arrow_drop_up arrow_drop_down
Column: Social media sucks...
28 oktober 2014 

Column: Social media sucks...

Eigenlijk is het heel bijzonder dat nog geen 10 jaar geleden iedereen het nieuws volgde via de radio en tv en dat waarheden werden ontmaskerd via de krant. Het was de waarheid, want het staat immers geschreven in de krant en nog belangrijker, het was nieuws op de tv en radio. Oké, met als uitzondering de Telegraaf. Die werd meestal met een korreltje zout genomen.

Social media - Vroeger was alles beter

Marketing, communicatie en commercie gingen hand in hand met de geschreven waarheid. Het geschreven woord bracht je succes of het bracht je problemen. En de meeste gedrukte reportages waren een advertentie (duidelijk zichtbaar tussen haakjes (advertentie) bovenaan de column)).

10 miljoen zendmasten

Voor marketing 3.0 is een andere naam bedacht: social media. Nieuws en informatie die iedereen kan verspreiden via allerlei kanalen en platformen. De ‘echtheid van de waarheid' is direct zichtbaar voor iedereen die een beetje moeite wil doen. Want om de waarde van het geschrevenen te achterhalen kom je met Google overal.

De meesten van ons staan op zenden en niet op ontvangen. Er is dus eigenlijk niet veel veranderd. Twitter, LinkedIn, Facebook en andere mediaplatformen staan in het teken van ZENDEN. Zenden hoe fantastisch je bent en wat je doet aan mooie en gave dingen.

Social media dood social contact

Social media experts weten alles…

Google maar eens op Social media tips! Vele zogenaamde experts geven je tips hoe je de platformen kunt gebruiken. Volledige handleidingen hoe je iets kan bewerkstelligen en waar iedereen gevoelig voor is…. Tips hoe je geld kan verdienen met social media! En van dat laatste, daar krijg ik echt jeuk van!

Laten we nog even een klein stapje terug doen. Marketing, communicatie en commercie moeten hand in hand gaan. Bedrijven die een volledige marketingafdeling hebben opgezet, zijn afdelingen met een brede visie en met name over de operationele uitvoering. De juiste uitvoering geschiedt altijd door de ambassadeurs van het bedrijf: de klanten. Een marketingafdeling met de juiste slagvaardigheid doet een bedrijf branden, brandmerken! Juist daar profiteren de vele commerciële collega's van. Daar waar ze op in kunnen spelen om de klant te overtuigen.

Maar laat ik je een vraag stellen. En ‘lees' de vraag achter de vraag; ‘hoe verdien jij je geld?' Door tips uit te voeren?

Luisteren zonder woorden

Wanneer luisteren wij nu eindelijk eens naar onze klanten? Wanneer staan we eens niet in de “modus” van zenden? Zit jouw klant te wachten op jouw verhaal hoe fantastisch je bent of zoekt jouw klant verbinding zodat de emotie echt een band kan kweken in harmonie met jou, het bedrijf en de wensen van de klant? Ach… het is gewoon maar een vraag, maar stel deze eens aan jezelf, het liefst in de spiegel of beter nog, stel deze eens aan je klant! En weet je, ook jouw klanten staan merendeel op zenden. Twee zenders zijn immers nog altijd stoorzenders…voor de ontvanger.

UWV versus het bedrijfsleven

De ruim nu 600.000 werkelozen doen allemaal een oproep via social media: ‘Ik ben op zoek naar…. en help me!' ‘Ik zit al heel lang zonder werk!!' De ruim 1,4 miljoen bedrijven doen allemaal een oproep: ‘Ik ben de beste….kom bij mij kopen! Ik weet wat jij nodig hebt en wat jij nodig hebt, dat ben ik! Kijk maar eens naar mij hoe goed ik ben!'

Werklozen via Social media

De fabeltjeskrant

Sorry, maar ik vind dat echt Marketing en Commercie 0.01. Dat hielp vroeger toen de krant nog de waarheid kon schrijven, puur omdat er maar weinig mensen de krant controleerden. Nu met één klik van je wijsvinger heb je verbinding met de hele wereld en als het gaat om communicatie, dan denken wij dat de hele wereld wacht op onze berichtgeving.

Jij en jouw organisatie zijn goed omdat jouw relaties dat aangeven. Zij mogen veren in jouw achterste steken. Als je er zelf bij loopt als een pauw, zonder een veer gekregen te hebben van jouw klant, is dat de grootste egotripperij die je kan voeren als bewindvoerder. Jouw personeel, jouw klanten daar gaat het om. Niet wat jij vindt van jezelf. De meest belangrijkste vraag die je als CEO zou kunnen stellen is:

‘Wil ik graag klant worden van mezelf'? En nog belangrijker:' waarom zou ik klant willen zijn?'

Zelfkennis is kennismaken met jezelf

Maar hoe kun jij je onderscheiden? Het vreemde is natuurlijk dan ook weer dat als wij het allemaal doen, ‘onderscheiden', dan zijn we alsnog allemaal het zelfde.
De enige manier om geld te verdienen is je te laten onderscheiden door jouw ambassadeurs. Onderscheidende mensen/organisaties die nog niets met de huidige vorm van social media doen omdat ze daar geen tijd voor hebben. Mond-tot-mondreclame brengt hen meer werk en werkt het beste. Een advertentie/website verstevigt dan alleen maar het vermoeden dat de organisatie goed werk leveren. Ik, als klant, zie dat graag.
Laat dat nu eigenlijk de beste tip zijn: zoek naar een manier zodat jouw klanten, vrienden, familie en bekenden, zich inzetten en jou aanbevelen.

  • Stop met zenden, ga kennis delen van anderen.
  • Help mensen en bedrijven met jouw expertise en met jouw netwerk.
  • Verwijs mensen waar je de kennis vandaan hebt gehaald en ga niet zelf vertellen hoe' fantastisch' je bent.

zelfkennis online marketing

De social oerknal

Elke basis van communicatie begint bij: Wie ben je? Wie wil je zijn en wat is je passie? Waarom kan jij iemand hulp aanbieden? Social media is een kwestie van luisteren en bepalen wat je doelstellingen is en hoe je deze strategisch kan inzetten! Social media is puur een kwetsbare kwestie van communicatie, durven doen en durven geven.

Social media gaat over kennis delen en jouw expertise inzetten voor anderen die jouw hulp kunnen gebruiken. Laat het “verkopen” aan anderen over die het jou gunnen. Stel je kwetsbaar op, je kan niet alles weten. Maak verbindingen in je netwerk zowel online als offline. Zodra jij je gaat verbinden, zodra jij durft te geven en te delen, besef je pas hoe krachtig social media in de nieuwe vorm kan werken. Social media is een “mind setting”, een andere wijze van denken.

Luisteren op Social media

Conclusie

De miljoenen social media gebruikers staan niet meer oprecht open voor elkaar. Het grootste probleem met communiceren is dat wij niet luisteren om het te begrijpen…wij luisteren om te reageren. Daarnaast begint social media steeds meer op voyeur kanalen te lijken, wat ik ook in mijn column over Social media blind dating beschrijf.

De grootste “denk-en-doe-fout” (lees kansen) is dat men zichzelf alleen maar aan het verkopen is. Ga maar na op het moment dat je iemand spreekt in real-life en deze persoon is alleen maar over zich zelf aan het praten en probeert je zijn product of dienst te verkopen! Hoe reageer je dan? Vaak terughoudend, tenzij je het op precies dat moment ook kan gebruiken… Dan heeft de persoon een mazzeltje of je bent iemand die geen nee kan zeggen en de volgende keer zal je ieder contact vermijden en voel je je bekocht… Social media is net als in real-life, elkaar iets gunnen. Wanneer jij zonder eigenbelang iemand helpt dan zal het gunnen geboren worden.

Lees nu deel 2 van deze serie: Social media blind date

Welk antwoord zou jij graag willen geven op de vraag: Wie ben je nu eigenlijk?

Over de schrijver
Men omschrijft mij als een operationele business development manager die op een natuurlijke en empathische wijze zorgt voor resultaat. Ik heb ruim 18 jaar ervaring met commerciële dienstverlening van IT professionals en innovatieve projecten. De laatste jaren heb ik me bezig gehouden met het operationeel begeleiden en het managen van klanten en teams, gericht op het verbeteren van de kwaliteit en resultaat.
Marjon
Door

Marjon

op 28 October 2014

Amen :) Leuk blog Maurice, ben het er helemaal mee eens! En antwoord op je vraag "wie ben je nu eigenlijk?" Ben mijn bedrijf begonnen om degene te worden die ik zelf jarenlang had willen kennen ;) Toen ik net begon met het bouwen van een website voor het bedrijf waar ik werkte deed ik alles graag zelf, maar had ik ook wel eens hulp nodig. Geen full-service mediabureau die alles uit handen wil nemen, maar iemand die ook naast je kan staan en tips en aanwijzingen kan geven zodat je het wiel niet opnieuw uit hoeft te vinden. Gelukkig komt die belofte uit aan de reacties van klanten en via-via nieuwe potentiële klanten te horen :)

Maurice van Bokhoven
Door

Maurice van Bokhoven

op 28 October 2014

Dank je wel Marjon voor je reactie, en je weet het: een wiel uitvinden is niet het moeilijkste! Het wiel goed gebruiken, dat is de truc. Succes met je bedrijf! Je hebt een mooie portfolio :-) http://www.saftwebsites.nl/portfolio/

Marjon Saft
Esther Molenaar
Door

Esther Molenaar

op 30 October 2014

Wie ben ik nu eigenlijk? Ik blijf het nog steeds een moeilijke vraag vinden. Ik weet wel wie ik wil zijn: iemand die haar kennis deelt om het delen. Toch lijkt dat soms ook een soort zenden. Stuur maar zo veel mogelijk kennis de wereld in (geef, geef, geef), dan komt vanzelf het moment dat je kunt ontvangen. Je hebt gelijk dat je moet blijven luisteren naar je klant (of blog/website bezoeker) en dat kan alleen maar door ze vragen te stellen en te blijven stellen.

Maurice van Bokhoven
Door

Maurice van Bokhoven

op 31 October 2014

Grappig @Esther, dat zijn de vragen die ons regelmatig doen plagen. Maar wellicht helpen de antwoorden op deze vragen: Waarom ben ik geboren? Wat is mijn talent? En hoe verhouden deze twee nu tot elkaar? En het mooie is door te durven luisteren kom je vaak tot antwoorden die je volledig kunnen beschrijven. Dan is het alleen nog een kwestie van DOEN! Succes... :-)

Reactie plaatsen