arrow_drop_up arrow_drop_down
29 april 2015 
in SEO

Waarom zijn de juiste anchors zo belangrijk?

In een voorgaand artikel is er al geschreven over het backlinkprofiel en hoe Google daarover denkt. Een goed backlinkprofiel kan echter niet zonder de juiste anchorteksten. Deze moeten op een bepaald niveau diversiteit en relevantie uitstralen, maar het moet bovenal natuurlijk ogen. Over de juiste verdeling van anchorteksten bestaan uiteenlopende gedachtes.

Waar de één nog gelooft in “exact matches” en money keywords, wordt door marketeers van onder andere bedrijven als Zalando en Bol.com steeds meer de nadruk gelegd op Brand keywords, long-tail terms en naked links. De veranderingen in het algoritme van Google zorgen ervoor dat over-geoptimaliseerde websites lager gerankt worden, maar dit is voor velen al geen verrassing meer. Het is echter wel belangrijk dat de bestaande backlinks hierop aangepast worden, om zo de kans op handmatige penalty’s te verkleinen.

Gevolgen van de Penguin update

Penguin UpdateNaast de gedachte dat een juiste anchortekst een hogere conversie kan creëren, is het SEO-technisch vooral belangrijk in combinatie met de Penguin update die in 2012 werd uitgerold. Google kan, mede door deze update, ontdekken welke websites met over-geoptimaliseerde anchorteksten een penalty kunnen krijgen. Wil dit dan zeggen dat het belang van goede anchorteksten is verdwenen? Nee, dat zeker niet. Het tegenovergestelde is juist waar. Het is echter wel van belang dat je steeds secuurder omgaat met het creëren van links. De mindset van de huidige SEO specialist moet het belang en de gedachte van de factoren (en dus van Google) begrijpen. Zo kan een automatische of handmatige penalty worden voorkomen. De anchortekst speelt hier een belangrijke rol in!

Voordeel van Semantic search benutten

Keywords waren voorheen onmisbaar voor Google. Hierdoor begreep Google de pagina en herkende het patronen binnen een website. Bij semantic search wordt er echter ook gekeken naar de relatie van de woorden op je website. Daardoor heeft ieder woordje als het ware een entiteit en zo kan ook in een tekst de relatie uit deze verschillende entiteiten of woorden worden gehaald. Pas je deze trefwoorden nog steeds veel toe op een pagina, dan is deze al snel over-geoptimaliseerd en wordt deze het slachtoffer van de Penguin update. Door semantic search is deze over-optimalisering echter overbodig geworden en kan Google je webpagina ook begrijpen zonder een overvloed aan keywords.

Wat kun je doen nadat je een penalty hebt gekregen? Je kunt proberen om de juiste links te verkrijgen. Deze links moeten wel natuurlijk en constructief ogen. Wanneer je gelijk begint om de links die je in het verleden hebt verkregen aan te passen, laat je Google zien veel controle te hebben over deze links. Dit maakt het wantrouwen alleen maar groter. Is je backlinkprofiel toch heel spammy en staat deze vol met exact matches? Zorg er dan voor dat je deze met beleid aanpast. De gevolgen van Negative SEO kunnen na al die jaren dus alsnog merkbaar worden.

Gebruik van longtail mogelijkheden

Longtail zoekwoorden

Dat Google steeds slimmer wordt, hoeft voor de SEO van een website niet nadelig te zijn. Integendeel juist! Door mee te gaan in de gedachtes van Google kun je door middel van de juiste content natuurlijk ogende links creëren. Door de juiste content op de website kun jij je focussen op longtail zoekwoorden. Probeer Google dus niet te misleiden, maar probeer je in hun gedachtegang te vinden.

Wanneer je uitgebreide content hebt op je website, bijvoorbeeld door middel van een blog, dan groeien je longtail mogelijkheden. Deze langere en specifiekere zoektermen worden eenvoudiger gerankt in de zoekresultaten. Je kunt het vergelijken met een niche markt waarop jij je focust en waardoor je grote “marktleiders” met grote budgetten ontloopt. Ook levert het creëren van inhoudelijk goede content je natuurlijke links op. Een blogger of informatieve website linkt graag naar een goede tutorial, interessant advertorial of infographic. Hiermee zorgen deze ervoor dat je website niet alleen “gewaardeerd” wordt, maar dat ook het verkeer op je website toeneemt. Doordat er vaak hele specifieke zoektermen worden gebruikt is de kans ook groot dat je met een van deze pagina’s hoog in de resultaten terugkomt.

Zoekresultaten Google

Verschillende anchors

Door natuurlijke links zal het backlinkprofiel nog diverser worden en de anchorteksten uiteenlopender. Er is een grote verscheidenheid aan anchorteksten welke je toe kan passen in het backlinkprofiel. In de onderstaande opsomming zijn veterschoenen van Zalando als voorbeeld gepakt:

  • Branded anchors: Zalando
  • Exact matches: Veterschoen
  • naked links:zalando.nl
  • Generic anchors: klik hier, deze website etc.
  • LSI’s: Variatie van woorden rondom je keyword (schoenen met veter, veter schoen, schoenen veters)
  • No Anchor: <a>noText</a> (gemakkelijk te verkrijgen door geen Alt tekst toe te voegen aan afbeeldingen)
  • Image Anchors: Bij het invoegen van een afbeelding met Alt text.
  • Long Anchors: Schoenen kopen met veters erin

Wanneer het grootste deel van je anchors bestaat uit je brandname, naked links, generic anchors en LSI’s, zal je website niet worden getroffen door een penalty als gevolg van onnatuurlijke anchors.

Anchorteksten

Een verdeling van de achorteksten zoals in de bovenstaande afbeelding komt voor Google natuurlijk en vertrouwelijk over. Er zijn vrijwel geen exact matches terug te vinden. Het aandeel van “Marketingmed” als brandname is zeer groot, evenals de naked links. Er zijn wel een aantal exact matches terug te vinden, maar deze zijn in combinatie met de brandname. Dit is slechts één manier om op een veilige manier je target keyword terug te laten komen.

De ideale situatie

Het is lastig om te zeggen wanneer de verhoudingen ideaal zijn. Wel zien we dat een groot aandeel in exact matches nu eerder zorgt voor een daling in de ranking dan voorheen. De nadruk leggen op je brandname, naked links en een grote diversiteit door generic anchors te gebruiken, is belangrijk om ook in de komende jaren een eventuele Google-penalty uit te sluiten. Daarnaast halen websites, zoals Zalando, die de focus op de branding hebben op dit moment juist goede resultaten in Google. Afstappen van een te groot aandeel van exact matches lijkt een must voor de komende tijd om ook jou vindbaarheid te behouden.

Zijn jouw anchorteksten al Penguinproof? Zo niet, wat ga je hier aan doen?

Over de schrijver
Bevlogen marketeer bij Online Marketeers. Via mijn opleiding Commerciële economie ben ik terecht gekomen in de wereld van online marketing. Na een aantal jaar ervaring aan bureauzijde wil ik zelf online kansen benutten via ScoreMore en dienstverlenende bedrijven via online-marketeers.nl op een zo effectief mogelijke wijze helpen!
Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 29 April 2015

Even advocaat van de duivel: Ik heb een pagina "Webteksten" op mijn website. Linken naar die pagina zou toch het meest logisch zijn met de ankertekst 'webteksten' .De pagina gaat daarover en wanneer hier naartoe gelinkt wordt, is het onderwerp ook de meest logische ankertekst. Zou Google me daarop dan moeten afstraffen?

Dennis Domen

Door

Dennis Domen

op 29 April 2015

Hoi Nathan, Google gebruikt links als een belangrijke wegingsfactor. Dit omdat waardevolle content normaliter gedeeld wordt vanwege de kwaliteit. Middels de Penguin update probeert Google de "spammy linkprofielen" buiten de beoordeling te laten. Een website met een natuurlijker linkprofiel zal niet zo snel ten prooi vallen aan deze update. Een volledig geoptimaliseerd backlinkprofiel wekt voor Google het idee dat deze niet natuurlijk is gecreëerd omdat er dan wel opvallend veel controle is over je anchorteksten. Het idee dat 50 verschillende mensen met exact het woord "webteksten" (exact match) naar je pagina linken lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 8 May 2015

Hoe Google omgaat met links is bekend, ervaar het zelf bij klanten hoeveel invloed links kunnen hebben. Heb ik het niet eens over PageRank. Wat je dus zegt is dat het bij enkele pagina's met telkens dezelfde ankertekst niks uit moet maken, zolang maar niet bij de meerderheid van de links naar je website (over)geoptimaliseerde ankerteksten worden gebruikt?

Hans

Door

Hans

op 11 May 2015

Maak je je niet veel te druk als je je gaat focussen op de 'juiste' verdeling in je ankerteksten? Laat de webmaster die de link plaatst (of bij wie je de link aanvraagt) de tekst bepalen. Zo ontstaat er vanzelf een natuurlijk patroon.

Reactie plaatsen