SEO-strategie: breng je concurrentie in kaart!
4 september 2015 
in SEO

SEO-strategie: breng je concurrentie in kaart!

Om ervoor te zorgen dat je jouw kansen benut op het gebied van SEO, is het belangrijk om jouw concurrentie in kaart te brengen. Welke strategie hanteren zij om succesvol te zijn in de zoekmachines? Waar liggen mijn eigen zwakke punten qua zoekmachine optimalisatie?

De eerste – en direct ook cruciale – stap is het in kaart brengen van de concurrentie. Wat zijn hun sterktes en zwaktes op het gebied van keywords, de techniek van de website, content marketing en linkbuilding?

In dit blog behandelen we elk specifiek elk onderdeel, zodat jij straks zelf jouw eigen SEO-strategie in elkaar kunt zetten.

Prestaties concurrentie op keywords

We starten natuurlijk met het bepalen van de belangrijkste keywords voor jouw branche en waar jouw doelgroep dus op zoekt. Met bijvoorbeeld de Keywordplanner van Google kunnen we deze keywords goed bepalen en gebruiken als input. Vervolgens kiezen we de belangrijkste keywords en bekijken we welke concurrent de beste positie heeft voor elk gekozen keyword (zie tabel 1 hieronder).

Zoekwoorden analyse SEO

Met de tool SEMRush kunnen we ondere andere de posities van de concurrenten op de belangrijkste keywords in de organische zoekresultaten zien.

Daarnaast biedt deze tool nog meer mogelijkheden, zoals:

  • het inzichtelijk maken wie van de concurrentie AdWords inzet
  • het weergeven van de belangrijkste concurrenten in de organische zoekresultaten en de AdWords-advertenties
  • het weergeven van de posities van de concurrenten op de belangrijkste keywords in de AdWords-advertenties
  • het bekijken van het aantal backlinks en de bron hiervan per concurrent

Naast het in kaart brengen van de concurrentie, zien we ook direct welke keywords we zelf missen. Hieronder een printscreen van SEMRush met een overzicht van verschillende diagrammen.

SEO tool SEMrush

De score van de concurrentie op de belangrijkste keywords zegt zeker iets over hun SEO-prestatie, maar staar je daar niet blind op. Een goede SEO-strategie omvat meer dan alleen een goede score op de belangrijkste keywords.

Prestaties qua techniek van de website

De volgende stap is het in kaart brengen van een aantal technische factoren die invloed hebben op SEO:

  • Geïndexeerde pagina’s
  • Datum domeinregistratie
  • Laadtijd website
  • Mobielvriendelijk

Er zijn verschillende tools om bovenstaande factoren in kaart te brengen voor elke concurrent: Majestic voor geïndexeerde pagina’s, SIDN voor datum domeinregistratie, Pingdom voor de laadtijd website en de Google webmaster tool om de mobielvriendelijkheid te testen. Natuurlijk zijn er ook andere, vergelijkbare tools om deze factoren per concurrent inzichtelijk te maken. Gebruik deze ook.

Verder willen we benadrukken dat het afgaan op de score van de bovenstaande technische factoren alleen, niet het complete beeld geeft van hoe sterk de concurrentie is qua SEO. Daarin zijn ook de keywords, content marketing en linkbuilding van belang.

Mobielvriendelijke website

Hoe staat het ervoor met linkbuilding?

Linkbuilding is essentieel om beter te scoren in de zoekresultaten. Met de tool Majestic kunnen we van de belangrijkste concurrenten zien hoe hun backlink-profiel eruit ziet. We zien niet alleen hun totaal aantal externe backlinks, maar ook waar deze backlinks vandaan komen. Willen we een compleet overzicht van het aantal backlinks, dan adviseren wij om ook bijvoorbeeld de tool Moz te gebruiken. Tools die de backlinks in kaart brengen, gebruiken namenlijk verschillende mechanismen. Zodoende kan het voorkomen dat tool A een link oppakt die tool B niet gesignaleerd heeft.

Verwerk linkbuilding in jouw eigen SEO-strategie, want dat is essentieel. Let er echter wel op dat je het goed en correct toepast; het schrijven van gastblogs voor – in ons geval – Marketingmed is prima. We delen onze kennis met een brede doelgroep. Echter, het plaatsen van een link op een startpagina of een verzamelsite biedt geen enkele linkwaarde. Het kan je zelfs een penalty opleveren van Google, met alle gevolgen van dien.

Hoe pakt de concurrentie content marketing aan?

Eigenlijk geen verrassing: ook content marketing speelt een belangrijke rol in de SEO-strategie. Om jouw eigen SEO-strategie vorm te geven en de beste kansen te benutten, is het goed om hiervoor ook de concurrentie in kaart te brengen:

  • Welke vorm(en) van content (tekstblogs, videoblogs, etc)
  • Frequentie van het plaatsen van content
  • Engagement (aantal reacties, social share, etc.)

Met deze informatie kun je bijvoorbeeld een eigen contentkalender ontwikkelen. Door een contentkalender te gebruiken, weet je precies wanneer je wat en in welke vorm plaatst.

Voorbeeld contentkalender

Plaats de blogs in verschillende stijlen:

  • Product- of dienstgerelateerde onderwerpen (what)
  • Updates vanuit het bedrijf – sociale updates (how)
  • Verbinden van visie en missie met interesses doelgroep (why)

Verwerk de content marketing strategie – als onderdeel – in jouw SEO strategie.

Benut de kansen voor jouw eigen SEO-strategie

Door jouw concurrentie op elk onderdeel in kaart te brengen, benut je volledig jouw eigen kansen qua SEO. Mogelijk had je voor jezelf al enkele kansen genoteerd, maar zijn vanuit een goede analyse een aantal nieuwe mogelijkheden ontstaan. Nu is het tijd om jouw eigen SEO-strategie vorm te geven. Succes!

Over de schrijver
Online marketeer en eigenaar van Invictus Online marketing.
Bryn van Nuissenburg
Nick Kinschots
Reactie plaatsen