Casestudy van de Virale Campagne voor "Winnen in Google!"
25 maart 2011 

Casestudy virale campagne "Winnen in Google!"

Het zal je misschien niet ontgaan zijn dat ik kortgeleden mijn nieuwste e-bookWinnen in Google!” middels een virale campagne heb gelanceerd en dat deze campagne vrij goed is aangeslagen. Ik zal in dit artikel laten zien wat ik precies heb gedaan en wat de resultaten zijn geweest…

Korte introductie:

Ik heb een vrij uitgebreid e-book over SEO + Visie + Strategie geschreven en deze wilde ik graag gratis beschikbaar stellen op mijn site. Ik wilde echter wel dat het impact zou maken en de aandacht zou krijgen die het verdiend. Het zonde van alle werk wat er in gaat zitten als zoiets geen aandacht krijgt maar ongemerkt tussendoor sluipt. Ik heb daarom een Virale Campagne bedacht en als volgt uitgevoerd:

Prelaunch

Voordat ik mijn e-book heb gelanceerd ben ik al geruime tijd bezig geweest met een zogenaamde “prelaunch”. Ik heb zo bijvoorbeeld in de e-booksectie van mijn website vermeld dat er een nieuw e-book aan zat te komen, ik heb het in verschillende webinars gemeld en tijdens mijn seminars heb ik eveneens aangekondigd dat er een heel speciaal boek aan zat te komen. Speciaal om de “toon te zetten” heb ik voorafgaand aan de e-bookrelease ook een speciaal SEO Seminar georganiseerd. Dit om een boodschap naar buiten te sturen en daar alle aandacht op te focussen. Die boodschap klonk ongeveer als volgt:

“Ontdek Hoe Ik Binnen 5 Maanden Op Één Van de Meest Beconcurreerde Woorden In Nederland In De Top 5 Van Google Kwam Met Een Compleet Nieuwe Website…”

Deze slagzin heb ik voor het seminar gebruikt en ook enkele malen in blogberichten op mijn eigen website maar ook bij partners zoals bijvoorbeeld op Winst.nl. Een prelaunch zorgt ervoor dat je de aandacht van je achterban alvast hebt maar ook dat je hetgeen wat je lanceert veel meer “kracht bijzet”. Je moet bij een productlancering niet alleen waarde BIEDEN maar die waarde ook VERKOPEN. Jij kunt namelijk zelf wel weten hoe goed hetgeen is wat je gratis weggeeft maar het is vele malen belangrijker dat je achterban dit ook weet. Anders zul je nooit een virale factor in je lancering gaan krijgen. De spanning was dus al enige tijd opgebouwd, mensen wisten dat er iets ging komen en dus was de tijd rijp om het boek te gaan lanceren:

De Lancering

lanceerpagina-winnen-in-googleIk heb een pagina gemaakt waarop ik een plaatje van het boek heb geplaatst met daarbij een video waarin ik over het boek vertel en het belangrijkste van alles: Een “toegangsknop” om gratis aan het boek te komen in ruil voor een Tweet of vermelding op Facebook. Kijk voor een voorbeeld hier op de lanceerpagina van het e-book, ik zal even kort de aspecten benoemen en verklaren:

Design van het e-book (3d cover)

Ik heb een designer gevraagd om een strakke, frisse cover te ontwerpen die er op een dergelijke pagina echt uit zou knallen. Daar wil ik namelijk de aandacht op focussen en ik wil dat het er zo “appetijtelijk” uitziet dat er direct een behoefte ontstaat bij de bezoeker om het te “hebben” nog voordat hij/zij ook maar een letter tekst op de pagina heeft gelezen. Door het boek een 3d design te geven maak je het “tastbaar” en verhoog je de Perceived Value (de verwachte waarde)

Video naast het boek

Door een video te maken waarin ik voor de camera de geprinte versie van het boek laat zien en er kort iets over vertel bereik ik de volgende doelen:

  • Ik maak het persoonlijk
  • Ik verhoog de waarde van het boek
  • Ik zet aan tot actie (druk op de knop)
  • Ik maak het meer betrouwbaar
  • Ik scoor een gigantische hoop views in mijn YouTube account

Toegangsknop

Het e-book is gratis beschikbaar maar….. niet helemaal 100% gratis.. Om het e-book te ontvangen moet je een Tweet of een Facebook bericht plaatsen over mijn e-book met daarbij een link naar mijn lanceerpagina. Dit zorgt ervoor dat het gigantisch viraal wordt.

De meeste mensen gebruiken hiervoor Twitter en al die mensen hebben volgers op Twitter. De een heeft er misschien maar 10 maar er zijn ook mensen die er vele duizenden hebben. Zodra iemand mijn boek Tweet om het te kunnen lezen krijgen alle volgers van die persoon het bericht te zien. Ze kunnen dan op de link in de tweet klikken en vervolgens gaan zij ook weer naar de pagina waar ze in ruil voor een Tweet het boek kunnen downloaden. Ik heb vooraf ingesteld dat mensen die op de Tweet knop klikken deze tekst als voorbeeld tekst in hun scherm krijgen:

Winnen in Google van @TonnyLoorbach: //bit.ly/fJi079

Ik weet dat veel mensen niet eens de moeite nemen om dit nog aan te passen (ongeveer 95% van iedereen heeft dat namelijk niet gedaan). Zodoende gaan er veel Tweets op Twitter verschijnen met:

  1. De titel van mijn boek
  2. Een link naar mijn Twitteraccount (@TonnyLoorbach)
  3. Een link naar de lanceerpagina met Tweetknop

Deel 2 van de lanceerpagina

downloadpagina-winnen-in-googleNadat mensen het getweet hadden kwamen zij op de downloadpagina uit alwaar het boek te downloaden was. Ik heb ervoor gekozen om daar niet een downloadlink maar een inschrijfformulier te plaatsen. Je kunt namelijk wel een fantastische marketingcampagne opzetten maar wanneer al die resultaten maar “eenmalig” iets opleveren dan is dat zonde. Je moet ervoor zorgen dat je er ook een mailinglijst aan overhoudt zodat je al die mensen achteraf nog weer kunt bereiken.

Mensen vinden het heel normaal om een formulier in te vullen zodat ze het boek kunnen ontvangen. Zodoende heb ik nu een hele specifieke lijst van mensen die in SEO geïnteresseerd zijn en ook nog eens mijn boek hebben gelezen, dat vind ik hele waardevolle info!

Resultaten van de campagne

De lancering is een groot succes geweest en zeker de virale campagne heeft goed gewerkt.

twitter-resultatenIk heb het boek op woensdag 9 maart online geplaatst en op dit moment zijn er 656 Tweets(!) over geplaatst op Twitter. De eerste 500 Tweets kwamen in de eerste week na de lancering binnen, gigantisch dus. Daarbij werd ook Facebook gebruikt maar dat vind ik niet echt noemenswaardig, dat gaat slechts om enkele tientallen vermeldingen op Facebook.

Het boek is nu sinds de lancering 1148 keer gedownload. Dat wil zeggen: Er zijn 1148 mensen geweest die mijn aanmeldformulier hebben ingevuld. Zodoende is mijn mailinglijst nu binnen een zeer korte termijn gegroeid met 1148 mensen. Ik krijg vaak opmerkingen van internet ondernemers dat het zo moeilijk is om een mailinglijst op te bouwen wanneer je nog niks hebt maar ik hoop dat dit verhaal bewijst dat je met wat creativiteit toch razendsnel aan een goede mailinglijst kunt komen!

Nog even voor de sceptici die zullen opmerken dat ik zelf al een lijst had en dat de meeste “opt-ins” van deze 1147 wel dubbel zullen zijn en dat ik dus niks nieuws heb. Niets is minder waar. Natuurlijk zijn er veel mensen die al op mijn lijst stonden op de hoogte geraakt van het nieuwe boek en dus hebben die zich inderdaad opnieuw aangemeld. Echter: van die 1148 nieuwe mensen zijn er ongeveer 800(!) die nog niet op mijn lijst stonden en dus wel 100% nieuw zijn!

Deze actie bewijst dus dat je sowieso ontzettend veel mensen kunt bereiken in zo’n korte periode maar ook dat je veel nieuwe mensen bereikt buiten je eigen netwerk om. Momenteel komen er nog elke dag Tweets binnen voor dit e-book, de piek is geweest maar ik blijf nieuwe mensen bereiken omdat de lanceerpagina nog steeds online staat.

Leuk extra resultaat!

In het kader van SEO heb ik door deze actie ook ineens weer 656 Tweets met een link naar mijn website. Google gaat deze vorm van backlinks vanuit Sociale Media ook meer en meer waarderen.

Hoe kun jij dit ook doen?

Ik heb gebruik gemaakt van een Engelstalige service om dit “technisch” gezien op te zetten maar inmiddels heeft mijn collega ondernemer Eelco de Boer een Nederlandse variant uitgebracht! (kansen zien, kansen grijpen)

Je kunt nu de dienst BetaalSociaal.nl gebruiken om precies hetzelfde te doen als dat ik heb gedaan met deze actie. Bij BetaalSociaal kun je een “betaalknop” maken voor op je website waarmee mensen kunnen betalen met een Tweet. Ze worden dan door BetaalSociaal na het plaatsen van de Tweet automatisch doorgestuurd naar je downloadpagina.

Ik raad je van harte aan om eens met zo’n project aan de slag te gaan, doe het dan niet te overhaast maar werk ook goed je “prelaunch” uit aangezien je de echte winst altijd haalt uit het “nadenkwerk vooraf”. Het is zonde als je enkele dagen na je actie ineens bedenkt dat je beter een andere tekst in de Tweet had kunnen plaatsen of dat je toch een andere boodschap had moeten kiezen ;)

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Gijs Heerkens

Door

Gijs Heerkens

op 25 March 2011

De tweettekst had een betere trigger kunnen bevatten in mijn ogen. "Ik ga het e-book 'Winnen in Google' van @TonnyLoorbach lezen http://bit.ly/fJi079" bijvoorbeeld.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 25 March 2011

@Gijs, bedank voor je feedback alleen ik heb het juist zo gedaan omdat de titel van het boek juist een behoefte en nieuwsgierigheid opwekt. Als je het zo doet als dat je schetst dan geef je al teveel info weg en haal je de spanning er uit. Niet iedereen is direct geïnteresseerd in een e-book en de link naar de pagina krijgt zo minder aandacht. Bij mijn tekst moet je wel klikken als je wilt weten wat er achter zit... Dat is de kracht, inspelen op de nieuwsgierigheid van mensen!

Hans Peeters

Door

Hans Peeters

op 25 March 2011

Al weer een waardevolle tip. Ik parkeer de tip even in mijn actieplan. Even wat minder tijd voor mijn website laat staan een prelaunch. Ik ben wel van plan deze tip te gaan toepassen. Met b.v info over de geschiedenis van diverse wereldspelen. Tonny weer bedankt.

J. Lavooij

Door

J. Lavooij

op 25 March 2011

Hallo Tonny, Wat is de Engelse versie van BetaalSociaal die jij hebt gebruikt? Gr. J. Lavooij

cedriek

Door

cedriek

op 25 March 2011

Erg leuk gedaan, kan niet anders zeggen.. even vraag had je het boek al voor de prelaunch af of bedenk je eerst een titel en leg je jezelf weer een deadline op?

Ali

Door

Ali

op 25 March 2011

Prachtige artikel ! En complimenten voor je succesvolle campagne !

Tonny Loorbach
Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 25 March 2011

@cedriek Haha nee ik had het boek pas enkele uren voor de lancering af en de titel kwam helemaal laat. We moesten ons zelfs haasten met het design omdat de zon al bijna onderging en de video dan minder mooi zou zijn... Ik leg mezelf inderdaad graag deadlines op, zorgt voor tempo!

Peter

Door

Peter

op 25 March 2011

Tonny, Geweldig bedankt voor de uitleg. Ik had je al willen vragen hoe je deze actie hebt opgezet. We zijn bijna klaar met ons gratis e-book om hetzelfde te gaan doen. Goed bezig. Het winstmodel is echt een succes en heeft voor mij als digibeet eindelijk mogelijk gemaakt om te richten op het ondernemen i.p.v. me steeds af te moeten vragen hoe ik dit weer voor elkaar moet krijgen. Fijn weekend

René Greve

Door

René Greve

op 25 March 2011

Hi Tonny, je hebt een foutje gemaakt in de lanceerpagina (video + ebook voor een tweet). Als je namelijk daar op het plaatje klikt kun je zomaar een ander ebook van jou (over dropshipping) downloaden). oeps....

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 25 March 2011

@René, thnx ik was even aan het klooien geweest en zie dat dat er in geslopen is, is nu verholpen. Allang blij dat die fout er pas net in zit en niet in tijdens de piek in het begin haha

René Greve

Door

René Greve

op 25 March 2011

Wees inderdaad maar blij dat je dat niet bij de lancering had. Ik heb het natuurlijk direct opgeslagen.... haha Zelf heb ik naar aanleiding van jouw actie ook zoiets in het klein gedaan met een whitepaper Top-10 SEO-factoren. Kreeg toch wel enkele opmerkingen dat het niet echt gratis was in ruil voor een tweet, maar dat ze ook nog hun emailadres moesten geven. Deze actie had ik wel in een uurtje of twee gedaan en heeft me een 50-tal nieuwe inschrijvingen opgeleverd.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 25 March 2011

@René ow super! Goed gedaan! Ja de zogenaamde azijnzeikers zitten er altijd bij, mensen vergeten vaak hoeveel energie je er zelf in hebt gestoken maar dat hoort erbij, geen aandacht aan geven ;)

willian

Door

willian

op 25 March 2011

bedankt voor de studie de betaal met een tweet ( geniaal ) viraal op zijn best !!! heb de betaal met een tweet ook op mijn website geplaats om te kijken wat er gebeurt :) succes verder willian

michael muusers

Door

michael muusers

op 25 March 2011

Ik kan niet anders zeggen dan op en top Tonny en nu klaar maken voor de marathon waar wij ook zeker vertrouwen in hebben!!!!!

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 25 March 2011

@Michael, haha mooi, ik hoop dat ik er voor de tijd ook nog vertrouwen in ga krijgen!

Jolande Ijland-Kaatman

Door

Jolande Ijland-Kaatman

op 25 March 2011

Hallo Tonnie Ik vind het echt top. Goed gedaan zeg ik maar zo. Succes met je carriëre

wim

Door

wim

op 26 March 2011

tof, ik ga dit nog eens goed doornemen met vr gr Wim

Amro

Door

Amro

op 28 March 2011

Heb je die pagina gesplittest waarop mensen op de pay with a tweet button moeten klikken? En de mailinglijst pagina?

Oscar

Door

Oscar

op 28 March 2011

Dag Tonny, denk je dat dit ook werkt in dating advies voor mannen markt? Ik heb namelijk het idee dat deze mannen niet een eBoek over dating advies willen tweeten omdat hun vrienden dan zien dat ze hulp nodig hebben met vrouwen en dating. Wat denk jij?

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 29 March 2011

@Amro Nee, tijdens lancering splittest ik eigenlijk niet, vind ik dan te fragiel. Ik had het design van de opt-in pagina wel al eerder via en ander proces getest.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 29 March 2011

@Oscar, dat zou goed kunnen maar ja, daar kom je pas achter als je het test.

InternetMarketingSysteemTom Zoethout

Door

InternetMarketingSysteemTom Zoethout

op 29 March 2011

Hi Tonny, Met name het lanceren is nog een punt waar ik mij in kan ontwikkelen alsook het verder optimaliseren van salespages. Het opbouwen van de mailinglijst gaat redelijk goed (Call To Action is geen probleem), maar na de auto-campagne ze aanzetten tot koop is nog een ontwikkelpunt. Succes

Soufyan

Door

Soufyan

op 29 March 2011

Goeie actie moet ik zeggen, maar jij maakte gebruik van Paywithatweet.com zie ik, kun je mij vertellen hoe je dat doet, dat mensen zich daarna moeten inschrijven op je mailinglijst nadat ze hebben getweet? Please antwoord, zou het zeer op prijs stellen.

Thea

Door

Thea

op 30 March 2011

ja dit is ook een mooie manier om te triggeren van mensen ff op schrijven was erg leerzaam gisteren bij Eelco in Groningen

Mark

Door

Mark

op 31 August 2011

Echt een top casestudy. Naar aanleiding hiervan heb ik hetzelfde gedaan op mijn website. Vroeg me alleen af hoe je kunt zien hoe vaak het ebook gedownload is en hoe vaak er getweet of ge-liked is?

Thomas

Door

Thomas

op 14 December 2011

zeer interessant artikel, ga ik ook een keer proberen denk ik

soufyan

Door

soufyan

op 13 January 2012

Hey Tonny, Als je er over nadenkt is dit echt een geniale campagne. Je slaat 2 vliegen in een klap. Je wordt een virale "kernbom" en je ontvangt optins. Thanks voor het sharen Tonny. Groetjes, Soufyan.

Reactie plaatsen