arrow_drop_up arrow_drop_down
23 maart 2015 

Het effect van het 'nieuwe' solliciteren via social media

De afgelopen weken ben ik via social media aan het solliciteren. Niet als Online Marketeer, maar als Ideeën-generator en Pannenkoekenbakker. Ik hoor het u al denken; ‘een ideeën-generator?’ Ja! Want als Online Marketeer val je niet meer op in de massa.

Op dinsdag 24 februari was het Nationale Banendag op Twitter. Met #JouwBaan konden werkzoekenden en werkgevers elkaar vinden. Ook ik heb meegedaan aan deze Twitter-banendag. Om 10:10 uur stuurde ik de volgende tweet:

Deal or no deal! Jij mag mij #gratis een dag uitproberen! Vraag hier je tegoedbon aan: http://t.co/68NT1HnTzo. CC: @FionaStoop #JouwBaan

— Sander Oord ★★★★☆ (@sanderoord) 24 februari 2015

Deze tweet resulteerde in 10 retweets, 4 favorieten en 234 bezoekers op mijn online CV.

Goede vertellers hebben een streepje voor

Het is echt waar; goede vertellers hebben een streepje voor op het sollicitatiegesprek. De laatste tijd is storytelling een bijzondere trend aan het worden. Het woord lijkt wel over magische krachten te beschikken die in alle onderdelen van de communicatie deuren kunnen openen. Ook in de zoektocht naar een baan kan storytelling je een aardig handje helpen om je droombaan te vinden. En als je die eenmaal binnen hebt, is storytelling een middel om goed te scoren.

Mijn verhaal is opgevallen tijdens het screenen van alle berichten met #JouwBaan. Ik heb mijzelf als Ideeën-generator gepositioneerd die daarbij ook nog eens de goddelijkste pannenkoeken ter wereld bakt. Er werd mij helemaal niet meer om mijn CV gevraagd en of ik een opleiding wel of niet heb afgemaakt. Het gaat de bedrijven er nu om dat ik mijzelf in the picture heb weten te zetten op een unieke en ludieke manier.

Illustreer je verhaal

De suggestie dat je bij een sollicitatiegesprek ook kan uitpakken met verhalen slaat natuurlijk niet op sprookjes, noch op verhalen die beginnen met “komt een man bij de dokter.” De verhalen die je op sollicitatiegesprekken moet vertellen, moeten gaan over dingen die je in je vorige jobs of in je studentenleven gedaan hebt en die je vaardigheden en kwalificaties illustreren waarnaar je in je CV hebt verwezen.

Dit soort storytelling duidt men vanuit het standpunt van de recruiter ook wel eens als ‘behavioural interviewing’. Zeker als er veel kandidaten zijn voor een bepaalde baan, mag je verwachten dat de recruiters er gebruik van zullen maken.

Fiona Stoop van #Jouwbaan

Met andere woorden: een recruiter zal zich niet tevreden stellen met een opsomming van je kwaliteiten, maar zal ook verwachten dat je die illustreert met een verhaal. Dat betekent dus dat je voorzichtig moet zijn. Want als je schrijft dat je ervaring hebt met het halen van deadlines ondanks onverwachte obstakels, dan weet je dat je dat zal moeten uitleggen. En dat zou dan bijvoorbeeld kunnen met het verhaal dat je als student een project had opgezet waarvoor je sponsors moest zoeken en dat alles al klaar was toen zich onverwacht nog een grote sponsor aandiende, zodat alle folders opnieuw moesten worden gedrukt.

Blijven oefenen

Als je geen natuurlijke storyteller bent en voelt dat je verhaal niet altijd overtuigend klinkt, kan je ook oefenen. Het klinkt misschien eigenaardig maar probeer in de aanloop naar je sollicitatiegesprek verschillende verhalen te vertellen voor de spiegel. Het zal je helpen om niet te stotteren en te zweten als je echt aan de beurt bent.

Focus

Als storytelling je helpt om een baan in de wacht te slepen, kan het je ook helpen om goede punten te scoren of promotie te maken. Probeer verhalen op te pikken in de media, waaraan je jouw inzet en prestaties kan linken of die je kan gebruiken om te illustreren hoe je zaken wil aanpakken. Dat is makkelijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Het vergt alleen een beetje oefening en verbeeldingskracht.

Als je bijvoorbeeld kan teruggrijpen naar verhalen uit de Griekse mythologie trek je gegarandeerd meer de aandacht dan als je je beperkt tot een droge opsomming van wat je hebt gedaan. In elk onderdeel van de bedrijfsorganisatie kunnen verhalen echt voor jou gaan werken. Vang verhalen op, gebruik ze om je eigen verhaal te creëren en vertel.

Hou bij het creëren van het verhaal het letterwoord SUCCES voor ogen. Dat staat voor “simple, unexpected, concrete, credible, emotional stories”. Spread the word. Je zal zien dat het werkt!

Resultaat

In totaal heb ik zeven tegoedbonnen uitgedeeld, namelijk aan Univé Verzekeringen, Werken bij ABN Amro, Koekjes & Thee, Lensvelt Medical, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, T-Mobile en Canday. In de eerste meeloopweek heb ik ook veel media-aandacht gehad van onder andere Radio 1, Omroep Brabant, Metro Nieuws, Omroep Gelderland en RTV Emmen.

Het effect van solliciteren via social media kan dus groots zijn. Ik heb er bewust over nagedacht om grote bedrijven te taggen in mijn tweets. Ik heb er ook bewust over nagedacht om het op een ludieke manier te doen in plaats van via de saaie, lange weg.

Buiten mijn meeloopdagen om heb ik nog een aantal sollicitatiegesprekken gevoerd, het is dus niet alleen bij de meeloopdagen gebleven. Wanneer ik aan de slag ga bij één van deze bedrijven, laat ik jullie zo snel mogelijk weten.

Heb jij wel eens gesolliciteerd via social media? Wat was het resultaat?

Over de schrijver
Vanaf april 2015 ben ik werkzaam als Online Marketeer bij Vision Ooglaseren in zowel Amsterdam als Eindhoven. Blogger bij IMU | Lid Expertgroep Web Monitoring & Social Media bij Shopping2020
Menno Rigterink

Door

Menno Rigterink

op 27 March 2015

Aansprekend verhaal Sander, dat heb je origineel in elkaar gestoken. Chapeau!

Sander Oord

Door

Sander Oord

op 2 April 2015

Dankjewel Menno! Ik heb mijn best gedaan om een baan te vinden. Gelukkig hebben Twitter en de Nederlandse pers mij er ook enorm bij geholpen. Ik heb inmiddels een baan: http://soeq.nl/nieuws/

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 2 April 2015

Gefeliciteerd Sander! Mag je trots op zijn. En wij zijn ook trots op jou (y)

Reactie plaatsen