SEO Trends 2019
SEO Trends 2019
7 december 2018 
in SEO

SEO Trends 2019

Dit zijn de SEO Trends voor 2019 – manieren waarmee je komend jaar jouw website hoog in Google gaat krijgen of houden.

SEO Trends 2019, Hoger komen in Google

Maar er zijn natuurlijk al heel veel (héééééél vééééél) artikelen over zoekmachine optimalisatie. Dus wie zegt dat je mij moet vertrouwen? Dat ik je tijd niet verdoe met een ongeïnspireerd copy- en paste lijstje? (en geloof me: daar zijn er nogal wat van)

Dat ik écht weet waar ik het over heb?

SEO Trends op nummer een in Google

Tadaa! Zie je dat? Daar bovenaan op nummer 1 (ja, ik ben er best trots op 😎): onze monsterblog van vorig jaar over SEO trends in 2018.

Alleen ben je in de wereld van zoekmachine optimalisatie nooit klaar. Mijn concurrenten zijn druk bezig aan artikelen over SEO in 2019 en de algoritmes van Google werken intussen alweer nét even anders. Terwijl jouw concurrenten waarschijnlijk ook niet stilzitten…

Dus wil je weten hoe je Google anno 2019 de baas blijft?

Pak dan een goede kop koffie (chai, vruchtensap, melk, water, wodka) erbij en ga aan de slag met deze lijst!

Je leest hier namelijk niet alleen theoretische trends, maar ook actiepunten over hoe je nu direct je eigen site kunt verbeteren.

Heb je trouwens de basis van SEO al op orde? Dan kan het zijn dat een aantal punten voor jou niet meer relevant zijn. Sla die gewoon over. Voor wie geen zin heeft om te lezen, heb ik de 9 belangrijkste SEO hacks samengevat in onderstaande video:

Inhoudsopgave

  1. Wat Google Wil
  2. Hele goeie content
  3. De basis van SEO
  4. Een opgeruimde site
  5. Snippets hier, snippets daar
  6. Mobiele bezoekers
  7. Je reputatie telt
  8. Een veilige site
  9. Een snelle site
  10. Lokale zoekresultaten
  11. Zoeken via webshops

1. Wat Google Wil

Voor ik met technische uitleg kom, wil ik even terug naar de basis. Waarom doe je al die moeite? Wat wil Google eigenlijk?

Dat is heel simpel: Google wil advertenties verkopen (86% van de inkomsten). Maar alleen advertenties, daar komen de mensen natuurlijk niet voor. Daarom biedt het bedrijf de best mogelijke gratis producten. Zoals een zoekmachine. En om die zoekmachine zo goed mogelijk te laten werken, wil Google precies weten waar je naar op zoek bent.

Eerst ging dat op een vrij domme, robotachtige manier:

  1. Welk zoekwoord typ je in?
  2. Staat dat zoekwoord vaak op een bepaalde pagina?
  3. Of staat het misschien wel in de URL?
  4. Dan ben je daar vast naar op zoek 🤖😐

Maar Google is al lang geen domme robot meer. De gecombineerde algoritmes kijken steeds meer naar de context in plaats van de content.

Psychiater Zoekmachine

Bron: Richard Lewis als psychiater in Blunt Talk

Als een soort zwijgende razendsnelle psychiater, vogelt de zoekgigant uit welke inhoud het beste bij je zoekopdracht past. Bijvoorbeeld toen ik in het Engels naar het bovenstaande plaatje op zoek ging:

Google Zoekresultaten Shrink

Mocht je je afvragen waarom schapen niet krimpen in de regen: ajb 😉

Wilde ik een plaatje van een iemand die kleiner werd (to shrink) of toch van een psychiater (a shrink)? Beide suggesties kreeg ik al gelijk. Nu kun je als website-eigenaar de zoekmachine een handje helpen:

  1. Maak verschrikkelijk goede content
  2. Vertel Google waar het over gaat (bijv. krimpende schapen)

2. Hele goeie content (en het liefst ook visueel)

Vergeet alsjeblieft nooit die eerste stap! (verschrikkelijk goede content)

Al zou het je al lukken om met een prutsblog bovenaan in Google te komen, denk je dan echt dat de bezoekers lang blijven hangen? Of gaan kopen wat je graag wilt dat ze gaan kopen? Bovendien ben je die toppositie in Google snel kwijt.

Dat werkt als volgt:

  1. Google’s zelflerende algoritme (RankBrain) ziet dat jouw sitebezoekers snel weer terugkeren naar de zoekresultaten.
  2. Je pagina’s hebben dus een lage dwell time.
  3. Bij de concurrent blijven ze wél lekker hangen. Blijkbaar is zijn inhoud relevant en/of vermakelijk.
  4. Jouw pagina gaat omlaag. Die van je concurrent omhoog.

Oké. Verschrikkelijk goeie content dus.

Ik ga hier niet heel diep in op de vraag hoe je goede content maakt of hoe je überhaupt interessante onderwerpen verzint. Dat heeft mijn collega Daniëlle Bakker namelijk al gedaan in: Stappenplan voor een Monsterblog. En lees ook zeker Kitty Kilian’s (topschrijver) gastblog: Hoe schrijf je nu écht een goed blog? (Denk niet aan vis)

Maar wat ik nog wel even wil benadrukken: het internet wordt steeds visueler – je bezoekers willen niet alleen maar tekst. Bedenk daarom hoe je interessante (liefst eigen!) foto’s, gif’s, infographics en vooral… video’s kunt toevoegen.

Zelf een video opnemen is trouwens veel minder ingewikkeld dan je misschien denkt. Met de huidige generatie smartphones en een klein extern microfoontje kom je al een heel eind!

En vergeet niet je video (bijvoorbeeld op YouTube) van een uitgebreide omschrijving te voorzien. Hiermee laat je aan Google weten waar de video over gaat.

3. De basis van SEO (een duidelijke website)

SEO Actiepunten

Genoeg theorie. Tijd voor actie. De basis van zoekmachine optimalisatie blijft in 2019 hetzelfde.

Je wilt ervoor zorgen dat Google én je gebruiker je website begrijpen.

Zorg dus voor:

Echt waar. Ik zie het hier al zo vaak mis gaan. Je wilt een duidelijke website waarbij bezoekers in een oogopslag kunnen zien wat ze aan je hebben. Dat vindt Google ook fijn.
Dit is wat je kunt doen om de SEO-basis van je site te leggen:

  • Bekijk de belangrijkste pagina’s op je site en vraag je af: is hier in een oogopslag duidelijk waar het over gaat?
  • Vraag kennissen (of je peer-group!) om hetzelfde te doen.
  • Ga serieus aan de slag met hun feedback.
  • Pas de titels, meta-tags, interne links en afbeeldingen tags aan.

Tip: Met de gratis SEO Peek Chrome Plugin controleer je eenvoudig of een pagina aan de basisvoorwaarden van SEO voldoet.

SEO Peek tool

4. Een opgeruimde site (over structuur, code en plugins)

SEO Oma

Zoals grootmoeder al zei: een opgeruimde site staat netjes.

En dat betekent zowel aan de voorkant (hoe je site er voor de bezoeker uitziet) als aan de achterkant (hoe de structuur en code eruitzien). Google kijkt namelijk ook naar de achterkant. Dit zijn 4 tips om de achterkant van je site voor Google zo duidelijk mogelijk te maken.

1. Google-vriendelijke code

Je site is geschreven in allerlei soorten code. Waarschijnlijk HTML met een snufje Javascript, PHP en CSS. Als site-eigenaar heb je daar vaak niet zo heel veel mee te maken. Dankzij een contentmanagementsysteem (zoals WordPress) hoef je niet in die code zelf aan de slag te gaan. Maar Google leest die code wél. En door rommelige code raakt het in de war. Zorg er dus voor dat je het aan de achterkant netjes houdt:

  • Met een goede structuur (volgens de huidige AMP-/HTML-regels).
  • De code bevat de tekst en inhoud van de site.
  • De code laadt snel (waarover zo meer).
  • De CSS maakt gebruik van ‘classes’ om de opmaak te bepalen.
  • Bevat geen elementen die niet worden ingeladen.
  • Laadt geen scripts in die niet worden gebruikt.
  • Maakt gebruik van semantiek (waarover meer in volgende trend).

Ik kan mij voorstellen dat bovenstaande lijst wat technisch voor je is. Laat mij in twee voorbeelden beschrijven wat ik onder andere bedoel.

2. Maak een Content Canon

Content Canon structuur

Google is gek op structuur. Met een gestructureerde site maak je het voor de zoekmachine nét even wat makkelijker om de inhoud te begrijpen. Een goede manier om voor structuur te zorgen is het content canon.

  1. Identificeer belangrijke thema’s waar je je doelgroep mee helpt.
  2. Beantwoord voor elk van deze thema’s minstens 3 vragen.
  3. Maak voor elke vraag een antwoordpagina binnen het thema.

Bij IMU doen we dat bijvoorbeeld zo:

Content Canon voorbeeld

3. Beperk je WordPress plugins

WordPress is een fantastisch contentmanagementsysteem oorspronkelijk bedoeld voor blogs. Dankzij de Yoast SEO plugin kun je er hoger mee in Google komen. Dankzij de WooCommerce plugin kun je een webshop starten. Dankzij de …. plugin nummer 3 t/m 10.000 kun je zo ongeveer alles.

En daar schuilt nu net het gevaar! Want elk van deze plugins is in het bijzonder geoptimaliseerd om net dat ene taakje te verrichten.

Wie heel veel plugins tegelijk gebruikt, loopt het gevaar dat zijn site heel langzaam wordt, moeilijk te lezen voor Google of zelfs helemaal crasht.

Zorg daarom dus dat je je plugins tot het absolute minimum beperkt.

4. Elimineer je zombiepagina’s

Zombie websites

Oh, en tot slot: oma houdt niet van zombies! Google ook niet.

Zombiepagina’s heb ik het over. Van die halfafgemaakte blogs die je ooit publiceerde of een oude contactpagina die toch nog online staat. Zorg er dus voor dat je alle oude niet meer relevante pagina’s offline haalt.

5. Snippets hier, snippets daar

Voice Search featured snippet

Heb jij al zo’n geinige smart speaker in huis? Of praat je weleens tegen de assistent op je (kop)telefoon? Dan heb je misschien al gemerkt hoe eenvoudig spraakgestuurd zoeken eigenlijk werkt. Je stelt gewoon een vraag, en Google geeft antwoord.

‘Hey Google, wie is de burgemeester van Eindhoven?’

Voice Search Google statistieken

Bron: eMarketer.com

In de VS raakt voice search al aardig ingeburgerd. In Nederland loopt het (onder andere door ons kleinere taalgebied) nog niet zo’n vaart. Ook in 2019 zal voice search een relatief nicheverschijnsel blijven. Toch raad ik je aan alvast het artikel van gastblogger Daniël Kuipers te lezen: Hey Google, hoe optimaliseer ik voor voice search?

Een interessante conclusie vind ik dat alleen de nummer-1-positie er nog toe doet bij voice search. Vaak is die positie voorbehouden aan grote partijen zoals Wikipedia of anders een bekend medium.

Maar niet altijd…

Featured snippet appeltaart

Voor de zoekterm ‘hoe maak je appeltaart zonder ei’ heeft leukegeit.nl (ik had er nog nooit van gehoord) toch mooi de toppositie te pakken. Dit sluit mooi aan bij de trend van longtail keywords:

70% van alle zoekopdrachten zijn langer dan 3 woorden. Met de opkomst van voice search gaat dit waarschijnlijk alleen maar toenemen.

Voor jou als kleine- of middelgrote ondernemer is het interessant om eens te kijken op welke langere zoektermen je bovenaan wilt komen.

Daarbij maken kleine zoekwoordvariaties niet meer uit. Je hoeft dus geen aparte pagina’s meer aan te gaan maken voor:

  • www.domein.nl/notaris-in-heerenveen
  • www.domein.nl/notarissen-in-heerenveen
  • www.domein.nl/heerenveen-notariskantoor

(als je bijvoorbeeld een notariskantoor hebt in Heerenveen)

Liever niet zelfs! Focus je in plaats daarvan op het maken van de allerbeste content die er is op een specifieke vraag of term.

Structured Data Google

Bron: Understand how structured data works / Google

En vergeet daarbij zeker niet gebruik te maken van semantische code – ook wel ‘structured data’ genoemd. Dit is een manier om aan Google te vertellen waar je content over gaat. Dat kan variëren van de naam van je organisatie tot de bereidingstijd van appeltaart (al dan niet met ei) of het salaris bij een vacature.

Google heeft zelf een hulpje gemaakt voor gestructureerde data. Kijk hier eens in rond om te zien waar je het allemaal voor kunt gebruiken. Wanneer je structured data slim inzet, is de kans groter dat je als ‘featured snippet’ – zie bijvoorbeeld het recept van leukegeit of het profiel van John Jorritsma – bovenaan de zoekresultaten wordt vertoond.

Een gemiddeld featured snippet is 40-60 woorden lang. Je helpt Google een handje wanneer je bij het antwoord op een vraag eerst een korte samenvatting van die lengte direct na de (sub)titel zet.

6. Mobiele bezoekers

Mobile responsive SEO

Dit kan echt niet meer / Bron: Polgeonow.com

Ik belandde gisteren toevallig op een superinteressante blog over landen en kaarten. Nu was dat op mijn laptop, maar voor de nieuwsgierigheid opende ik dezelfde site ook op mijn telefoon.. Nou ja goed… het resultaat zie je hierboven. Onleesbaar. Onwerkbaar.

Nu Google in 2018 definitief zijn mobile-first index gebruikt, moet je site simpelweg geoptimaliseerd zijn voor mobiel.

Ook als je meeste bezoekers een laptop gebruiken (bijvoorbeeld in de B2B sector), moet je focus liggen op een mobielvriendelijke site. Google neemt dit namelijk als uitgangspunt voor ALLE zoekresultaten.

Zorg er dus bijvoorbeeld voor dat alle relevante informatie ook (in een oogopslag) zichtbaar is op de mobiele omgeving. Wanneer je nu veel met sidebars werkt, kan dat best een flinke omschakeling zijn. Ook belangrijk is de snelheid van je site. Meer daarover bij trend 9.

7. Je reputatie en expertise tellen (nog meer)

In het begin van deze blog had ik het al even over context versus content. Google wil niet alleen begrijpen wat er op een pagina staat, maar ook wie het zegt en of dat betrouwbaar is. Je (online) expertise, autoriteit en betrouwbaarheid gaan in 2019 meer invloed krijgen op je ranking in de zoekresultaten. En in tegenstelling tot bepaalde 8-jarige tekenfilmfiguren kun je niet gewoon heel hard ‘RESPECT MY AUTHORITY’ roepen.

Autoriteit Google

Ik zou de volgende SEO-tactieken aanraden:

Zorg voor een focus

Op welk specifiek gebied wil je (als bedrijf) expertise uitstralen? Denk je aan meerdere onderwerpen die erg uiteenlopen? Dan kan het lonen om meerdere aparte sites te maken. Met een specifiekere focus (airplants > planten) kun je ook eerder de expertstatus bereiken.

Vertel wie je bent

Laat een telefoonnummer zien op je site. Een fysiek adres. Meld je aan bij Google MijnBedrijf (waarover meer bij #10). Geef auteurs van artikelen weer met een kleine bio met verwijzing naar je sociale profielen. Zeker wanneer het gaat om gevoelige onderwerpen – bijvoorbeeld medisch of financieel van aard – helpt het ook om specifieke titels bij de naam van de auteur te vermelden.

SEO Resultaat Vaccinvrij Google

Zal deze site tegen vaccineren in 2019 bovenaan blijven staan?

Nodig een expert uit

Ook kun je natuurlijk iemand uitnodigen om een gastblog te schrijven op je website. Zeker wanneer deze persoon ook wordt genoemd op andere sites met een hoge autoriteit en relevantie (Wikipedia, branchemedium met veel volgers, universiteit) is dit goed voor je SEO. Vraag uiteraard ook of deze persoon zelf naar zijn/haar gastblog wil linken.

Word een expert

Meer een langetermijntechniek, maar uiteraard nog beter: zelf als expert worden gezien door Google. Hierbij kan het een tactiek zijn om regelmatig gratis gastblogs te schrijven voor invloedrijke andere sites.

Beantwoord je klanten

Dan een tip die meer met betrouwbaarheid heeft te maken: Beantwoord je klanten snel genoeg!

Zorg ervoor dat je op je eigen blog, op review- of klachtensites en op social media binnen korte tijd je klanten te woord staat. Volgens Gary Illyes (zelfverklaard ‘House Elf’ en ‘Chief of Sunshine and Hapiness’ bij Google) neemt de zoekmachine dit mee in haar ranking van bedrijven.

Haal hoge ratings

In het verlengde daarvan houdt de zoekmachine ook rekening met je online reputatie op bijvoorbeeld sites zoals Klantenvertellen, Tripadvisor, IENS, The Feedback Company, Facebook en uiteraard haar eigen sterrensysteem via Google Mijn Bedrijf.

Google mijn bedrijf Reviews

Gebruik micro-influencers

Tot slot een variant op ‘nodig een expert uit’: Schakel een micro-influencer in!

Als het gaat om SEO is het helemaal niet altijd zo dat groter beter is. Enzo Knol hoeft je meditatiecursus dus niet aan te prijzen. Liever heb je iemand die al veel met het thema bezig is en wellicht een wat bescheidener schare volgers (3.000 tot 20.000).

8. Een veilige site

HTTP, HTTPS, SSL

Heb je nog steeds een HTTP-site? Dan is het nu écht tijd om over te stappen naar HTTPS. In dit stappenplan lees je hoe je dat doet. Zo zorg je niet alleen voor een veiligere gegevensoverdracht (bijvoorbeeld wanneer iemand op jouw site een formulier invult of iets bestelt), maar het is bovendien van belang voor je zoekmachine optimalisatie.

Daar is afgelopen jaar nog iets bijgekomen. En – tenzij je 2018 onder een steen hebt doorgebracht – je hebt er waarschijnlijk ook wel over gehoord: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Om de hele wet hier uit te leggen voert wat ver (hier lees je een uitgebreid stappenplan om AVG te implementeren bij je bedrijf), maar laat ik wel even kort stilstaan bij de raakvlakken met SEO:

  • Zorg ervoor dat je cookiebanner de site niet te veel vertraagt of irritant is! Dit beïnvloedt je ranking negatief.
  • Wil je Google Analytics blijven gebruiken zonder cookiemelding? Dat kan maar stel het dan wel goed in (zie stappenplan).
  • Door de AVG wordt gericht adverteren lastiger. Goed nieuws voor wie zich vooral op een winnende SEO-strategie focust!

9. Een snelle site

Laadtijd IJsbeer

Niemand heeft zin om lang te wachten op een site. En met de introductie van de mobile-first index (zie #6) straft Google langzame sites nu ook flink af in de ranking.

Ben je benieuwd hoe je eigen site presteert? Probeer dan eens Google PageSpeed Insights, Pingdom of GT Metrix uit.

Elk van deze tools zal je kunnen vertellen hoe snel je site laadt en wat je kunt doen om deze laadsnelheid op te krikken. Een paar tips die je vaak ziet terugkomen:

  • Kies een snelle webhost.
  • Zorg voor gecomprimeerde afbeeldingen.
  • Activeer caching op je website.
  • Gebruik een content delivery network.
  • Gebruik niet te veel plugins.

Staar je echter niet blind op de testscores in de tools. Het belangrijkste wat telt is hoe snel je website bij je klanten laadt en niet welk nummertje je op Google PageSpeed Insights hebt.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Een van de beste manieren om te zorgen voor een snellere site en daardoor hoger in de zoekresultaten te komen is AMP.

AMP Google Resultaten 2018

In een jaar tijd is het bezoek via onze AMP pagina’s explosief gestegen!

Met deze speciaal door Google ontwikkelde variant op HTML laden je pagina’s razendsnel op mobiele apparaten. Voor WordPress zijn er inmiddels plugins beschikbaar om van je bestaande pagina’s ook een AMP-variant te maken. Nadeel bij dit soort standaardoplossingen is dat je er qua design op achteruitgaat. Bij Phoenix hoef je je hier geen zorgen over te maken.

10. Lokale zoekresultaten

Google mijn bedrijf - Local SEO

 

Heb je je al aangemeld bij Google Mijn Bedrijf? Zo niet, dan zou ik het zeker doen. Zelfs als je geen klanten aan huis of aan kantoor ontvangt. Het helpt je namelijk bij je betrouwbaarheid online (#7) en je wordt vaker in de zoekresultaten weergegeven.

Wat je in 2019 in ieder geval niet meer moet doen voor lokale seo is dit: meerdere pagina’s met dezelfde content en alleen een andere plaatsnaam (dus ‘schilder Alkmaar’ – ‘schilder Heiloo’ – ‘schilder…’)

Wil je toch graag vertellen dat je in verschillende plaatsen actief bent? Zorg dan voor unieke klantverhalen (liefst met foto’s) in die specifieke gemeente.

#11 Zoeken via platforms

Als laatste SEO trend voor 2019 nog even dit: Ja, Google is heer en meester in zoekmachineland. Nee, dat gaat niet altijd zo blijven.

Ilse Zoekmachine

Huh? Wie dan?

Yahoo, Bing, Lycos… Ilse?

Nope. Amazon.

Bijna de helft van Amerikaanse internetgebruikers begint hun zoektocht naar nieuwe producten inmiddels op Amazon (en dus niet op Google!). Niet voor niets heeft de e-commerce grootmacht daarom ook zijn eigen slimme assistent gelanceerd.

Zou Amazon ook in Nederland belangrijk gaan worden als zoekinstrument? Wil de retailer het überhaupt wel? Aan deze laatste trends heb ik als enige geen concrete actiepunten gekoppeld, maar ik vond het wel interessant om even met je te delen.

Conclusie

Tot zover de SEO trends voor 2019.

Veel blijft hetzelfde ten opzichte van vorig jaar, maar er zijn toch ook kleine focusverleggingen. Zo is de mobile-first index nu echt een feit. Gaan je eigen autoriteit, betrouwbaarheid en reputatie een belangrijkere rol spelen. En gaan in 2019 de early adopters flink aan de slag met voice search.

Wat bovenal belangrijk blijft: Zorgen dat je site zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Zorgen dat de inhoud van je site écht past bij de intentie van je bezoekers.

Wat vond je van dit overzicht? Mis je nog tips? Welke tips ga je zelf het eerste toepassen? Ik hoor het graag van je in de comments.

Laten we er een heel mooi SEO jaar van maken in 2019!

Over de schrijver
Martijn is onze Community Manager en heeft dan ook echt hart voor de zaak. Geheel overeenkomstig met de filosofie van Internet Marketing Universiteit, helpt hij graag ondernemers met het opzetten van een succesvolle online business. Hij zorgt ervoor dat zowel de fans van de IMU als onze klanten met het internet mee kunnen groeien door middel van persoonlijke coaching.

Door

Joep Franssen

op 14 December 2018

Weer een erg interessante en leerzame blog. Begin deze maand heeft Google weer aardig wat wijzigingen aangebracht in haar algoritme en daar zullen ze volgend jaar ook wel weer aan blijven sleutelen. Fijn om in ieder geval bovenstaande speerpunten als basis te nemen om duurzame SEO posities in 2019 tegemoet te gaan :)

Door

Lotte Kaptijn

op 14 December 2018

Super dank Martijn Weer nieuwe inzichten om mijn site verder te optimaliseren. Zowieso zeer tevreden over jullie producten, kennis en service!

Reactie plaatsen