arrow_drop_up arrow_drop_down
13 maart 2014 

Humor op Social Media: Tips en Voorbeelden

We kennen allemaal wel de grappige reclame commercials van Achmea ‘even Apeldoorn bellen’. Op humoristische wijze brengen ze in tv commercials hun diensten onder de aandacht. Humor verkoopt. Mensen zijn van nature hedonistisch, ze willen zich goed voelen. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat lachen gezond is. Gebruik dus humor in je online marketingstrategie en mensen zullen met een glimlach terug denken aan jouw merk. Aan de hand van 4 benaderingen van humor geef ik in deze blogs een aantal tips en voorbeelden.

1. Humor cues

Humor cues zijn de contextuele factoren die ervoor zorgen dat je weet dat er een grap zal volgen. Wanneer je bijvoorbeeld naar de Facebook pagina van Kakhiel, Tatta’s Be Like of een andere grappenmaker gaat verwacht je al dat je kunt lachen. Ook een inleidende zin als ‘deze grap moet je horen!’ is een humor cue.

Deze humor cues zorgen ervoor dat mensen voorbereid zijn op een grap, wat soms in het voordeel kan werken. Mensen zijn geinteresseerd, hebben zin om te lachen en als er dan vervolgens een goede grap verschijnt is hun missie geslaagd en  jouw boodschap overgekomen. In sommige gevallen is het echter helemaal niet handig om al te weten dat er een grap volgt en drukt deze kennis zelfs de pret. Als dit het geval is, kun je beter gebruik maken van een onverwachte grap.

2. Onverwachte grappen

Bij onverwachte grappen zorgt een onverwacht effect ervoor dat iets als grappig gezien wordt. Mensen hebben al een verwachting over wat er gaat gebeuren, maar worden vervolgens verrast, wat het grappig maakt. Ook ironie speelt hierbij een rol. Een voorbeeld van een onverwachte grap is ‘applying for a job at Ikea’. Bij het lezen van de titel van deze afbeelding heb je nog geen idee dat er een grap zal volgen. Je kijkt verder, leest eerst de tekst of ziet eerst de onderdelen van de stoel liggen, vervolgens koppel je dit aan elkaar en besef je dat het om een grap gaat. Dit verrassingselement kan mensen net de laatste trigger geven om in lachen uit te barsten.

Humor op Social media

Ook op Valentijnsdag kwam Ikea met humor op social media, welke bij veel mensen ongetwijfeld voor een glimlach hebben gezorgd.

Humor op Social media

3. Leedvermaak

Niet in alle gevallen is deze vorm van humor aan te bevelen voor bedrijven, maar leedvermaak kan heel grappig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ‘funniest home videos’, hoe harder mensen vallen, hoe grappiger het vaak gevonden wordt. We vinden leedvermaak grappiger als het over een persoon van buiten onze sociale groep overkomt. Beheer je bijvoorbeeld een community voor Ajax fans, dan wordt leed bij een Feyenoord fan als grappiger beschouwd dan leed bij een Ajax fan.

4. Cultuur

Let er op dat grappen niet overal even goed vallen.  Er bestaan grote culturele verschillen in wat grappig is en wat niet. Geert Hofstede stelde de volgende 5 dimensies van cultuur vast, die zorgen voor verschillen tussen culturen: Machtsafstand, individualisme versus collectivisme, masculiniteit versus femininiteit,  onzekerheidsvermijding en lange versus korte termijn oriëntatie.  Deze dimensies zorgen ook voor verschillen in humor tussen verschillende landen.

Verschillen in cultuur - Humor social media

Heb je één online marketing strategie voor Nederland en België? Door kleine cultuurverschillen tussen deze twee landen zijn er al verschillen in humor. Zo houden Belgen van expliciete grappen, door de dimensie van hoge onzekerheidsvermijding in hun cultuur. Bij expliciete grappen is er geen onzekerheid, het is meteen duidelijk wat bedoeld wordt. De Nederlandse cultuur bestaat daarentegen uit lage onzekerheidsvermijding, in Nederland zijn expliciete grappen minder populair. Hier houdt men meer van taalgrappen en anekdotes. Naast cultuur is het uiteraard ook belangrijk rekening te houden met geslacht, leeftijd, achtergrond, etc.

Kom maar op met die humor!

Humor cues, onverwachte grappen, leedvermaak en rekening houden met cultuurverschillen kunnen je dus helpen bij het maken van een geslaagde grap. Maar bovenal is het natuurlijk gewoon belangrijk dat je origineel bent en je doelgroep weet te raken.  Als afsluiter nog even een leuk voorbeeld van de nieuwjaarsdag post van Hema. Met het bijschrift ‘Voor wie het niet bij Jip & Janneke champagne heeft gehouden’, werd de Hema paracetamol gepromoot. Erg leuk!

Humor op Social media
Ben jij bekend met een prachtig voorbeeld van humor op social media?

Over de schrijver
Rechtstreeks uit generatie Z, en dus opgegroeid met interactieve media, deel ik als jonge ondernemer graag mijn kennis en breng ik bedrijven (online) in verbinding met hun doelgroep. Met ruim 3,5 jaar ervaring op het gebied van online marketing en een studie Organisatiewetenschap, met een minor in Marketing Communicatie & Social Media, ben ik als geen ander in staat om een passende social strategie neer te zetten. Aanwezig zijn daar waar je doelgroep zich bevindt en op een manier die je doelgroep aanspreekt. Ik blog over leuke inhakers, nieuwe ontwikkelingen en passende strategieën op social media, en ik deel mijn kennis over het schrijven van pakkende SEO teksten.
Bryan Berendsen

Door

Bryan Berendsen

op 13 March 2014

Hoi Nienke, Allereerst wil ik even aangeven dat ik het een leuk artikel vind. Inhakers vind ik altijd leuke voorbeelden, maar vind je niet dat humor goed uitgedacht moet worden omdat je ook te ver kan gaan? En denk je dat voor elk bedrijf humor geschikt is? Een B2B bedrijf bijv., is daar humor ook voor geschikt in de posts? Gewoon even uit interesse hoor! Groet, Bryan

Nienke Bootsma

Door

Nienke Bootsma

op 14 March 2014

Hi Bryan, Dankjewel! Ik ben het met je eens dat humor goed uitgedacht moet worden. Naast de cultuurverschillen waar je, zoals ik in het artikel aangaf, rekening mee moet houden zijn er nog tal van andere factoren waar je rekening mee moet houden voor je een grap maakt. In principe denk ik wel dat elk bedrijf gebruik kan maken van humor in de posts, mits het bij de algemene identiteit en communicatie van het bedrijf past. En je moet er natuurlijk altijd rekening mee houden dat de meningen verschillen over wat grappig is en wat te ver gaat. Groet, Nienke

Bryan Berendsen

Door

Bryan Berendsen

op 15 March 2014

Hoi Nienke, Bedankt voor je antwoord. Ja, ben ik het helemaal mee eens. Vooral cultuurverschillen vind ik altijd wel een aspect. Zo bracht Fiat zelf ooit een auto op de markt met de naam Fiat Croma. Croma is bij ons toch wel bekend als bakboter en niet als auto. Vond ik persoonlijk wel een leuk voorbeeld van cultuurverschillen. Groet, Bryan

Reactie plaatsen