arrow_drop_up arrow_drop_down
26 maart 2020 

Je bedrijf promoten op social networks: tips en methoden

Je bedrijf promoten op sociale media is een professioneel gebruik van de mogelijkheden die internet biedt. Dit omvat het werken met een grote doelgroep, het vergroten van verkeer en conversies, het vergroten van het bedrijfsbewustzijn en vele andere voordelen. Laten we kijken hoe we een social network moeten kiezen voor een bedrijf en hoe we deze moeten gaan promoten.

Waarom zijn sociale netwerken zo belangrijk voor het promoten van het bedrijf?

Als u SMM – zakelijke promotie op sociale media – vergelijkt met traditionele offline advertenties, zijn er de volgende voordelen:

  • betaalbare prijs voor het betrekken van een koper met advertenties: je kunt vertoningen instellen voor een waardevolle doelgroep op je sociale netwerk;
  • nauwkeurig en breed bereik van de doelgroep. 3,2 Miljard mensen in de wereld gebruiken nu sociale netwerken;
  • snelle feedback van klanten en de mogelijkheid om er snel op te reageren;
  • klantloyaliteit aan het merk vergroten. Juiste promotie op sociale platformen gaat niet over agressieve reclame, maar communicatie en het creëren van nuttige inhoud. Dit zijn amusement en wedstrijden, speciale aanbiedingen en informele communicatie.

De belangrijkste fasen van de bedrijfspromotie op sociale netwerken

Hoe promoot je je bedrijf op sociale netwerken? Om te beginnen moet je je voorbereiden en dit omvat verschillende stappen:

  1. Doelen stellen. Je moet begrijpen waarom je een bedrijfsaccount aanmaakt en welke resultaten je verwacht door het te promoten. De doelstellingen moeten specifiek zijn: exacte timing, verwachte winst en het investeringsbedrag. Bijvoorbeeld: “Verhoog de websiteconversie met 45% binnen en jaar door € 2000 te investeren.”
  2. Een platform kiezen voor promotie. Het beste sociale netwerk voor bedrijven is een individueel concept, wat afhankelijk is van het bedrijf, product, rangschikking en doelgroep. Om het platform te kiezen, moet je een primaire marktanalyse uitvoeren, de behoeften van de beoogde klanten bestuderen en zien wat voor soort sociale netwerken zakelijke concurrenten promoten.
  3. De pagina maken en ontwerpen. Bijna elk sociaal netwerk heeft de mogelijkheid om een apart account voor bedrijven aan te maken (Facebook, Instagram, Pinterest). Het profiel heeft een aantal tools die je nodig hebt om je doelgroep te engageren, met inhoud te werken, analysegegevens te verkrijgen en je bedrijf te promoten. De primaire taak is om de visuele elementen voor het account te maken (deze omvatten profielfoto’s, een koptekst en paginabeschrijving).
  4. De pagina vullen met inhoud. Een bedrijfsprofiel is geen particuliere pagina. De regelmaat van publicaties, het behoud van een uniforme stijl (visueel en tekstueel) en de afwisseling van advertentiepublicaties met informatieve en onderhoudende content zijn hier belangrijk. De kwaliteit van de materialen is echt belangrijk: van geen fouten tot het vermijden van onderwerpen die bepaalde groepen mensen kunnen beledigen. De intervallen waarin de publicaties verschijnen (het beste van alles – tijdens perioden van maximale activiteit van de doelgroep) zijn ook belangrijk. Daarom wordt het profiel ingevuld volgens een vooraf opgesteld inhoudsplan en schema.
  5. Een publiek aantrekken. Het vereist uitgebreid werk: altijd berichten voorbereiden en publiceren, reageren op reacties, reageren op beoordelingen en kritiek, advertenties instellen, statistieken bijhouden en analyseren, strategie aanpassen, enzovoort.

Hoe kies je op de juiste manier een sociaal netwerk voor promotie

Laten we de kenmerken overwegen van de meest populaire sociale netwerken ter wereld in termen van merkpromotie.

Facebook

Het is het grootste sociale netwerk ter wereld dat 2,2 miljard actieve mensen samenbrengt. Het promoten van bedrijven op Facebook is veelbelovend: ten eerste is er een doelgroep voor bijna alle bedrijfsgebieden, en ten tweede brengt sociaal netwerken meestal volwassen doelgroepen samen.

Facebook’s publiek waardeert hoogwaardige inhoud. Merken krijgen verschillende betaalde promotietools, prestatiemetrieken, Facebook Pixel om informatie over gebruikersgedrag te verzamelen, Facebook Messenger-bots aan te passen en tientallen andere functies.

De algemene conclusie is dat het sociale netwerk geschikt is voor bijna alle bedrijfsgebieden (behalve die welke verboden zijn door de regels van de site en de wet). Promotie-effectiviteit is direct afhankelijk van reclame.

Twitter

Het staat bekend om zijn korte berichten. De meest interessante daarvan worden snel door gebruikers verspreid via retweets. Twitter zakelijke promotie moet worden beschouwd als een kans om het publiek snel te informeren en gebruikers naar de site te trekken (meer verkeer). Dit sociale netwerk biedt advertentietools aan merken.

De algemene conclusie is dat dit platform geschikt is voor bedrijven met actief werk en sociale prestaties. Als u dagelijks 3-5 tweets kunt maken met korte rapporten over actuele gebeurtenissen, is het sociale netwerk geschikt voor jouw merk.

Instagram

Het is een progressief platform met snelle ontwikkeling. Het belangrijkste kenmerk is inhoud in de vorm van afbeeldingen, foto’s, korte video’s. Het verenigt een jong publiek en maakt snelle conversies mogelijk naar merken die kleding, accessoires, decor en andere producten met een hoge visuele waarde verkopen. Je kunt natuurlijk zaken doen op Instagram (door kwaliteitsinhoud te maken en te publiceren). Advertentietools zijn ook aanwezig.

De algemene conclusie is dat Instagram helpt bij het stimuleren van actieve verkoop en publieksgroei. Dit is geschikt voor bedrijven die heldere emoties of mooie producten aanbieden aan het publiek.

Pinterest

Net als Instagram is deze site vooral gericht op visuele inhoud. Bedrijfspromotie op Pinterest is relevant voor merken die producten en diensten aanbieden. Gebruikers gebruiken dit sociale netwerk vaak als een ‘lijst met geplande aankopen’: ze voegen producten toe die ze leuk vinden. Volgens statistieken wordt 21% van de aankopen gedaan door toegevoegde producten.

De algemene conclusie is: Pinterest is geschikt voor elk bedrijf dat iets wil laten zien. Om succes te bereiken, moet je heldere en mooie inhoud en een unieke opvallende lay-out bieden.

3 Promotiestrategieën op elk sociaal netwerk

Contentmarketing, communitybeheer, virale marketing, organische en gerichte advertenties zijn allemaal methoden om het zakelijke account van een merk te promoten die relevant zijn voor bijna alle sites. Maar wat als we afstand nemen van de methoden en hulpmiddelen en nadenken over gemeenschappelijke promotiestrategieën?

Luister naar je publiek

Respecteer elke mening. Geef dank voor elke beoordeling. Beantwoord alle vragen. Overweeg de kritiek en probeer de situatie te begrijpen.

Alle meningen van de abonnees, inclusief negatieve, zijn nuttig voor het merk. Ze tonen de emoties van de negatieve klant en helpen manieren te vinden om een service of product te verbeteren. Dus:

  • lees alles wat klanten op je pagina schrijven. Meng je in de discussies;
  • maak gebruik van onderzoeken om de meningen van klanten te horen;
  • zet problemen (negatieve opmerkingen) om in oplossingen.

Deel jouw deskundige kennis

Publiceer inhoud die nieuwe kennis voor je doelgroep opbrengt. Combineer expertkennis met een duidelijke presentatie. Vertel ons over je bedrijf en product. Laat zien dat je professional in je branche bent. Wat kan er worden gedaan?

  • filmpjes maken over het maken van je producten, mensen en technologieën laten zien;
  • instructies maken (in videoformaat) voor het gebruik van je product;
  • een reeks berichten ontwikkelen waarin bedrijfsvertegenwoordigers nuttige informatie aan het publiek zullen verstrekken.

De balans is belangrijk: houd het formaat van de interessante presentatie geschikt voor sociale netwerken, maar sta incompetentie niet toe. Combineer bij het maken van inhoud de inspanningen van de experts van het bedrijf met het creatieve team dat verantwoordelijk is voor SMM.

Alleen kwaliteit

De formule is eenvoudig: het is beter om 10 echte merkondersteuners aan te trekken dan 100 “willekeurige mensen”. Het is beter om 1 interessant bericht per dag te publiceren dan 10 met de woorden ‘goedemorgen’, ‘goedendag’ en ‘goedenavond’. Het is beter om elk woord perfect te lezen en te verifiëren dan je reputatie te verliezen door een fout of een dubbelzinnige zin. Kwaliteitsinhoud voor het sociale netwerk is:

  • advies, instructies en meningen van professionals;
  • echte cases en succesverhalen;
  • belangrijk nieuws en berichten;
  • gedachten en meningen van merkleiders;
  • collecties interessante boeken en films voor het publiek;
  • leuke berichten in de juiste combinatie met anderen.

Handige promotiehulpmiddelen

Als je besluit om een promotie te starten zonder specialisten op het gebied van SMM te betrekken, vind je deze tools vast nuttig voor je eigen paginaontwerp en het maken van inhoud:

Crello – een assistent bij de ontwikkeling van cover design voor een bedrijfsprofiel. Je kunt je eigen photos of afbeeldingen van de service gebruiken.

Sproutsociale – een eenvoudige service voor het bewerken van kant-en-klare afbeeldingen voor de grootte van verschillende sociale netwerken.

Logaster – een generator van logo’s die kunnen worden gebruikt om profielfoto’s, covers en watermerken op fotoposten te maken.

Coolors.co – een verzameling kleurenschema’s waarop je je kunt concentreren bij het ontwikkelen van visuele elementen van het merk.

Pexels – een set gratis foto’s voor het maken van posts en covers van bedrijfsprofielen.

Conclusie

Bedrijfspromotie op sociale netwerken is een urgente taak voor veel merken. De mogelijkheid om een publiek aan te trekken, de bedrijfsprestaties te verbeteren en een positieve reputatie op te bouwen, is echt aantrekkelijk. Om de eerste stappen te zetten, moet je doelen definiëren, de juiste site kiezen, deze correct ontwerpen en inhoud van hoge kwaliteit maken. Succescriteria: respect voor je publiek, focus op kwaliteit en een deskundige aanpak.

Over de schrijver
Mijn naam is Dmitry. Ik ben contentmarketingmanager bij Logaster. Ik schrijf over technologieën, marketingtrends en merkstrategieën. In mijn vrije tijd reis ik graag en leer ik graag over de wereld en nieuwe culturen.
Reactie plaatsen