SEO is dood
arrow_drop_up arrow_drop_down
28 augustus 2019 
in SEO

SEO is dood

Wilde uitspraken als “SEO is dood!”, je hoort ze steeds vaker. Heeft het eigenlijk nog wel zin om tijd te besteden aan SEO? In de IMU Podcast bespreken Tonny en Martijn dit uitgebreid.

Ik kan je wél alvast verklappen: als je liever lui dan moe bent, heeft het geen zin om verder te lezen. Maar ben je een gemotiveerde, vindingrijke ondernemer? Lees dan zeker verder, want er zijn absoluut manieren om jouw SEO te reanimeren…

Hieronder vind je de samenvatting van de podcast.

Geen zin om te lezen, omdat je in de sportschool bent, op de fiets zit of gewoon een diehard podcast-fanaat bent? Luister de hele podcast hier:

It’s (not) some kind of magic

Veel ondernemers zien SEO als iets magisch. Keywoordje hier, H1-tje daar… en *poef*! Je staat bovenaan in Google! Was het maar zo makkelijk. Want dit is precies wat er gebeurt als iets een ‘holy grail’-status bereikt. Er ontstaan mythes en misvattingen. Betrap je jezelf wel eens op 1 van onderstaande uitspraken? Eerlijk?

  • ‘Google verandert steeds, dus optimaliseren heeft toch geen zin. Je blijft aan de gang.’
  • ‘We gebruiken jargon en ingewikkelde teksten, want dat staat professioneel’.
  • ‘We willen gevonden worden op *prestigieus (lees: heel moeilijk) zoekwoord*’.
  • We kunnen toch niet allemaal bovenaan staan in Google?!

Dan sta jij gegarandeerd versteld van de tips verderop in dit artikel!

De drie indicatoren van Google

We beginnen meteen maar met het ontkrachten van de eerste mythe. De drie basisprincipes van Google zijn namelijk al meer dan 20 jaar een vast gegeven.

1. Relevantie

Dit is het ‘rekenmachine’-principe: Google kijkt hoe vaak de zoekopdracht voorkomt op jouw pagina. Dit aantal bepaalt de rangorde van de resultaten. Wil je hierop scoren? Denk na over hoe je via je website iets van waarde kan leveren aan jouw doelgroep. Tonny adviseert – als SEO-specialist – om zijn vak te negeren. “Kies de menselijke weg.”

google-relevantie-rekenmachine (1)

Bedenk per pagina: voor wie is deze pagina en met welke vraag kan ik de bezoeker helpen? Gebruik hiervoor ook onze SEO-checklist. Er wachten je verderop nog wat praktische tips over relevantie.

Google-oprichters Larry en Sergey werkten hun model verder uit, want wat als er twee pagina’s zijn die beide tien keer het zoekwoord vermelden?

2. Populariteit

Vanuit deze gedachte voegden zij nog een principe toe aan hun zoekmachine: populariteit. Larry en Sergey haalden inspiratie uit hun studentenleven. Wordt een wetenschappelijke publicatie door andere wetenschappers gebruikt? Dan duidt dat op populariteit, betrouwbaarheid en erkenning. Zo ontstond de zogenoemde PageRank’: het aantal websites dat naar jouw website verwijst en je positie binnen de zoekresultaten beïnvloedt.

pagerank-seo-likes-reacties (1)

En wat dacht je van aanbevelingen vanuit social media? En hoeveel reacties mensen achterlaten op bijvoorbeeld je blogs? Allemaal zaken die Google meeneemt in de beoordeling. Met deze ‘rekenmachine overstijgende’ aanpak onderscheidde Google zich van andere zoekmachines. Uiteindelijk leidde dit principe tot het overweldigende succes van de zoekmachine.

3. Techniek

Google blijft natuurlijk een machine, dus je website moet code-technisch toegankelijk zijn om te doorgronden. Anders zijn de 2 andere indicatoren onleesbaar en is al je moeite dus voor niks. Vergeet daarnaast niet je website te testen op een smartphone. Al sinds 2016 vindt meer dan de helft van het Google-gebruik plaats via de mobiele telefoon en wordt je site dus beoordeeld op de gebruiksvriendelijkheid op een telefoon.

google-schone-code-smartphone (1)

*Prestigieus zoekwoord*

Op nummer 1 staan is helemaal niet zo onmogelijk. Als je je maar niet blindstaart op dat ene prestigieuze zoekwoord. Niet alleen omdat daar al je concurrenten op te vinden zijn: alles inzetten op één woord gaat voorbij aan het feit dat de zoeker veel vaker een lange zoekterm invoert.

30% van de zoekopdrachten bestaat uit 1 tot 3 woorden (‘short tail’)
70% is een ‘long tail’ zoekopdracht en bestaat uit meer dan 3 woorden

Houd die 70% in gedachten en wees niet bang om te specifiek te zijn. Martijn denkt hierbij meteen aan één van Tonny’s successen uit 2010. In dat jaar struinde iedere ondernemer met z’n handen in het haar het internet af, op zoek naar een manier om een Facebook ‘Vind ik leuk’ knop op zijn website te krijgen. Tonny maakt daarom de pagina ‘Hoe kom je aan een Facebook vind ik leuk knop?’ en dat was exact wat 9 van de 10 ondernemer intypten. Dat terwijl anderen probeerden te scoren op de termen ‘Facebook Like button’ of ‘Facebook Vind ik leuk knop’.

long-tail-zoekopdracht-voorbeeld

We gaan ervan uit dat het doel van je website conversie is, of dit nou een aankoop of nieuwsbrief inschrijving is. Door te optimaliseren op long tail termen, ligt de conversie hoger omdat je relevanter bent. Vergelijk deze 2 maar eens met elkaar:

  • een heel brede zoekterm waar 10.000 keer per maand op wordt gezocht, maar leidt tot 1 conversie
  • een koopgerichte, specifieke zoekopdracht waar 10 keer per maand op wordt gezocht, maar leidt tot 10 conversies.

Bijvoorbeeld: ‘Schoenen’ vs. ‘Rode hardloopschoenen Nike dames’.

longtail-zoekopdracht-vs-shorttail

We moeten tot slot niet vergeten dat er heel veel nummer 1-posities zijn, omdat iedereen anders zoekt: 20% van de zoekopdrachten is 100% nieuw, dus nog nooit eerder opgezocht op Google!

Dan maar Google Ads of Facebook?

Ben je toch ontmoedigd door alle SEO-eisen en wil je Google Ads in gaan zetten? Dan zijn deze brede, prestigieuze termen ook nog eens heel duur. Als de conversie dan ook nog eens laag is, verdient dit zich moeilijk terug.

Overweeg je als alternatief een advertentie op Facebook, omdat je hier gericht je doelgroep kunt bereiken? Houd in gedachten dat deze mensen jouw advertentie zien zonder dat ze er zelf naar op zoek zijn. De intrinsieke motivatie ontbreekt. Daarnaast was het de afgelopen jaren een komen en gaan van social media platforms (Hyves, Sugababes/Superdudes, Partypeeps anyone?). Google is daarentegen nog altijd een vast gegeven.

hyves-profiel

Wel een beetje heimwee tho…

Denk vanuit je doelgroep, niet vanuit jezelf

Denken vanuit jouw doelgroep is essentieel. Google’s missie is alle informatie op internet zo toegankelijk mogelijk maken voor iedereen. Wanneer jij daaraan kan bijdragen, zit je helemaal goed. De term ‘relevantie’ is dus weer, ja, relevant. Voeg waarde toe door bijvoorbeeld bij te houden welke vragen je via social media krijgt. Besteed op je website aandacht aan het beantwoorden van deze vragen. Pas op dat je dit niet doet in jouw ondernemerstaal – met allerlei vaktermen – maar gebruik de taal van jouw doelgroep.

Een veelgemaakte fout: na een bepaalde periode de conclusie trekken dat het allemaal niet werkt (‘we staan nog steeds niet bovenaan’) en weer allemaal veranderingen aanbrengen om maar bovenaan te komen. Dit gaat tegen alle principes van Google in. Alleen maar willen scoren op een zoekterm past natuurlijk helemaal niet in hun missie en wordt dan ook afgestraft.

Ga niet aan de bestaande, al geoptimaliseerde pagina’s zitten, maar voeg pagina’s toe.

kennisbank-voor-seo-content-canon

Klinkt dit als een onmogelijke uitdaging? Dan hebben wij de tip der tips (Martijn is inmiddels zo enthousiast dat hij dit al dansend uitlegt): leg een kennisbank aan. Zie ter inspiratie ook onze IMU kennisbank. Deze tip is voor iedere branche makkelijk uitvoerbaar en ook goed uit te besteden. Hiermee voeg je veel content toe die waardevol is voor je doelgroep, maar dus ook voor de vindbaarheid van je website.

kennisbank-seo-content-canon-kanon

Een bijkomstigheid van zo’n begrippenlijst: je legt een interne linkstructuur aan. Wanneer je op een andere pagina jargon gebruikt, link je gewoon naar de uitleg van dat woord. Zie je het niet voor je? Denk aan een Wikipedia-pagina vol blauwe, onderstreepte woorden die linken naar de uitleg van het woord. Wanneer je dit aanlegt, help je Google de structuur van je website te snappen. Daar ga je SEO-wise zeker mee scoren!

Dat was de inhoud van de podcast in een notendop.

Hebben we je geïnspireerd met dit artikel? Dan heb je misschien ook zin om onze andere podcasts te beluisteren. Iedere zaterdagmiddag om 12:00 verschijnt er een nieuwe aflevering van de IMU Podcast.

Over de schrijver
Ik verzorg de content op IMU.nl. Ik ben elke dag druk bezig om ons blogoverzicht, de online marketing bioscoop en social mediakanalen vol te pompen met waardevolle blogs en video’s. Ik schrijf, film en edit en ook de gastblogs lopen via mij. Dit alles terwijl ik een witte alpaca aai en thee drink uit een augurkenpot.
Nigel

Door

Nigel

op 31 August 2019

Leuk artikel Danielle!

Danielle
Reactie plaatsen