Influencer marketing: hoe bereik je maximaal effect?
30 juli 2015 

Influencer marketing: hoe bereik je maximaal effect?

In een tijd waarin advertenties steeds minder effect hebben en traditionele media hun publiek zien krimpen, staan marketing en PR voor hetzelfde probleem: hoe bereik en overtuig ik mijn doelgroep? Een van de belangrijkste ontwikkelingen die een oplossing kunnen vormen, is influencer marketing. Hoe dat in zijn werk gaat, bekijken we in dit artikel.

Ouderwets persberichten als hagelschoten uitsturen naar steeds dezelfde perslijst werkt niet meer. Dat horen ze bij Meltwater van meer en meer PR-bureaus en communicatieprofessionals. Als je echt aandacht wilt krijgen, zal je de juiste mensen moeten benaderen op de juiste manier. Dat kunnen nog altijd traditionele journalisten zijn, maar ook bloggers die over de jaren een miljoenenpubliek hebben opgebouwd. Al hoeven die miljoenen dan weer niets te zeggen over de geschiktheid van de influencer voor jouw campagne. Dat hangt weer af van je doelgroep!

Luister naar je doelgroep

Ervan uitgaande dat je jouw doelgroep goed gedefinieerd hebt, is de eerste stap in influencer marketing uitvinden waar ze hun informatie vandaan halen en door wie ze daarin beïnvloed worden. Als je geen budget hebt voor uitgebreid marktonderzoek, kan social listening helpen: leg je oor te luisteren op social media en bij reacties onder online artikelen. Dat kan handmatig, maar een social media monitoringtool maakt het een stuk efficiënter. Hierin stel je zoekopdrachten in op je merk en producten, maar ook op termen met betrekking tot je doelgroep, zoals sporten of andere interesses. Zo zie je bijvoorbeeld wat men zegt over vakantie naar Griekenland:

Zo meet je influencer marketing

Identificeer en kwalificeer de influencers

Vervolgens is het zaak om binnen de community die je gevonden hebt, de juiste influencers te identificeren. Hierbij is zowel de kwantiteit als de kwaliteit van hun volgers belangrijk. Dus niet alleen het aantal lezers of volgers, maar ook de mate van invloed en de karakteristieken van de community: passen ze binnen jouw doelgroep? Soms vind je de juiste influencer direct, soms is wat meer research nodig. Filter dan alle ruis uit en gebruik sentimentanalyse, toppublicaties en social media-invloed. Zoals bijvoorbeeld hier voor influencers binnen crisiscommunicatie.

Differentieer je influencer marketing

Met het vinden van de influencer waarmee je wilt samenwerken, is het luisteren echter nog niet afgelopen. Hij of zij heeft veel geïnvesteerd om hier te komen, dus kijk wat ze zeggen en wat ze hun publiek bieden. Daardoor bouw je aan de relatie en weet je ook wat jij de influencer kunt bieden: exclusieve informatie? Nieuwe inzichten? Als eerste toegang tot een product of dienst? Keiharde knaken? Of een unieke ervaring? Zo nam Magnum influencers mee naar een villa bij het filmfestival in Cannes, waar de Snapchat-, Instagram– en Twitter-momentjes al van tevoren bekeken waren. Een voorbeeld van het resultaat zie je hieronder. De meegereisde Vogue-journalist mocht model Miranda Kerr interviewen. Want ook dat moet je beseffen: niet iedere influencer is hetzelfde, en afhankelijk van hun status zal je ze meer moeten bieden.

Hoe zet je persoonlijk Influencer marketing in

Geef de influencers inspiratie en vrijheid

De output van je influencer marketing ligt op een dunne lijn tussen spontane uitingen en voorgekauwde advertenties. Je wilt de influencers vrij laten omdat zij het beste weten wat hun publiek wil, maar je wilt ook iets terugkrijgen voor wat je hun geeft: een positieve vermelding van je merk, dienst of product. Iedere influencer zal dat op zijn of haar eigen manier doen, maar zorg dat ze begrijpen dat er sprake is van een wisselwerking: als jij er uiteindelijk niets voor terugkrijgt, zal je ze de volgende keer ook niet meer meenemen in je campagne. Daarmee is je influencer marketing nog niet over: het analyseren van de impact is een even belangrijk onderdeel.

Analyseer het effect van influencer marketing

Individuele reacties tonen je hoe de content ontvangen wordt, verschuivingen in bereik, sentiment en merkassociaties tonen het effect van de complete influencer marketing campagne. Bekijk per artikel, tweet of blog het bereik en engagement om te bepalen welke influencers een goede bijdrage leverden. En als ergens een directe link naar je website is gedeeld, analyseer je natuurlijk het verkeer. Maar kijk ook naar de ontwikkelingen over de periode waarin je influencer marketing campagne liep: is je bereik gegroeid, is men positiever over je merk en word je nu met nieuwe termen geassocieerd door je doelgroep?

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Reactie plaatsen