arrow_drop_up arrow_drop_down
2 april 2014 

De leukste inhakers van 1 april!

In mijn vorige artikel had ik het al over humor op social media. Hierin gaf ik aan dat humor goed kan werken, er zijn echter wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Gister was het 1 april en dus de perfecte dag om wat grappige voorbeelden te verzamelen. Daarom heb ik in deze blog een aantal geslaagde 1 april inhakers voor jullie op een rijtje gezet.

Het geheim van een goede inhaker

Om te beginnen is het handig om te weten wat de ene inhaker nu eigenlijk sterk maakt en de ander niet. Een goede inhaker bevat twee belangrijke elementen. Ten eerste is het belangrijk dat de inhaker op een gevatte manier inhaakt op de actualteit, het moet passend zijn. Ten tweede is het belangrijk dat de post niet alleen inhaakt op de actualiteit, maar ook een connectie maakt met je merk. Gister is weer gebleken dat vooral dit tweede onderdeel nog vaak over het hoofd gezien wordt. Wat je social media doelen ook zijn, door slechts ‘1 april, kikker in je bil’ te posten zul je geen product extra verkopen en ook bouwt je doelgroep geen engagement op met je merk.

De leukste inhakers van 1 april

De inhaker van Hema lijkt op het eerste gezicht vrij simpel en dat is het eigenlijk ook. Het refereert naar de flauwe 1 april grap ‘je veter zit los ‘ en reikt hierbij meteen een product aan. Hiermee is het direct een duidelijk voorbeeld van de twee elementen die een goede inhaker dienen te bevatten.

Inhaker social media Hema

Wieckse hield haar fans op geheel eigen wijze voor de gek. De aankondiging dat de nieuwe flesjes met één druk op de knop te openen waren zorgde voor veel positieve reacties. Helaas werden de fans uiteindelijk wel teleurgesteld, het ging namelijk om een geslaagde 1 april grap. Erg leuk uitgewerkt en ook hier is de connectie met het merk weer toegevoegd.

1 april inhakers

Ook snoepjesmerk Napoleon kwam met een leuke inhaker. Het merk staat bekend om zijn  citroenballen met zure binnenkant en daar werd leuk op ingehaakt door de ouderwetse ‘briefje op je rug’ grap te gebruiken.

1 april inhaker

AXE staat over het algemeen bekend om zijn campagnes met fitte jonge mannen, aanbeden door troepen prachtige jonge vrouwen. Hun 1 april inhaker geeft een leuke knipoog naar dit algemene beeld.

Inhaker 1 april Axe

Media Markt hield haar fans voor de gek met een geheel nieuw product. Een groot deel van de fans had direct door dat het hier om een grap ging, maar er waren er ook een paar bij die wel erg geïnteresseerd waren in toast met een persoonlijke boodschap, wellicht moet er toch eens gekeken worden naar de mogelijkheden om dit te ontwikkelen?

In de bovenstaande voorbeelden werd zowel een connectie met het merk, als een sterk verband met de actualiteit, in dit geval 1 april, zichtbaar.  Daarnaast zie je dat deze merken begrijpen wat hun doelgroep wel of niet grappig vind. Zijn jullie nog leuke 1 april inhakers tegengekomen?

Over de schrijver
Rechtstreeks uit generatie Z, en dus opgegroeid met interactieve media, deel ik als jonge ondernemer graag mijn kennis en breng ik bedrijven (online) in verbinding met hun doelgroep. Met ruim 3,5 jaar ervaring op het gebied van online marketing en een studie Organisatiewetenschap, met een minor in Marketing Communicatie & Social Media, ben ik als geen ander in staat om een passende social strategie neer te zetten. Aanwezig zijn daar waar je doelgroep zich bevindt en op een manier die je doelgroep aanspreekt. Ik blog over leuke inhakers, nieuwe ontwikkelingen en passende strategieën op social media, en ik deel mijn kennis over het schrijven van pakkende SEO teksten.
Chantal
Door

Chantal

op 3 April 2014

De grap van MM had ik ook voorbij zien komen op FB. Iemand had de foto zelfs gedeeld met de tekst: "Als ik dit zo lees, verlang ik toch weer terug naar de Nokia 3310 tijd"... Missie geslaagd voor MediaMarkt lijkt mij. KFC kwam ook met een grap, ze hadden naar buiten gebracht dat ze met een drone bezorgdienst zouden komen, de see buy bucket fly dienst. Hahaha.

Reactie plaatsen