Het hoe, wat en waarom van Google Hummingbird!
26 februari 2014 
in SEO

Google Hummingbird; Wat is dat?

Eerder schreef ik al dat websites met goede content eindelijk weer de aandacht krijgen die ze verdienen. Maar wat betekent de komst van Google Hummingbird nu eigenlijk precies? Een rijtje Hummingbird-facts for dummies:

Wat is Hummingbird?

Eens in de zoveel tijd presenteert Google een aangepast of nieuw algoritme. Hoewel kenners fluisteren dat Hummingbird al in augustus 2013 uit zijn ei kroop, presenteerde Google op 27 september zijn nieuwe algoritme onder deze naam aan de wereld. Het was de kers op de taart van Google’s 15e verjaardag.

Wat is een algoritme?

Dat is natuurlijk gewoon een term voor nerds. Zie het maar als het mannetje van de Kijkshop. Jij vult op een briefje in wat je wilt hebben en hij zoekt voor jou het product dat daarbij past. Even wachten … luikje open … en tadaaa! Oftewel: een algoritme speurt in no time door miljarden webpagina’s om jou vervolgens te voorzien van antwoorden (lees: webpagina’s) die het best aansluiten op je verzoek.

Waarom komt Google met dit nieuwe algoritme?

Omdat we niet meer zoeken zoals vroeger. Toen we voor het eerst onwennig de wereld van de zoekmachines betraden, voerden we termen in als ‘Communicatiebureau Den Bosch’. Tegenwoordig zal iemand steeds vaker zijn directe vraag stellen: ‘Waar vind ik het beste SEO-bedrijf van Den Bosch?’ Het zoeken op keywords is dus vervangen door de zogenaamde conversational search. Dat komt onder meer omdat we steeds vaker kiezen voor een gesproken zoekopdracht, wat automatisch leidt tot uitgebreidere zoekvragen.

Google Hummingbird Conversational Search

Conversational Search? Leg uit…

Een klant complimenteerde mij laatst: “Jij schrijft niet op wat ik zeg, maar wat ik bedoel.” En dat is precies wat Google Hummingird wil doen. Het algoritme zorgt ervoor dat Google lange zoekvragen beter begrijpt en ook woorden als ‘waar’, ‘hoe’ en ‘vind’ meeneemt in de resultaten. De focus verschuift dus van de keywords naar de context: de daadwerkelijke bedoeling van de vraag.

Al die Google updates… Heeft SEO eigenlijk nog wel zin?

Wereldwijd begint inmiddels maar liefst 93% van de online-ervaringen met een zoekmachine. En 85% van deze (be)zoekers beschouwt een merk dat hoog in de zoekresultaten verschijnt als relevant.We kunnen dus met een gerust hart stellen dat SEO leeft. Juist door updates als Panda (het algoritme dat zich richtte op content van lage kwaliteit en op dubbelingen) , Penguin (dat keyword stuffing te lijf ging) en Hummingbird (dat, zoals gezegd, kijkt naar de betekenis van de hele zoekopdracht) zijn we nu op het punt dat het weer gaat om goede content en eerlijke SEO. Het kan organisaties heel veel brengen als zij zich realiseren dat Google alleen websites beloont die aan kwaliteit (blijven) werken.

Goede SEO weg Infographic

 

En wat betekent de komst van Google Hummingbird voor mij?

Sinds de komst van Google Hummingbird draait de aarde nog steeds om de zon, is je website nog steeds in de lucht en word je zelfs nog gewoon gebeld door klanten met nieuwe klussen. Je hoeft dus zeker niet badend in het zweet wakker te worden nu Hummingbird over je schouders meekijkt. Maar het is wel verstandig om goed te onderzoeken hoe het nieuwe algoritme van invloed is op je rankings. Er zijn verschillende SEO-tools die je hiermee kunnen helpen.

Belangrijk om te onthouden als je goed wilt blijven scoren:

Focus op de behoefte van je doelgroep

Heb je geen gericht antwoord op de vraag van je potentiële nieuwe klant? Dan zak je nu –zelfs meer dan voorheen –weg in de zoekresultatenbrij. Onderzoek daarom goed wat je doelgroep wil en hoe ze dit zoeken. En vertaal dit vervolgens naar specifieke content die daar naadloos op aansluit.

Optimaliseer niet alleen keywords, maar ook context

De content op jouw website is ongetwijfeld al optimaal? En geeft perfecte antwoorden op de vragen van je bezoekers? Goed zo! Maar nu moet je er ook nog rekening mee houden dat Google niet meer kijkt naar stukjes van de zoekvraag, maar naar de context. Als jouw inhoud overeenkomt met de context van de vraag, scoor je ongetwijfeld beter dan webpagina’s die hier niet op inspelen.

Zorg continu voor actuele, relevante en unieke content

Voorspelbaar, maar waar: gedraag je als expert –door content te blijven verversen, verfrissen en aanvullen–en je zult ook beschouwd worden als expert. Pas op voor dubbelingen en slechte links. Het zal niet de eerste keer zijn dat een
gerenommeerde organisatie hiermee toch in de fout gaat. HugoBoss.com was een paar dagen geleden ineens 39% minder zichtbaar en kan er dus over meepraten.

Erken het belang van mobiele SEO

Google jij alleen nog vanachter je PC? Dan behoor je tot een duidelijke minderheid!De meeste Nederlanders zoeken minstens zo vaak op hun smartphone of tablet welke restaurantjes in de buurt zitten of waar ze het best een nieuwe wasmachine kunnen kopen. Mobiele SEO is dus een must in 2014!

Zoek en bewonder!

Ik ben van mening dat SEO beter WEO zou kunnen heten: Web Experience Optimization. Natuurlijk moet je goed scoren in zoekmachines en zorgen dat je klanten binnenhaalt. Maar vervolgens draait het toch vooral om het optimaliseren van de bezoekersBELEVING. Krijgt jouw bezoeker de kwaliteit die werd verwacht toenhij of zij op jouwlink klikte? Dan ben je een heel eind op de goede weg!

Over de schrijver
In een wereld vol informatie, reclame-irritatie en spam wint betekenisvolle content aan belang. En dat biedt ruimte voor ons: de schrijvers met een hart voor goede verhalen en de SEO-experts met liefde voor hun vak. Al vroeg wist ik dat daar mijn passie lag: bij content die zinvol en inspirerend is, die richting geeft en waarde toevoegt en die naadloos aansluit op de verlangens van mijn doelgroep.
Frederik Vermeire
SEOprovider

Door

SEOprovider

op 1 March 2014

Mooi artikel! Met Hummingbird is het belang van "connected data" ook steeds belangrijker aan het worden. Het zogenoemde "Semantische Web" houdt in dat je, door het correct taggen van de content op je website, Google een beter beeld kan geven van de subtiele connecties die mensen wel kunnen zien, maar machines niet. Het meest bekende voorbeeld daar van is het koppelen van de auteur van een blog met zijn/haar Google+ profiel Daarmee kom je in de Google zoekresultaten met naam (en soms foto) in de lijst, wat een hogere click rate geeft. Maar die click rate is niet eens het belangrijkste. Ga jij namelijk ergens gastbloggen met je Google+ profiel gekoppeld, dan kunnen lezers (en google!) die koppeling tussen de sites zien. Daarmee kan je met een gastblog weer traffic naar je eigen site genereren, zonder daar specifiek mee bezig te zijn in je blogtekst Leuk om eens mee te spelen, en naar mijn mening ook steeds belangrijker. Stel die koppeling in, en doe er je voordeel mee! Met vriendelijke groet, Gijs Weterings

Martha ten Hoor

Door

Martha ten Hoor

op 5 March 2014

Mooie reactie Gijs. En helemaal mee eens! Merk nu al dat lezers van bovenstaande blog en volgers op Google+ onze website www.triadesk.com steeds beter weten te vinden. Dat lijkt me in dit geval winwin voor iedereen! ;)

Stephanie Riggs

Door

Stephanie Riggs

op 9 March 2014

Google's Hummingbird update bring big changes in the SEO system and now people are caring about their SEO techniques in future to get succeeded. According to my recommendations, now it is very important to stop all the automatic ways of linkbuilding, write natural, unique and interesting contents and publish it on the social medias to get organic traffic which will lead to top position in search engines. Thumbs up for your great post :)

Spook SEO

Door

Spook SEO

op 4 June 2014

The hummingbird is the finest Google update by Google and make searching extremely easy for searchers. Now searchers search more and more relevant data in no time and this is just because of the Google new update. Hummingbird prefers quality Content and spam duplicate which Is really an impressive thing.

Reactie plaatsen