arrow_drop_up arrow_drop_down
7 november 2014 
in SEO

Waarom 'zoekwoord' een verkeerde term is voor de zoekterm

Iedereen die met zoekmachine-optimalisatie/SEO bezig is kent de uitdrukking ‘zoekwoord’ (of de meervoud ‘zoekwoorden’). Ik ben persoonlijk fel tegenstander van het gebruik van deze term. Uiteraard heb ik hier gegronde redenen voor en die geef ik je ook graag. Laten we eerst beginnen met waar het -naar mijn mening- verkeerde gebruik van ‘zoekwoord’ vandaan komt.

Waar komt ‘zoekwoord’ vandaan?

Of je nu SEO-professional bent of je houdt je voor een bedrijf of organisatie bezig met de vindbaarheid van een website: we hebben allemaal te maken met zoekmachine-optimalisatie. En binnen zoekmachine-optimalisatie is er een aantal termen die regelmatig terug blijft komen. De meest voorkomende is wel ‘zoekwoord’ of ‘keyword’. De laatste is de oorspronkelijke Engelstalige term en letterlijk vertaald wordt dat ‘sleutelwoord’. In Nederland is dat uiteindelijk ‘zoekwoord’ geworden, omdat het met zoekopdrachten in de zoekmachines te maken heeft. Google heeft als tool bijvoorbeeld ook de ‘zoekwoordplanner’ beschikbaar.

Google Adwords zoekwoordplanner

Waarom dan ‘zoekterm’ in plaats van ‘zoekwoord’?

Dus ‘zoekwoord’ wordt algemeen gebruikt. Prima toch? Waarom moet het dan ‘zoekterm’ zijn? Eigenlijk is dat vrij simpel. Ga voor jezelf maar na welke associatie je hebt bij het woord ‘zoekwoord’: is dat enkelvoud of meervoud? Het antwoord kan alleen maar ‘enkelvoud’ zijn. Dan denk je dus echt aan enkele woorden om in te zetten bij je vindbaarheid. Is dat handig? Denk je dat je als autobedrijf makkelijk hoog komt in Google met “Golf”, omdat je regelmatig Volkswagen Golfs verkoopt?

Tweedehands Golf - zoekterm in plaats van zoekwoord

Van zoekwoord “Golf” naar …

Dus je hebt een autobedrijf en je wilt je VW Golfs verkopen. Ga je dan inzetten op “golf”? Ik zou het je afraden. En wel om twee redenen:

  1. “Golf” kan ook slaan op andere onderwerpen. Denk hierbij aan de sport golf en aan water. Maar ook frequenties hebben met golven te maken.
  2. De concurrentie op dit zoekwoord is natuurlijk enorm. Er zijn duizenden kapers op de kust, en dat heeft ook te maken met punt 1.

Heeft het zo nog veel zin om je best te doen om hoog te komen met dat ene losse zoekwoord? Voor het autobedrijf zou ik onderzoeken hoe vaak er naar “tweedehands golf” gezocht wordt en daarna hoe de concurrentie daarop presteert. Voor zo’n auto spelen lokale zoekresultaten een minder grote rol, wie zo’n auto wil aanschaffen is vaak best bereid om daarvoor een stuk te rijden. Dus “tweedehands golf utrecht” voor het autobedrijf in Utrecht, zou ik pas onderzoeken wanneer “tweedehands golf” een te sterk concurrentieveld heeft. Wordt het je duidelijk waarom ‘zoekwoord’ de verkeerde indruk wekt?

Duidelijkheid voor iedereen

Wanneer je ‘zoekterm’ gebruikt, zal het voor vrijwel iedereen direct duidelijk zijn dat het niet een enkel woord hoeft te zijn. Andersom wekt ‘zoekwoord’ de indruk dat het slechts om één woord gaat. En zo zou je de indruk kunnen wekken dat een enkel woord de focus zou moeten zijn. In punt 1 hierboven werd al aangetoond hoe een enkel woord meerdere betekenissen kan hebben en dus ook meerdere zoekintenties. Om over punt 2 -de concurrentie op dat ene zoekwoord- maar niet te spreken:

Zoekwoord versus zoekterm - Golf in Google

 

Professioneel bekeken: zoekwoord leidt tot misverstanden

Wanneer een SEO-specialist aan de slag gaat met het optimaliseren van een website, zal er contact zijn met de klant over de zoektermen. Uit eigen ervaring kan ik melden dat er nog vaak genoeg misverstanden zijn over de zoektermen. Zelfs met duidelijke uitleg naar de klant over het verschil tussen zoekterm en zoekwoord. Zo komt het in zeker 30% van de gevallen nog voor dat ik een lijst ontvang waarin voornamelijk losse woorden staan. Wanneer je dan met klanten praat over ‘zoekwoorden’, durf ik je op een briefje te geven dat ze sowieso met een lange lijst met losse woorden komen. Met het gebruik van ‘zoekwoord’ weet je dat vrijwel iedereen de associatie zal hebben met een enkel woord.

Van zoekwoord naar zoekterm

Het gebruik van deze woorden is naar mijn mening van belang voor zowel de verwachtingen van de website-eigenaar als voor degene die met SEO aan de slag gaat. Daarnaast geldt dit ook voor SEA: Search Engine Advertising. Wanneer je adverteert op slechts een enkel woord, mik je op een heel groot publiek. Grote kans dat een substantieel deel van de zoekenden op dat ene woord niet geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Zet dus altijd in op zoektermen.

Zoekterm: zoveel duidelijker dan zoekwoord

Het moge duidelijk zijn waarom ik consequent ‘zoekterm’ gebruik in mijn communicatie. En wat doe jij? Gebruik jij altijd ‘ zoekwoord’ en ga je nu ‘zoekterm’ gebruiken? Of gebruikte je al de uitdrukking ‘zoekterm’? Ik ben benieuwd, laat het weten in een reactie!

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Albert
Door

Albert

op 7 November 2014

Is dat niet een beetje vanzelfsprekend? Zoekwoord, zoekterm, zoekintentie ..

Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 9 November 2014

Zoals ik al aangeef in mijn artikel is het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend Albert. Er zijn nog velen die denken dat ranken op een enkel zoekwoord kan en dat het ook zin heeft. En zelfs vele SEO's gebruiken nog heel vaak 'zoekwoord', waardoor klanten nog steeds enkele zoekwoorden aanleveren en niet nadenken over hoe hun potentiële klanten denken en dus zoeken. Voor jou wellicht vanzelfsprekend, maar de praktijk wijst dit dus nog niet uit.

Albert
Door

Albert

op 12 November 2014

Wellicht, ik ben hier eens over na gaan denken. Ik denk dat wanneer je vanuit SEO personage denkt, je het moet hebben over zoekintentie, zoals ik al aangaf in mijn eerste reactie. Ik mis enkel de term 'toverwoord', als ik sommige klanten soms zo hoor :)

Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 12 November 2014

'Toverwoord' vind ik wel sterk. Maar dan wel als metafoor voor de belofte die sommige SEO'ers doen om beloften te maken ;-)

Alain Sadon
Door

Alain Sadon

op 7 November 2014

Dat wordt dus een find-replace actie in mijn boek...

Chelsea Bosters
Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 9 November 2014

Mag ik hieruit opmaken dat ik jou zelfs overtuigd heb Alain? :-)

Tjalling
Door

Tjalling

op 7 November 2014

Ik denk dat het enige probleem is dat de klant geen SEO-kennis heeft (en dat is logisch). Zij kennen het verschil niet tussen long-tail keywords en Keywords. Of je het nou Zoekterm of Zoekwoord noemt maakt eigenlijk niet bar veel uit dus. Leg ze bij de instructie uit dat het gaat om het bedenken van Zoekwoordcombinaties (Long term) en je probleem is opgelost.

Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 9 November 2014

Je hebt gelijk dat je van de klant geen SEO-kennis hoeft te verwachten (hoewel ik met mijn blogs en de wekelijkse 'Test je SEO-kennis' op mijn Facebookpagina hard werk aan de verbetering van de SEO-kennis in Nederland). Niettemin is mijns inziens het woordgebruik van relevant belang. Door consequent 'zoekterm' te gebruiken, creëer je de situatie waarin het voor zowel SEO's als klanten vanzelfsprekend is om die term te gebruiken. 'Zoekwoord' wordt zo uitgefaseerd, waardoor het gevoel dat het alleen maar om een enkel woord gaat wordt uitgesloten. Ik durf zelfs te beweren dat Neerlandici het met mij eens zullen zijn dat "tweedehands Volkswagen Golf" geen (zoek)woord is, maar een (zoek)term :-)

maarten
Door

maarten

op 11 November 2014

Het woord sleutelwoord is veel beter dan zoek woord. Iedereen weet, dat wie zoekt zal vinden. Alleen weet hij nooit waar en wanneer, Maar iedereen die zoekt, weet wat hij zoekt. Dat is ook de betekenis van de struggle of the fittest. Het kost veel strijd om het sleuteltje te vinden dat precies past, of het dekseltje dat precies op het potje past. Maar iedereen die iets zoekt, heeft van te voeren een goed beeld welk sleuteltje c.q. welk slot hij zoekt. Zoek woord leidt tot chaos, is alleen bruikbaar voor geheime diensten die miljoenen gegevens verzamelen en uiteindelijk geen enkele misdaad kunnen voorkomen,.

Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 12 November 2014

Dan nog zou ik voor 'sleutelterm' kiezen Maarten. Het gaat mij -zoals je hebt kunnen lezen- om de misvatting die er is wanneer je 'woord' gebruikt, Wat er ook voor staat. Want bij '-woord' zal er altijd een (groot) deel van de mensen zijn die dat letterlijk nemen en vergeten dat dat enkele woord niet reëel is.

jeroen
Door

jeroen

op 13 November 2014

Zoekterm doet mij nog steeds denken aan 1 woord. Vraag ik naar een lijst van zoektermen dan krijg ik wellicht nog steeds ook vooral enkelvoudige woorden. Echter vraag ik om zoekwoordcombinaties, sleutelwoordcombinatie en zoekwoordcombinaties dan krijg ik minimaal 2 of meer woorden op 1 regel. Stel je klant de vraag wat zijn hoofdzoekwoord zou zijn en laat hem daaronder alle zoekwoordcombinaties plaatsen waar hij graag zijn site op wil laten scoren. Of het nu gaat om zoekwoord, zoekterm, sleutelwoord of toverwoord. Zet er hoofd voor en vraag de klant om alle combinaties te geven. Geef daarna aan dat hij de meeste zaken gaat doen op de combinaties en niet op het hoofdzoekwoord. Nog medestanders voor de introductie van hoofd-key/sleutel/zoek/tover-woord en de term zoekwoordcombinatie of zoekwoordvraagstelling (keywordquery)?

Chelsea Bosters
Door

Chelsea Bosters

op 13 November 2014

Haha +1. In zekere zin heb je gelijk Jeroen. Leuk discussiepunt!

Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 14 November 2014

Zoals ik al aangeef levert zelfs het gebruik van 'zoekterm' nog regelmatig lijsten met enkel losse woorden op. Dus jouw 'zoekwoordcombinaties' is zo gek nog niet Jeroen! En dan kies ik dus liever voor 'zoekwoordcombinatie', dat minder ingewikkeld klinkt dan 'zoekwoordvraagstelling'.

Reactie plaatsen