Hey Google, hoe optimaliseer ik voor Voice Search?
Hey Google, hoe optimaliseer ik voor Voice Search?
20 september 2018 
in SEO

Hey Google, hoe optimaliseer ik voor Voice Search?

Het is zover. De Google Home speaker deed in de zomer officieel haar intrede in de Hollandse huiskamer en daarmee wordt er praktisch het begin van een nieuw tijdperk aangekondigd.

Een tijdperk waarin we in het Nederlands tegen onze apparaten kunnen praten om de tv te bedienen, muziek af te spelen, je agenda en mail te checken terwijl je ‘s ochtends een kopje koffie aan het zetten bent of om de lampen aan of uit zetten.

Maar we kunnen natuurlijk ook gewoon Googlen. We kunnen Google nu bijvoorbeeld vragen wat het weer vandaag wordt, wie ook alweer de hoofdrol speelde in de Home Alone reeks (Macaulay Culkin), om de dichtstbijzijnde loodgieter te bellen of om een calzone te bestellen bij de plaatselijke pizzaboer.

En daarvoor hoeven we niet meer de zoekresultaten af te speuren naar de beste optie. Google regelt het wel en geeft je sneller dan ooit de antwoorden op je vragen. Maar dat betekent wel dat je met voice search maar één zoekresultaat krijgt in plaats van honderden of duizenden wanneer je een zoekopdracht typt.

Één antwoord op je vraag.

Dus alleen de toppositie telt.

Maar hoe kom je dan op die positie? Hoe word je gevonden in spraakgestuurde zoekopdrachten? Wat betekent voice search voor je SEO? Ik geef je graag wat tips waarmee je je website kunt optimaliseren voor voice search (en meteen een voorsprongetje kunt nemen op de concurrentie).

1. Doe wat je altijd doet

Ga door met het optimaliseren van je content, het vergaren van kwalitatief goede links en noem maar op. Want je voice search ranking profiteert ook van je reguliere SEO werkzaamheden. Maken we verder niet te veel woorden aan vuil.

2. Focus je op lokale SEO

De resultaten van een gesproken zoekopdracht zijn in veel gevallen gebaseerd op locatie. Ben je in een vreemde stad en wil je weten waar je lekker uit eten kunt gaan? Of wil je vanuit je luie stoel thuis gewoon nog even dat pizzaatje bestellen?

Lokale-SEO

Google kent je locatie en geeft je meteen allerlei opties uit je directe omgeving.

Want die zijn nu eenmaal het meest relevant. Zorg daarom dat je lokaal goed gevonden kunt worden.

  • Maak een bedrijfspagina aan voor Google Mijn Bedrijf, of geef ‘m een update als je er al een hebt.
  • Creëer content gericht op zoektermen in combinatie met de plaatsnaam van de vestigingen van je bedrijf of je werkgebied.
  • Maak content die handig is voor mensen uit de buurt. Vertel ze bijvoorbeeld waar ze kunnen parkeren, wat je openingstijden zijn of welke lokale evenementen je sponsort.
  • En als je dan toch bezig bent… meld je bedrijf dan ook nog even aan bij wat lokale, online bedrijfsgidsen voor wat snelle lokale linkbuilding.

3. Laat je website zo snel mogelijk laden

Google gaf het laatst al aan: de snelheid van je website is een ranking factor.

laadtijd-rankfactor

En terecht, want niemand zit ook te wachten op een pagina die er anderhalf uur over doet om te laden. Of acht seconden. Ook al lang.

En al helemaal als je ook nog eens tegen Google praat. Had je net zo goed je zoekvraag kunnen typen in die tijd. Kortom, zowel jij als Google wil zo snel mogelijk een antwoord op jouw vraag en een snel ladende website helpt daar nu eenmaal bij.

Hoe je dat voor elkaar kunt krijgen zal ik je voor nu besparen, maar wil je het echt weten? Vraag dan eens aan Google: Hey Google, hoe maak ik mijn website sneller?

4. Optimaliseer voor conversationele keywords

Mensen gebruiken bij voice search andere zoektermen en -woorden om iets te zoeken dan wanneer ze typen. Ga maar na. Niemand zegt Hey Google, zonnepanelen kosten, maar om dat in te tikken in de zoekbalk is het prima.

Je content optimaliseren voor een zoekterm als ‘wat kosten zonnepanelen’ is dan voor voice search een logischere keuze. Dus meerdere woorden als één zoekterm.

Letterlijk alsof je een gesprek voert met je digitale assistent.

Vandaar conversationele keywords. Een groot deel van die conversationele keywords gebruikt in gesproken zoekopdrachten omvatten vragen.

Je kunt de zoektermen die voor jouw product of dienst relevant zijn dus combineren met de klassieke vraagwoorden als wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Dat geeft je al een aardig beeld van de vragen die mensen kunnen stellen omtrent jouw bedrijf.

Vervolgens kun je content schrijven die antwoord geeft op die vraag. Maak bijvoorbeeld een FAQ of veel-gestelde-vragen pagina waar je per vraag een antwoord geeft. Of schrijf een blog waarin je antwoord geeft op die ene vraag die jouw klanten altijd stellen.

5. Houd het kort en simpel

Houd het antwoord op die vragen (in eerste instantie!) kort en simpel.

Mensen die spraakgestuurd zoeken zijn vaak al bezig met iets anders en niet in staat om ook nog eens allerlei moeilijke informatie te verwerken wanneer deze door de digitale assistent voorgelezen wordt.

Laat staan dat ze er zin in hebben om een half luisterboek aan te horen om te ontdekken wat ze écht willen weten.

Mensen willen snel antwoord op hun vragen, remember? Geef die dan ook. Begin je content daarom met een korte, simpele en duidelijke samenvatting van het antwoord dat je wilt geven en treedt pas verderop in detail voor de mensen die meer willen weten.

En met ‘kort’ bedoelen we ook echt kort: een woordje of 30.

Zo.

Hopelijk heb je nu een aardig beeld hoe je je website relatief gemakkelijk kunt optimaliseren voor voice search. Heb je nog vragen of opmerkingen? Ik zie ze graag verschijnen in de comments.

Over de schrijver
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen. Stuur me een berichtje en ik help je graag vooruit.
Reactie plaatsen