Wanneer werken met "Satelliet Websites" en wanneer niet?
17 oktober 2011 
in SEO

Satelliet Websites, wanneer wel en wanneer niet?

Satelliet websites zijn websites buiten jouw eigen hoofdsite (thuisbasis) om die je kunt gebruiken voor specifieke marketingdoeleinden of in het geval van veel ondernemers: om te scoren op bepaalde keywords. Ik wil in dit artikel eens ingaan op de vraag wanneer het nu slim is om die te gebruiken en wanneer juist niet…

De inhoud van dit artikel:

Voorbeelden van Satelliet Websites

Je kunt bij satelliet websites denken aan kleine websites of webpagina’s die louter bedoeld zijn voor het scoren op een bepaalde term (d.m.v een specifieke domeinnaam) maar ook sites zoals UnderdogMarketing.nl die niet zozeer een SEO functie hebben maar meer gericht zijn op een losse marketingcampagne. Mijn website van het Elite Seminar is ook een soort Satelliet Website, deze heeft geen eigen marketingstrategie en ontvangt alleen bezoekers vanaf de Internet Marketing Universiteit. De site is bedoeld om het Elite Seminar als een op zich staand evenement te positioneren en om overzichtelijk alle info, foto’s, video’s e.d. in beeld te brengen. Zo kunnen we de “Elite Seminar sfeer” behouden voor het volgende event in 2012.

Satelliet websites voor specifieke zoekwoorden…

Je hebt hierboven al 2 voorbeelden gezien van satelliet websites die ik gebruik en een goede verstaander moet daaruit al kunnen opmaken dat die vorm er dus een is die ik zou aanraden. Wat ik je afraad is om te gaan werken met satelliet websites die moeten gaan scoren op specifieke zoekwoorden in Google. Ik zie dit vaak om mij heen gebeuren, internetondernemers claimen voor elk woord waar ze op gevonden willen worden een losse domeinnaam omdat ze denken dat de woorden in een domeinnaam de belangrijkste SEO factor in Google zijn.

Ze hebben de meeste vreemde, onlogische combinaties van woorden en extensies gemaakt en willen zodoende op elk gewenst woord bovenin Google komen. Nu zal ik niet ontkennen dat de woorden in een domeinnaam van invloed zijn op de score van je website in Google maar het is wel één van de vele factoren die daarin een rol spelen. Daarbij heeft Google reeds aangekondigd dat de woorden in een domeinnaam steeds minder belangrijk zullen zijn.

Google heeft inmiddels met haar ‘EMD update’ een einde gemaakt aan keyword geoptimaliseerde domeinen zonder waardevolle inhoud en hecht steeds minder waarde aan woorden in de domeinnaam. Ergens is dat ook wel logisch want puur objectief gezien zeggen de woorden in een domeinnaam niets over de kwaliteit van de website. Iemand met een perfecte domeinnaam maar een waardeloze website zou theoretisch gezien niet beter moeten scoren dan iemand met een waardeloze domeinnaam maar een perfecte website. 

Nadeel van een satelliet website voor specifieke zoekwoorden…

Het grootste nadeel van deze strategie is niet eens dat het nu of in de nabije toekomst niet werkt (wat ook zo is) maar dat je op elke website moet focussen om er resultaat mee te behalen. Geen enkele website die je online zet zonder er verder iets aan te doen wordt zomaar een succesverhaal in Google. Daarvoor heb je zaken als goede content, interactie, invloeden van sociale media en momenteel ook nog steeds goede backlinks nodig.

Als je al die zaken op elke website opnieuw moet gaan toepassen ben je constant bezig met hetzelfde beginproces. Je zult dan nooit een hoger niveau van website reputatie bereiken. Je moet je focus verspreiden over meerdere sites en hoe meer je er hebt, des te meer je focus verdeeld wordt. Wanneer je al die focus en energie in één website zou stoppen zou je veel meer resultaten behalen. De grote kracht van de Internet Marketing Universiteit is dat we op duizenden verschillende zoekwoorden bezoekers krijgen en die massa is meer waard dan enkele tientallen bezoekers op één zoekwoord.

Satelliet websites met backlinks

Ik zie ook nog wel vaak een variant waarin internetondernemers tientallen satelliet websites opzetten en daar vervolgens backlinks op plaatsen naar hun eigen hoofdsite. Ook bij backlinks kijkt Google naar de reputatie van de sites waar deze backlinks vandaan komen en zonder reputatie heb je dus ook niks aan die backlinks. Domeinnamen registreren en doorverwijzen naar je website heeft eveneens geen enkele vorm van toegevoegde waarde omdat Google kijkt naar “websites” en niet naar “domeinnamen”.

Wanneer wel satelliet websites?

Ik krijg nog wel eens de kritische opmerking:

Jij zegt altijd dat je met één website moet ondernemen, waarom heb je er zelf dan meerdere?

Zoals eerder al aangegeven heb ik maar één thuisbasis van waaruit ik onderneem en dat is deze site. Al mijn andere sites zijn louter bedoeld voor de positionering van een bepaald product (het geven van een eigen naam/merk/karakter). Dit doe ik ook omdat enkele zaken/producten in mijn business meer nadruk te geven en ze zodoende niet op te laten gaan in de massa.

Je kunt prima een losse domeinnaam registreren voor een los project, productlancering of marketingcampagne. Zolang je maar je thuisbasis gebruikt om die sites onder de aandacht te brengen en dus niet andersom. Ook grotere bedrijven gebruiken vaak losse websites voor losse marketingcampagnes (meestal virals) omdat het overzicht geeft en je een dergelijke site helemaal kunt inrichten/optimaliseren voor de betreffende campagne.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Coen

Door

Coen

op 17 October 2011

Beste Tonny, Uitstekend artikel, wat me zeker aan het nadenken heeft gezet. Goed bezig Tonny! Groeten, Coen

Vince

Door

Vince

op 17 October 2011

Je hebt zeker een punt. Maar wanneer je er voor zorgt dat je de satelliet websites wél goed onderhoudt, zodat ze pagerank krijgen, dan kan je daardoor de pagerank van je hoofdwebsite natuurlijk wél de hoogte in duwen.

soufyan

Door

soufyan

op 17 October 2011

Duidelijk weer een artikel met kwaliteit. Blijf zo door bloggen Tonny!

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 17 October 2011

@Vince, Pagerank wordt niet meer gebruikt. Daarbij is het nu juist mijn punt dat de je de reputatie die je met elke afzonderlijke site opbouwt beter met één site op kunt opbouwen, dan bereik je een heel nieuw niveau. Als je in staat bent om aan elk van je websites fulltime te werken kan het natuurlijk wel maar je ziet de paradox al in die zin ;)

Roy

Door

Roy

op 17 October 2011

Goed artikel! Dit onderwerp zat ook al een tijdje in mijn hoofd.

André

Door

André

op 17 October 2011

Goed artikel. Wat vind je ervan om een URL bestaande uit je eigen naam als basisblog te gebruiken, ook als je werk en interesses enigszins uit elkaar liggen? Voorbeeld: ik ben copywriter en blog graag over lifestyle design en "digital nomadism". Soms denk ik erover om die artikelen op mijn copywriting-website te zetten, om zo mijn naamsbekendheid te vergroten. Zouden potentiële klanten het niet raar vinden om artikelen te lezen die niet over tekstschrijven en/of SEO gaan?

Mitch

Door

Mitch

op 17 October 2011

@ Andre: Zolang alles maar helder is voor je klanten is het prima. Je kunt je message prima meegeven in je persoonlijke blog. "Hoi ik ben Andre, Copywriter van beroep en met passie voor digital nomadism" Je vind hier alles over mijn werk en over mijn passies. Je blogt nu toch al persoonlijk op die website, dus ach.. Eerlijk gezegd zou ik een aparte website maken voor je werk, en op je persoonlijke blog duidelijk een CTA maken naar je werksite.

Johan

Door

Johan

op 20 October 2011

Toch heb ik het idee dat satelliet websites met backlinks wel werken zijn in Google. Neem bijvoorbeeld deze pagina's: facebookverwijderen.gratisstartpagina.nl/ facebookverwijderen.vinddirect.nl/ facebookverwijderen.pimpblog.nl/ facebookverwijderen.blogeiland.nl/ facebook-verwijderen.bloggendoos.nl/ simpsite.nl/verwijderenfacebook/ Lijkt me duidelijk dat deze alleen zijn opgezet om te linken naar www.hoemoetje.com/facebook-verwijderen/ De inhoud van de pagina's is nihil, je jou zelfs van spam kunnen spreken. Hoewel de satelliet pagina's een slechte reputatie hebben komt de hoofdsite bij Google wel op de 1e positie bij het zoeken op 'facebook verwijderen'.

Martijn Banen

Door

Martijn Banen

op 13 July 2012

Beste Tony, Wij adviseren klanten om satelliet websites te doen. De redenen zijn simpel. Het is een voordelige manier om goed gevonden te worden. Het is ook op geen enkele manier in strijd met de principes van Google. Je zorgt ervoor dat mensen makkelijk hetgeen vinden wat ze zoeken. Bij ons maakt het onderdeel uit van de totale service op gebied van SEO. Wij vinden het realiseren van omzet en marktdominantie bij Google belangrijk. Ook wij monitoren het gebruik van deze eigen tool. We hebben een beheeromgeving die ervoor zorgt dat je kunt meten op welke wijze de satelliet websites worden bekeken. De resultaten uit onze inspanningen zijn voor onze klanten verbluffend. Typ maar eens de woorden "emma werkschoenen" bij Google. De satelliet website van mijn klant staat op positie 1 pagina 1. Met meer dan 480 exacte zoekbewegingen per maand is dit voor een klant erg interessant. Zij hebben ook meetbaar meer verkoop per week. Soms raden wij het werken met satelliet websites ook af. Dan verschilt echter van klant tot klant en van branche tot branche. SW zijn een adviesproduct dat past bij succesvol online operationeel zijn. Hartelijke groet, Martijn Banen Effectiv Communicatie BV

Wim Glas

Door

Wim Glas

op 2 March 2015

Wij adviseren klanten dikwijls om een satellietwebsite te lanceren. Belangrijkste doel: snel een hoge ranking realiseren voor specifieke diensten en/of producten. Wij merken dat url's die een combinatie van [product/dienst + locatie] bevatten zeer snel goede resultaten opleveren. Niet zelden scoort de satellietwebsite op de specifieke zoekwoorden binnen een mum van tijd een betere positie dan de doelwebsite. Het is wat mij betreft hét bewijs dat Google de domeinnaam nog altijd zwaar meeweegt in de ranking.

Reactie plaatsen