Winnen in Google 4.0!
Direct Toegang
X
Winnen in Google 4.0!
50% Complete
De meest complete SEO Gids online!

Page content

article content

Not Provided in Google Analytics: Wat nu?

Misschien heb je het al wel eens gezien in Google Analytics. De zoekterm “not provided” in het rijtje met zoekwoorden waar je op gevonden bent. Website-eigenaren kregen al een tijdje in toenemende mate not provided te zien en konden daardoor steeds minder goed zien via welke zoektermen het zoekverkeer op hun website binnenkomt. Google heeft deze week aangegeven dat ze voortaan alle data zullen achterhouden. (alles op not provided). Wat nu?

Wat is ‘Not Provided’

Als iemand in Google ergens op zoekt en vervolgens een website in de zoekresultaten aanklikt dan kan de eigenaar van die website in Google Analytics zien op welke zoekterm deze bezoeker heeft gezocht. De bezoeker kon dat echter al voorkomen via een “beveiligde verbinding” van Google. Nu is het zo dat er bij de cijfers van je zoekverkeer in Google Analytics  ‘not provided’ tussen de zoektermen staat. Hieronder valt al het zoekverkeer dat binnen is gekomen via een beveiligde verbinding (Secure Search) en waarvan de gegevens dus verborgen blijven.

Is dit nieuw?

In den goeie ouwe tijd waren alle gegevens met betrekking tot zoekopdrachten nog beschikbaar. Later voerde Google een beveiligde variant van de zoekmachine in (https://google.com in plaats van //google.com) waarin deze gegevens al werden afgeschermd. Sinds 2012 is het zo dat gebruikers die ingelogd zijn met hun Google account, eveneens automatisch zoeken via de Secure Search. Zoekgedrag van deze gebruikers werd vanaf toen dus ook niet meer vrijgegeven en kwam in Google Analytics onder (not provided) te staan. Sinds deze week gaat Google nog een laatste stap verder door alles standaard op not provided te zetten. 100% dus. Je hebt daarmee geen inzicht meer in welke keywords je bezoekers hebben ingetypt. Het probleem is dus niet nieuw, maar wel in omvang toegenomen.

Waarom zou Google dit doen?

Een terechte vraag. Google doet dit naar eigen zeggen om de privacy van haar gebruikers te waarborgen. Opvallend is dat de gebruikers van Google Adwords nog wel inzicht hebben in het zoekgedrag van mensen die op hun website terecht komen. Er wordt vanuit Google dus met twee maten gemeten, waar je als niet-betalende Google gebruiker de dupe van bent.

“All animals are equal, but some animals are more equal than others.”

Waarom waren deze keyword gegevens waardevol?

  1. Om te zien op welke zoektermen je al gevonden wordt
  2. Om te kunnen aantonen dat jouw SEO werkzaamheden resultaten opleveren
  3. Om kansen te vinden om de prestatie van pagina’s of hun ranking te verbeteren
  4. Om erachter te komen hoe gebruikers je content ervaren
  5. Om nieuwe zoekwoorden te ontdekken waar je je op kunt richten

Tonny’s ‘omgekeerde ui’ methode hielp je bij het ontdekken van zoekwoorden waar je al op scoort en het verbeteren van die artikelen of pagina’s:

Het artikel ‘Beter scoren in Google zonder je website uit te breiden’ helpt je hier ook mee verder.

Hoe vinden we de zoekwoorden nu?

Gelukkig zijn er manieren om er alsnog achter te komen via welke zoektermen het zoekverkeer naar je website komt. Aangezien wij graag in oplossingen denken zullen we dit artikel focussen op alternatieve manieren om je zoekverkeer te analyseren, in plaats van keihard te gaan haten op Google. Voordat je meteen de pijp aan Maarten of-wie-dan-ook geeft of gaat zoeken naar een oplossing voor dit probleem, is het goed om het volgende te beseffen:

Elk van dit soort veranderingen brengt een mooie kans met zich mee.

Als jij er namelijk voor zorgt dat je weet hoe je om kunt gaan met deze verandering, dan onderscheid je je daardoor van veel online ondernemers en marketeers die de pijp wél aan Maarten hebben gegeven. Survival of the fittest.

Bestemmingspagina’s in Google Analytics

We kunnen wel kijken welke “pagina’s” het meeste bezoeker krijgen van Google. Dan kan in Google Analytics via Verkeersbronnen > Zoekmachineoptimalisatie > Bestemmingspagina’s. Zo kun je er al achter komen welke pagina’s het beste lopen. Dit zijn de meest waardevolle pagina’s op je website omdat daar de meeste bezoekers komen. Natuurlijk is het slim om deze pagina’s te gaan verbeteren en eventueel te voorzien van een Call-to-action (levert je meer conversie op). Door zelf te zoeken in Google op de zoektermen waarop je probeert te scoren, kun je zien wat op welke plaats je staat. Dat is natuurlijk wat veel werk, maar op die manier krijg je wel de data die je wilt hebben.

Haal informatie uit Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools geeft je ook inzicht in via welke zoektermen mensen op je website terecht komen. Als je ingelogd bent in Google Webmaster Tools kun je via Zoekverkeer > Zoekopdrachten een soortgelijk overzicht krijgen als in Google Analytics. Helaas is deze tool niet zo accuraat als Google Analytics.

Als je erachter bent gekomen welke pagina’s goed lopen en via welke zoektermen ze verkeer binnenhalen, dan kun je ze gaan optimaliseren, meer content toevoegen of call-to-actions op deze pagina’s plaatsen (gebruik hiervoor eventueel onze SEO Checklist). Je kunt namelijk veel beter aandacht besteden aan de 10 pagina’s op je website die het beste lopen, dan aan 100 andere pagina’s die amper verkeer krijgen. Kwaliteit boven kwantiteit (volledig in lijn met de filosofie van Google zelf).

Kortom:

Geen reden tot paniek! Laat het ‘Not Provided probleem’ een mooie kans voor je zijn om bewuster met de data om te gaan die je altijd al tot je beschikking had (met name de bestemmingspagina’s) en ga er ook mee aan de slag!

Deel en/of laat even van je horen!

Comment Section

22 reacties op “Not Provided in Google Analytics: Wat nu?


Door Davey op 26 september 2013

Een vraag waar ik al een hele tijd mee zat, waar ik nu antwoord op heb gekregen. Thnx!


Door Joey op 26 september 2013

Bedankt voor de informatie Tonny! Lijkt me inderdaad een goede optie om data te gebruiken uit de webmasterhulpprogramma’s, dit zorgt ervoor dat je nog enkele indicaties kunt doen. Wel jammer dat goede inzichten op long tail traffic weg zijn!


Door Rebekka Deforce op 26 september 2013

Bedankt voor dit artikel Seph!
Had hier ook al lang vragen over.
Verdere commentaar not provided.



Door design stoelen op 26 september 2013

Super bedankt voor de informatie ik kampte al een tijdje met dit probleem.
Het komt bij mij wel als een shock aan dat google een van de belangrijkste inzichten in analytics ontoegankelijk gaat maken voor ons internet marketeers ( ik haat ze! ben ik maar een hater 😉

Maar goed, we geven ons niet gewonnen en gaan inderdaad verder op alternatieve wijze. Helaas kwam bovenstaande informatie (webmaster tools en bestemmingpagina’s) niet als een verassing ben ik al bekend mee en maak ik goed gebruik van.

Wat ik alleen mis in bovenstaande artikel en voor mij het allerbelangrijkste “hoe weet ik nu welke keywords geld opleveren en welke niet” Dus welke keywords transacties/conversies opleveren en zo hierop verder kan investeren wat altijd goed bij te houden was met e-commerce. Wat ik dus graag nog zou willen weten of hiervoor een alternatieve manier te vinden is die dit weer inzichgtelijk maakt? Net zoals de long tail traffic zoals Joey zegt daar zitten soms “golden nuggets” tussen weinig traffic maar wel een hoog conversieratio!

En met 2 maten meten vindt ik al helemaal slecht van ze. Motief zou privacy zijn maar google adwords wel lekker mee doorgaan!

Ik hoor het graag van je Tonny

alvast bedankt gr William 🙂


Door Seph Fontane Pennock op 27 september 2013

Dag William,

Dit kun je waarschijnlijk het beste meten met de Adwords Keyword Planner of door zelf een paar Adwords advertenties te gaan draaien.
Op die manier kom je erachter welke keywords in welke mate conversies opleveren.
Zodra je dat weet zou je bijvoorbeeld ook je SEO kunnen gaan richten op deze zoekwoorden, zodat je gratis verkeer krijgt op zoekwoorden waarvan je weet dat ze converten.

Omdat dit net iets te ver buiten de focus van dit artikel lag heb ik het eruit gelaten, maar het is wel een interessante en terechte vraag!

Groet,
Seph


Door iPhone Dokter Maastricht op 26 september 2013

vervelende ontwikkeling, maargoed, Google blijft een commercieel bedrijf. Ik gebruik al langer webmaster tools om inzichten te verwerven, maar toch vind ik het vrij vervelend dat deze info nu weer weg valt. Maar bedankt voor het artikel Tonny.



Door Dennis van Thoor op 27 september 2013

Hoi Seph!

Bedankt voor het duidelijke artikel en supergoed dat je een positieve kijk hebt op dit toch wat vervelende nieuws! Weer eens wat anders dan klagen en met vingers wijzen.

Groetjes,

Dennis.


Door Jenny op 2 oktober 2013

+1 voor Animal Farm referentie en nog eens +1 voor correct Meme-gebruik 😀

Tof artikel! MOAR. ^^



Door Alexander op 10 oktober 2013

Een andere ‘oplossing’ is om een filter aan te maken in Google Analytics. Dit filter verdeelt de not provided zoekwoorden over de pagina’s waarop ze binnenkomen op je website. Qua idee hetzelfde als ‘Bestemmingspagina’s’, maar het geeft je wel meer informatie over bouncerate, bezoekduur etc.


Door Seph Fontane Pennock op 11 oktober 2013

Super tip Alexander!
Dan ga ik snel eens uitproberen. 🙂

Als het waardevoller is dan de huidige techniek die ik noemde, dan zal ik het er in het artikel bij vermelden.

Bedankt in ieder geval!



Door Amro op 19 oktober 2013

Het vervelende is dat dit pakket ook not provided weergeeft want Google past die query gewoon niet door dus verders is het ook onbruikbaar als je het als alternatief ziet voor het not provided probleem.



Door Amro op 19 oktober 2013

Google begint een beetje een kansloos bedrijf te worden. Als je 800,- per maand uitgeeft aan adwords dan zie je de trefwoorden wel en bij gratis traffic zie je het niet. Rara hoe kan dat? Ik wou dat ik google was. Dan zou ik gewoon iedereen die adverteerde via adwords voor minimaal 100,- euro per maand zijn statistieken terug geven.

Dit zijn nu wat je noemt maffiapraktijken van de hoogste plank. En je komt er niet onderuit.


Door Joep op 20 december 2013

Goed Artikel en sterk verhaal. Bedankt voor het delen.


Door Romano Groenewoud op 26 december 2013

Eindelijk, een post over deze update van Google met een positieve insteek. Ik zie het persoonlijk alleen maar als opportunity.


Door Coen op 19 februari 2014

Hoi mannen,

Ben ik weer, ik zit nog steeds te kijken 🙂 Ik vroeg me af of jullie een handleiding hebben voor het opzetten van productlanceringen. Of kan ik ergens een voorbeeld zien hoe ik dat op zou zetten?

Thanks!
Coen
PS. Website is trouwens ultimoturismo.com 🙂


Door Dutch design studio op 14 april 2016

is het niet zo dat webmaster tools bij zoekanalyse ook het aantal klikken weergeeft voor bepaalde keywords?


Door Esther op 19 mei 2016

Wat een supergoed en duidelijk filmpje!! Hier ben ik echt heel blij mee. Bedankt voor het delen!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website