arrow_drop_up arrow_drop_down
20 maart 2020 
in SEO

Dé SEO Trends van 2020

Maar weinig dingen in marketingland veranderen zo snel als Search Engine Optimization (SEO). De kern blijft natuurlijk: gebruikers zo goed mogelijke zoekresultaten presenteren. Maar de manier waarop Google dat doet, verandert continu. Deze blog neemt je mee in de belangrijkste veranderingen (spoiler alert: die zijn er!) en hoe je daarvan kunt profiteren.

Want zoals Henny Huisman al zong: “Er kan er maar één de winnaar zijn.”

De allergoedkoopste hosting, zo af en toe een blog om vindbaar te zijn en wat bekenden vragen naar je te linken gaan je niet helpen. Wat dan wel? Hier komen dé SEO-trends van 2020:

Inhoud

  1. Begin met de basics
  2. Maak je website snel
  3. Mobiel en AMP (Accelerated Mobile Pages)
  4. Ga voor ‘position zero’: the featured snippet
  5. SERP (Search Engine Results Page)
  6. YouTube en video
  7. Voice!
  8. EAT (expertise, authority & trust)
  9. Google-update BERT

1. Begin met de basics

Voordat je je verdiept in de allernieuwste trends en tips, zorg je er eerst voor dat je de basics perfect op orde hebt. Begin bij het begin; je homepage. Inspiratie nodig? Kijk eerst eens hoe het niet moet. Bijvoorbeeld op de website van Unilever.

Wat doet Unilever? Kijk je naar hun homepage, dan is de eerste associatie iets met plastic verpakkingen of misschien gescheiden afvalverwerking. Hetzelfde geldt voor bijna alle Nederlandse banken. Alleen Knab lijkt op hun website te melden dat ze een bank zijn!

Het is dus belangrijk dat je bezoeker (en daarmee de zoekmachine) direct weet:

  • wie jij bent;
  • wat je doet (en het liefste ook wat je uniek maakt);
  • wat ze aan je hebben;
  • en waar ze moeten klikken.

Laten we eens kritisch naar onze eigen homepage kijken. Je ziet bij ons direct dat IMU staat voor…

  • Internet Marketing Unie (wie wij zijn);
  • dat we het grootste online marketingplatform van Nederland zijn (wat je doet en wat je uniek maakt);
  • daaronder volgen enkele facts (wat ze aan je hebben);
  • een duidelijke button met ‘start hier’ (waar ze moeten klikken).

Je ziet dus in een oogopslag wat we aanbieden. En vergeet niet: als je bezoeker dit allemaal weet, dan weet Google het ook!

Tip: met de gratis SEO Peek Chrome Plugin check je eenvoudig of een pagina aan de basisvoorwaarden van SEO voldoet.

Zo check je de SEO-basis van je pagina’s:

  • Zoek op Google je site op in de incognitomodus van je browser en kijk waar je staat voor je belangrijkste zoektermen. Zijn je pagina’s überhaupt geïndexeerd? Zo nee, vraag dan direct indexatie aan via Google Search Console. En zo ja, haal je pagina 1 van de zoekresultaten? Is het antwoord nee? Dan is er werk flink wat werk aan de winkel! Maar gelukkig dus ook veel te winnen.
  • Ga naar je eigen website en vraag je af: is hier in een oogopslag duidelijk waar het over gaat? Doe dit voor alle belangrijke pagina’s.
  • Vraag aan 3 tot 5 mensen uit je omgeving (of je peergroup!) om hetzelfde te doen.
  • Neem hun feedback serieus en verwerk het in je website.
  • Pas de titels, meta-tags, interne links en afbeeldingen-tags aan.

Kijk – én gebruik – ook de 23 praktische SEO-tips in de evergreen blog van Tonny.

2. Speed it up! Maak je website snel

Gebruikers houden niet van traag ladende websites. En Google meet én weet dat. Daarom krijgen trage websites al een aantal jaar een lagere ranking. In 2020 gaat Google nog een stapje verder. Google Chrome gaat melden hoe snel de bezochte site is. En – pas op – heb je een trage site, dan krijgt de bezoeker zelfs een waarschuwing dat de website meestal traag laadt… Dat ziet er niet goed uit.

If you pay peanuts you get monkeys. Zorg er dus hoe dan ook voor dat je website snel laadt. Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat in de praktijk? Hier een paar tips:

  • Kies een goede webhost.
  • Comprimeer je afbeeldingen.
  • Activeer caching op je website.
  • Gebruik alleen noodzakelijke plugins: hoe meer plugins, hoe langzamer je website.

Benieuwd of jouw website door de Google-test komt? Gebruik dan tools als: Google PageSpeed Insights, Pingdom of GT Metrix. Naast een resultaat, krijg je ook meerdere tips om de snelheid van jouw website te verbeteren.

3. Mobiel en AMP (Accelerated Mobile Pages)

Als jij iets opzoekt, doe je dat dan op je laptop of op je mobiel? De kans is groot dat je vaker op je mobiel zoekt dan op je computer. En dat geldt niet alleen voor jou: de meerderheid van alle zoekopdrachten gebeurt op mobiele devices.

Daarom rolde Google in 2018 de mobile-first index uit. Om goed te scoren op mobiele zoekopdrachten moet je jouw site écht optimaliseren voor mobiel. Of beter nog: maken voor mobiel. En optimaliseren voor desktop.

Daarom is het heel belangrijk een goede mobiele website mét goede content te hebben. Al in 2016 lanceerde Google een manier om pagina’s extra snel te laten laden op mobiel: AMP. Al in 2016? Jazeker! Maar veel organisaties gebruiken het niet optimaal of zelfs helemaal niet. Wij wel. En met succes, de meeste bezochte pagina’s van onze site en veel van onze klanten zijn vaak AMP’s.

AMP pagina’s zijn te herkennen aan het kleine bliksemschichtje (rood omcirkeld).

Voor WordPress bestaan plug-ins waarmee je een AMP-variant van je webpagina’s maakt. Ook voor dynamische content. Een groot nadeel van deze plug-ins is dat ze geen rekening houden met het design. Ze maken dus wel hele snelle pagina’s, maar dit zijn vaak ook erg lelijke pagina’s.

Met Phoenix bieden wij een veel betere oplossing: snelheid, mobiel gemak, maar ook een op-en-top design. Onderschat die factor niet. Het design beïnvloedt subjectieve indrukken als kwaliteit, vertrouwen en autoriteit.

4. Ga voor ‘position zero’: the featured snippet

Een belangrijke SEO-trend is die van de featured snippet. Dit is een kort antwoord op een specifieke zoekvraag of -opdracht, helemaal bovenaan de zoekresultaten. Een soort antwoord-box dus. Dat kan tekst zijn, maar sinds kort ook een afbeelding of video. Google pakt gewoon een stukje van een website die het beste antwoord geeft. Easy peasy!

Google beantwoordt hiermee direct de zoekopdracht. De zoeker hoeft niet meer door te klikken naar een andere website. Daardoor verhoogt het gebruiksgemak, win-win.

Of is er ook een verliezer? In theorie wel, want als gebruikers het antwoord gelijk op de resultatenpagina van Google zien, klikken ze dan nog wel door naar je website?
In de praktijk zien wij dat het organische verkeer bij pagina’s die op deze plek 0 staan alleen maar toeneemt. En zelfs als het zou dalen, adviseren we toch om te proberen op deze felbegeerde plek 0 te komen. Waarom? Het antwoord is eigenlijk heel simpel, als jij er niet staat, staat je concurrent er en heb je zeer waarschijnlijk ook geen klik. Daarnaast is de zichtbaarheid van je merk op de eerste pagina ook een belangrijke factor en staat de volledige pagina er in de meeste gevallen gewoon als link onder.

Een voorbeeld: stel ik ben op zoek naar SEO-tools, dan is de kans groot dat je ons antwoord ziet.

Met deze no-click searches wil Google de zoeker zo lang mogelijk op de pagina met zoekresultaten SERP) houden. Meer daarover lees je meer bij de volgende trend.

Door de featured snippets is het nóg belangrijker dat je Google duidelijk maakt waar je content over gaat. Featured snippets zijn immers antwoorden op vragen.

Maar hoe herkent Google dat je op je site antwoorden geeft op vragen? Eigenlijk heel eenvoudig, door je site zo in te richten dat Google beter snapt waar de content over gaat. Denk daarbij in eerste instantie aan vragen – antwoordpagina’s, maar bijvoorbeeld ook aan vacatures, evenementen of artikelen. Eenvoudig toch?

De technische implementatie is helaas vaak wat lastiger, maar kan bijvoorbeeld via deze Google tool. Of kies voor Phoenix. Wij houden alle ontwikkelingen in de gaten en zetten deze zo snel mogelijk om in een makkelijk te gebruiken website waar je geen technische kennis voor nodig hebt.

5. SERP (Search Engine Results Page): een nieuw SEO-tijdperk

Google doet er dus alles aan om zoekopdrachten zo snel mogelijk goed te beantwoorden. En zoals je bij de vorige trend al las, willen ze dit bereiken door de SERP (de ‘resultatenpagina van de zoekmachine’) uit te breiden. Zo is de zoeker zo snel mogelijk geholpen en blijft hij bovendien zo lang mogelijk bij Google.

En dat gaat veel verder dan alleen de featured snippet. Afhankelijk van de zoekopdracht zie je ook steeds vaker zaken als: Google shopping (producten), Google Maps (locaties), Afbeeldingen en Videos (meestal van Youtube natuurlijk). Zoals gezegd: mogelijk negatief voor je kliks, maar ook een kans om je nóg meer te laten zien. En natuurlijk een extra gevecht met de concurrent die zich ook wil én kan laten zien.

Ga dus zeker aan de slag met meerdere vormen van content. Zorg ook voor goed op SEO-geoptimaliseerde video’s (trend 6), optimaliseer je afbeeldingen, richt je google Mijn Bedrijf goed in en streef naar de positie 0.

6. YouTube en video

Video is een trend op zich, maar werkt ook door in het optimaliseren van je vindbaarheid in Google. Wist je dat inmiddels 55% van alle Google zoekresultaten op de eerste pagina tenminste 1 video bevat? Ook de eerder besproken featured snippets laten steeds vaker video’s zien. Zie ook de aankondiging van Google: “Reintroduction to Featured Snippets”.

Het is ook goed om je te realiseren dat YouTube ‘s werelds een na grootste zoekmachine is. Wat je moet doen om je video’s zo goed mogelijk in Youtube te laten scoren zie je hier:

7. Voice!

Hey Boeboe, zingt hondje waf”, roept mijn 2-jarige nichtje vaak tegen de Google Home Assistant. En ‘Boeboe’ begrijpt meteen dat ze Google bedoelt. En dat ze wil dat Google het gevraagde kinderliedje zingt. Praat jij al tegen je mobiele telefoon? Je navigatiesysteem? Of heb je inmiddels al een of meer virtual assistants, zoals de Google Home?

Spraakgestuurd je lichten dimmen, een timer starten, boodschappen doen, maar dus ook: spraakgestuurd zoeken. In 2020 neemt het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten verder toe. En daarom wordt voice search optimization superbelangrijk om rekening mee te houden.

Concreet betekent dat: optimaliseer voor spraakgestuurde opdrachten. Schrijf content in natuurlijke spreektaal. Denk goed na over de mogelijke intentie van de gebruiker (user intent)? Wat wil hij of zij bereiken? Zoals je in de volgende trends van deze blog kunt lezen, probeert Google dat steeds beter in te schatten en daarop ook daadwerkelijk te optimaliseren.

Tip: ben je al begonnen aan het bereiken van ‘positie 0’? Veel spraakgestuurde zoekopdrachten worden beantwoord met het voorlezen van deze featured snippet. Sla je meteen twee vliegen in één klap!

Om nog even terug te komen op trend 5: de sterk veranderende SERP is bij spraakgestuurde zoekopdrachten precies andersom: sta je niet bovenaan, dan is de kans erg klein dat je wordt gezien, uhhh, ik bedoel voorgelezen.

Long tail keywords

De toename van voice search versterkt de focus op long tail keywords. Oftewel: zoekwoordzinnen van 3 of meer woorden. Vroeger zochten mensen vooral op korte zinnen. Gewoon, “auto kopen” of zoiets. En dus was het voor je ranking beter om je daarop te richten.

Langzamerhand verschoof dit naar long tail keywords, in 2019 zelfs al naar 70%. Mensen willen immers een goed antwoord op hun specifieke vraag. Dan denk je eerder aan “zwarte Volkswagen Polo 2011 kopen Utrecht”.

Maar uh… Zie jij jezelf die zin al uitspreken tegen je Google Home? Nee, bij spraakgestuurd zoeken stel je een vraag alsof je het tegen een persoon hebt. En dat is per definitie altijd (nog langere) long tail. De verwachting is daarom dat het percentage long tail searches in 2020 ver boven de 70% van 2019 uitkomt.

Tip: op welke langere zoektermen wil je bovenaan in Google komen? De gratis tool Ubersuggest helpt je!

8. EAT (expertise, authority & trust)

Google is waarschijnlijke de grootste beinvloeder ter wereld. De positie in de zoekmachineresultaten is voor veel gebruikers bepalend voor wat ze zien en wellicht ook doen of niet doen. Gelukkig is Google zich bewust van deze verantwoordelijke rol en doet de zoekmachine haar best een betrouwbare bron zijn. Hoe? Door te kijken of jij ook een betrouwbare bron bent. En of de sites die naar je verwijzen betrouwbare bronnen zijn.

LET OP! Er bestaat géén algoritme dat een EAT-score meet. Het zijn puur richtlijnen voor de algoritmes. Daardoor herkennen ze pagina’s met quality content. En belonen ze die met een betere ranking. Maar ook al is het geen speciaal algoritme, kwalitatieve content loont dus wel! Lekker blijven schrijven dus.

Hoe zorg je ervoor dat Google je als autoriteit ziet? Daar zijn een paar handige tips voor! En IMU zou IMU niet zijn als we die niet graag met je delen…

  • Vermeld de auteur van de pagina en vertel over zijn/haar achtergrond. Doe dit ook uitgebreid op de Over ons-pagina. Pronk met je certificaten, diploma’s en cases.
  • Zorg ervoor dat mensen je makkelijk kunnen bellen, appen, mailen en/of bezoeken.
  • Social-proof: ‘als andere mensen deze bron goed vinden, dan zal het wel waar zijn’. Dus zorg voor veel online reviews. Niet alleen Google ziet dan dat je veel goede beoordelingen hebt, reviews zijn ook superwaardevol voor potentiële klanten!
  • Zorg dat je op een natuurlijke manier autoriteit krijgt. Schrijf bijvoorbeeld gastblogs of reageer op artikelen van anderen. Grote kans dat mensen jou gaan quoten en/of linken naar jouw website.

9. Tot slot: Google-update BERT

Last but not least. De laatste grote Google-update. Dit keer kreeg de update een naam met betekenis: BERT, wat staat voor: Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Duidelijk toch?

Nope, dat zegt je natuurlijk nog niets. Maar Google is er eigenlijk heel helder over: de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) om zoekopdrachten beter te begrijpen.

Nog niet uitgerold in Nederland, maar we kunnen ons er vast op proberen voor te bereiden.

Een voorbeeld van Google zelf:

BERT begrijpt hier dus dat ‘for someone’ een belangrijke woordgroep is in deze zoekopdracht. En daardoor verschillen de resultaten enorm met het kijken naar de losse woorden. Het met behulp van AI laten leren van het algoritme – en dus het steeds beter begrijpen van de daadwerkelijke intentie van de zoekopdracht – gaat de komende jaren voor enorme veranderingen zorgen.

En nu?

Tot zover de 9 SEO-trends om in 2020 rekening mee te houden. Van voice en featured snippets tot video en supersnelle sites. Van de basics tot BERT. Google zet in op het blijvend verbeteren van de zoekresultaten en gaat nog beter snappen wat gebruikers daadwerkelijk zoeken.

We sluiten dan ook af met een laatste tip: schrijf kwalitatief goede teksten, niet voor Google, maar voor je gebruikers. Dan blijven ze langer, komen ze vaker terug en klikken ze niet alleen, maar kiezen ze ook voor je.

Over de schrijver
Martijn is eigenaar van de IMU en specialist op gebied van SEO, Conversie, Funnels en Communitybuilding. Meer dan 10.000+ ondernemers en marketeers namen deel aan zijn trainingen. Ondertussen heeft hij meer dan duizend ondernemers geholpen aan een beter scorende website middels cursussen, trainingen en via persoonlijke coaching.
job klarenbeek
Heros
Door

Heros

op 6 April 2020

Duidelijk! Een fijn en goed geschreven artikel om mee aan de slag te gaan!

Tim van Iersel
Door

Tim van Iersel

op 25 April 2020

"Gebruik alleen noodzakelijke plugins: hoe meer plugins, hoe langzamer je website." Deels maar mee eens. Ja, als je plugins niet gebruikt moet je ze natuurlijk verwijderen maar 1 grote plugin die bepaalde functies verkeerd aanroept kan een site veel langzamer maken dan 5 plugins die gewoon goed gebouwd zijn.

Bart
Door

Bart

op 14 May 2020

Goed artikel, heldere uitleg! We gaan weer aan de slag...

Alex
Reactie plaatsen