arrow_drop_up arrow_drop_down
Column: Social media is zo Windows’95
29 januari 2015 

Column: Social media is zo Windows’95

Plug en play was het motto van Window'95! Dat veranderde al snel in plug and pray. Social media zijn eigenlijk net zo… Ik stuur een bericht en… Pray!

Deel 2 nog niet gelezen? Social media blind date

Social Media: wat is er niet over geschreven? De tips vliegen door de tijdlijnen heen, goede bedoelingen van mensen die je proberen te motiveren tot het ondernemen van een bepaalde handeling of juist zichzelf aan het verkopen zijn… Social media staan er letterlijk bol van. En dan, dan ben je er zelf ook nog… ook jij bent een gebruiker van social media.

Oordelen vanuit je luie stoel

Sta er gewoon eens een moment bij stil: social media bestonden niet in deze huidige vorm tien jaar geleden. Social media, anders vertaald, de digitale media, is de meest machtige en rijkste industrie ter wereld… Gewoon even een momentje van besef… Bizar eigenlijk. Iedereen is bezig met een waardeoordeel over de gebruiker op media. Iedereen is bezig met het creëren van een eigen waarde waarover jij als lezer, als volger mag gaan oordelen.

Turks fruit

Tegenwoordig bepalen social media of je wel of geen contact gaat maken. Zowel online als offline. En toch schreeuwen de meesten van ons gewoon in de letterlijke zin, in de ruimte van internet! Schreeuwen om begrepen te worden en om gezien te worden. Als je in real life iemand ontmoet voeg je deze persoon toe aan je netwerk. Bij het afscheid nemen van het contact in real life zal bij velen de slotzin worden gebruikt: “ik stuur je een uitnodig om ‘vrienden' te worden…” Vroeger belde je een week later op of je verloor elkaar weer uit het oog totdat je elkaar weer tegen kwam op een andere bijeenkomst, feestje of heel eenvoudig; tijdens het winkelen in de stad! Dat was de wereld: je wereld direct om je heen en de verre wereld welke beschreven stond in de krant. Voordat je nu met iemand uit je “bekende” netwerk contact opneemt, kijk je eerst even op social media waar deze persoon mee bezig is geweest.

Social media en mensen

Oké, ik behoor tot de iets oudere social media-gebruikers. Het omvallen van de Berlijnse muur; de koude oorlog; maar ook Turks Fruit en niet te vergeten Grease, staan niet alleen in de boeken geschreven… Nee, deze enorme veranderingen in de wereld heb ik ‘live' mogen meemaken. En nee, ik heb de florijn als valuta niet gekend, dat was ver voor mijn tijd!

De Sociale revolutie

De digitale media zoals wij die nu kennen begonnen eigenlijk aan het begin van de twintigste eeuw: van gulden naar euro, van de millennium ‘bug' naar Nina Brink, van Nina Brink naar gratis internet en een mailaccount van Planet of Zonnet naar LinkedIn, van LinkedIn naar Facebook, Hyves en Twitter… en voilá: de digitale revolutie is een feit.

Maar waarom zijn social media dan toch zo'n gigantisch succes? Elke dag geven wij via Facebook ruim zes miljard likes; posten wij ruim tien miljard Facebookberichten en versturen wij meer dan 500 miljoen Twitterberichten. Zeven dagen in de week, 24 uur lang. Social media zijn tijdloze media waar tijd een ander begrip kent. De 350 miljoen foto's die elke dag aan de wereld worden getoond komen met verschillende gevoelens bij ons binnen. Eigenlijk ben je niemand… Ik ben niemand, jij bent niemand, totdat jij zelf het tegendeel plaatst op een social mediaplatform. Als iemand jou zoekt op het internet, of op Google, dan wil je wel dat diegene iets van je kan vinden wat in ‘beeld' is met wie je bent! Toch?

Kandidaten oorlog

Social media foutenIedereen kan de wereld bereiken met één druk op de knop! Enter…. Best griezelig als je er over nadenkt! Een waardeoordeel over het geplaatste bericht is erg snel gemaakt. In dit geval door de lezer, de ontvanger, door mensen in jouw tijdlijn. Door mensen die jou googelen. En geloof me, je wordt gegoogeld! Er is een ware strijd op social media tussen mensen die een baan zoeken. Het is daadwerkelijk een kandidatenoorlog. De vele berichten die ik voorbij zie komen met “Help mij een baan te vinden” richting volgers die vervolgens het bericht ook weer delen met hun netwerk… Een aaneengesloten vraag om hulp in vele tijdlijnen, gaat samen met jou “geschreven” ten onder in de tijdlijnen van volgers en je vraag verdwijnt uit het zicht. Ook de mensen die zich aan het verkopen zijn  begrijpen de kracht niet van het delen van kennis en het inzetten van het socialemedianetwerk, inclusief jouw boodschap om het uiteindelijke doel te bereiken.

Schieten met hagel

Stel: je doel is een baan vinden, dan weet je wat je zoekt! In plaats van daar op te focussen en gericht mensen te benaderen die jou echt kunnen helpen, sturen de meesten het gewoon de ether in. Schieten met hagel in de hoop dat men iets raakt. Maar vraag je dan af: wat raak je als je met hagel schiet? En wat voor hagelpatronen gebruik je nu eigenlijk? Je boodschap! Als je een baan zoekt, volg dan de bedrijven en de mensen die bij dat bedrijf werken en ga met ze in dialoog over je kennis en jouw expertise… Deel je kennis en laat zien wat je kan. Vroeger liep je een bedrijf binnen, je stelde je voor en je vertelde dat je dolgraag daar aan de slag wilt. Nu roept iedereen in de letterlijke en figuurlijke zin in de ruimte van het grote internet. Men zit niet te wachten op kandidaten die niet creatief zijn. Dat station is al jaren geleden gepasseerd. Dat kon je in het begin doen van het internet en social media maar nu, nu wil men geprikkeld worden om met jou in gesprek te gaan! Social media zijn tools om contact te maken en in dialoog te gaan en niet alleen contact te maken met het grote boze internet!

Social media Pawn Star

Jij bent je eigen Social media Pawn Star. Jij kan er voor zorgen dat jouw waarde waardering krijgt. Je boodschap kan er voor zorgen dat het oordeel over jou, dat oordeel is dat men je wilt hebben.  Richt de boodschap op je talent, je kennis en het bedrijf waar je in contact mee wilt komen. Als jij je dienst of product wilt verkopen, gebruik social media dan niet als marktplein waar je roept in de hoop dat men die voorbij loopt, je product of dienst koopt!

Social media zijn krachtig voor ieder die wilt luisteren naar wat voor hem of haar belangrijk is. Vraag je altijd in de eerste instantie af: Wat willen mijn volgers van mij horen? Wat wil mijn nieuwe werkgever van mij zien? En waarom zou iemand jouw product of dienst willen kopen? Zit iemand op jouw kennis, diensten en expertise te wachten? Zo ja, dan zijn dat de mensen en socialmediagebruikers waar jij je op moet richten, je boodschap op moet aanpassen en je kennis en expertise aan moet uitdelen….

Onzinberichten op Social media

Reanimeren of een kloppend hart?

Stel jezelf niet de vraag, wat hebben social media mij gebracht? Nee, stel je de vraag: Welke bijdrage heb ik kunnen leveren door gebruik te maken van social media? Wat is de meerwaarde die jij mij te bieden hebt vanuit jouw tijdlijn? De meerwaarde van het contact? Zijn wij ‘vrienden” of volgen wij elkaar? En waarom zal ik jou gaan volgen?

Social media is voor één een kloppend hart, terwijl de ander het continu aan het reanimeren is. Social media is niet alleen ontvangen, maar social media is geven. Dat bepaalt de intrinsieke waarde van jou als Pawn Star….

Lees nu: Social media bluf

Over de schrijver
Men omschrijft mij als een operationele business development manager die op een natuurlijke en empathische wijze zorgt voor resultaat. Ik heb ruim 18 jaar ervaring met commerciële dienstverlening van IT professionals en innovatieve projecten. De laatste jaren heb ik me bezig gehouden met het operationeel begeleiden en het managen van klanten en teams, gericht op het verbeteren van de kwaliteit en resultaat.
Lex
Door

Lex

op 30 January 2015

Wow Maurice! Heerlijk artikel dit is echt zo'n artikel met van die aha momentjes. Ik proef hier duidelijk jouw commerciële ervaring. Socialmedia is king wanneer je dit goed inzet. Zelf ben ik hier ook totaal niet goed in en schiet hier waarschijnlijk ook met hagel. Facebook, twitter Waarom? Gewoon mee in de hype denk ik. Het is ook vrij lastig om een goede toon neer te zetten. Het is misschien dan toch beter om meer te focussen op de dingen die je leuk vind en waar je wel goed in bent. Ik zelf besteed liever mijn tijd in het voorbereiden en opvolgen van een waardevolle lead, kost wat meer tijd maar offline je dienst closen in een goed verkoopgesprek daar word ik vrolijk van:-) Gr Lex

Maurice van Bokhoven
Door

Maurice van Bokhoven

op 31 January 2015

@Lex Dank je wel Lex en inderdaad, spreek ik uit eigen ervaring. Voorbereiding is key waarbij focus en weten wat je wilt bereiken meer duidelijkheid geeft en inzicht biedt zodat je weet waar je aan toe bent en welke mogelijkheden er zijn. Helaas is het roepen in de internetruimte "normaal" geworden waardoor het lastig is te luisteren maar nog belangrijker; je hebt nu wel de kans om je te onderscheiden! Succes en wellicht spreken wij elkaar tijdens het genot van een kop koffie. Fijn weekend. Maurice

Lex
Door

Lex

op 1 February 2015

Hi Maurice, Bedankt voor je terugkoppeling. Je hebt inderdaad een punt. Dit is waar mannen zich kunnen onderscheiden van de jongens;-) Zelf probeer ik goed te luisteren naar mijn doelgroep en specifiek in kaart te brengen wat de wensen zijn. Niet zozeer belangrijk wat ik belangrijk vind aan mijn dienst video marketing maar... Wat wil mijn klant. Stapje voor stapje word het duidelijker en laat hier mijn socialmedia campagne voor inrichten. Soms is het gewoon beter om bepaalde dingen uit te besteden. Socialmedia? Tja ik kan niet met maar ook niet zonder denk ik!

Reactie plaatsen