Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

article content

One page website en SEO

Ze lijken steeds populairder te worden, de one page websites of single page websites. Tenminste, ik kom ze steeds vaker tegen. Waarschijnlijk ook gevoed door het toenemende swipe gedrag op tablets en smartphones. Maar een one page website komt de vindbaarheid van je website niet ten goede. Op z’n minst heb je een flinke uitdaging om goed in zoekmachines naar voren te komen.

De keuze voor een one page website

Toegegeven, een one page of single page website ziet er vaak gelikt uit. Ze worden vaak ingezet om snel, kort en bondig en vooral grafisch een boodschap aan de bezoeker over te brengen. De informatie op de pagina is snel en makkelijk te bereiken via scrollen of swipen en vereist geen navigatie en laadtijd van pagina naar pagina. De boodschap komt daardoor vaak heel krachtig en sfeervol over, wat voor een product of portfolio presentatie, of voor storytelling heel sterk is. Een ander voordeel volgens website bouwers op internet is dat een one page website goedkoper dan een multi page website met verschillende opmaak.

Maar hoe zit het met SEO?

Dat is een belangrijke vraag, want de basis van SEO ligt nog altijd in de on-page optimalisatie van elke pagina naar het onderwerp (keyword) van de pagina. De combinatie van consequent aangeven in page title, meta description tag, H1 en H2-6 headers, tekst en images en links waar de pagina over gaat. Daarmee zijn Google, Bing en andere zoekmachines in staat eenduidig het onderwerp van de pagina te bepalen en deze te presenteren aan gebruikers die naar het onderwerp zoeken. En daar wringt enigszins de schoen. Immers, een one page website heeft slechts één page title en één meta description tag. En wanneer de site verschillende (afgeleide) onderwerpen herbergt, dan kom je met één page title en één meta description niet uit.

On-page optimalisatie van een one page website

Bij de on page optimalisatie van een one page website zul je consessies moeten doen. Om te beginnen zul je de page title en meta description tag zo algemeen mogelijk moeten maken, zodat het zoveel als mogelijk de totale lading van de website dekt en alle onderwerpen omvat. Vervolgens is het verstandig op de site gebruik te maken van meerdere DIV secties en H1 headers om verschillende onderwerpen te scheiden. De H1 is voor zoekmachines een belangrijk SEO element waaruit het onderwerp wordt afleidt. Hoewel het algemene advies is dat een webpagina slechts één H1 header bevat, zijn meerdere H1 headers voor een single page website de manier om onderscheidt te maken tussen verschillende onderwerpen.

Een andere optimalisatie mogelijkheid ligt in de anchors en de alt/title tags van de links die naar de verschillende secties op de pagina verwijzen. Door deze goed te optimaliseren naar het onderwerp van de sectie kun je zoekmachines ook duidelijk maken dat de pagina meerdere onderwerpen bevat.

Landing pages als alternatief

Als het onvoldoende lukt om met de on-page SEO elementen een single page website goed vindbaar te maken in zoekmachines, dan zijn landingpages een mogelijk alternatief. Op de achtergrond van de one page website kunnen landing pages ingezet worden om te optimaliseren op de gewenste keywords waarop je gevonden wilt worden. Echter, landing pages druisen natuurlijk wel in tegen het hele idee van een one page website. Consessies, consessies, consessies…

Overige voor- en nadelen

Als je het internet afstruint kom je nog meer SEO gerelateerde voor- en nadelen van one page websites tegen. Zo kan een one page website bijvoorbeeld een sterkere autoriteit opbouwen dan een multi page website. Immers, alle inkomende links zullen altijd naar die ene pagina (home page) wijzen. Aan de andere kant is de kans op crawl-problemen bij een one page website groot, omdat die ene pagina erg lang en zwaar kan worden met veel scripts, images en media. Dit heeft niet alleen een hoge laadtijd tot gevolg, sommige spiders crawlen een pagina slechts tot een maximale lengte.

One page website: doen of niet doen?

One page websites hebben dus zowel meerdere voor- en nadelen. De keuze voor een one page website wil ik in dit artikel slechts vanuit SEO perspectief benaderen. Zoek je een website voor één duidelijk onderwerp of thema en heb je een krachtige en bondige boodschap die je vooral grafisch wil overbrengen, dan is een one page website een goede mogelijkheid. Met het optimaliseren van één page title en één meta description tage en eventueel het diversifiëren van (afgeleide) onderwerpen door gebruik te maken van meerdere H1 headers en het optimaliseren van anchor teksten en alt/title tags van links, moet je in staat zijn de site goed vindbaar in zoekmachines te krijgen.

Wil je echter meerdere onderwerpen op je website kwijt en wil je ook optimaal op deze onderwerpen gevonden worden, kies dan een website die uit meerdere pagina’s bestaat. Heb je een one page website en stoei je met de vindbaarheid van je website in zoekmachines, dan kan het inzetten van landing pages om beter gevonden te worden een alternatief zijn. Maar nogmaals, je doet dan wel consessies aan het single page idee van je website.

Heb jij een one page website of heb je er ervaring mee, dan ben ik benieuwd naar jouw mening of ervaring met de SEO van een dergelijke site.

Comment Section

10 reacties op “One page website en SEO


Door albertmensinga op 26 augustus 2016

RE: “page title en meta description tag zo algemeen mogelijk maken” > Mmmh, als je een onepager bv. via social media promoot, begrijp ik niet waarom je niet specifiek en relevant voor je publiek kunt zijn. Dit ben je niet als je kiest voor algemeen, toch? Het lijkt mij de eerste keuze om je boodschap (propositie) voor het voetlicht te brengen: aangepast op de behoefte van je ideale klant (je niche in de markt). Voor welke online business is een onepage website volgens jou de voorkeursoptie?


Door Wouter Blom - www.Stramark.nl op 26 augustus 2016

Met “zo algemeen mogelijk” bedoeld Guus waarschijnlijk wel zo relevant mogelijk voor de doelgroep maar wel zo algemeen mogelijk voor de product of dienst die je levert.

Feitelijk geef jij met jouw voorbeeld van social media en deelbaarheid ook bewijs dat onepage websites niet lekker optimaliseren. Je hebt maar 1 pagina die je deelt. Dat zal dus meestal iets zijn met “consultant””bureau””bedrijf” of zo. Als je iets wil delen op social, heb je dus al snel een eigen page nodig.

je geeft mensen dus ook geen kans om meerdere keren op je website tevreden te worden gesteld. Immers, hij is altijd hetzelfde.

Onepage website: bedrijven die een visitekaartje willen hebben. Die niet willen bloggen, die niet echt vindbaar willen zijn, die geen content willen aanbieden aan hun klanten. Bedrijven die maar een beperkt aantal dingen willen doen/laten zien.

ideale niche: een zzp-er die verder geen content wil delen via de website maar wel voor iemand die onderzoek naar hem doet cool wil overkomen. Het content delen kan hij dan via linkedin oid doen.


Door albertmensinga op 26 augustus 2016

Helder Wouter. Als contentmarketeer kan ik me hier uiteraard niet veel bij voorstellen 😉 Het is wel een te respecteren keuze. Overigens ken ik (werk er zelf niet mee) best veel bedrijven die social als publicatiekanaal kiezen en ‘die lastige website’ (en precies om die reden, lastig) niet ontwikkelen of niet meenemen in hun online business. Visitekaart dus. Mijn (inmiddels gedateerde) stelling: social media gaat een belangrijkere plaats in de merkbeleving en communicatie met de markt innemen dan websites nu doen, – zie ik steeds vaker voorbijkomen. Enfin. Lunchtime over, goed weekend Wouter.


Door Guus Weitzel op 27 augustus 2016

Ik zit op dezelfde lijn Albert, ook ik heb gevoelsmatig voorkeur voor een multi page website waarin je alle content op de meest optimale manier kwijt kunt en kunt promoten.


Door albertmensinga op 27 augustus 2016

Voordeel is dat je met meerdere landingspages kunt werken. Hangt echt van de ‘gebruiker’ af. Ik merk dat bedrijven (B2B in mijn geval) websites maar lastige dingen vinden en vaak met social media veel beter uit de voeten kunnen. Verwijzing naar landingspagina’s (op eigen domein) is dan handig.


Door Guus Weitzel op 27 augustus 2016

Mee eens Wouter, een one page of single page website kan vooral interessant zijn voor een visitekaartje voor een bedrijf of voor de presentatie en promotie van één product of dienst.


Door Guus Weitzel op 27 augustus 2016

Beste Albert, dank voor je reactie. Wat Wouter ook aangeeft klopt inderdaad. Ik bedoel te zeggen dat je de page title en meta description tag zo algemeen mogelijk moet maken in die zin dat het de volledige lading van je one page website dekt. Dus dat je alle hoofd- en subonderwerpen daarin meeneemt. Uiteraard heb je volledig gelijk dat je vervolgens wel zo concreet en specifiek mogelijk moet zijn in het bepalen van je page title en meta description tag. Hoe meer onderwerpen en subonderwerpen je one page website heeft, hoe groter deze uitdaging wordt.


Door albertmensinga op 27 augustus 2016

Ik dacht in 2011 – introductie single pagers – de voordelen te zien, net zoals ik in 2006 de voordelen zag van actiewebsites. Nu zie ik de voordelen van (long) content en slow marketing. Ach, het is waar je markt behoefte aan heeft en waar je als organisatie mee uit de voeten kunt. Keep up the good work 😉


Door OMAlkmaar aka Granny op 29 augustus 2016

Deel de meningen van Wouter, Guus en Albert. Presenteer je 1 ding en wil je verder niets, dan ok. Ik kom het niet vaak tegen, maar ze zijn er zeker. Zeker is ook dat in veel gevallen waar ik nu de one-page zie, is die eigenlijk niet de juiste keuze 🙁


Door Guus Weitzel op 29 augustus 2016

Dank voor je reactie. Ik constateer hetzelfde. Het lijkt er dan op dat men vooral voor layout en beleving is gegaan maar te weinig heeft nagedacht over het goed kunnen overbrengen van je boodschap via de juiste website structuur.

Plaats een reactie