Onmisbare tips voor jouw influencer marketing campagne: Awareness, Branding en Conversies
11 maart 2019 

Onmisbare tips voor jouw influencer marketing campagne: Awareness, Branding en Conversies

Dat influencer marketing effectief is, is al eventjes geen vraagstuk meer. Wereldwijd zijn merken en bureaus bezig met het strategisch inzetten van social media influencers, om zodoende hun doelen te realiseren.

Deze doelen zijn zeker niet overal hetzelfde – waar de één een productlancering onder de aandacht wil brengen, wil de ander het imago van haar merk verbeteren onder een bepaalde doelgroep. Wéér een ander wil sales in de webshop of aanmeldingen voor de maandelijkse nieuwsbrief. Hoe verhouden deze doelen zich tot de karakteristieken van de campagne?

We bekijken de 3 belangrijkste doelen van influencer marketing campagnes, met een aantal karakteristieken en onmisbare tips per campagnedoel.

Awareness

Laten we beginnen met het meest bekende doel van influencer marketing campagnes: het vergroten van de merkbekendheid. Wanneer een merk nieuw op de markt is, of een nieuw product lanceert, is het gebruik van influencers een populaire manier om het woord naar buiten te brengen. Natuurlijk gebeurt de communicatie ook nog via de meer traditionele media-outlets, zoals televisie-reclames, maar veel merken realiseren zich dat ze met deze (kostbare) inzet niet langer de juiste doelgroep bereiken. Bij zorgvuldige selectie van influencers kan dit bereik onder de doelgroep wel gegenereerd worden. Bij een influencer marketing campagne met als hoofddoel awareness zijn de volgende punten van extra belang:

  1. Uiteraard is het bereik in deze campagnes belangrijk, maar de grootte van de social following is niet het enige. Wanneer je zorgt voor een selectie van influencers met een groot bereik én een betrokken doelgroep (dus een hoge engagement rate), kun je ervoor zorgen dat de content ook daadwerkelijk bij een groot deel van de volgers terecht komt.
  2. Werken met celebrities is verleidelijk, maar niet altijd de juiste keuze. Veel merken kiezen een beroemdheid vanwege zijn of haar status en een groot sociaal bereik. Het is echter ook mega belangrijk dat er een goede match is tussen influencer en adverteerder. Kies dus liever een aantal macro-influencers dan één beroemdheid. Meer content, en betere aansluiting bij de doelgroep!
  3. Voor bekendheid op de langere termijn is het vaak slim om te kiezen voor content die lang online blijft. Daarom is het voor deze campagnes verstandig om te investeren in waardevolle content op Instagram, YouTube, blogs en websites. Deze content blijft lang online, wat betekent dat de campagne ook op langere termijn effect heeft. Instagram stories kunnen hier ook effectief zijn, maar eerder als toevoeging aan Instagram posts.

influencer-marketing-awareness

Branding

Ook wanneer je merk al wat langer bekend is, kan een samenwerking met influencers veel opleveren. Veel merken gebruiken influencers om hun merk persoonlijker te maken, hun imago te verbeteren of een betere band met hun doelgroep te krijgen. Deze campagnes zijn niet zo “massaal” als awareness campagnes, maar ook niet zo gericht als specifieke conversie-gerichte campagnes. Ook hier zijn een aantal karakteristieken in het bijzonder belangrijk:

  1. Juist omdat je hier een connectie met de doelgroep zoekt, is het extreem belangrijk dat je een perfecte match hebt tussen influencer en merk. Wanneer deze match niet klopt, en je influencer dus eigenlijk niet bij je merk past, val je gelijk door de mand.
  2. Omdat je graag wilt dat mensen betrokken zijn bij je merk, wil je graag reacties uitlokken. Het is belangrijk dat je je content en keuze van influencer daar op afstemt. Het is slim om de influencer te laten weten dat deze reacties het doel van de campagne zijn, zodat zij bij hun volgers die reactie op kunnen roepen.
  3. Wanneer je consumenten beter kennis wilt laten maken met je merk, is het belangrijk dat je influencers iets geeft om content over te maken. Lanceer je een nieuw product? Dan kun je influencers een sneak peek geven. Wil je de influencer ervaringen laten delen? Nodig ze uit om te zien hoe je product gemaakt wordt. Als je de influencer waarde kunt bieden, zal hun content waardevoller worden.

influencer-marketing-branding

Conversies

De heilige graal voor marketeers: keiharde conversies! Waar influencers meer bekend staan om hun kwaliteiten op de vorige 2 campagnedoeleinden, worden ze ook vaak ingezet om conversies te realiseren. Influencers kunnen je product aan hun volgers laten zien, en ze direct doorlinken naar een gewenste webpagina. Conversies kunnen sales in een webshop zijn, maar een conversie kan ook andere dingen betekenen: inschrijvingen voor de nieuwsbrief, aanvragen van een demo/trial of wat-dan-maar-ook. Let bij conversie campagnes op het volgende:

  1. Wanneer je volgers wilt doorlinken naar een webpagina, kun je het beste Instagram stories inzetten. Met de swipe-up link kun je volgers enthousiasmeren om gelijk een kijkje te nemen. Voor meer inhoudelijke posts kun je het beste focussen op blogposts en YouTube video’s met een link in de beschrijving.
  2. Ook hier is het extra belangrijk dat je de influencer van waarde voorziet: als zij écht toffe content met hun volgers kunnen delen, verhoogt dat de kans op conversies.
  3. Maak je conversies meetbaar door bijvoorbeeld een UTM link te delen met je influencer, die zij gebruiken in hun content. Zo kun je zelf bijhouden hoeveel conversies er worden gerealiseerd per influencer, en dit onderdeel maken van de rapportage.

influencer-marketing-conversies

 

Verschillende merken hebben verschillende campagnes, met verschillende doelen.

Wanneer je goed nadenkt over je campagne, je influencer selectie en de briefing, kun je ervoor zorgen dat jouw campagnedoel wordt gerealiseerd.

Wanneer je óók nog op deze tips let, komt dat zeker goed.

Over de schrijver
Ik begeleid alle gebruikers op het influencer marketing platform Join - zowel influencers als marketeers. Ik geef strategisch advies, deel kennis over influencer marketing en begeleid campagnes van A tot Z. Daarnaast houd ik van risotto, stoofvlees en wijn.
Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 11 March 2019

Bedankt voor je waardevolle tips David! Welkom bij het team gastbloggers :)

Reactie plaatsen