Snapchat: van social medium voor jongeren tot marketing tool
Snapchat: van social medium voor jongeren tot onmisbare marketing tool
30 januari 2015 

Snapchat: van social medium voor jongeren tot onmisbare marketing tool

Sinds de oprichting in 2011 heeft Snapchat zich ontwikkeld van een eenvoudige mobiele app voor het delen van foto’s en video’s, tot een marketinginstrument dat niet zomaar genegeerd mag worden. Er worden dagelijks gemiddeld zo’n 400 miljoen ‘Snaps’ verzonden. Binnen Nederland is het aantal Snapchat gebruikers het afgelopen jaar gegroeid naar 1,5 miljoen. Zelfverdwijnende foto’s en video’s zijn niet langer alleen voor smartphoneverslaafde tieners – ze zijn voor marketeers die een creatieve manier zoeken om hun doelgroep te bereiken.

Doelgroepen en tijdslimiet

Het gebruik van deze app om in contact te komen met prospects kan wat lastig zijn. De essentie van Snapchat is dat foto’s en video’s na een aantal seconden verdwijnen en daarna nooit meer door de doelgroep zijn terug te zien. Dit betekent dat iedere seconde die gedeeld wordt via Snapchat, doordacht en betekenisvol moet zijn. Dit vergt natuurlijk een bepaalde vorm van strategie. Zoals bij de inzet van ieder social media platform van belang is, is het uitstralen van ‘persoonlijkheid’ en ‘authenticiteit’ de basis. Twee specifiekere handvaten om van Snapchat een succes te maken:

1. Begrijp je doelgroep en het medium
Allereerst is het belangrijk om te weten welke groep mensen actief gebruik maakt van Snapchat. Binnen Nederland zijn dit voornamelijk tieners in de leeftijdscategorie van veertien tot 22 jaar. Wanneer je doelgroep bijvoorbeeld bestaat uit ouders mag het snel duidelijk zijn dat Snapchat als marketingtool niet direct voor jou geschikt is. Gelijktijdig kunnen we stellen dat de content die de doelgroep op Snapchat deelt, niet bepaald ‘serieus’ te noemen is. Er worden foto’s gedeeld van maaltijden, vakanties en andere dagelijkse activiteiten. Als je er dus voor kiest om Snapchat in te gaan zetten, is de tone-of-voice een van de belangrijkste aandachtspunten. Snapchat staat praktisch gelijk aan plezier.

2. Omarm het tijdslimiet
Het feit dat foto’s en video’s op Snapchat na enkele seconden ‘verdwijnen’ van het platform kan bij sommigen wat twijfels oproepen. Maar nou juist dit aspect van de app biedt marketeers een extra handvat om wonderen te verrichten. Zo geeft dit tijdslimiet je een ideale kans om speciale trailers, teasers of sneak previews aan te bieden aan je volgers. Zo wordt het marketeers gemakkelijk gemaakt om een zekere vorm van exclusiviteit te handhaven.Exclusiviteit is niet het enige voordeel dat Snapchat met zich meebrengt. Een tweede pluspunt is namelijk dat de drempel voor het inzenden van foto’s door de doelgroep, veel lager wordt. Zo kun je de doelgroep bijvoorbeeld vragen om een foto in te sturen waarbij ze gebruik maken van je product en hen hiervoor belonen. Op Snapchat zal dit onder de juiste doelgroep, veel meer inzendingen opleveren dan op Facebook, Instagram of Twitter. De foto’s worden tenslotte toch verwijderd.

3 manieren om Snapchat effectief in te zetten

Ondanks het afnemende percentage gebruikers binnen Nederland, wordt Snapchat nog wel degelijk dermate actief gebruikt om als marketeer te overwegen dit medium op te nemen in de marketingmix van een product. Hieronder volgen drie voorbeelden voor het effectief inzetten van Snapchat.

Top 10 merken op snapchat

  1. Exclusieve content
    Zoals ik al eerder noemde kan Snapchat ervoor zorgen een bepaalde vorm van exclusiviteit te brengen rondom een dienst of product. Een goed voorbeeld hiervan is Honda: een exclusieve video van de nieuwste Supercar prototype. Slechts honderd contacten mochten dit zes seconde durende filmpje zien. Hiervoor diende men het account van Honda als vriend toe te voegen. Gelukkig ging de video ‘viral’ doordat het gedeeld werd op Youtube.
  2. Winacties
    Zoals bijna ieder social medium kan ook Snapchat prima ingezet worden voor het promoten van winacties. Een actie waarbij deelnemers tickets konden winnen voor een sport evenement. Men diende hiervoor het merk toe te voegen en een unieke ‘snap’ te delen met het merk, voorzien van de eigen gebruikersnaam en de hashtag #gimmetickets.
  3. Kortingsacties
    Haast is geboden bij deze vorm van promotie. Een elektronicabedrijf liet personen die haar Snapchat-account toevoegde een kortingsvoucher ontvangen in de vorm van een foto. Binnen acht seconden moest de kortingscode worden overgenomen voordat de ‘Snap’ weer verdween.

Adverteren laat nog even op zich wachten

Het adverteren op Snapchat zoals dat mogelijk is op Facebook, LinkedIn en Twitter laat nog even op zich wachten. Althans in Nederland. Doordat Snapchat relatief weinig persoonlijke informatie van haar gebruikers heeft zal de toekomstige advertentiemogelijkheid op Snapchat waarschijnlijk gebaseerd worden op ‘massabenadering’, zoals het medium dat nu zelf al doet tijdens bijvoorbeeld de feestdagen.

Volgens Adweek vraagt Snapchat zelfs $750.000,- per dag aan merken om te adverteren op het medium. Hoe kan dit in godsnaam zo’n hoog bedrag zijn zul je denken. Snapchat vergelijkt haar advertentiemogelijkheden namelijk met televisie commercials waar dagelijks miljoenen mensen naar kijken. De eerste advertenties op Snapchat kwamen dan ook vanuit Universal, voor de film ‘Ouija’, waardoor de adverteerders probeerde een mobiele ‘buzz’ te creëren. Nadien hebben o.a. McDonalds, Samsung en Electronic Arts gebruik gemaakt van gesponsorde ‘Snaps’.  Op het prijskaartje van de advertenties wilde Snapchat zelf trouwens niet reageren.

Al met al lijkt het betaald adverteren op Snapchat in de nabije toekomst nog niet bereikbaar voor de niet-multinationals onder ons. Een extra uitdaging voor marketeers dus. Onze creativiteit wordt op de proef gesteld.

Hoe zou jij content inzetten als het maar enkele seconden zichtbaar is?

Over de schrijver

Door

Bryan Berendsen

op 30 January 2015

Hey Tim, Leuke insteek van het artikel, Snapchat kan zeker een interessant medium zijn voor merken. Weliswaar, heb ik wel een aantal vragen: 1. Hoeveel snaps, van de gemiddelde 400 miljoen dagelijkse snaps, worden verzonden door merken? 2. Adverteren binnen Snapchat nog niet mogelijk? Snapchat heeft deze week de functie 'Discover' gelanceerd, hoe denk je daarover? Dat lijkt mij een goede advertentiemogelijkheid voor vele merken. Groet, Bryan

Door

Chelsea Bosters

op 30 January 2015

Klopt Bryan. Dat zijn de eerste advertenties die in de US online zijn gekomen. Tim zegt in het artikel ook dat het mogelijk is ;-) Geruchten zeggen dat dit 750.000 per 24 uur kost, alleen interessant voor de 'big fishes' dus. Maar voor bedrijven als Red Bull en Coca Cola is dat natuurlijk zeker mogelijk, zowel qua kosten als qua gebruikersgroep van Snapchat. Ik weet geen precieze aantal over hoeveel snaps er vanuit bedrijven worden gestuurd, maar dit zal nog erg laag zijn gezien dit pas gestart is.

Door

Martijn

op 19 February 2015

Hoi Tim, Leuk artikel! Bij Unisport hebben wij succes met Snapchat! Wij begonnen meer dan een jaar geleden Snapchat als Social Media kanaal te gebruiken. Onze snaps krijgen steeds meer views en wij geven dit kanaal dan ook steeds meer aandacht. Wij laten met onze snaps met name kijkjes in onze keuken en exclusieve content zien. Je kan ons volgen op onze snapnaam “unisportlife”. Martijn

Door

Tim Bouwens

op 1 April 2015

Hoi Martijn, excuses voor de late reactie. Zoals je ziet zijn we druk bezig geweest met de nieuwe website. Goed om te horen dat jullie succes hebben met Snapchat! Benieuwd naar jullie content :)

Door

Fran

op 14 April 2015

Ik ben heel erg benieuwd hoe bestaande filmpjes worden ingezet op snapchat. Het is toch niet mogelijk om bestaand materiaal te uploaden, het moet toch direct gefilmd worden?

Door

Tim

op 15 April 2015

Hoi Fran, je hebt helemaal gelijk. Het is met Snapchat niet meer mogelijk om eerder gemaakte filmpjes te uploaden. Eerder kon dit nog wel via de app 'Upload'n'Roll. Helaas heeft Snapchat andere partijen de toegang geblokkeerd om dit soort applicaties te bouwen.

Reactie plaatsen