arrow_drop_up arrow_drop_down
26 mei 2014 
in SEO

Social media is het nieuwe linkbuilding

Zoals mijn collega-blogger Maurice van MediaMaus in zijn artikel schreef, is linkbuilding nog steeds onderdeel van SEO. Met linkbuilding zorg je ervoor dat zoekmachines jouw website eerder en vaker kunnen vinden, waardoor je een hogere positie in de zoekmachine krijgt.

Maurice beschrijft ook dat social media onderdeel is van linkbuilding en dat je als bedrijf een zakelijk account kan aanmaken op bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn, waar je je kan mengen in zakelijke discussies. Deze techniek van linkbuilding wil ik verder uitdiepen, want ik ben ervan overtuigd dat social media een steeds grotere rol gaat spelen voor de zoekmachine. Mijn stelling: Social media is het nieuwe linkbuilding!

‘Vroeger’ betrof linkbuilding het aanmelden van websites via startpagina zoals startpagina.nlgoedbegin.nl en startkabel.nl. Tien jaar geleden was dit DE manier om hoog in de zoekmachines te komen. Je zorgde er op deze manier namelijk voor dat de zoek-spiders (de machines die websites nalopen en indexeren) de link van je website regelmatig tegenkwamen, waarna ze de website een ‘plusje’ gaven in de PageRank. De PageRank is een waardering waar Google onder andere mee werkt om onderscheid te maken tussen websites. PageRank is nog steeds onderdeel van alle Google factoren, maar de startpagina’s zijn een stuk minder belangrijk dan tien jaar geleden.

Tegenwoordig is het veel belangrijker dat bezoekers op een bepaalde link klikken dan de aanwezigheid van de link op een startpagina waar zoek-spiders deze tegenkomt. Hierdoor kan je al een hoop startpagina’s afschrijven, want die bestaan alleen omdat een SEO-expert deze eerder een keer heeft aangemaakt. Om te testen of er daadwerkelijk verkeer komt op een dergelijke verzamelpagina en of dit invloed heft op de positie in Google, heb ik zelf een verzamelpagina aangemaakt: http://online-marketing.startze.nl/. De verzamelpagina bevat wel links naar een aantal onlinemarketingbureaus in Nederland, maar blijkt in de praktijk niet te worden gebruikt door bezoekers.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen.. Een aantal pagina’s op startpagina.nl zijn namelijk nog daadwerkelijk bij internetgebruikers ingesteld als startpagina in hun browser. Dat komt doordat dit bedrijf veel op TV adverteert en op deze manier vooral de beginnende internetgebruikers aantrekt.

Echter zullen de meer ervaren internetgebruikers eerder gebruik maken van een zoekmachine of zelfs op social media hun zoekvraag stellen. Wanneer iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een onlinemarketingbureau, is de kans erg klein dat deze hiervoor een verzamelsite gebruikt en hier doorklikt op een link.

In Nederland wordt veel gebruik gemaakt van Facebook, Twitter en LinkedIn en in websitestatistieken zie ik regelmatig dat de (nieuwe) bezoekers die vanuit social media op de website komen het meest contact opnemen of een product kopen in een webshop. De bezoekers hebben immers al een stukje informatie kunnen inwinnen via social media en komen vaak via vrienden of kennissen aan de website, waardoor het ook eerder vertrouwt aanvoelt. Een grote factor is dus deze vorm van mond-tot-mondreclame.

Op dit moment is de factor mond-tot-mondreclame heel belangrijk voor Google! Bezoekers moeten op je website komen, daar vinden wat ze verwachten en er moet conversie zijn. Conversie wil zeggen dat de bezoeker een product koopt via je webshop of contact opneemt via bijvoorbeeld een formulier. Wanneer dat het geval is, zal de zoekmachine je een enorme ‘plus’ in de (geheime) PageRank geven, waardoor je bij volgende soortgelijke zoekvragen hoger in de zoekresultaten komt.

In mijn ogen zijn verzamelpagina’s op internet ouderwets omdat ze zelden worden gebruikt en hierdoor weinig toevoegen aan het vinden van de juiste informatie. Social media daarentegen wordt steeds groter en breder, kijk maar naar Pinterest en Waze en de nieuwe applicaties zoals Swarm. Dit soort applicaties gaan een steeds grotere rol spelen in het gebruik van internet, waardoor statische internetsites steeds meer op de achtergrond verdwijnen.

Social media Infographics

Vandaar: Social media is het nieuwe linkbuilding

Hoe zorg je er dan voor dat je links via social media krijgt?

Je kan je natuurlijk als bedrijf, of liever, als persoon registreren  op social media en reageren op vragen die  hier gesteld worden. In de meeste social media zitten zoekfuncties. Neem bijvoorbeeld Twitter: je kan zoeken op een bepaald trefwoord om tweets te vinden van mensen die wellicht op zoek zijn naar je product of informatie hierover willen. Ook zijn er verschillende monitoringtools beschikbaar waarmee je tweets kan uitfilteren op o.a. trefwoorden. Dit kan vooral voor grote bedrijven interessant zijn.

Als bedrijf op social media in gesprek gaan met mensen om je product of dienst aan te prijzen kan agressief overkomen. Nog beter is het dus wanneer anderen jouw links delen. Ik neem bijvoorbeeld eerder iets van bekenden aan dan wanneer een onbekend bedrijf mij wijst op een goed onlinemarketingbureau. Een goede manier om dit delen van links aan te sporen is om ervoor te zorgen dat bezoekers van je website gemakkelijk jouw pagina’s kunnen delen met een deel-knop. Ook kan je vragen of klanten een link op social media plaatsen wanneer ze tevreden zijn over een product dat je hebt geleverd. In dat geval zien de vrienden/volgers van de klant dit ook en zal een enkel geval ook je website bezoeken.

Wat is jullie ervaring betreft linkbuilding in het algemeen? En hebben jullie nog tips? Ook ben ik benieuwd of er nog mensen zijn die gebruik maken van verzamelpagina’s!

Over de schrijver
Als online marketeer ben ik al jaren bezig met zoekmachine optimalisatie, online adverteren en social media. Binnen mijn bedrijf eRocket hanteren we ons eigen ontwikkelde online marketing strategie: Multi Funnel marketing. Alle online marketing kanalen combineren om een doelstelling te halen. Ik volg het laatste SEO, SEA en social nieuws en blog regelmatig over online marketing op mijn eigen website en op het blog van mijn bedrijf eRocket.
Richard Scheurwater-Donker

Door

Richard Scheurwater-Donker

op 26 May 2014

Ook ik ben ooit (nog geen eens zo lang geleden) begonnen met het verzamelen van links op startpagina's. Ik denk dat de invloed hiervan inderdaad aan het afnemen is. Ik ben niet de grootste kenner op SEO gebied maar ik volg de berichtgeving erover wel regelmatig. Naar mijn idee wordt het steeds belangrijker dat je je sociaal/socialer gaat opstellen online, dus meer interactie en het delen van waardevolle en unieke informatie. Hiervoor gebruik je jouw online netwerk en deze breidt je dan ook meteen weer uit wanneer je hier interactief mee bezig bent. Dit kan via social media maar bijvoorbeeld ook via diverse fora. Als je daar een reactie achterlaat met een link daarin van jouw website, kan dit ook weer meetellen als backlink. Als je alleen naar Google kijkt is de koppeling met Google+ erg belangrijk. Als je daar connecties weet te maken zullen zij jouw postings en omgekeerd ook vaker terug gaan zien in de zoekresultaten van Google wanneer je deze op "persoonlijk" hebt ingesteld in Google Chrome. Hiervoor moet je ingelogd zijn met een Google account. Ook de auteurskoppeling van de eigen website met het Google + profiel kan dan waardevol zijn.

Hans

Door

Hans

op 26 May 2014

Ik denk dat je stelling klopt. Ik heb zelf een startpagina gemaakt (ZOMDir.com) welke een combinatie is tussen een startpagina en een wiki. Iedereen kan een link toevoegen of verwijderen wat de kwaliteit van de links ten goede zou moeten komen. Echter, de belangstelling hiervoor is nul komma nul. Wellicht komt er ooit een revival ;-)

Erik Hermeler

Door

Erik Hermeler

op 27 May 2014

Hoi Hans, ik heb de pagina bekeken, het idee is wel goed van ZOMDIR, maar zouden mensen niet heel makkelijk de ZOMDIR weer leeg kunnen maken? Je kan makkelijk links verwijderen volgens mij of zit hier, net als bij Wikipedia een beoordelingsysteem achter? Dat je wijzigingen gecontroleerd worden en wanneer je regelmatig goede wijzigingen doorvoert, dat je een betere waardering krijgt?

Hans

Door

Hans

op 27 May 2014

Hoi Erik, Je kan inderdaad heel simpel een link verwijderen. Ik ben echter niet bang voor misbruik. Het geeft vaak meer voldoening om ergens aan mee te werken, dan iets te verpesten. Ik verwacht dan ook niet dan iemand spontaan iets gaat verknallen. Het kunnen verwijderen van een link is in mijn ogen essentieel om goed met linkrot om te kunnen gaan. Voor degenen die bang zijn voor misbruik is er per pagina een nieuwsfeed met daarin de toegevoegde, gewijzigde en verwijderde links. Het nieuwsfeed icoon staat op elke pagina van de directorie links onderaan. Overigens wordt er regelmatig (lees circa eens per maand) automatisch op linkrot gecontroleerd. Sites die een 404 teruggeven of helemaal niet reageren worden dan zonder pardon verwijderd. Ik heb nog geen systeem ingebouwd voor het waarderen van goede wijzigingen. Wel zit er een waarderingssysteem in voor technisch gezien erg netjes gecodeerde sites. Deze krijgen namelijk automatisch de indicatie Tip. Het idee er achter is dat als je erg veel aandacht hebt besteed aan de code, dat je dan zeer waarschijnlijk ook veel aandacht hebt besteed aan de content. Voel je in ieder geval vrij om links toe te voegen (het zijn allemaal nette follow links en je kan zelf de "anker tekst" bepalen). Groeten, Hans

De Schrijfmeester

Door

De Schrijfmeester

op 10 March 2015

Het idee van ZMODir is leuk. Maar ik denk dat voor de mensen die zeer actief zijn in linkbuilding en SEO het niet zo interessant is. In dat klimaat is namelijk veel sprake van concurrentie en tegenwerking. Misschien dat je het gedrevenheid kan noemen, maar dat vind ik nog iets te mild, eerlijk gezegd. Waarom jouw website leuk is, maar niet interessant voor de concurrerende linkbuilders, is omdat deze mensen in staat zijn om links van anderen weg te halen wanneer deze bijvoorbeeld een hogere ranking hebben in de SERP van Google. Dit is hoe het er werkelijk aan toe gaat in vele gevallen bij de top van de linkbuilders wereldwijd, jammerlijk genoeg.

Patrick Heijmans

Door

Patrick Heijmans

op 26 May 2014

@Eric Pas je link even aan naar: http://online-marketing.startze.nl/ deze werkt nl. niet.

Erik Hermeler
Wibo Lageveen

Door

Wibo Lageveen

op 26 May 2014

Social is naar mijn mening (iig nog) niet het nieuwe linkbuilding. Wanneer je social nuttig kan toepassen dan is het een prima onderdeel van je online marketing strategie. Ik geloof ook wel dat Google wat doet met sociale links, maar wat precies is mij nog niet helemaal duidelijk. Google geeft zelf aan iig Twitter en Facebook te negeren omdat het niet niet betrouwbaar genoeg is. Voor genoeg branches heeft social in mijn ogen ook te weinig toegevoegde waarde. Wanneer jij bijvoorbeeld kogellagers produceert dan zou ik graag opgenomen willen worden in een paar oude branchespecifieke linkdirectories, liever nog dan dat ik op facebook 'actief' zou zijn. Mijn persoonlijke strategie is het spreiden van kansen. Maak van social (en dan bedoel ik met name facebook, twitter en google+) niet je belangrijkste kanaal, ook niet voor linkbuilding. We hebben 'the rise and fall' van Hyves gezien, anderen kunnen volgen. Probeer de interactie naar je eigen site te krijgen.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 26 May 2014

Helemaal eens met Wibo. De PageRank is opgebouwd door de link juice die doorgegeven wordt door een andere website. De updates van de PageRank (PR) nemen af in frequentie, waardoor je wel zou kunnen stellen dat PR langzaamaan aan relevantie aan het inboeten is. Echter is link building een techniek om jouw PR te vergroten door (relevante) links te verwerven. En dat kan alleen met DoFollow links. De sociale media geven geen DoFollow links door en zullen dus ook geen PR doorgeven, waardoor het als link building strategie geen nut heeft. Wel is het zo dat je met de sociale media publiciteit kunt creëren, (potentiële) klanten naar je site kunt trekken en wellicht uiteindelijk wel weer links kunt verwerven die link juice doorgeven. Je kunt wat mij betreft dus het beste stellen dat sociale media als secundaire link building relevant is en wel aan terrein zal winnen.

Eelco Henderichs

Door

Eelco Henderichs

op 26 May 2014

Ik sluit me aan bij Wibo. Links naar jouw website zijn nog steeds een groot onderdeel in het bepalen van de ranking. Er zijn nog geen harde bewijzen dat social media verwijzingen een bijdragen hebben in de ranking. Dus alleen al op dat punt is het antwoord: Nee. Heb wel het een en ander gelezen over social shares als ranking factor. Zo ver ik het begrijp is het gewoon te lastig om dit te integreren in de ranking algoritme. Google heeft een keer een test gedaan om links niet mee te tellen en de resultaten waren dramatisch slecht. Dat gezegd is social media voor sommige branches een belangrijk onderdeel en moeten daar ook echt aandacht aan besteden.

Erik Hermeler

Door

Erik Hermeler

op 26 May 2014

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan me ook wel vinden in de opmerking van Wibo, maar toch denk ik dat social belangrijker is geworden.Google geeft ook aan dat de social share factor onderdeel is van hun algoritme.Hoe ze het precies meten weet ik nog niet. Goed dat je hyves aan haalt,want dat is inderdaad wel het gevaar.social media is wat sneller, maar op de lange termijn kan de link ook verdwenen zijn. Een link in een linkdirectory is dan zeker zo slecht nog niet.

Patrick Heijmans

Door

Patrick Heijmans

op 27 May 2014

Voor social media mis ik nog: Klout. Klout is een online service die bekijkt hoe invloedrijk je bent op het gebied van Social Media. Op een schaal van 1 tot 100 krijg je een nummer achter je naam, dat aangeeft of je een groentje bent in je werkgebied of een autoriteit.

Henk Mulder

Door

Henk Mulder

op 1 June 2014

Ben het wel met de tendens van het verhaal eens, dat 'linkearning' de vervanger is van 'linkbuilding'. Aan alles merk je dat Google het heeft gehad met alle kunstmatig verkregen links en gekochte autoriteit. Het gaat om de waarde van de content en die kun je niet kopen. In dat licht lijkt het voor de hand te liggen meer en meer waarde (wil/gaat) hechten aan likes, shares, re-tweets en aanverwante natuurlijk verkregen promoties. Vraag blijft hoe Google de waarde van een share, like of re-tweet bepaald. Wat is het verschil tussen 25 slechte backlinks en 25 likes van willekeurige personen. Google kan zich niet verlaten op aantallen maar zal ook wel degelijk de link moeten onderzoeken tussen het artikel/de pagina/de tweet en de persoon die er op reageert. Hoe bepaald Google hoe belangrijk de like of re-tweet is? De vervanger van de linkfarm staat binnenkkort al klaar. De like-farm, de share-farm en de re-tweet farm.

Erik Hermeler

Door

Erik Hermeler

op 4 June 2014

Hoi Henk, er zijn inderdaad nu al weer veel fake profielen die likes, shares en retweets voor je verzorgen. Ik vraag me ook af of die nu juist niet makkelijker zijn aan te maken dan linkfarms. Dit is het gevaar voor het vervangen van social media ipv old-school linkbuilding. Wat ik wel merk is dat Facebook wel goed fake accounts verwijdert of blokkeert, dus wellicht gaat dit in de toekomst beter. Google en Twitter accounts zijn nog makkelijk aan te maken, dus in dat geval kan je makkelijk shares, likes etc krijgen. Google kan het nu nog niet, maar wellicht dat ze in de toekomst een waarde kunnen gebruiken (zoals Patrick al aangeeft met een dienst als Klout) van een persoon die iets retweet of shared.

De Schrijfmeester

Door

De Schrijfmeester

op 10 March 2015

Je hoeft geen eens Twitter en Facebook en Google+ accounts aan te maken. Zelfs als ze verwijdert worden heeft dat geen enkele invloed. Waarom? Omdat er al lang programma's (bots) zijn die eenvoudig 1000 accounts per dag aanmaken en direct liken en sharen. Social is niet het nieuwe linkbuilding, en dat zal het ook nooit worden. Social is social en linkbuilding is linkbuilding, punt. Allebei hebben ze toegevoegde waarde. En het is nog steeds mogelijk om met handmatige linkbuilding/SEO strategieën een website hoog in Google te krijgen. Het gaat voornamelijk om variatie van links. Dus kwaliteit artikelen met links onder de juiste categorie, websites toevoegen aan blijvende bedrijvengidsen etc. Alleen maar startpagina links maken heeft inderdaad geen nut. En PageRank is al een tijdje niet meer van groot belang. Domein Autoriteit en Page Autoriteit (van MOZ) zijn nu belangrijker. Maar dat is iets wat Google zegt, net zoals dat Google zegt dat linkbuilding niet meer effectief is. Dat zeggen ze alleen maar om de consensus van de massa te veranderen zodat er geen overload ontstaat aan linkbuilders die allemaal precies hetzelfde doen - want dat wil Google absoluut vermijden. Daarom is het algoritme waarmee Google websites hoger en lager in de SERP's plaatst ook niet in precieze details bekend bij niemand. Het moet een giswerk blijven, zodat iedereen op zijn tenen blijft staan en nieuwe tactieken probeert te verzinnen. Ik kan nog wel meer vertellen, maar dit is wel weer even genoeg.

Jimmy @SocialSensr

Door

Jimmy @SocialSensr

op 15 July 2014

Het zal een combinatie van beide zijn. Maar wat er allemaal in de algoritmes van Google gebeurt is altijd een mysterie. Wat we wel weten is dat relevantie altijd erg hoog staat bij Google. Dus die zullen achter de schermen een hogere waarde krijgen bij de ranking. Het is geen geheim dat de startpagina's in populariteit dalen en dat dat men steeds vaker een vraag of zoekopdracht via Social Media doet. Dit is dus waar de relevantie naartoe gaat en dus een hogere waarde krijgt van Google. Van onze klanten krijgen wij dus ook steeds vaker vragen over hoe je dit het beste met een Social Media Management tool kunt beheren. Met SocialSensr gaat het filteren op trefwoorden zoals hierboven beschreven erg makkelijk en overzichtelijk. Je kunt onze tool vinden via: http://socialsen.sr/5907G Mochten er vragen ontstaan, ik sta klaar.

Mnterd

Door

Mnterd

op 15 September 2018

Het zal een combinatie van beide zijn. Maar wat er allemaal in de algoritmes van Google gebeurt is altijd een mysterie. Wat we wel weten is dat relevantie altijd erg hoog staat bij Google. Dus die zullen achter de schermen een hogere waarde krijgen bij de ranking.

Reactie plaatsen