arrow_drop_up arrow_drop_down
6 december 2013 

Social media continuïteit en groei, hoe zorg ik daarvoor ? Deel 3

In mijn vorige blogs heb je kunnen lezen hoe je in het bezit komt van een SMART social media doelstelling en een heldere en duidelijke marketingboodschap. Dan is het nu tijd voor de laatste 2 stappen om meer Social media groei en continuïteit te krijgen in alles wat je op de social media kanalen doet.

STAP 5 │MAAK EEN PLANNING

Het gemakkelijkste is om alle marketingactiviteiten in een jaarplanning te zetten. De social media activiteiten kun je daar aan toevoegen. Op deze manier kun je op gestructureerde manier in contact zijn met je doelgroep. Een aantal tips:

  • Speel met je berichten in op feestdagen, evenementen, seizoenen en dergelijke.
  • Plan prijsvragen, acties, promotie, informatie, etc. Zorg voor afwisseling.
  • Houd ruimte voor de actualiteit
  • Bepaal hoeveel keer per week je een bericht plaats, doe dat op vaste tijden. Zorg voor regelmaat.
  • Plan ook tijd in om te reageren. Het draait om interactie, dus probeer niet alleen te zenden.

Als je er tegen op ziet om een planning te maken bedenk dan dat het uiteindelijk tijd oplevert. Als je content plant kun je het per periode inplannen met hootsuite. Dat bespaart niet alleen tijd, het zorgt er ook voor dat je periodiek onder de aandacht komt bij jouw doelgroep. Door telkens op vaste momenten iets van jezelf te laten horen creëer je zichtbaarheid en vertrouwen.

Mogelijkheden Hootsuite

STAP 6 │EVALUEER

Evalueer op gezette tijden je social media activiteiten. Je kunt jezelf de volgende vragen stellen:

  • Heb ik mijn doel gehaald?
  • Worden mijn berichten gelezen? Zit er een stijgende lijn in? Welke onderwerpen zijn populair?
  • Komen er bezoekers vanaf social media naar je website? Check dit bijvoorbeeld met google analytics.
  • Past het bij mijn bedrijf? Levert het mij energie op?

De laatste stap is echt belangrijk. Sla het evaluatiemoment niet over omdat je te druk bent. Een moment inlassen om te kijken wat het oplevert zorgt ervoor dat je scherp en kritisch blijft. Bovendien is het een goed moment om te brainstormen over nieuwe content.

Dit was de derde en laatste blog in de reeks: “hoe te starten met social media?

Voor de volledigheid nog even de zes stappen op een rijtje:

STAP 1 │MAAK EEN SOCIALL MEDIA ACCOUNT AAN
STAP 2 │BEGIN MET LUISTEREN
STAP 3 │BEPAAL JE DOELSTELLING
STAP 4 │BEPAAL JE BOODSCHAP

Over de schrijver
Mijn naam is Gwyneth Leermakers en ik werk als freelance marketeer onder de naam Marketing met een missie. Ik wil ondernemers, ZZP-ers en MKB-ers, helpen met het ontdekken van hun missie. Ik geloof namelijk dat als je leeft en werkt vanuit je missie, je leven en werk een stuk plezierig is. Ik geloof ook dat je dan meer voldoening haalt uit je werk. Als je jouw binnenkant hebt ontdekt, kun je dit aan de buitenwereld laten zien. Dat doe je in marketing en communicatie. Ik geloof dat goede marketing van binnenuit komt, dan past de buitenkant bij de binnenkant en ben je authentiek. En wie authentiek is trekt klanten aan om wie hij is en niet alleen om wat hij doet. Meer informatie over mij vind je op gwynethleermakers.nl
Start met social media - Marketingmed.nl
Reactie plaatsen