10 social media trends via Google Trends
2 juli 2014 

10 social media trends via Google Trends

Ik was kortgeleden bij een presentatie over Twitter. De naam van de presentatie was: ‘Twitter voor gevorderden’. Ik verwachtte verhalen te horen over de nieuwste Twitter Cards, iets over de beste manieren om Buffer te gebruiken en misschien zelfs iets compleets nieuws. In plaats daarvan werd het een opsomming van wat er allemaal kan met Twitter op zich. Dingen als ‘reageren op anderen’ en ‘zoeken wat men over je zegt’ kwamen voorbij. Voor iemand die al een paar jaar op Twitter zit, en zichzelf een gevorderde noemt, was het dus niet interessant.

Hoe gaat het eigenlijk met onze social media…

Dit zette me aan het denken over Twitter, en in het algemeen over social media. Uiteindelijk worden termen als content marketing en big data tegenwoordig veel vaker genoemd in blogposts, op seminars en bij bedrijven. Een vraag kwam bij me op:

Hoe gaat het eigenlijk met social media in Nederland, en is social media nog wel relevant?

Er zijn veel verschillende manieren om die vraag te beantwoorden. Ik zou experts kunnen interviewen, officiële gebruikersdata kunnen opzoeken, mijn eigen ervaring kunnen beschrijven of een poll beginnen hier op de website. Jij zou die dan invullen en ik zou daar dan, na twee weken en een stuk of 600 reacties, een blogbericht over schrijven.

Google Trends voor social media trends

Voor al die manieren heb ik echter niet gekozen. Wel kies ik voor Google. Mijn beste maatje, waar ik ook dagelijks mee bezig ben bij het online marketing bureau waar ik werk. Ik kies voor: Google Trends.

10155407_10152388931630844_1212895584210116012_dn
‘Ik kies jou!’

De volgende 10 grafieken laten trends zien met betrekking tot hoe er gezocht wordt* op bepaalde termen mbt. social media. Erachter heb ik steeds mijn eigen, korte interpretatie gegeven. Een meer uitgebreide conclusie/interpretatie van de social media trends is achterin dit artikel te vinden. Jouw interpretaties zijn ook zeer welkom, reageer dan even op dit blogbericht.

* Data zoals direct verkeer, app gebruik en verwijzend verkeer zit hier niet bij, het gaat puur om zoekvolumes in Google Trends.

1. Social media

Er is een licht negatieve trend zichtbaar als het gaat zoekopdrachten die simpelweg alleen ‘social media’ bevatten. Mogelijk heeft dit te maken met het ‘gewoner’ worden van social media: als los begrip kennen we het nu wel. Later meer over die vanzelfsprekendheid van social media.

social media trends

2. Facebook

Bij Facebook is een duidelijke daling te zien: er wordt minder gezocht op Facebook dan pak ‘m beet 1,5 jaar geleden. Op zich is dat ook logisch: meer mensen hebben een smartphone en gebruiken dus gewoon de app van Facebook.

interesse in fb

3. Twitter

Hier is ongeveer hetzelfde beeld te zien als bij Facebook: de daling is ingezet. (Dit is ook bij Twitter zelf bekend.) En eigenlijk is hieronder te zien dat het hoogtepunt van Twitter al eerder was dan het hoogtepunt van Facebook, de daling is eerder ingezet.

interesse in twitter

4. Google+

Er werd veel naar Google Plus gezocht toen Google het aankondigde. Daarna is het eigenlijk nauwelijks gegroeid of gedaald, hoewel het juist de afgelopen maanden wat lijkt aan te trekken. De toekomst van Google+ is ongewis. Sinds Vic Gundotra, een belangrijke kartrekker van Google+ ermee stopte, wordt er gespeculeerd over een einde van het netwerk. Of G+ echt zal stoppen, weten we niet, maar veranderen zal het zeker.

interesse in g+

5. LinkedIn

Ondanks dat LinkedIn Nederland gebruikt als een soort uitvalsbasis voor West-Europa en LinkedIn voor heel veel mensen zeer belangrijk is, wordt er in Google steeds minder naar gezocht. Toch ook moeten we hier – net als bij Twitter, G+ en Facebook – bedenken dat we niet weten hoe vaak de smartphone apps worden gebruikt.

interesse in linkedin

6. Pinterest

Pinterest, het platform dat werkt als een soort moodboard verzameling, groeit nog steeds hard volgens deze grafiek. Eind 2012 was Pinterest.com trouwens de snelstgroeiende website ooit – wat ook wel aan de zoekgrafiek te zien i

s. interesse in pinterest

7. Instagram

Net zoals bij Pinterest, is ook bij Instagram te zien dat het zoekvolume nog alleen omhoog loopt. Pinterest is overigens eigendom van Facebook.

interesse in instagram

8. Hyves

Dit is een beetje voor de grap natuurlijk, omdat Hyves geen social media platform meer is. De data beslaat echter een flinke tijd, dus er is wel te zien hoe de rise & fall van Hyves ongeveer verliep (pas bij nieuwsbericht A werd Hyves een gamingplatform). Wat dat betreft kun je Hyves misschien als een benchmark gebruiken…?

interesse in hyves

9. De vergelijking

Wanneer we Google Trends vragen om een aantal verschillende social media te vergelijken, wordt één ding heel snel duidelijk: Facebook is nog steeds de baas. Ook een andere trend is heel opvallend. Je kunt namelijk heel duidelijk zien dat er steeds meer interesse is in de visuele social media Instagram en Pinterest.

interesse in alles

10. Snapchat en Whatsapp

Zijn dit eigenlijk wel sociale media? Aan de ene kant wel, want het sociale aspect is gewoon het meest belangrijke aan deze apps. Maar tegelijkertijd kun je ook betogen van niet, want deze apps zijn veel meer bedoeld om met je vrienden te spreken in plaats van met iedereen die dat wil. Er zijn geen openbare profielen, zoals de andere social media in deze lijst wel hebben. Hoe dan ook is het interessant om te zien dat er nog wel een groeiende belangstelling is voor deze apps. En dat is een belangrijke aanwijzing over de toekomst van social media: persoonlijker, discreter.

social media trends: visuele media

Conclusies

Ik geef gelijk toe dat de data in deze blogpost niet volledig is, omdat het slechts één invalshoek belicht (social media in search). Toch wil ik een aantal voorlopige conclusies verbinden aan bovenstaande grafieken mbt. social media trends, deels in combinatie met andere gegevens:

  • Social media wordt steeds visueler
    Dit is te zien aan de opkomst van Pinterest en Instagram. Een andere aanwijzing is bijvoorbeeld dat Twitter in 2013 Vine aankocht, een service waarmee gebruikers korte video’s (6 seconden) kunnen maken en delen.
  • Social media wordt méér mobiel, en minder desktop
    Dit is natuurlijk te zien aan hoe hard Snapchat en Whatsapp groeien. Echter kunnen we ook veronderstellen dat meer mensen de apps van bijvoorbeeld Twitter en Facebook hebben, waardoor die dalen. Dit is echter maar een veronderstelling.
  • Social media wordt discreter en persoonlijker
    Dit is te zien aan de opkomst van Snapchat en Whatsapp, maar ook aan de dalingen met betrekking tot openbare media zoals Facebook en Twitter.
  • Social media is geen op zichzelf staand onderwerp meer, maar gewoon een onderdeel van ons leven
    Dit haal ik eigenlijk voornamelijk uit de bovenste grafiek. Want volgens mij is social media echt niet iets dat op z’n einde loopt. Wel is het nieuwe er een beetje af. De meeste mensen begrijpen het concept. Velen maken er gebruik van. Als het zo gewoon is, waarom zou je er dan naar zoeken in Google?

Social media als vanzelfsprekendheid en wat dit voor ons betekent

Zo is social media niet minder relevant geworden. Integendeel, zou ik zelfs willen zeggen. Social media is relevanter dan ooit, want het is nu zelfs een vanzelfsprekendheid. Wat betekent dit nu voor jou en mij? Allereerst: we kunnen niet meer wegkomen met content zoals ‘Twitter voor beginners’, of ’10 do’s en dont’s op social media’. Dat stadium zijn we gepasseerd.

Diepte

Wel kunnen we de diepte opzoeken. Enerzijds door onderzoek te doen en data te gebruiken, anderzijds door zeer specifiek één onderdeel van social media te belichten. Wat dacht je van zoiets als ‘Hoe gebruik je Instagram voor een fashion brand?’, of ‘De 5 beste manieren om Twitter Cards in te zetten’. Bovenstaande suggesties zijn voorbeelden van blogposts waar ik wel warm van zou worden… Wat zou jij willen lezen? En herken je je in het idee van social media als een vanzelfsprekendheid? Wees welkom om het te laten weten in de comment sectie!

Over de schrijver
Thomas Frenkiel is werkzaam bij Havas Media in Amsterdam.
Hans van Schip

Door

Hans van Schip

op 2 July 2014

Heb zelf ook weleens een soortgelijk onderzoek gedaan. Vroeg mij wel iets af: Offline onderzoeken laten wat anders zien zoals bijv. blijkt uit groot onderzoek dat Chelsea afgelopen jaar gebruikte( http://www.bedrijvenpagina-blog.nl/hoe-groot-is-social-media-op-dit-moment/ ). Zou de interesse op Google niet af lijke te nemen omdat de netwerken bekend zijn en men rechtstreeks naar het betreffende netwerk gaat cq direct vanaf een mobiel device(App) erin komt? Ik denk het wel; wat denken jullie? Ben benieuwd

Thomas

Door

Thomas

op 2 July 2014

Hoi Hans, voor een groot deel heb je gelijk en ligt app gebruik ten grondslag aan deze trends. Tegelijkertijd kun je je afvragen welke zoek intentie iemand heeft die exact op 'social media' zoekt. Die personen zoeken naar informatie over het begrip social media. In de eerste grafiek zie je dat minder mensen zo zijn gaan zoeken. Daarom denk ik dat SM meer en meer een vanzelfsprekendheid is. Bijna iedereen begrijpt het nu wel, dus moeten we nadenken over welke informatie erover relevant is tijdens een presentatie, of in een blog post.

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 2 July 2014

Ik geef je gelijk in je 'onderzoek' Thomas. Ik denk zelf dat iedereen wel weet wat social media is. Wanneer mensen iets zoeken zal het dus wat specifieker zijn zoals 'Vrienden ontvolgen, hoe doe je dat' of voor Marketeers als wij 'Tips om je profiel op te leuken' e.d. Het is logisch dat er veel wordt gezocht op Instagram en Pinterest, dit is voor sommige nog onbekend. Daarnaast zoeken mensen op dit woord om zo op de website te komen. Al met al leuk discussievoer. Ja, social media is een vanzelfsprekendheid geworden. Nu kijken hoe het social media landschap gaat veranderen. Meer privé en persoonlijker gok ik. Afbeeldingen worden ook steeds belangrijker.

Reactie plaatsen