s online. Volgens dit onderzoek wordt er 41% meer op video’s geklikt dan op een blanke tekst. Verder is het ook gemakkelijker om video’s te delen, waardoor dit een grote kans biedt voor merken om zo een conversatie met de klant aan te gaan.

Chocolademerk Cadbury zorgde voor een geweldige interactie met haar klanten door het gebruik van video’s op Facebook.

In deze video is te zien hoe Cadbury haar miljoenste fan verwelkomde. Om dit te vieren creëerde het merk een gigantische ‘thumbs up’, bestaande uit duizenden Cadbury Dairy Milk repen en postte de video op haar Facebook pagina. Deze campagne begon door het posten van een ‘teaser trailer’ op Cadbury’s Facebook pagina, waardoor haar fans de opbouw van de ‘Thumbs Up’ konden volgen. Hierdoor bouwde het merk een enorm sterke relatie met haar fans op en creërde het een enorme interactie op haar social media platformen.

De interactiviteit tussen het merk en de klant zorgde voor het grote succes van dit merk. Overigens profiteerde het merk wel van een reeds bestaande klantenbasis via haar social media platformen, waardoor het gemakkelijker was haar klanten in dit project te betrekken. Door hier op in te spelen profiteerde het merk optimaal van deze campagne, iets dat zij slim voor elkaar hebben gekregen.

Onderscheid jezelf en vermijd concurrentie

Tegelijkertijd is het ook belangrijk voor een merk zich te onderscheiden. Vooral in de modewereld, waar enorm veel concurrentie is, is het van belang op te vallen. Zo realiseert Superdry dit zich maar al te goed en maakt gebruik van de verscheidenheid aan sociale netwerken. Zij richt haar pijlen daarom op SoundCloud, waar zij om de paar werken een playlist samenstelt. Hierdoor zorgt het merk dat totaal andere fans dan de modefans zich kunnen identificeren met het merk en zorgt er tevens voor dat er ook een platform voor hen in plaats is. Muziek representeert een lifestyle voor de klant, waardoor het belangrijk is om ook op deze interesses in te spelen. Het merk speelt zo slim in op de wensen van hun diverse klantenbasis en gaat zo tevens de concurrentie uit de weg.

Kies het juiste moment en het juiste platform

Grote merken zien vaak in dat het tevens van belang is zoveel mogelijk social media platforms te benutten. Op deze manier bouwt een merk engagement op met haar fans én vergroot zo het aantal bezoekers. Zo is het ook belangrijk om het juiste moment en het juiste publiek te kiezen.

Biermerk Heineken speelde hier perfect op in, door middel van haar #ShareTheSofa campagne. Deze campagne werd uitgevoerd tijdens ‘s werelds eerste  realtime voetbalshow tijdens de Champions League.

#Sharethesofa campagne Heineken

Het doel van de campagne was om globaal engagement te creëren door middel van deelbare reacties via alle social media kanalen. Elke #ShareTheSofa ervaring werd vervolgens live op een tweede scherm uitgezonden tijdens de voetbalwedstrijden met bekende voetballers. Verder was het ook mogelijk voor de fans om een conversatie aan te gaan met hun favoriete voetballer. Dit zorgde voor een extra stukje interactie op onder andere Twitter.

Marketingcampagne Heineken

Samen creërde deze campagne 1.2 biljoen media impressies in 94 landen en een 7% stijging in aankopen voor Heineken.

Opvallen met een klein marketingbudget

Natuurlijk is het ook belangrijk voor kleine bedrijven op te vallen op social media. Ook met een klein marketingbudget is dit mogelijk. Om klanten echt enthousiast te maken is het van groot belang om verwachtingen te overtreffen. Zo zorgde KLM met de ‘KLM-surprise’ campagne voor een grote verrassing toen zij haar klanten een persoonlijk cadeau aanboden op basis van hun interesses, als gezien op Twitter en Foursquare. Een klein bedrijf kan hiervan leren door niet per se met dure cadeaus te strooien, maar bijvoorbeeld een persoonlijk berichtje te sturen. Verder is het tevens van belang proactief te zijn. Zo is KLM Webcare dag en nacht bezig om alle Tweets of comments over de luchtvaartmaatschappij te beantwoorden.

Webcare KLM

Social media biedt bedrijven vele mogelijkheden om de publieke opinie over je merk in de gaten te houden. Ook kleine bedrijven kunnen deze vorm van engagement omarmen en zich in discussies mengen met de klant. Op deze manier kunnen zij de klantenservice verbeteren en een sterke relatie met de klant opbouwen.

Vergroot je zichtbaarheid op social media

Bovengenoemde merken laten het succes zien van het gebruik van een verscheidenheid aan social media kanalen. Nu is het tijd om vorm te geven aan jou eigen social media strategie en jouw concurrentie op elk onderdeel in kaart te brengen.

Tot slot kunnen we concluderen dat het succes van deze merken samenhing met het volgende:

  1. Maak gebruik van social media platformen en video’s om deze zo optimaal te benutten. Het gebruik van video’s wordt steeds populairder en gebruikers bekijken deze graag.
  1. Kies het juiste moment, voor de juiste klant en via het juiste platform. Op deze manier kan een merk engagement met de klant vergroten en zo inspelen op de interesses van de klant. Het is belangrijk de klant te betrekken in een campagne, waardoor men wakker wordt geschut en er over je merk wordt gesproken.
  1. Zorg ervoor dat je merk zich kan onderscheiden. Zorg dat de klant zich kan identificeren met het merk en speel in op de wensen van een diverse klantenbasis. Zo is het van belang niet altijd voor de grote social platforms te kiezen, maar kunnen ook de kleinere platforms zoals SoundCloud goede resultaten opleveren.
  1. Ook kleine bedrijven kunnen leren van het succes van grotere merken. Een klein marketingbudget moet je niet tegenhouden om groots te werk te gaan en de klantenservice te verbeteren. Maak je berichten persoonlijk en wees proactief op social media.
Over de schrijver
Reactie plaatsen