12 SEO trends voor 2015: Loop niet achter de feiten aan!
13 januari 2015 
in SEO

12 SEO trends voor 2015

De 12 SEO Trends voor 2015 die volgen zijn gebaseerd op een wereldwijde meta-analyse van de meest geloofwaardige bronnen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. De SEO trends die volgen zijn grotendeels gebaseerd op (wetenschappelijk) onderzoek. In dit artikel worden de eerste 3 van de 12 SEO trends behandeld.

1. Linkbuilding: van ‘Express’ naar ‘Implied’ links

Vorig jaar heeft Google heeft een patent uitgebracht waarmee ze een inschatting kunnen maken van de autoriteit van een bepaald merk of bedrijf en daarmee ook de website. Ze kunnen dat doen zonder te kijken naar het aantal, en de bron van, inkomende links. Dit doen ze door te kijken naar de zogenaamde ‘implied links’, oftewel: geïmpliceerde links.

Je krijgt een geïmpliceerde link elke keer dat de naam van je merk of bedrijf genoemd wordt op een andere website, zonder dat deze door middel van een hyperlink klikbaar is gemaakt. Je bedrijf wordt simpelweg vernoemd in een bepaalde context en Google kan dit vervolgens ontdekken en meenemen in hun inschatting van de autoriteit die ze jou moeten toekennen. Je kunt dus in principe aan linkbuilding doen zonder links te bouwen!

Let wel op dat deze geïmpliceerde links, of vernoemingen van je bedrijf, alleen meetellen als de naam van je bedrijf in een zoekopdracht voorkomt. Ondanks dat dat vaker gebeurd dan je denkt, is dit niet iets om je blind op te staren.

Net als bijna al het andere dat goed is voor je SEO, zijn vermeldingen van je bedrijf op websites met veel autoriteit sowieso al goed voor je business, ongeacht of je dit voor je SEO doet en ongeacht of er een eventuele link geplaatst wordt naar jouw site.

linkbuilding trends in 20152. Stop Schieten met Hagel: maak Gerichte en Converterende Content

Het idee dat het plaatsen van zoveel mogelijk content de beste SEO-strategie is die je kunt hebben is naar mijn mening inmiddels wel achterhaald. Je kunt er beter voor zorgen dat je minder content plaatst, maar dat je content die je plaatst goed gewaardeerd wordt, naadloos aansluit op het doel van jouw bezoekers op je website en de manier waarop je je bezoekers naar een resultaat wilt converteren.

Stel dat je een accountant bent en besloten hebt om ook de juridische kennis die je in huis hebt op je website uiteen te zetten. Het kan dan zo zijn dat een bezoeker op jouw website terecht komt voor juridisch advies, maar dat er vervolgens geen diensten in die sector worden aangeboden en er ook niet veel andere relevante informatie te vinden is. De bezoeker gaat terug naar Google en zoekt verder.

Bounce rate

Google ziet dit gedrag van de bezoeker, houdt dit bij (zie trend 5) en kan vervolgens de plaatsing die je krijgt in de zoekmachine hierop aanpassen. Als een groot percentage van je bezoekers meteen bounced (terugkeert naar de vorige pagina), dan doet dit af aan jouw relevantie in de ogen van Google. Je bounce rate moet dus laag zijn. Logisch!

Time on Site

Ook de tijd die bezoekers doorbrengen op je website zegt iets over hoe je website gewaardeerd wordt. Als bezoekers na het lezen, of waarschijnlijker: skimmen van je artikel meteen weer bouncen, dan is dat dus erg zonde. In dat geval kun je waarschijnlijk iets verbeteren aan het aantal en de relevantie van interne links die je plaatst op je website. Die zorgen er voor dat mensen meerdere artikelen op je site zullen lezen en dus langer op je site blijven.

Meer van dit soort statistieken kun je bekijken in je Google Analytics account onder ‘Gedrag’.

Het Doel van Doelmatige content

Hoe gerichter je content is op jouw doelgroep en de problemen en uitdagingen waar zij mee zitten, hoe relevanter het zoekverkeer is dat je binnen zult halen.

schoenmaker memeHoe relevanter het zoekverkeer dat je krijgt, hoe makkelijker het is om een hogere Time on Site en een lagere Bounce Rate te krijgen, hetgeen Google ziet als signaal van kwaliteit en relevantie. Ze kunnen jouw website vervolgens hoger plaatsen in de zoekresultaten en dat is dan ook verdiend.

Wat we niet moeten vergeten is dat relevant zoekverkeer natuurlijk ook vele malen hoger converteert dan willekeurig zoekverkeer. Dat argument is misschien nog wel belangrijker en zonder twijfel beter voor jouw portemonnee.

3. Focus shift van SEO naar Content strategie

Zoals je verderop in dit artikel wel zult merken wordt SEO veel technischer en content marketing steeds belangrijker. Ik durf daarom te wedden dat we komende jaren de verschuiving zullen meemaken van (technische) SEO naar content strategie, vooral onder de bloggers, ondernemers en het MKB, omdat SEO te technisch wordt om toegankelijk te zijn voor de leek.

Het is nooit Google’s intentie geweest dat wij ons allemaal met SEO zouden gaan bezighouden, integendeel:

“Hoe meer wij de algoritmes van Google te slim af proberen te zijn, hoe geavanceerder de algoritmes zullen moeten worden. Dat is een oorlog die we uiteindelijk gaan verliezen als wij ons als webmasters niet gaan richten op dat wat nou echt belangrijk is: baanbrekende content, antwoorden op vragen en oplossingen op problemen.”

Wat dit betekent is dat er nog gebruikersvriendelijkere CMS-systemen zullen komen waarbij zaken als smart design, semantiek, adaptiveness, snelheid en dergelijke al in de basis verwerkt zijn. Laat dat nu precies zijn waar wij met ons Phoenix websitesysteem een antwoord op gaan geven…

Dit betekent dat de gemiddelde online ondernemer zich minder bezig hoeft te houden met dit soort zaken, die veelal geen onderdeel uitmaken van zijn core competence, en zich kan gaan richten op waarde toevoegende activiteiten. Het creëren van content. IJzersterke content.

De volgende 3 delen van deze SEO Trends vind je hier:

Wat vind jij van deze SEO trends?

En hoe ben je van plan om optimaal gebruik te gaan maken van deze trends? Ik hoor het graag van je in de reacties :-)

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Remko

Door

Remko

op 13 January 2015

Ik er vanuit dat ook bij 'Implied’ links Google de zelfde regels hanteert als bij hyperlink die aanklikbaar is. Dat zo'n virtuele link leuk is maar dat dit vooral moet gebeuren op een site die ook relevant is bij het onderwerp van je bedrijf. Wat betreft "Time On Site", is het volgens mij ook slim om plaatjes en foto's te plaatsen. Mensen zijn vaak visual ingesteld en hebben de nijging langer op een pagina te blijven als er iets te zien valt. Als er alleen maar tekst staat zal men (denk ik) sneller de pagina skippen.

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 13 January 2015

Klopt allebei helemaal Remko! Uiteraard is relevantie ook bij de implied links van groot belang. Je content visueel maken is een hele goede manier om je bezoeker betrokken te houden. Niemand heeft meer zin, of de tijd voor, lappen tekst. Respect dus dat je mijn artikel gelezen hebt ;-)

Alex

Door

Alex

op 14 January 2015

Nog een opmerking bij bounce rate: een hoge bounce rate kan ook zeer goed zijn, want als iemand precies vindt wat hij zoekt (zoals een definitie) stopt hij met zoeken en klikt ie vaak direct je site weg. Dat betekent dan niet dat jou content slecht is.

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 14 January 2015

Goed punt Alex, dat is natuurlijk ook zo. Het is zelfs zo dat als je een hele goede meta description hebt, dat mensen niet eens door hoeven te klikken naar je website omdat ze het antwoord al in je meta description zien staan. Dat heb ik zelf ook wel eens. Uiteraard vind je toch het liefste een manier om je bezoeker verder te boeien, ook als hij het antwoord gevonden heeft. Dat is een mooie uitdaging in ieder geval :)

Jerry

Door

Jerry

op 14 January 2015

Als google dan gaat werken met deze 'Implied’ links. Dan maak ik daar toch op uit dat het keyword in je domeinnaam dan toch weer heel belangrijk gaat worden. Als iemand over fietsen praat, dan kan google automatisch de link leggen naar een site over fietsen. Logischerwijze is dat dan fietsen.nl of .be. Of ben ik hier verkeerd in? Of moet echt de volledige naam met extensie dan vermeld worden in de tekst?

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 15 January 2015

Ha Jerry, hoewel ik je redenatie snap moet ik wel echt benadrukken dat dit niets met elkaar te maken heeft. De implied links hebben puur en alleen betrekking op vernoemingen van bedrijfsnamen in eerste instantie. Dat betekent dat als het bedrijf PwC genoemd wordt op een nieuwsblog, dat dit telt als geïmpliceerde link naar pwc.nl. Als iemand echter over fietsen praat, dan wordt hiermee nog niet een bepaald bedrijf geïmpliceerd, maar een fysiek object, namelijk een fiets. Met de intrede van de semantiek, dus de betekenis van woorden, kan Google begrijpen wat een fiets is en het verschil snappen tussen een fiets zelf en een bedrijf dat fietsen verkoopt. Het feit dat iemand over fietsen praat, betekent absoluut niet dat diegene op wat voor manier dan ook refereert naar een fietsenhandel die het woord 'fiets' of 'fietsen' wel of niet in de domeinnaam heeft staan. Ik hoop dat ik het verschil duidelijk heb uitgelegd zo. Deze materie wordt nogal snel complex. Het kan goed zijn dat anderen met een zelfde soort vraag zaten, dus bedankt voor de kans om dit uit te leggen! :)

Ferry Gerats

Door

Ferry Gerats

op 20 January 2015

Onderwerp: Implied Links Betekent dit dan ook dat als de naam van een dienstverlener veelvuldig wordt op internet wordt vermeld, omdat deze voorpaginanieuws is vanwege z'n slechte dienstverlening dat dit een positief effect heeft op de linkbuilding van die dienstverlener?

Kevin van der wijk

Door

Kevin van der wijk

op 20 January 2015

Dus wannneer mijn website ledhondenhalsband.nl heet dan is het de bedoeling van de impliedlinks er het woord ledhondenhalsband word geplaatst?

Kevin van der wijk

Door

Kevin van der wijk

op 20 January 2015

Dus wannneer mijn website in de verkoop van hondenhalsbanden met led-verlichting een impliedlinks heeft doe je dit met het woord ledhondenhalsband. klopt dit zo?

jeroen kruijne

Door

jeroen kruijne

op 22 January 2015

Ik denk dat deze verschuiving van SEO naar content nog wel even gaat duren aangezien het op dit moment nog niet samen kan gaan.

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 26 January 2015

Kan je dat beargumenteren Jeroen? In mijn ogen kunnen SEO en content strategie namelijk prima samengaan, sterker nog, ze kunnen moeilijk los van elkaar worden gezien...

Janne

Door

Janne

op 13 May 2015

In dat geval is het dan weer jammer dat ik een unieke naam heb uitgekozen voor mijn bedrijf, want die zal niet snel zomaar worden genoemd... wanneer je een website/bedrijf hebt dat bijvoorbeeld "fit girls" heet en er zijn duizenden websites over health/fitness die praten over fit girls in hun artikelen e.d., dan hebben zij dus automatisch een hogere Google positie? Of zie ik dat verkeerd?

Erik van de Ven

Door

Erik van de Ven

op 16 June 2015

Ik denk dat het implied links verhaal wat complexer in elkaar steekt dan het lijkt. Als er namelijk heel wat negatieve publiciteit over jouw bedrijf op het internet verschijnt, zou dit automatisch ook "positieve ranking" betekenen. En zoals je zelf al zegt, Janne, indien je bedrijfsnaam een veel voorkomend woord is, zou dat ook positieve invloed hebben op je rankings. Google zal slim genoeg zijn om de context mee te nemen, of het "implied links" verhaal heeft slechts minimale of bijna geen invloed op je rankings.

Mark Kooijman

Door

Mark Kooijman

op 22 July 2015

Volgens mij ben je wat vergeten Tonny de google page speed tool van google. Alles gaat om de snelheid van je website in 2015. Er moeten geen JavaScript en CSS scrips aanwezig zijn boven de vouw die het weergeven blokkeren, Verwijder JavaScript-code die het laden blokkeert: Dit is voorbeeld van een css scrips van Tonny....Hier is de link naar de test van de imu.nl website van Tonny. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fimu.nl nu nog maar 52 punten dit kan makkelijk naar de 72 of 80 punten. ' Ik ben hier zelf all weken mee bezig om me css scrips en javaschips te optimaliseren dit heeft zeker effect op je mobiele vindbaarheid. Als uw website blokkerende scriptbronnen heeft kan dit vertraging opleveren op je website. Gebruik de Leverage Browser Caching Ninja plugin voor wordpress deze hoef je alleen maar te activeren. Meestal kom je niet hoger dan tussen de 72 - 80 punten ik heb nog maar een bedrijf in Nederland gezien die je website naar de 100 procent ben nu bezig voor me eigen website lokaalvindbaar.nl. Met vriendelijke groet Mark Kooijman.

Reactie plaatsen