Uitrol Google Panda update 4.0. Wat nu?!
21 mei 2014 
in SEO

Uitrol Google Panda update 4.0 … Wat nu?!

Ja hoor, het is zover: Matt Cutts maakte vannacht op Twitter bekend dat Google as we speak de Panda 4.0 update aan het uitrollen is.

Bekendmaking Panda 4.0

Google Panda – een aanvulling op het algoritme van Google dat de volgorde van zoekresultaten bepaalt – werd in februari 2011 gelanceerd en is sinds augustus 2011 ook actief in Nederland. De afgelopen jaren werd Panda bijna maandelijks verbeterd, dus je zou bijna denken: wat is het nieuws? Nou: waar het voorheen vooral om het aanbrengen van kleine dataverbeteringen ging, is Panda 4.0 echt één van de grootste updates van de afgelopen tijd. Google brengt op dit moment veranderingen aan in hoe Panda websites ziet en beoordeelt. En dat heeft consequenties voor de score van jouw website in zoekmachines!

Softe update

Ondanks deze grote update blijft het doel van Panda gelijk: websites van lage kwaliteit moeten uit de zoekresultaten worden geweerd. Afgelopen maart kondigde Matt Cutts al aan dat Google werkte aan de next generation Panda, een update die ervoor zorgt dat sommige websites – die eerder wellicht onnodig slecht scoorden – nu milder worden behandeld. Vooral kleinere bedrijven met goede bedoelingen en slechte SEO-kennis kunnen nu wellicht weer een beetje ademhalen. Het lijkt erop dat met de komst van update 4.0 Google zijn wat zachtere kant laat zien.

Content is belangrijk

Relevante content

Feit blijft: SEO is belangrijk en content is king! Of beter nog: de gebruiker is king en content moet de hofnar zijn die precies doet wat de koning hem vraagt. Als je ervoor zorgt dat je content en je links uniek, actueel, relevant en goed zijn, hoef je nooit bang te zijn voor een update.

Over de schrijver
In een wereld vol informatie, reclame-irritatie en spam wint betekenisvolle content aan belang. En dat biedt ruimte voor ons: de schrijvers met een hart voor goede verhalen en de SEO-experts met liefde voor hun vak. Al vroeg wist ik dat daar mijn passie lag: bij content die zinvol en inspirerend is, die richting geeft en waarde toevoegt en die naadloos aansluit op de verlangens van mijn doelgroep.
Richard Scheurwater-Donker

Door

Richard Scheurwater-Donker

op 21 May 2014

Interessant deze nieuwsupdate en bedankt voor het delen ervan! Wat ik wel een beetje mis is wat extra informatie over wat deze update nu precies gaat doen aangezien de update zogezegd groot is maar dit artikel zich beperkt tot enkele speerpunten van diezelfde update.

Martha ten Hoor
Hans van Schip

Door

Hans van Schip

op 22 May 2014

Punt is dat alle SEO experts het ook nog niet precies allemaal weten, zoals altijd bij een update. In de US heb ik contact met verschillende bekende experts en de eerste gevolgen worden zichtbaar en in kaart gebracht. Deze zullen straks, als de uitrol ons ook bereikt, dan ook hier van toepassing zijn. Ik zal er een stuk over schrijven als het zover is en op MarketingMed plaatsen want het is alweer ff geleden dat ik hier gepost heb ;)

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 22 May 2014

Hee Hans, Sommige merken al merkbare verschillen hoor ik rond mij. Kan dat echt? Ik denk sowieso dat door het lekkere weer niet echt te meten is of er een daling of stijging in bezoekers in zit. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat Marketingmed.nl gisteren '' met dat warme weer'' de lucht in schoot qua bezoekers uit Google. Goede content wordt sowieso gewaardeerd natuurlijk ;) Maar leuk, we spreken elkaar snel, veel te lang geleden.

Martha ten Hoor
Reactie plaatsen