Future of Search: SEM trends voor 2016
Future of Search: SEM trends voor 2016
30 november 2015 
in SEO

Future of Search: SEM trends voor 2016

Smartphone of lunch? Het is bijna 2016 en in deze tijd is het gebruik van een smartphone niet meer weg te denken uit onze dagelijkse activiteiten. De resultaten liegen er niet om, zo blijkt uit een onderzoek van Google: “more Google searches take place on mobile devices than on computers in 10 countries including the US and Japan”. We kunnen dus niet meer om het gebruik van de mobiel heen en dit verandert een hoop aan het zoekgedrag van de consument.

Als online marketeers biedt dit de kans om in te spelen op de veranderingen en nog beter aan te sluiten bij hetgeen waar je publiek naar op zoek is. Maar hoe doen we dit? In dit artikel lees je meer over waar je rekening mee kan houden om in te spelen op de ontwikkelingen in het zoeknetwerk.

De basis

Laat google (technisch) weten dat je een mobiele pagina hebt. Het is belangrijk dat de pagina’s technisch herkenbaar zijn als responsive. We kunnen het niet al te vaak zeggen, maar een responsive website zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring voor je bezoeker. Zet dus bijvoorbeeld niets op je pagina’s dat smartphones niet snappen, zoals flash op iOS.

Houd ook rekening met de laadtijd van je website, dit kan een negatieve impact hebben op de gebruikerservaring. Als je Google Adwords gebruikt, zorg dan dat deze campagnes mobiel vriendelijk zijn. Gebruik bijvoorbeeld click-to-call of click-to-download extenties.

Local, local, local

Zorg dat je lokaal vindbaar bent! It’s always on: mobiel zoekverkeer is overal en 50% van alle mobiele zoekopdrachten is een lokale zoekopdracht! Zorg er dus voor dat je goed vindbaar bent rondom vestigingen. Google heeft in 2014 een algoritme ontwikkeld om meer nuttige, relevante en accurate lokale zoekresultaten te voorzien, genaamd: the ‘’Pigeon Update’’. Zo is je Google+ pagina belangrijk, maar ook review diversiteit en link signalen (zoals de anchor text of de domein autoriteit).

Google Shopping SEO

Google Shopping

Heb je een webshop? Dan is Google shopping natuurlijk een geweldig middel om meer omzet te genereren. Zorg voor een dynamische Adwords campagne en automatische targeting op basis van je product feed, want zonder je product feed is er ook geen Google shopping! De kwaliteit van je feed heeft natuurlijk invloed op het rendement. Zo zijn er verschillende segmentatie mogelijkheden: op basis van product type, op basis van item ID en op basis van custom variabelen.

Personalisatie en Relevantie

De laatste trend in het zoeknetwerk die aangestipt dient te worden is personalisatie en relevantie. Zorg er allereerst voor dat de zoekopdracht aansluit op hetgeen dat met de zoekintentie bedoeld wordt. Dus als je klant bijvoorbeeld oriënterend zoekt op ‘leuke kerstoutfit’, dien je ook een resultaat te tonen dat je klanten inspireert en dien je niet direct met conversiegerichte pagina’s en kreten zoals ‘koop nu’ te komen.

Daarnaast is een stuk personalisatie steeds belangrijker. Er is steeds meer data dat gemeten kan worden en daarmee kan steeds beter ingespeeld worden op de behoefte van de klant. Zo kun je precies terughalen wie je site eerder heeft bezocht en welke pagina’s ze hebben bekeken (wat hun interesses zijn). Door met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) en Customer Match aan de slag te gaan kun je ervoor zorgen dat de zoekresultaten aansluiten op hetgeen je al van de bezoeker weet. Hiermee zorg je voor nog meer relevantie en verhoog je de kans op een prettige klantervaring én succes!

Ten slot is het belangrijk om na te gaan wat voor jou belangrijk is. De basis moet altijd duidelijk voor jezelf geschetst zijn. Is er zoekvolume voor je producten/diensten? Wat zijn je belangrijkste keywords? Hoe converteert mijn website? Hoe meet ik online succes? Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in de online wereld. Zorg dat je iedereen net één stap voor bent om online een onderscheidend vermogen te creëren.

Over de schrijver

Door

Jan-Willem Bobbink

op 30 November 2015

Als het over trends in 2016 gaat, zijn responsive websites natuurlijk achterhaald. Google is druk met het pushen van AMP namelijk, dat is een echte trend voor komend jaar.

Reactie plaatsen