Paniek over Keywords! | Hoe maak je optimaal gebruik van keywords op je website?
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 oktober 2011 
in SEO

Paniek over Keywords!

Het valt mij steeds vaker op hoeveel ondernemers er veel te druk bezig zijn met de keywords in hun website. Zelfs ondernemers die nog niet eens een website hebben zijn al in paniek of zij wel de juiste keywords gaan gebruiken in titels, teksten, categorieën enzovoorts. Bij deze wil ik eens in gaan op het gebruik van keywords in je website, hoe ga ik hiermee om en waar moet je op letten?

De inhoud van dit artikel:

Keywords in je domeinnaam

Je wilt niet weten hoeveel mails ik krijg met vragen over domeinnamen. Veelal zijn dat mails met verschillende voorstellen en daarbij de vraag welke hij/zij het beste kan gebruiken voor de website. Daar komen behoorlijk wat monsterlijke domeinnamen voorbij omdat veel website eigenaren gaan zoeken in een keywordtool naar de woorden waar vaak op wordt gezocht en vervolgens willen ze zoveel mogelijk van die “hot keywords” in hun domeinnaam hebben…

Een hypothetisch voorbeeld voor mijn markt zou zijn: geldverdienenopinternetmetinternetmarketingtips.nl (is nog vrij!)

Ik snap best dat mensen een keywordtool gebruiken omdat ze willen zien waar vaak op wordt gezocht. Ik gebruik overigens nooit keywordtools (alleen wanneer ik er een instructievideo over opneem…). Sowieso ben ik altijd van mening geweest dat je een “logische” domeinnaam met een logische extensie moet kiezen (voor zowel Google als je doelgroep) waar jij als ondernemer een goed gevoel bij hebt. Daar komt bij dat Google reeds heeft aangegeven (zie de EMD update) dat keywords in domeinnamen steeds minder belangrijk zullen gaan worden. Google kijkt steeds meer naar de reputatie van websites. Je kunt nu met keywords in je domeinnaam nog wel voordeel behalen maar binnenkort maakt dat dus niet meer uit (beetje jammer als je dan met een gedrocht van een domeinnaam zit).

Keywords in je sitestructuur

Dit is iets waar ik wel rekening mee houd. Bij de indeling van mijn site kijk ik in eerste instantie naar wat logisch en overzichtelijk is voor mijn bezoekers en daarbij ook naar de voornaamste doelen van mijn website. Zo heb ik bijvoorbeeld rekening gehouden met de namen van blogcategorieën en natuurlijk de links in de internet marketing kennisbank en de business bibliotheek. Deze links bepalen namelijk de indeling van mijn website en de kennisbank ziet er bijvoorbeeld zo uit als je het in organogramstijl uit zou schrijven:

SEO Structuur

Deze structuur komt op elke pagina in de site terug en geeft dus ook aan Google aan hoe de site van mijn website in elkaar zit. Google zal aan die titels en keywords meer waarde hechten dan aan keywords in teksten. Hoe meer ik blog in een categorie, des te sterker die categorie wordt en des te hoger die categorie ook zal komen in Google als je zoekt op de naam/het keyword:

Scoren met een kennisbank in Google

Mocht je je afvragen waarom ik geen belangrijke keywords in mijn menubalk heb. Ik heb hier gekozen voor effectiviteit in het behalen van doelen/converteren van bezoekers en niet zozeer voor de SEO kant van het verhaal (title attributes voor SEO zijn er nog wel deels).

Keywords in je homepage

In deze video nog wat extra tips over keywords in je website en met name je homepage:

Site keywords checken bij Google

Een mooie methode om te zien hoe Google jouw website ziet en met welke keywords Google je website assoscieert is om gebruik te maken van Google WebmastertoolsWebmastertools geeft jou een lijst met keywords op volgorde van waarde. Zo ziet dat er voor de Internet Marketing Universiteit uit:

keywords-in-google-webmastertools

Ik ben erg blij met het woord marketing op de eerste plek omdat dat mijn voornaamste focus is. Nu moet je je niet blind staren op die keyword want het zegt niks over je positie in Google op die keywords maar het geeft je in ieder geval aan of Google je website assoscieert met de juiste termen. Wanneer daar termen tussen staan die niet relevant zijn dan heb je jouw website niet correct ingedeeld of je site is nog te jong/leeg om een goed beeld te geven. Google kijkt bij dit rijtje (heb ik geconstateerd, dus mijn mening) voornamelijk naar je website titel, website description, menulinks, categorieën en links op je homepage.

Keywords in je teksten

Op dit punt verschil ik vaak van mening met andere SEO adviseurs. Ik houd er persoonlijk niet van om in mijn teksten rekening te houden met het gebruik van keywords. Natuurlijk denk ik wel eens na over de keywords waar ik op gevonden wil worden maar die verwerk ik dan eerder in zaken als: de title tag, de description tag, heading tags, afbeeldingen (alt tags en bestandsnamen), video’s en andere labels/tags/objecten in plaats van mijn teksten er mee vol te proppen.

Wanneer ik schrijf dan schrijf ik wat ik wil schrijven voor mijn doelgroep, niet wat ik zou moeten schrijven voor Google. Ik wil dat mijn boodschap in mijn eigen bewoording overkomt omdat dar natuurlijk de kracht in zit (hoop ik althans). Natuurlijk druk ik ook wel keywords dik wanneer ik aan het schrijven ben en ik dat een waardevol woord vind. Google constateert er echter maar eentje dus wanneer ik hetzelfde woord gedurende de hele tekst dik zou drukken dan zou dat geen verschil maken.

Een einde aan de paniek!

Ik raad je aan om niet teveel tijd en energie aan keywordtools en keywordonderzoek te besteden. Je kunt je veel beter focussen op het schrijven van goede, waardevolle en unieke content voor je website. Schrijf gewoon leuke teksten die voor jouw doelgroep waardevol en pakkend zijn. Je zult zien dat je boodschap beter overkomt en dat de interactie (reacties enzo) hoger zal zijn. Die interactie heb ik qua website reputatie veel meer aan dan die keyword details.

Gelukkig is er voor de wanhopigen onder ons nog wel Neerlands hoop in bange dagen als het gaat om het juist toepassen van keywords in je teksten: Joost de Valk. Ik kan je zijn WordPress SEO Plugin van harte aanbevelen, die analyseert zelfs jouw tekst voor je en geeft je keyword adviezen, veel makkelijker wordt het niet! 😉

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
jp

Door

jp

op 20 October 2011

"Daar komt bij dat Google reeds heeft aangegeven dat keywords in domeinnamen steeds minder belangrijk zullen gaan worden." Les 1 - Nooit luisteren naar "SEO advies" vanuit Gurgle of Matt Cutts lol Verder een goed artikel!

Karel Geenen

Door

Karel Geenen

op 20 October 2011

Dag Tonny, Ik ben het met je eens dat de focus, vooral bij tekstschrijven, niet teveel op SEO mag liggen. Maar je opmerking "niet teveel tijd besteden aan keywordonderzoek" is wel erg kort door de bocht. Te kort naar mijn mening. Keywordonderzoek gaat tegenwoordig veel verder dan alleen wat zoekvolumes uitzoeken ;-). Door een goed keywordonderzoek krijg je namelijk een veel beter inzicht in je bezoekers, wat ze verlangen en op welk moment. En die informatie is juist weer heel bruikbaar voor het inrichten van je website :-).

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 20 October 2011

@Karel Leuk dat je reageert. Dat is zeker waar en ik denk dat je de term anders leest dan ik hem bedoeld had, verkeerde "woordkeuze" dus haha. Ik doelde op woorden zoeken in een keywordtool en daar vervolgens je tekst op aanpassen. Keyword onderzoek voor het leren kennen van je doelgroep is prima, ik haal dat soort informatie persoonlijk liever uit mijn support, seminars, webinars, forum en reacties op mijn site omdat dat echt de mensen zijn die ik wil bereiken en dat geniet de voorkeur boven cijfers.

Marijn

Door

Marijn

op 20 October 2011

Weer een mooi artikel Tonny, dank voor het delen!

Remon

Door

Remon

op 20 October 2011

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Wanneer ik een artikel schrijf zonder focus op keywords, dan ga ik never nooit in Google scoren waar ik wil scoren. Als ik bijvoorbeeld wil scoren op "Advertentieruimte verkopen" dan zorg ik er zeker wel voor dat mijn teksten hierop geoptimaliseerd zijn. En een domeinnaam met keywords zeg ik zeker doen als je een mooie kunt vinden. Schrijven voor je bezoekers is leuk, maar dan moet je wel in de resultaten staan. Groet, Remon

Piet

Door

Piet

op 20 October 2011

Flink wat discussie hier... Mijn mening is dit: schrijven over zoekwoorden of 'gewoon maar wat schrijven' is hetzelfde als een product maken zonder te onderzoeken of iemand er überhaupt interesse in heeft. Als je al een naam hebt opgebouwd kan je natuurlijk wel soms vrijuit schrijven. Maar als ik moet kiezen tussen meer naamsbekendheid of meer bezoekers (wat meer omzet betekent) kies ik toch echt voor meer omzet.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 20 October 2011

Dit is exact waarom ik deze zin heb geplaatst: "Op dit punt verschil ik vaak van mening met andere SEO adviseurs..." De "discussie" hier gaat ook helemaal niet over de inhoud van het artikel want dat zegt namelijk helemaal niet dat je niet met keywords rekening moet houden. Het zegt simpelweg dat je moet focussen op de kwaliteit van je teksten BOVEN het focussen op keywords in de bodytekst en dat je niet in paniek moet raken van keywordtools nog voordat je een site bent gestart. Sinds het ontstaan van deze site heb ik maar op één keyword gelet omdat ik die interessant vond (niet eens zozeer waardevol). De andere 14.800 keywords waarop ik traffic krijg zijn voortgekomen uit mijn teksten die ik voor mijn doelgroep heb geschreven... (mazzel gehad?) Als je geen traffic krijgt wanneer je niet op keywords let, hoe zijn jullie hier dan allemaal gekomen? ;) Google gaf laatst aan dat 30% van alle zoekverkeer uit shorttail zoekopdrachten bestaat en de overige 70% bestaat uit longtail en is ongrijpbaar (lees: wordt veelal buiten de resultaten van de keywordtool gelaten!) Ik denk dat website eigenaren die zich blindstaren op shorttail keywords uit tools zich storten op slechts 30% van de markt (incl. alle concurrentie) en 70% van de markt volledig links laten liggen. Ik waardeer alle input hier en er zitten prima punten bij maar ga nou niet om de kern van het artikel heen. Karel had een goed punt dat marktonderzoek / keywordonderzoek je ook andere dingen op kan leveren dan traffic (zoals inzicht in je doelgroep), dat is aanvullend / van toegevoegde waarde op dit artikel.

Stijn - TheNextTrainer

Door

Stijn - TheNextTrainer

op 21 October 2011

Ha Tonny, Interessante discussie. Is er al meer bekend over de waarde die Google hecht aan wat anderen over je artikel zeggen, tweeten, liken, plussen etc in verhouding tot die keywords? Dat zou sneller het verschil kunnen gaan maken als je blijft schrijven voor Google ipv voor je doelgroep. Als je doelgroep er niets aan vindt. Haken ze af. En zal je ook lager scoren. Klopt dat? Groet, Stijn

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 21 October 2011

@Stijn, Google kijkt inderdaad ook naar zaken zoals de tekst in een tweet met backlink naar je site en natuurlijk naar de woorden in reacties, bedoel je dat?

cpa marketing

Door

cpa marketing

op 21 October 2011

Goed artikel maar ben het niet eens met keyword usage. Het zou in principe betekenen dat je kan ranken op zoekwoorden zonder deze te gebruiken in een artikel. Maar ik begrijp je redenatie wel. Jij legt de focus op de longtail. Seomoz doet jaarlijks onderzoek onder seo specialisten met als vraag hoe zij denken waaruit de ranking factoren bestaan. Hieruit blijkt dat keyword usage ongeveer voor 15 procent meeweegt in de ranking algoritme van Google volgens 72 seo specialisten. Toch wel een groot percentage om rekening mee te houden.

Stijn - TheNextTrainer

Door

Stijn - TheNextTrainer

op 21 October 2011

@Tonny, Ja, maar ook bijvoorbeeld: - WIE het tweet, liked etc. - Hoe vaak Ik bedoel te zeggen dat het niet puur en alleen draait om keywords, maar dat er veel meer factoren een rol spelen om hoog te scoren in Google. Mijn vraag was: Is er meer bekend over de verhouding hoe belangrijk -Keywords- zijn ten opzicht van wat je -bezoekers- echt vinden van je artikel. Zo iets duidelijker? :-) Dank voor je reactie alvast. Groet, Stijn

Stijn - TheNextTrainer

Door

Stijn - TheNextTrainer

op 21 October 2011

o ja, hier nog een interessante video van SEOMoz over zoals zij het nieuwe SEO noemen: "User Experience" => http://www.seomoz.org/blog/how-googles-panda-update-changed-seo-best-practices-forever-whiteboard-friday

J. Lavooij

Door

J. Lavooij

op 22 October 2011

Hallo Tonny, Als je het hebt over "een plugin om dit te automatiseren", waar denk je dan aan? Automatisch bepaalde tags bovenin je verhaal laten opnemen of zo (H1, H2, enz.) of iets dergelijks? Snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt... Voor de rest weer een prachtig verhaal... Zie ook mijn visie erop: http://bizexpress.nl/zin-onzin-zoekmachine-optimalisatie/ Gr. Jacobus

Mels

Door

Mels

op 22 October 2011

Hey Tonny, Goed artikel! Ik zag dat u een soort pagina navigatie heeft gemaakt onder De inhoud van dit artikel: Ik vroeg me af of daar een Wordpress plugin voor is? En doet u het uit oogpunt voor seo of gebruiksvriendelijkheid? Groet, Mels

Tonny

Door

Tonny

op 22 October 2011

@Mels, goed dat je dat opvalt! Dat heeft inderdaad een SEO functie en een usability functie. Ik heb deze handmatig gemaakt a.d.h.v. anchor links in de tekst maar ik wil dat met een plugin gaan automatiseren.

Mels

Door

Mels

op 22 October 2011

Beste Tonny, Bedankt voor de snelle respons, dan zal ik ook eens rondkijken of daar een plugin voor bestaat...

Mels

Door

Mels

op 22 October 2011

Beste Tonny, Misschien is dit wat u zoekt: http://wordpress.org/extend/plugins/easy-smooth-scroll-links/ Groet, Mels

Marijn

Door

Marijn

op 25 October 2011

Ook ik heb even gezocht en een geweldige plugin gevonden. Deze plugin zoekt naar h1,2,3,4,5 en/of 6 tags (je kan het zelf instellen) en maakt automatisch een inhoud. http://wordpress.org/extend/plugins/better-anchor-links/

Rob

Door

Rob

op 27 October 2011

Wat een mooie discussie is hier gaande ;-) Snap wel je punt met dat je eerst voor je bezoekers schrijft en Google op de tweede plaats komt. Bezoekers zijn je doel en Google is een middel, niet andersom. Die hele formule die Google hanteert is juist bedoeld om relevante content bij de juiste zoekwoorden te vinden, dat passen ze steeds aan. Als je dus daadwerkelijk relevante content schrijft voor je bezoekers, kun je bijna niets fout doen, want die zoekwoorden staan er waarschijnlijk in als je tekst relevant is. Daarnaast zul je meer backlinks ontvangen en zal je ook weer stijgen in Google mits je tekst relevant voor je publiek is en niet alleen voor Google. lol trouwens @ "Als je geen traffic krijgt wanneer je niet op keywords let, hoe zijn jullie hier dan allemaal gekomen? ;-)"

Marcel

Door

Marcel

op 1 November 2011

Mooi artikel weer Tonny, bedankt voor het delen van je kennis!

E.K.

Door

E.K.

op 6 November 2011

Eindelijk weer eens een 'down to earth' benadering van SEO en hoe je eenvoudig resultaten boekt. Ben het helemaal met je eens! Edoch SEO professionals denken er inderdaad volledig anders over. Heb regelmatig dergelijke discussies met mijn maten uit Engeland welk actief zijn in gambling/casino sector. Edoch heeft de doorsnee blogger al die kennis niet nodig, om toch leuke resultaten te boeken.

Tony

Door

Tony

op 8 November 2011

Voor diegene welke toch gebruik willen maken van een zoekwoorden tool, kan ik een aardig programma aanbevelen. 2 Websites op de woorden waar het op gevonden moet worden, worden zo ook gevonden. Sterker nog, dankzij de aangegeven competitie in dat programma, stonden deze websites binnen enkele dagen, en 1 site zelf 2 dagen, op de eerste pagina van google. Ik mag misschien gek zijn, maar toevallig dat 2 websites zo goed scoren, doordat ik dit programmma gebruikt heb... http://tinyurl.com/vindjeniche Succes.

Tony

Door

Tony

op 8 November 2011

Nu met juiste link... Voor diegene welke toch gebruik willen maken van een zoekwoorden tool, kan ik een aardig programma aanbevelen. 2 Websites op de woorden waar het op gevonden moet worden, worden zo ook gevonden. Sterker nog, dankzij de aangegeven competitie in dat programma, stonden deze websites binnen enkele dagen, en 1 site zelf 2 dagen, op de eerste pagina van google. Ik mag misschien gek zijn, maar toevallig dat 2 websites zo goed scoren, doordat ik dit programmma gebruikt heb… http://tinyurl.com/vindjeniche Succes.

passief inkomen

Door

passief inkomen

op 19 November 2011

Hoi allen, interessante discussie. Er zijn voor de meeste punten wel wat te zeggen. Ik zie ook de voors en tegens wel. Ik probeer mijn teksten altijd eerst te schrijven voor mijn lezers en daarna pas voor de zoekmachines. Dat wil zegeen dat ik een onderwerp kies om over te schrijven. Automatisch komen dan de zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden in de tekst voor. Daarna ga ik "optimaliseren". Dat wil zeggen dat ik mijn tekst aanpas met een paar keywords, maar ik laat het nooit ten koste gaan van de leesbaarheid of informatie. Dit blijkt bij mij meestal het beste te werken. Ik heb ook een aantal blogs waar ik artikelen schrijf puur voor de zoekmachines. Deze worden goed gevonden, maar hebben inhoudelijk veel minder waarde. Ik denk dat je moet opletten wat je doelstelling is bij het gebruik van keywords.

Lars

Door

Lars

op 2 November 2012

Goed artikel, ik heb voor mijn laatste affiliate website wel de keywordtool gebruikt. Werkt voor mij omdat de keywords waar de site over gaan er in zitten en het geen rare domeinnaam wordt wat nergens op slaat! Klopt het dat er met de niieuwe updates steeds meer op gelet gaat worden?

denny

Door

denny

op 26 November 2015

Hallo tonny en crew :) Ik wil dat google een andere landingspagina pakt voor mijn keyword kan ik dit nog herstellen? mvg denny

Sasha

Door

Sasha

op 2 December 2015

Hallo Tony, Top artikel! Ik ben net als Karel van mening dat je zoekwoordonderzoek essentieel is voor het bouwen van je website. Daar valt en staat het succes die je online zult behalen!

Reactie plaatsen