Social Business in de bouw: Zo krijg je je bedrijf uit de steigers!
17 augustus 2015 
5 min. leestijd

Social Business in de bouw: Zo krijg je je bedrijf uit de steigers!

Social Business, wat mij betreft de next level op gebied van Social media. Bij veel bedrijven begint het gebruik van Social media op de marketingafdeling. Corporate accounts worden aangemaakt en bedrijfsnieuws wordt gedeeld via social media. Inmiddels blijkt dat communiceren met een logo toch niet iets is wat mensen graag doen.

Het gebeurt wel, en er zijn zeker goede voorbeelden van bedrijven die op deze manier succesvol met hun doelgroep communiceren. Toch kun je als bedrijf beter investeren in het opleiden van je mensen zodat zij namens het bedrijf actief aan de slag kunnen met Social media. Als het je dan ook nog lukt om Social Media zo in te zetten dat het gaat bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen ben je echt goed bezig. Dan mag er gesproken worden over Social Business. Bij Heembouw hebben we dit jaar de hulp ingeroepen van Social Business Strateeg Jochem Koole om ons bedrijf stappen te laten maken richting een serieuze social business. In dit blog deel ik graag mijn ervaringen tot nu toe.

Draagvlak door directie

Elk bedrijf heeft wel 1 of meerdere mensen die enthousiast gebruik maken van social media. Het begint vaak privé en af en toe worden zaken over het bedrijf gedeeld. Hoe zorg je er nu voor dat deze mensen de echte aanjagers worden voor het gebruik van Social Media door meer mensen binnen de organisatie? Het is heel belangrijk dat er draagvlak komt bij de directie. Als zij om zijn en het toejuichen dat hun collega’s via Social media over de organisatie praten dan is er al veel gewonnen. Om dit te bereiken is het goed om als marketeer na een tijdje experimenteren de goede voorbeelden te verzamelen en dit met de directie te delen. Voorbeelden en cijfers helpen hier altijd bij. Hoeveel mensen heb je bereikt, wie heeft er gereageerd? Zijn er influencers die een bericht liken of delen? Statistieken over bezoeken aan de website via Social media. Groei in het aantal volgers. Noem maar op. Allemaal kleine succesjes om in 1e instantie met de directie te delen en te bespreken. Heb je eenmaal groen licht dan kun je verder om de rest van de organisatie te betrekken.

Interne betrokkenheid

Verdere stappen maken met de inzet van Social media door de medewerkers van je bedrijf vergt veel interne aandacht. Alle mogelijkheden moeten aangegrepen worden om te communiceren over de inzet van Social media. In de praktijk blijkt dat vaak bijna iedereen enthousiast is als je ze vertelt over de mogelijkheden van Social media. Online je kennis delen en hier anderen mee helpen. Laten zien wat voor mooie dingen we als organisatie doen. Niemand is er echt op tegen.

Tijd is vaak de beperkende factor die er voor zorgt dat collega’s er toch niet aan toekomen. Zeker in het begin kost Social media veel tijd. Je moet een profiel inrichten en bouwen aan je netwerk. Daarna ook nog actiever worden in het delen van content. Je krijgt reacties die weer om een reactie vragen. Hoe doe je dit allemaal tussen je normale werk door. Ca. 90% haakt hier af. Focus daarom op die 10% van je collega’s die laten zien te snappen hoe ze Social media kunnen gebruiken. Deze collega’s kan je door het organiseren van workshops en waar nodig 1 op 1 begeleiden. Zo bouw je langzaam aan een groep mensen die de zakelijke inzet van Social media gaan snappen en deze gebruiken in het belang van het bedrijf. Een Social Business in wording.

Industrial Social media Award

Wat ook erg kan helpen is het winnen van een Award. Heembouw won in 2013 de Industrial Social Media Award. Dit heeft uiteindelijk een enorme boost gegeven aan het interne draagvlak. De periode in aanloop naar de finale van de Award was spannend, via intranet namen we onze collega’s hierin mee. Toen we hem wonnen waren veel collega’s toch wel verrast. Dat we zo ver voorop liepen wist niet iedereen. Door het geven van interne presentaties over onze aanpak hebben we collega’s enthousiast gemaakt om zelf aan de slag te gaan. Ook naar buiten toe deelden we ons verhaal via ons eigen blog. Hoe word je echt Social was de titel van mijn blog. We stelden collega’s ook letterlijk de vraag hoe ik ze kon helpen om zelf ook social te worden.

Social business succes

Workshops en begeleiding

In de antwoorden kwamen 2 dingen vaak terug.

  1. Ik wil wel op Twitter maar ik snap niks van al die termen.
  2. Ik heb al een LinkedIn account maar geen idee wat ik er nog meer mee kan.

Twee hele concrete vragen die ik vertaald heb naar workshops op maat voor mijn collega’s. Vanaf 2014 geef ik nu regelmatig workshops aan collega’s. Op deze manier maken collega’s op een laagdrempelige manier kennis met ofwel Twitter of LinkedIn. Om collega’s na de workshop enthousiast te houden maak ik gebruik van ranglijstjes. Dit soort competitie elementen zorgt ervoor dat collega’s gedreven worden om vol te houden en elkaar te verslaan.

Intern resultaten delen

Ook is het belangrijk om intern de resultaten te blijven delen. Wij vragen een investering in tijd van collega’s om actief aan de slag te gaan met Social Media. Uiteindelijk willen collega’s ook zien wat hun bijdragen opleveren. Vorig jaar heb ik de wekelijkse infographic met Online Resultaten geïntroduceerd. Elke maandagochtend wordt deze geüpdate waarbij we terugkijken op de afgelopen week. We laten zien hoeveel bezoekers er op de website kwamen, via welke weg ze kwamen. Ook staat er een top 3 van best gelezen blogs en een overzicht van het aantal volgers op Social media. Kers op de taart is de tweet van de week, hier kiezen we handmatig een twitter bericht van een collega wat het goed gedaan heeft en wat als voorbeeld kan dienen voor anderen. De infographic hangt op een vaste plek bij alle koffie automaten op al onze vestigingen en is ook beschikbaar via Yammer. Een mooie laagdrempelige manier om collega’s aangehaakt te krijgen.

Social business

Social Business Champions

Vanaf 2011 zijn we al actief bezig met de inzet van Social media. Stap voor stap hebben we onszelf ontwikkeld en gemerkt dat we langzaam steeds meer mensen betrokken krijgen. In 2015 hebben we Jochem Koole ingeschakeld om ons op weg te helpen richting een Social Business. We bekijken momenteel wie onze Social Business Champions zijn en hoe wij hen verder kunnen helpen. Door te focussen op de koplopers worden deze mensen interne ambassadeurs. Door hen te helpen en successen te delen bouwen we langzaam aan een echte Social Business.

Ben jij al aan het bouwen aan een Social Business? Oftewel: draagt de inzet van Social media al bij aan jouw bedrijfsdoelstellingen?

Over de schrijver
Ik ben Online Marketing & Communicatie Specialist bij Heembouw. In deze functie help ik mijn 230 collega’s om zichzelf online te profileren. Het is mijn persoonlijke missie om ervoor te zorgen dat onze mensen, hun kennis en kunde en onze organisatie online steeds beter gevonden worden. SEO, Social Media en Inbound Marketing zijn onderwerpen waar ik dagelijks mee bezig ben. Learning by doing is waar ik in geloof, wij blijven experimenteren met nieuwe mogelijkheden en tools.
Guido Makor
Door

Guido Makor

op 17 Apr 2015

Goed verhaal Björn, en helemaal mee eens! Wordt helaas nog te weinig gedaan, al zijn er inmiddels wel een aantal goede initiatieven.

Chelsea Bosters
Door

Chelsea Bosters

op 17 Apr 2015

Ik was sowieso al fan van Heembouw! ;-)

Björn Bouwmeester
Door

Björn Bouwmeester

op 17 Apr 2015

Bedankt voor je reactie Guido. Het is super leuk om mee bezig te zijn. Zeker als je ziet dat collega's enthousiast worden en zelf successen gaan boeken, daar doe ik het voor.

Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!