Moet ik bang zijn voor de Google Updates?
1 augustus 2014 
in SEO

Moet je bang zijn voor al die Google updates?

Regelmatig vinden er updates plaats in de Google algoritmes, die allemaal invloed hebben op de SERPs (hier kom ik zo op terug). Op 21 mei 2014 maakte Google’s head of webspam Matt Cutts de uitrol van Google Panda 4.0 bekend. En op 24 juli maakte Search Engine Land de nieuwste update bekend, die zij zelf de naam Google ‘Pigeon’ gaven. Twee grote updates in twee maanden tijd. En dat zijn dus de grote updates, die bekendgemaakt worden. Ondertussen worden er continu kleine wijzigingen doorgevoerd in de diverse algoritmes van Google, die ook elk weer impact hebben op de vindbaarheid van je website. Wat betekent dit voor jouw website?

SERPs en algoritmes

Allereerst is het van belang om te begrijpen hoe Google werkt en welke basiskennis je nodig hebt om dat te begrijpen. Ik noemde al de SERPs, een veel voorkomende term wanneer je het hebt over zoekmachine-optimalisatie. SERP staat voor Search Engine Results Page: de pagina die de zoekresultaten weergeeft voor een bepaalde zoekopdracht. De SERPs zien er in veel gevallen voor iedereen anders uit. Gebaseerd op je locatie (via IP-adres of GPS) en andere data krijg je een SERP die volgens Google het meest passend is voor jou. Vooral voor locatiegebonden bedrijven zoals restaurants, hotels, winkels, rijscholen en dienstverleners krijg je veel locatiegebonden zoekresultaten voorgeschoteld. Marjon Saft legt in haar blog uitstekend uit hoe het werkt met de verschillende zoekresultaten die je voorgeschoteld worden.

Algoritmes

Wat je te zien krijgt, en in welke volgorde, wordt bepaald door diverse algoritmes, waarin weer vele factoren worden gewogen. Een algoritme is een reeks instructies die wordt ingegeven om tot een resultaat te leiden. In het geval van de zoekmachines zijn dat dus instructies die bepalen wat relevant is voor het indexeren van websites op bepaalde zoektermen. Google gebruikt naar schatting zo’n 200 algoritmes, die allemaal geheim zijn.

Door veel onderzoek is er wel een en ander bekend van de werking van veel van deze algoritmes, waardoor SEO-specialisten weten hoe ze websites kunnen optimaliseren. Niettemin weet niemand exact hoe deze algoritmes werken. Slechts door de kennis die er wél is toe te passen, kan je website worden geoptimaliseerd. Niemand kan je echter een nummer 1-positie garanderen. Sterker nog: wanneer je die nummer 1-positie bereikt, is het nog niet zeker of je die ook behoudt, door de regelmatige algoritme-updates van Google.

Google-just-try-using-another-search-engine

Regelmatige algoritme-updates van Google

De wereld verandert continu. Zo ook de behoeften en verwachtingen van mensen. Google begrijpt dit als geen ander en mede daarom is Google nog altijd de zoekmachine met het grootste marktaandeel. Ze passen algoritmes aan om de SERPs zo goed mogelijk te laten aansluiten op jouw behoeften. Het draait allemaal om relevante resultaten voor jou. Zolang Google jou zoekresultaten voorschotelt die jij verwacht, blijf jij hun zoekmachine gebruiken. Maar mede door de verandering in gebruik van apparatuur (van pc’s en laptops naar smartphones en tablets) verandert ook de verwachting van de gebruiker. Sta jij in het centrum van een stad en zoek jij een winkel of restaurant, dan verwacht jij dat je resultaten voorgeschoteld krijgt in die stad en niet in een stad aan de andere kant van het land. Om jou die zoekresultaten te bieden die jij verwacht, is Google eigenlijk zelfs genoodzaakt om hun algoritmes te blijven aanpassen. Soms zijn dat grote updates, soms kleine aanpassingen aan de bestaande algoritmes om de zoekresultaten steeds weer iets te verbeteren.

De grote updates in het kort

Om je wat inzicht te geven in de belangrijke grote updates, lopen we de laatste grote updates door, in anti-chronologische volgorde:

Google Hummingbird

Google Hummingbird is de semantische update van Google. Deze update is gericht op het exacter begrijpen van de vragen die mensen steeds meer formuleren in de zoekbalk. Waar voorheen een vraag als “waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?” in mootjes gehakt werd om enkele woorden uit de vraag terug te vinden in de geïndexeerde sites, wordt met Hummingbird de vraag echt geanalyseerd en zo passend mogelijk beantwoord. De uitrol van de Hummingbird Update begon in augustus 2013.

Google Penguin

Het Penguin algoritme richt zich vooral op het terugdringen van webspam. Dit houdt in dat met name sites die veel links krijgen vanaf dubieuze sites of die op een andere manier dubieuze link building technieken gebruiken, worden afgestraft. De uitrol van de Penguin Update begon in april 2012.

Google Venice

Het Venice algoritme richt zich op verbetering van de lokale organische zoekresultaten. Met name het invoeren van een type bedrijf (restaurant, kapper, cafetaria) in de zoekbalk geeft mede door de Venice Update een SERP met locaties in de buurt. De uitrol van Google Venice begon in februari 2012.

Google Panda

Google Panda is de kwaliteitsupdate. Websites van lage kwaliteit worden lager gerankt. Het gaat te ver om gedetailleerd uit te weiden over hoe dit wordt bepaald. Dat je moet zorgen voor een site die betrouwbaarheid uitstraalt en ook betrouwbaar is, is de voornaamste conclusie. Google Panda werd uitgerold in februari 2011, Panda 4.0 is zoals al eerder vermeld in mei aangekondigd.

Continu kleine updates aan de algoritmes

Al deze algoritmes van Google worden regelmatig geüpdatet. Soms zijn er kleine aanpassingen, soms grote updates die een flinke impact hebben op de SERPs. De kleine updates vinden met enige regelmaat plaats, of zelfs continu, zonder dat we er al te veel van merken. De grote updates, zoals onlangs Panda 4.0, worden bekendgemaakt en krijgen een update-naam, veelal een toevoeging van een cijfer, zoals ‘Payday Loan 3.0′ of  ‘Penguin 2.1’. En soms komen er grote updates die voor flinke impact zorgen op de SERPs op bepaalde typen zoekopdrachten. Zoals de Google Pigeon van 24 juli 2014.

Google Pigeon

Google Pigeon dus

De Google Pigeon update werd op 24 juli 2014 bekendgemaakt door Barry Schwartz op Search Engine Land. Het exacte effect van deze update is nog niet helemaal duidelijk. In de Verenigde Staten, waar deze als eerste is uitgerold, zijn de eerste voorlopige conclusies:

  • Betere posities voor lokale directory sites als Yelp
  • Minder weergaven van de zogenaamde 7-pack (7 lokale bedrijven met hun pin op Google Maps)
  • Meer focus op locaties in de nabije omgeving

Hoe dit precies gaat uitpakken valt nog niks te zeggen. Daarvoor is op het moment van schrijven de update te vers. Daarnaast kunnen de resultaten van een algoritme-update per land anders uitpakken. In Nederland wordt weer van andere directory-sites gebruikgemaakt dan in de Verenigde Staten. Dit zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat in Nederland Iens profiteert van Google Pigeon. De tijd zal het leren.

Moet je nu bang zijn voor al die updates?

Uiteraard is het voor jou als website-eigenaar of -beheerder van belang om te weten wat dit allemaal voor jou betekent. Moet je bang zijn voor verminderde vindbaarheid in Google? Of moet je keihard aan de slag om te voorkomen dat je niet uit de SERPs verdwijnt?

De waarheid ligt ergens in het midden. Wat de effecten van de grote updates zijn valt veelal niet te voorspellen. En om hoog in de zoekresultaten te komen zijn er sowieso veel zaken die jezelf in de hand hebt. Sowieso begint het met bepalen waarop je echt gevonden wilt worden. Relevante zoektermen die niet te veel sterke concurrentie hebben. zodra je website online staat en/of je deze zoektermen bepaald hebt, is het een kwestie van monitoren. Afgezien van de vraag of bepaalde updates impact hebben op je vindbaarheid is het te allen tijde zaak om de vindbaarheid van je website op de voor jou relevante zoektermen te monitoren. Wanneer je op enig moment in de zoekresultaten daalt, wordt het tijd om te kiezen:

  • De pagina met deze zoekterm verbeteren
  • Je hele website verbeteren (met name op technisch gebied)
  • Zoeken naar een andere (mogelijk betere) zoekterm voor deze pagina

Bovenstaande is afgezien van een eventuele ban of penalty op je website.

Zijn de updates nu een bedreiging voor je website of niet?

Om de belangrijke vraag van dit artikel nu maar eens goed te beantwoorden: Wanneer je een kwalitatief goede website hebt, zijn de meeste updates van Google geen grote bedreiging voor de posities van jouw website in de zoekresultaten.

Bij de grote(re) updates is het gewoon even afwachten, maar als jij getroffen wordt, is de kans groot dat je concurrenten ook getroffen worden. Een update als Pigeon kan een effect hebben dat niemand had kunnen bedenken, zoals betere posities voor de directorysites. En daar kan niemand wat aan doen, dat zit in dat algoritme. Mijn advies: vertrouw op de kwaliteit van je website. Als je dat al niet doet, moet je je afvragen of je website wel echt voldoet. Vertrouw je gewoon op de kwaliteit van je website, dan kan zo’n Google update je niet veel deren, of kun je echt zelf niks doen aan de wijzigingen van jouw posities in de SERPs.

Hoe presteert jouw website op het moment? Heb jij veel last van grote schommelingen? Laat het weten in een reactie hieronder!

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Guido Makor

Door

Guido Makor

op 3 August 2014

Interessant artikel Nathan! Het blijft lastig om je website met al die Google updates up-to-date te houden, zeker als je dat in eigen beheer doet, zoals ik. Gelukkig ben ik nog redelijk technisch aangelegd en heb ik een achtergrond in de IT en in talen, maar voor anderen is e.e.a. toch weer aanleiding voor een nieuwe afspraak met de websitebouwer of met jou natuurlijk! Guido

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 3 August 2014

Dank voor je reactie Guido. In principe hoef je je nergens echt zorgen om te maken wanneer je content gewoon dik in orde is. Je website zal dan redelijk stabiel blijven in de rankings. Grote updates kunnen hier en daar wel wat roet in het eten gooien, alleen heeft dat vaak wel te maken met 'trucjes' die op je site worden toegepast. Zodra iets als trucje wordt gezien door Google, zal hierop worden ingegrepen. Zolang je je netjes aan de regels houdt en geen gekke dingen doet, zullen alleen updates als Pigeon, die -zoals het nu lijkt- vooral gunstig uitpakt voor directorysites als Expedia, Yelp en dergelijke, werkelijk moeilijk te verslaan zijn. De aanpassing in het algoritme is dusdanig dat deze A) niet te voorspellen is en het effect dus nooit voorkomen kan worden B) een effect heeft waarbij je ook achteraf niet heel veel meer kunt optimaliseren aan je website Het spreekt daarbij wat mij betreft voor zich dat je altijd op een goede manier SEO moet bedrijven. Goedkoop of snel je website laten optimaliseren levert je in veel gevallen in eerste instantie wel resultaat op, maar op den duur meer ellende, omdat de optimalisatie niet juist is uitgevoerd en dus slecht is voor je rankings.

Reactie plaatsen