Social Media en de NOS, een perfecte combinatie!
18 september 2014 

Social Media en de NOS, een perfecte combinatie!

Rachid Finge is de grondlegger van het huidige social media beleid bij NOS, waar hij de functie social media coördinator bekleedde. Sinds begin 2013 heeft Rachid de kar getrokken om de inzet van social media drastisch te optimaliseren, want het niveau was niet hoog. Momenteel is Rachid techredacteur bij de NOS, maar nog steeds nauw betrokken bij social media. Rachid had de eer om tijdens een lezing van Social Media Club Nijmegen alles te vertellen over zijn geweldige uitdaging bij de NOS.

De nostalgie van het acht uur journaal

Het hoogtepunt voor nieuws bij de NOS is ’s avonds tijdens het acht uur journaal. Echter blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de kijkers naar het acht uur journaal elk jaar met één jaar toeneemt. Momenteel is de gemiddelde leeftijd 57 jaar. De NOS begreep dat het actie moest ondernemen om de jongere doelgroepen bij het nieuws te betrekken. De conclusie die Rachid en zijn team trokken is dat wanneer de jongeren niet naar de NOS komen, de NOS naar de jongeren moet komen. En gezien het feit dat jongeren veelal op social media aanwezig zijn moest ook NOS hiermee op de juiste manier aan de slag.

Bericht door NOS.

De social media uitdaging

Het was voor de NOS een uitdaging om op een juiste wijze met Social media te starten. De NOS verkoopt geen producten die gepromoot kunnen worden . Het product van de NOS is content, nieuws wat er speelt onder de mensen en in de wereld. Het voordeel van dit product is dat er heel creatief met content kan worden omgegaan. Het grote nadeel van content is dat men vast zit aan de waarheid. Omdat het product van de NOS content is heeft de NOS geen 24/7 webcare team, er zijn wel mensen die monitoren maar niet zoals een webcare team zoals de KLM of NS doet.

Het begin van een nieuw tijdperk!

Rachid is met zijn team van 25 internet redacteurs begonnen met Twitter, dit werd gezien als het platform voor het verspreiden van content zoals nieuws. De NOS had natuurlijk te maken met oudere en jongere mensen. Er werd besloten om niemand binnen de NOS te dwingen om met de nieuwe trend binnen het social media beleid mee te doen, het gevolg daarvan was dat de medewerkers die het niks vonden gewoon niet meededen en er niet negatief over spraken, gelukkig waren en zijn er veel mensen zoals redacteurs en nieuwslezers actief op Twitter. In het begin was er geen plan, het doel was om reallife aanwezig te zijn en ieder voor zich op zijn persoonlijke account zijn weg te vinden. Het lijkt in eerste instantie als een ongecontoleerd zootje maar het tegendeel bleek waar, het zorgde voor enorme verscheidenheid binnen de NOS twitteraars.

Voortdurend aangevuld: pittigste, leukste, opvallendste quotes uit de Algemene Beschouwingen http://t.co/jLUSn7RD7e pic.twitter.com/MIheHmPy3k

— NOS (@NOS) 17 september 2014

@NOS wordt persoonlijk

De NOS was met drie accounts actief op Twitter, namelijk NOS Teletekst, NOS op 3 en NOS. Op deze accounts werd enkel gezonden en wel 12 tweets per uur, hierdoor heeft de NOS enorm zijn best te gedaan om mensen weg te jagen bij de NOS. Want het 12 keer per uur zenden was saai en onverzorgd, zeker omdat de teksten enorm afgekapt waren en nergens over gingen, de teksten waren enkel de korte titels van de artikelen zoals de NOS ze hanteert. Rachid en zijn team hadden snel door dat het anders moest. Het omslagpunt kwam bij de troonwisseling. Vanaf hier werdt de NOS accounts losgekoppeld van CMS en startten ze met het versturen van handgeschreven tweets. Ook werd er vanaf dat moment in de ‘je’ vorm gecommuniceerd op Twitter. De NOS is van oudsher een bedrijf waar met U gesproken werd, maar Rachid en zijn team hadden ook wel door dat wanneer je jongeren wilt benaderen je ze niet met “U” moet aanspreken.

Het keerpunt waarop alles veranderde!

Het keerpunt binnen het social media gebruik van de NOS was de troonswissel, niet alleen omdat vanaf dit moment gestart werd met handgeschreven tweets, maar vooral vanwege de aanwezigheid van de NOS met rijke content. Onder andere de 25 internet redacteurs en diverse nieuwslezers waren de hele dag bezig met het verslaan van deze bijzondere dag en het zenden van rijke content, dat resulteerde in een enorme betrokkenheid waardoor de NOS veel respect kreeg onder de Twitteraars.

Jens Voigt reed in zijn carrière 147.000 uur op de fiets. Donderdag komt daar nog één uur bij. http://t.co/tsdnXSws2Z pic.twitter.com/NdAkQeg8SN — NOS Sport (@NOSsport) 17 september 2014

De verdere ontwikkeling

Vanaf de troonwisseling gingen de ontwikkelingen NOS op Twitter met een sneltreinvaart vooruit. Toen Rachid begin 2013 startte met het oppakken van social media tot het moment waar de NOS nu staat is de NOS van 43.000 volgers naar ruim 247.000 volgers gegaan, dat is ruim vijf keer zoveel. Ook zijn tweets van de NOS dit jaar ruim 200.000 keer geretweet en leverde deze tweets ruim 5 miljoen kliks op, een top prestatie! Maar hier hield het niet op. Tijdens de Olympische spelen van Sotsji ging de ontwikkeling door, onder andere met Twitter Amplify, de NOS kwam hierdoor met gesponsorde tweets in tijdlijnen terecht van mensen die sport en nieuws over de Olympische spelen misschien ook wel leuk zouden vinden. Verder werd het gebruik van de hashtag geïntroduceerd, Rachid en zijn team ondervonden dat wanneer mensen liepen te zeuren op Twitter over (studio) voetbal, en de #studiovoetbal verscheen in beeld, de negatieve tweets aanzienlijk minder werden. Net alsof de negatieve Twitteraars doorhadden dat de NOS over hun schouder meekeek. Vanaf dat moment werd de hashtag vaker ingezet. Het resultaat van deze ontwikkelingen is dat de NOS momenteel het één na grootste nieuws account op Twitter is, na NU.nl. Daarnaast heeft de NOS momenteel meerdere Twitter accounts waaronder NOS Sport, NOS Schaatsen, NOS Voetbal, NOS Wielrennen, NOS op 3, NOS Jeugdjournaal en NOS Communicatie.

De uitdaging die Facebook heet!

NOS is sowieso laat begonnen op social media, maar op Facebook nog later. De reden hiervoor is een pornobericht. Wellicht nog bekend bij jullie? Redacteuren van de NOS ontvingen foto’s van een leraar die op een groot scherm… je weet wel ;-) De NOS plaatste deze foto met een verhaal op Facebook en toen werden de redacteuren door het preutse Facebook geblokkeerd voor 24 uur. Dit bracht Rachid en zijn team aan het denken, geweld mag wel van Facebook, maar sexueel getinte berichten niet? Rachid heeft hierover contact gehad met Facebook en die gaven aan dat bloot niet goed was voor kinderen… geweld blijkbaar wel?? Het succes van de NOS op Facebook begon tijdens de Olympische Spelen van Sotsji, daar werden foto’s van de gouden schaatsers Sven Kramer en Ireen Wurst gepost, en hierdoor steeg de interactie enorm. De NOS kwam tot de ontdekking dat op Facebook vooral verhalen met emotie goed scoorden. Eén van de beste berichten op Facebook is het verhaal van dat meisje van 14 die tien jaar na de tsunami haar ouders terug vond! Deze verhalen, ook wel story telling genoemd, scoren enorm goed op social media en vooral op Facebook. Ook is de NOS begonnen met filmpjes over hoe het er achter de schermen aan toe gaat. De NOS wilde meer van zichzelf en zijn medewerkers laten zien. Het effect van deze strategie is dat de NOS momenteel ruim 200.000 volgers heeft en wederom op nummer 2 eindigd achter NU.nl als het gaat om nieuws accounts.

NOS Kort, de toekomst?

Om de jongeren vanaf 16 jaar meer naar zich toe te trekken is de NOS sinds een week met een pilot op Instagram bezig, genaamd NOS Kort. Het doel van deze pilot is om korte filmpjes te maken over één nieuwsonderwerp en deze te plaatsen op Instagram. Rachid en zijn team zijn nog maar één week bezig maar de eerste resultaten zijn positief. Binnen de leeftijdsgroep van 16 t/m 39 jaar blijken filmpjes van maximaal 30 seconden enorm goed in de smaak te vallen.

De discotheek die Google Plus heet

De NOS heeft een account op Google Plus, en daar worden de berichten van Facebook één op één geplaatst, maar veel moeite word er niet in gestoken. De NOS ziet Google Plus als een hippe discotheek waar niemand komt. Mijn mening is dat de NOS hier zich nog wel eens in kan vergissen.

nos op social media

De volgende stap

De volgende stap van de NOS op social media is volgens Rachid de webcare. Zoals eerder aangegeven heeft de NOS niet echt een webcare-team, er zijn alleen een paar mensen die het één en ander in de gaten houden. Echter weten Rachid en zijn team dat dit wel moet gebeuren, de laatste tijd komen er steeds meer reacties op Facebook en deze zijn niet altijd positief te noemen. Een goed voorbeeld hiervan was recent het fragment van Poetin waarbij leek of de NOS een stuk ertussen uit had geknipt, wat volgend Rachid absoluut niet gebeurd is. Dit was een Wake up call, en hier zullen Rachid en zijn team de komende tijd meer aandacht aan gaan besteden.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Wat brengt de toekomst? De ontwikkeling van NOS Kort is één van de projecten voor de komende tijd, evenals het monitoren en terug praten op social media. Een ander leuk project voor de toekomst is het betrekken van scholieren bij het nieuws. Het idee is dat scholieren het één uur journaal in de klas gaan kijken en na de uitzending een live verbinding met de nieuwslezer krijgen. Tijdens deze verbinding kunnen leerlingen de nieuwslezer van alles vragen over het nieuws, of hoe de weeruitzendingen gemaakt worden. Het is de bedoeling dat de nieuwslezer dan met de camera live naar bijvoorbeeld het weer loopt om de vraag beantwoord te krijgen. Klinkt goed!

De conclusie

De conclusie van Rachid is dat de NOS een grote inhaalslag heeft gemaakt op het gebied van social media. De NOS heeft een flinke achterstand opgelopen omdat zij laat op social media actief zijn geworden, waardoor ze nog steeds achter de feiten aanlopen als men kijkt naar nummer 1 nu.nl. Maar het doel van de social media inzet van NOS is om de jongeren te bereiken. Een echte gemiddelde leeftijd binnen de social media gebruikers is er nog niet, maar de NOS weet wel dat de gemiddelde leeftijd van de mensen die de NOS app downloaden 35 jaar is. Dat laat wel zien dat de jongeren bereikt worden! Een ander mooi cijfer voor de NOS is dat geregeld meer dan de helft van de website bezoeken vanaf de social media kanalen binnenkomt.

Wat is jouw ervaring met de NOS op social media?

Over de schrijver
Mijn naam is Mike Nuijs en ik ben eigenaar van Media Conversia en Uw Social Media Marketing. Mijn missie is om ondernemers te overtuigen van een goed en degelijk online marketing plan en een stevige social media strategie. Social Media is een vijver en ik leer ondernemers er in te vissen! Mocht u vragen hebben neem dan contact met mij op via de mail, telefoon of één van mijn social media kanalen.
Femmy Saal

Door

Femmy Saal

op 18 September 2014

Leuk geschreven Mike! Ik ben zelf erg blij met de ommezwaai van NOS. Ik vind de content sterk en ben een groot fan van hun (onlangs ge-upgrade) app. Ik hoop stiekem dat ze het oppervlakkige, maar wel sterk online opererende nu.nl gaan verslaan. Op inhoud is dat wat mij betreft sowieso al gelukt.

Mike Nuijs

Door

Mike Nuijs

op 20 September 2014

Hoi Femmy, Bedankt voor jouw leuke reactie! Ik verwacht zelf ook wel dat de NOS NU.nl zal verslaan als de NOS zo door blijft gaan. Misschien dat ik NU.nl eens ga benaderen hoe zij ertegenaan kijken ;-) Wordt vervolgd... Groet Mike

Reactie plaatsen