Een SEO strategie kopiëren? Laat je niet verleiden!
13 mei 2019 
in SEO

Een SEO strategie kopiëren? Laat je niet verleiden!

Als SEO marketeer zit je niet stil, je houdt je concurrenten altijd in de gaten. Staan zij hoger in de zoekmachines, dan doen ze vast iets goed en… jij niet. Je bent dan misschien geneigd om die SEO strategie van je concurrenten te kopiëren, maar is dat nu wel de beste manier en levert dat wel het resultaat op dat je zoekt? Je kans op succes is, je raadt het al… klein!

Hoe kopieer je überhaupt een SEO strategie?

Het is zeker niet moeilijk om de strategie van je concurrent te kopiëren. Het is dan wel belangrijk dat je weet wie jouw directe concurrenten zijn. Je gebruikt natuurlijk je browser in incognitomodus om je concurrentie te vinden. Typ een relevante zoekopdracht in en je ziet direct wie je concurrenten zijn. Dit zijn websites met dezelfde producten of diensten en ook nog eens gericht op dezelfde doelgroep als die van jou. Alle SEO onderdelen (technische SEO, content optimalisatie en linkbuilding) van de concurrerende website zijn te kopiëren. Je kunt dus per onderdeel bekijken wat zij anders doen en wat jouw website mist. Natuurlijk mogen je concurrenten jou inspireren, maar hun SEO kopiëren vergroot echt niet jouw succes.

SEO stragegie kopieren

Kopieer daarom nooit de strategie van je concurrent

1. Ken jij je concurrent goed genoeg?

Als het zo eenvoudig zou zijn, dan deed elke marketeer het inmiddels wel, toch?! De kunst van je concurrenten afkijken werkt ten eerste niet, omdat je simpelweg niet weet welke doelgroep zij precies willen aantrekken. Je weet niet welke klanten zij al hebben en je weet al helemaal niet wat de flow is van de bezoekers op hun websites. Verder heb je geen zicht op de funnel die klanten moeten doorlopen om tot een aankoop over te gaan. Bovenal weet jij ook niet via welke verkeersbron de website aan zijn bezoekers komt. En dan heb ik nog niet de allerbelangrijkste reden genoemd om je niet te laten verleiden tot het kopiëren van een SEO strategie: De concurrent maakt ook fouten!

2. Trucjes zorgen voor een lagere ranking

Techniek is de basis van SEO en heeft zeker invloed op je ranking in Google. URL-structuren of linkstructuren kopiëren van je concurrent is daarom zeer verleidelijk.
Je kunt daarbij slimme trucjes inzetten, zoals cloaking. Met cloaking toon je een andere website aan de zoekmachine, maar de bezoeker ziet jouw echte website. Dit maakt het mogelijk een betere website te tonen aan de zoekmachine en dus een hogere ranking te scoren. Dit lijkt misschien perfect, maar gaat tegen de richtlijnen van Google in en brengt risico’s mee zoals penalty’s. Een penalty laat je website juist zakken en dit wil je natuurlijk voorkomen. Dacht je jouw concurrent te slim af te zijn, kost het jou je kostbare positie! ‘Slimme trucjes’ zoals cloaking zijn dus totaal niet interessant.

3. Google detecteert gekopieerde content

Je leest bij de concurrent vast ook steengoede teksten. Kwalitatieve content is van groot belang en heeft ook invloed op je ranking. Immers, zoekmachines willen unieke en goede content zien. Alleen… het maken van goede content kost tijd en energie. Content kopiëren is dan veel gemakkelijker. Dit levert misschien wel een kostenbesparing op, maar zeker geen stijging van jouw website in de zoekmachines. Google prikt hier gewoon doorheen. Google detecteert gekopieerde content, maar ook nietszeggende content. In het ergste geval kan gekopieerde content er zelfs voor zorgen dat je helemaal niet meer getoond wordt in de zoekresultaten!

Daarnaast moet je jezelf eigenlijk ook nog voorafgaand een andere vraag stellen. Werkt de content van de concurrent wel voor jouw klant? Misschien heb jij een hele andere insteek nodig om jouw klant te bereiken. Elke klant heeft namelijk zijn eigen verwachtingen bij een merk.

4. Pas op voor linkspam

Linkbuilding verhoogt je autoriteit en is essentieel voor jouw positie in zoekmachines. Handige tools, zoals Majestic, tonen je het gehele backlinkprofiel van een concurrerende website. Het lijkt dan misschien best handig dit backlinkprofiel over te nemen. Je weet echter niet of deze backlinks wel van betrouwbare websites zijn en een hoge autoriteit hebben. Ook kun je door het snelle kopieerwerk de indruk wekken dat jij het linkbuilding proces hebt geautomatiseerd. En dat is een ‘red flag’ voor de zoekmachines, zij zien dit als linkspam. En dan heb ik nog niet genoemd dat je jouw concurrent jouw backlinkprofiel laat bepalen. Linkbuilding kun je beter dus gewoon zelf doen.

Backlink SPAM

Zo creëer je je eigen SEO strategie (zonder te kopiëren)

Techniek kopiëren lijkt geen probleem, maar weten of het echt werkt dat doe je niet. Creëer daarom gewoon zelf een goede en gebruiksvriendelijke website. Zorg voor een logische linkstructuur en navigatie. Denk na over jouw klant en potentiele bezoekers. Wat willen zij zien? Pas je website aan op jouw doelgroep. En verdiep je in de tips en richtlijnen die zoekmachines als Google geven voor de perfecte website.

Creëer unieke content
Uiteindelijk werkt unieke content het beste. Zoekmachines willen unieke en kwalitatieve content zien en daarom moet je die gewoon zelf schrijven, of laten schrijven. Pas de content aan op je doelgroep en spreek hen aan. Dit kost tijd, maar de beloning is groot. Niet alleen levert het je een betere ranking in de zoekresultaten op, maar ook tevreden klanten die zich begrepen voelen.

Onderscheid je met een uniek backlinkprofiel
Met een uniek backlinkprofiel onderscheid jij jezelf van de concurrent. Maak het verschil door goede links op te zoeken, maar ook links waarvan je zeker weet dat de concurrentie deze niet zomaar kan kopiëren. De beste tactiek is om unieke content met links te maken. Denk hierbij aan waardevolle e-books of tools. Klanten en bezoekers zullen deze content delen, dus dat is niet alleen handig voor de klant, maar ook nog eens heel waardevol voor jouw backlinkprofiel!

Backlinkprofiel IMU

Gebruik relevante data
Houd bij het bepalen van je unieke SEO strategie alle richtlijnen van zoekmachines in je achterhoofd en gebruik relevante data.
Met relevante data stel je vast:

  • Waar bezoekers op klikken
  • Hoe zij navigeren
  • Op welke landingspagina’s zij starten
  • Bij welke landingspagina’s zij weer uitstappen

Je eigen SEO strategie creëren voelt gewoon goed!

Genoeg redenen en mogelijkheden dus om zelf een unieke SEO strategie te creëren en je daarbij vooral niet te richten op de SEO strategie van je concurrent. Uiteindelijk voelt dat ook gewoon erg goed: je hebt iets moois gecreëerd waar jouw klanten tevreden over zijn!

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van en strateeg bij SmartRanking. Met een ruime ervaring op het gebied van SEO en data driven marketing staat het behalen van rendement op marketing campagnes voorop. SmartRanking werkt voor onder meer WayneParkerKent, Audax Publishing, Visser Assen, SoFine en Watermelon.
Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 14 May 2019

Dank voor je tips Jarik! Welkom bij het team gastbloggers :)

Reactie plaatsen