De ideale domeinnaam!
12 september 2014 
in SEO

De ideale domeinnaam

Toen ik laatst op de A2 in de buurt van Den Bosch reed, werd ik ingehaald door een bedrijfs busje met achterop de tekst: “Google Antwan dak”. Ik vind dat een geniale vondst. Geen URL die je foutloos moet intypen om een bedrijf op internet te vinden, maar een keyword met de boodschap: zoek me en vind me.

Wie onthoudt er een URL?

Op 30 juli 2012 meldde het SIDN dat de 5 miljoenste .nl-domeinnaam in Nederland was uitgegeven. 5 Miljoen domeinnamen waarin we de gekste woordcombinaties tegenkomen. Dat kan ook niet anders, want probeer nog maar eens een fatsoenlijke en unieke domeinnaam te verzinnen. Klaarblijkelijk had de marketeer of het marketingbureau van Antwan Dak- en Schoorsteentechniek dat ook ervaren, want zij registreerden een URL met de volledige naam er in. Het feit dat ik me zojuist flink heb moeten concentreren om deze URL foutloos in te typen, slaat de spijker op zijn kop!

Het gemak van zoeken en vinden

Nu kan het natuurlijk zo zijn dat bovenstaande URL vanwege de lengte domweg niet op de auto paste. Ik vermoed echter dat we hier te maken hebben met een marketeer die zich realiseerde dat een potentiële klant een dergelijke URL nooit zal onthouden. En dat heeft ze er waarschijnlijk toe doen besluiten ons een eenvoudigere manier te geven om hun te zoeken en te vinden: “Google Antwan dak”. En inderdaad, als ik zoek op “Antwan dak” dan vind ik ze ook inderdaad ook direct.

Zoek me en vind me op mijn keywords

In dit voorbeeld is het natuurlijk zo dat het keyword om dit bedrijf te vinden mij op een zilveren dienblad wordt aangereikt. In de praktijk moet je je echter afvragen of een potentiële klant op “Antwan dak” zal zoeken als hij een schoorsteenveger wil vinden. Hier komt een goede keyword analyse en strategie om de hoek kijken. Je zult je als bedrijf goed in de denkwijze van je potentiële klanten moeten verplaatsen, om te bepalen wat de keywords zijn waarmee ze jou zullen zoeken en willen vinden.

Het bepalen van je keywords

Bij het bepalen van je keywords is het vervolgens verstandig te controleren in hoeverre deze keywords ook daadwerkelijk in Google gebruikt worden. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden. Allereerst kun je door simpelweg op het keyword in Google te zoeken een indicatie krijgen van het aantal zoekresultaten en in hoeverre het keyword dus op internet gebruikt wordt.

Daarnaast kun je de Google zoekwoordenplanner gebruiken om op basis van je keyword suggesties voor aanpalende en synonieme zoekwoorden te krijgen waarop gezocht wordt. Daarbij wordt ook een indicatie gegeven van het (maandelijkse) zoekvolume op internet. Met deze gegevens kun je dan je keywords bepalen en deze vervolgens goed verwerken in alle SEO elementen van je website en webpagina’s, zoals in de titel, omschrijving, headers, tekst met gebruik van bold (dikgedrukt) en italic (schuingedrukt), images en links. Daarmee zorg je dat je goed op de juiste keywords gevonden wordt.

Maak het je potentiële klanten makkelijk

Ben je net als Antwan Dak- en Schoorsteentechniek een ondernemer, dan heb jij waarschijnlijk ook een website. Een website waarmee je je bedrijf en je producten of diensten presenteert. Uiteraard geef je aan iedereen die je tegenkomt je visitekaartje met daarop de URL van je website. Maar hoeveel potentiële klanten kunt je zo bereiken? De kracht van het uitbreiden van je business is gevonden worden op de keywords gerelateerd aan je projecten of diensten. Maak het je potentiële klanten en daarmee jezelf makkelijk. Zorg dat je gevonden wordt op voor de hand liggende keywords. Dan hoeft niemand je URL meer te onthouden en kun je met alle vertrouwen achterover leunen en denken: “zoek me en vind me”.

Kun jij er volledig op vertrouwen dat je door je doelgroep op voor de hand liggende keywords wordt gevonden? Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Over de schrijver
Met SEO Advies MKB ondersteun ik (startende) ondernemers uit MKB en ZZP met het optimaliseren van hun website voor zoekmachines. Daarmee wordt u beter gevonden, trekt uw website meer bezoekers en genereert u meer klanten.
Herman Wieser

Door

Herman Wieser

op 12 September 2014

Goed artikel, Guus. Dank! Ik heb jaren geleden, toen ik TAALchecken begon, ook (in dit kader) flink nagedacht over mijn bedrijfsnaam. Nu ben ik er blij mee, maar in het begin kreeg ik kritiek op die naam. Hij zegt in ieder geval direct wat ik aanbied. Denk ik... Groet, Herman

Guus Weitzel

Door

Guus Weitzel

op 12 September 2014

Dank voor je reactie Herman. Het is voor een startende ondernemer inderdaad van groot belang om goed over een bedrijfsnaam na te denken en hopelijk lukt het dan ook de naam als domeinnaam vast te leggen. Maar mocht dat niet lukken omdat domeinnamen al door anderen geclaimd zijn, dan is het belangrijk je website goed op je keywords te optimaliseren om toch goed gevonden te worden.

Erik Dekker

Door

Erik Dekker

op 25 September 2014

Hallo Guus, Mooi artikel en uiteraard moet je goed nadenken over de zoekwoorden voor jouw website. Ik heb een iets andere mening over het kiezen van een goede domeinnaam. Al enige tijd geleden heeft Google aangegeven dat de domeinnaam steeds minder belangrijk wordt bij het zoeken in Google. Daarom zou ik eerder kiezen voor een domeinnaam die mensen kunnen onthouden. Iets excentrieks, iets dat opvalt, maar niet per definitie een opeenvolging van veelgebruikte zoekwoorden. Zeker niet als de concurrentie hier al hoog is en je daardoor of in andere extensies dan .nl terechtkomt, of met streepjes gaat werken of de domeinnaam heel lang wordt. In dat geval zou ik kiezen voor iets kort en krachtigs. De zoekwoorden die jij benoemt zijn trouwens wel retebelangrijk, maar dan voor de content op jouw website. Op termijn zul je hier alleen op het juiste gebruik op je website mee gevonden worden. Hoe denk jij daarover?

Reactie plaatsen