arrow_drop_up arrow_drop_down
1 april 2019 
in SEO

Zo bereid je je voor op voice optimization

Sinds de introductie van de Nederlandse ondersteuning van Google Assistant afgelopen oktober 2018, heeft de smart speaker menig woonkamer in Nederland verovert.

Met een smart speaker, ook wel een slimme luidspreker genoemd, kun je interactie voeren. Hierbij kun je denken aan antwoord krijgen op simpele vragen als betekenissen van woorden of een overzicht van het laatste nieuws. Naast mogelijkheden tot vraag en antwoord, kun je met een smart speaker ook aangesloten apparaten met spraak bedienen.

Natuurlijk wil je met je website ook gevonden worden via slimme speakers als men zoekt naar specifieke informatie! Wanneer je je website vindbaar wilt maken via smart speakers als Google Home en je je activiteiten gaat richten op voice optimization, zijn er aantal zaken waarmee je je goed voor kunt bereiden op deze nieuwe manier van zoeken. Zo kun je starten met het creëeren van een lijst met vragen die jouw doelgroep zou kunnen stellen en hier vervolgens je website op inrichten met behulp van een kennisbank.

Ik zet een aantal punten op een rij waarmee je je website goed voor kunt bereiden voor een betere vindbaarheid via slimme speakers.

google home smart speaker

1. Denk na over vragen waar jouw doelgroep mee kampt

Een van de belangrijkste punten bij voice optimization is om goed na te denken en onderzoek te doen naar vragen die jouw doelgroep kan hebben met betrekking tot jouw product of dienst. Heb je een webshop met allerlei slimme apparaten, dan kan het goed zijn dat men betekenissen van technische begrippen op probeert te vragen via spraak. Denk aan zoekopdrachten als “Hé Google, wat betekent HDMI?”, wat een vraag zou kunnen zijn als men een televisie commercial voorbij ziet komen waarin dit genoemd wordt. Wanneer jouw website genoemd wordt door Google Home, creëer je eenvoudig awareness voor jouw producten. Sterker nog: in veel gevallen krijg je via de Google Home applicatie een link toegestuurd waar Google de informatie vandaan heeft geplukt.

To do: Creëer een complete lijst met mogelijke vragen

Het is slim om onderzoek te doen naar vragen waar jouw doelgroep mee kan lopen. Veel van deze vragen heb je wellicht al genoteerd bij een FAQ sectie op je website. Creëer een complete lijst met vragen en probeer ook vragen te groeperen per onderwerp of thema.

vragen van doelgroep noteren

2. Creëer een omgeving binnen je website waar je antwoord geeft op vragen

In tegenstelling tot de eerder genoemde FAQ pagina, is het bij voice optimization belangrijk om per vraag/antwoord mogelijkheid een aparte omgeving te realiseren. Op IMU.nl ontdek je bijvoorbeeld een internet marketing kennisbank, waarbij er voor elk begrip een kort en krachtig stuk content te vinden is. Dit is dus anders dan een FAQ pagina, waar vaak met openklap menu’s antwoord gegeven wordt op vragen.

To do: Denk na over mogelijkheden voor een kennisbank

Met een kennisbank kun je eenvoudig directory’s maken voor zaken als technische termen, betekenissen en begrippen. Het is belangrijk om een duidelijke indeling te maken over jouw specifieke onderwerp. Denk na over thema’s, onderwerpen of specifieke productgroepen.

kennisbank van IMU

3. Optimaliseer voor krachtige en heldere antwoorden

Als je een complete lijst met potentiële vragen hebt samengesteld en binnen je website een omgeving hebt gerealiseerd om de vraag/antwoord opties in te kunnen richten, is het tijd om te optimaliseren voor voice. In een eerder artikel op IMU.nl beschreef Daniël Kuipers al dat het belangrijk is om te blijven doen wat je altijd al doet op het gebied van SEO. Nog steeds zijn activiteiten als het vergaren van goede links en het zo snel mogelijk maken van je website essentieel, ook bij voice optimization.

Echter kun je op het gebied van de lengte van je content SEO regels als gemiddeld 500 – 600 woorden wat meer loslaten, evenals een afbeelding die voorzien is van een goede alt tag. Juist heldere en krachtige antwoorden zullen sneller door Google gemarkeerd worden als het ‘beste antwoord op de vraag’ die men stelt via een speaker. Om je een voorbeeld te geven blijf ik bij IMU.nl, waarbij IMU.nl op de vraag “Hé Google, wat zijn psychologische prijzen?” in smart speakers genoemd wordt met het antwoord. Neem eens een kijkje hoe de psychologische prijzen kortbondig en duidelijk wordt beschreven, zonder gebruik te hoeven maken van ellelange teksten en vormen van rich-content als afbeeldingen of video’s.

To do: geef kort en duidelijk antwoord op alle vragen

Pak de eerder gemaakte vragenlijst er weer bij en geef met al jouw kennis antwoord op de vragen die jouw doelgroep zou kunnen stellen. Probeer je echt te focussen op het antwoord en geef deze zo goed en duidelijk mogelijk.

4. Ga voor de Zero Search Results in SERP

Na enig onderzoek van antwoorden die Google Home geeft, blijkt dat veel van deze antwoorden in SERP een Zero Search Result zijn. Een Zero Search Result, ook wel een nul-resultaat in Google genoemd, is een uitgelicht blok bovenaan de zoekresultaten pagina. Bij het voorbeeld van de vraag wat psychologische prijzen zijn, zie ik dan ook hier dat er sprake is van een nul resultaat.

nul resultaat imu in google

Door je content te blijven optimaliseren voor nulresultaten is de kans zeer aanwezig dat je genoemd zult worden als antwoord in smart speakers als antwoord. Het is dan ook raadzaam om de nulresultaten te blijven checken voor jouw website.

To do: monitor je posities en check mogelijke concurrenten

Zoals ik al aangaf wordt er slechts één resultaat genoemd bij zoekopdrachten via spraak. Ditzelfde geldt ook met nul resultaten in Google: er is altijd maar één (of helemaal geen natuurlijk) nul resultaat te zien in SERP. Het is belangrijk dat je blijft monitoren of jouw geoptimaliseerde antwoorden hier verschijnen. Omdat er maar een resultaat kan zijn, is de kans ook aanwezig dat hier een concurrent komt te staan. Blijf goed kijken waarom Google deze als 0-resultaat markeert en onderneem actie. Geef nog beter antwoord op de vraag waar jouw doelgroep mee loopt!

Aan de slag voor spraak optimalisatie!

Tijd om de handen uit de mouwen te steken en aan de slag te gaan met vindbaar worden via smart speakers! Uiteraard is en blijft het altijd belangrijk om de volgende punten bij voice search te onthouden:

  • Men zoekt vaak via smart speakers op ‘luie’ momenten of bij ‘handen vol’ situaties: denk aan momenten in de keuken of bij het neerploffen op de bank.
  • Nog niet iedereen is bekend met voice search: wees niet bang dat je nu gehaast naar voren dient te komen bij gesproken zoekopdrachten. Op dit moment maakt nog lang niet iedereen gebruik van deze manier van zoeken (dit is daarom ook een ‘voorbereidende’ blog)
  • Hou ontwikkelingen in de gaten: uiteraard blijft Google algoritmes aanpassen en wijzigen ten behoeven van het nog beter en sneller antwoord kunnen geven bij zoekopdrachten. Wat nu een goede strategie kan zijn, kan morgen alweer helemaal anders zijn. Blijf daarom altijd op de hoogte van actuele SEO ontwikkelingen.

Heel veel succes! Ik ben trouwens benieuwd hoe jij de toekomst van voice search voor ogen ziet of jij wellicht al bezig bent met voice optimization. Laat het vooral weten in de comments! 🙂

Over de schrijver
Als ware smart home enthousiasteling ben ik bij Smarthomeweb.nl dagelijks in de weer met slimme apparaten. Ik adviseer bezoekers voor de beste keuzes, maar schrijf ook graag op IMU over het optimaliseren voor apparaten als smart speakers!
Kevin van Assen

Door

Kevin van Assen

op 1 April 2019

Gaaf artikel! Interessante informatie en duidelijk, heel fijn.

Robbert Tigchelaar
Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 2 April 2019

Goeie binnenkomer Robbert! Welkom bij het team gastbloggers :)

Nigel

Door

Nigel

op 29 April 2019

Goed artikel! Dit onderwerp wordt zeer belangrijk in de komende jaren!

Reactie plaatsen