Snapmogelijkheden van Snapchat op een rij
22 juli 2015 

Alle snapmogelijkheden van Snapchat op een rijtje!

‘Maak nu een creatieve selfie met jouw gekste gezichtsuitdrukking en maak kans op twee early bird codes voor het vetste dancefestival.’ Dit was een uitdaging op Snapchat door Q-dance. Je kon als je mee deed met deze uitdaging codes winnen waarmee je al voor de voorkoop kaarten kon bestellen. Steeds meer organisatie maken gebruik van Snapchat. Niet alleen in Amerika wordt Snapchat steeds populairder maar ook in Europa begint Snapchat steeds meer gebruikers te krijgen. In Nederland staat het aantal Snapchat gebruikers momenteel op 1,5 miljoen, dagelijks worden er meer dan 400 miljoen ‘Snaps’ verstuurd. Snapchat behoord dus zeker tot één van de grote spelers in de wereld van social media.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een applicatie waar foto’s en video’s gedeeld worden. Deze foto’s en video’s zijn maar enkele seconde zichtbaar. Hierna worden de ‘Snaps’, de foto’s en video’s, weer verwijderd. Doordat foto’s weer verwijderd worden plaatsen gebruikers eerder content. De Snapchatgebruiker weet namelijk dat het maar even zichtbaar is en hierdoor hoeft het niet perfect te zijn.

Dit is een interessante verschijning voor organisaties. Bedrijven kunnen met Snapchat de interactie aangaan met hun doelgroep. Zo kunnen bedrijven hun volgers vragen om een ‘Snap’ met een selfie of om een printscreen. Door op hun reactie te reageren ga je de interactie aan met je doelgroep. Veel Snapchatters vinden het geweldig als een organisatie reageert op hun ‘Snap’. Ze voelen zich gehoord en dit zorgt weer voor een positieve kijk op de desbetreffende organisatie. Door de betrokkenheid ontstaat er engagement voor de organisatie. Als organisatie kun je je volgers ook uitdagen om mee te doen met een Snapchat wedstrijd. Hierdoor activeer je de doelgroep direct. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld:

  • Maak een screenshot van onze ‘Snap’ en maak kans op..
  • Stuur een ‘Snap’ van jouw liefste huisdier en maak kans op een verwenpakket voor jouw huisdier.
  • De eerste die reageert op onze volgende ‘Snap’ maakt kans op..

Snapchat op dit moment

Snapchat is vorige week flink op de schop gegaan. Zo hoeft de Snapchatgebruiker sinds kort het scherm alleen aan te tikken om een ‘Snap’ te openen. Vroeger moest je namelijk het scherm blijven indrukken, maar dit zorgde voor veel krampachtige duimen bij de gebruiker. Daarnaast is er ook een nieuwe manier toegevoegd om vrienden te maken. Zo kun je nu mensen toevoegen die bij jouw in de buurt zijn. Erg handig als je iemand wilt volgen maar niet weet hoe hij of zij heet op Snapchat.

De Snapcodes hebben ook een boost gekregen. De Snapcode is een persoonlijke code waar je personen via je camerafunctie op je telefoon mee kunt toevoegen. Je kunt nu een selfie maken middenin je Snapcode. Zo kunnen jouw vrienden je nog beter herkennen.

Op Snapchat kun je bij het venster ‘Verhalen’ overzichtelijk zien wat er op dit moment gebeurd. In dit venster vind je Discover verhalen, Live verhalen en de Snapchat stories van je vrienden. Discover verhalen bestaan uit content van media die adverteren op Snapchat. Dit zijn: CNN, MTV, The Daily Mail, Cosmopolitan, Vice, National Geographic, Fusion, BR Sports, People , Food Network en Yahoo. Het nieuws en de filmpjes worden elke dag samengesteld door journalisten, uitgevers en de redactie van Snapchat. De Live verhalen bevatten de ‘Snaps’ die Snapchatgebruikers toevoegen met een geofilter. Ze laten de locatie of de gebeurtenis op dat moment zien. Snapchat heeft de Discover en Live verhalen beter zichtbaar gemaakt door ze als eerste te weergeven. Hiervoor werden de Discover verhalen namelijk nog niet zoveel bekeken, omdat ze niet makkelijk te vinden waren.

Commerciële geofilters

Naast de nieuwe opties voor gebruikers is er voor het eerst ook gebruik gemaakt van een geofilter door een organisatie. Een geofilter is een filter die je over je ‘Snap’ heen kunt zetten. Deze geofilters worden gekoppeld aan een bepaalde locatie en/of gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan de Ramadan als gebeurtenis en de Londen Eye als locatie.

Deze geofilters kunnen op dit moment alleen nog door gebruikers worden toegevoegd en niet door bedrijven. Toch wordt er nu in Verenigde Staten door McDonalds commercieel gebruik gemaakt van zo’n geofilter. Deze geofilter kan een Snapchatter over zijn eigen Snap zetten als hij of zij in de buurt is van één van de 14.000 McDonalds restaurant in de Verenigde Staten. Door deze geofilter weet je als organisatie wat je doelgroep bezig houdt tijdens een bezoek aan de organisatie. Je kunt hier in de toekomst dan op in spelen. Daarnaast kun je met Snapchat ook adverteren op locatie. Je kunt met een geofilter bijvoorbeeld inspelen op een gebeurtenis of op een evenement. Als je in een geofilter gebruik maakt van het logo van de organisatie maak je de Snapchatgebruiker bewust van de aanwezigheid van de organisatie. De brand Awareness wordt hierdoor versterkt. Alle voorbeelden van geofilters vind je op: Snapchat Geofilters.

Over de schrijver
Annechien studeert op dit moment Communicatiemanagement aan de Hogeschool van Utrecht. Momenteel zit ze in het derde leerjaar van haar opleiding. In het derde leerjaar heeft ze zich niet alleen bezig gehouden met het vakgebied communicatie. Naast haar passie voor (online) communicatie houdt ze zich ook graag bezig met designen. Daarom heeft ze dit jaar de minor ‘brand design’ gevolgd. Tijdens deze minor heeft ze een totaal nieuw merk uitgedacht en ontworpen.
Reactie plaatsen