arrow_drop_up arrow_drop_down
19 november 2014 
in SEO

Mobiele zoekresultaten krijgen het 'Mobile Friendly' label in Google

Om te laten zien welke websites mobile friendly zijn gaat Google binnen zijn mobiele resultaten een label gebruiken om het kaf van het koren te scheiden.

De opkomst van mobiel internet is niet te stuiten. Steeds meer mensen maken gebruik van hun mobiele telefoon om zoekopdrachten uit te voeren, sites te bezoeken en zelfs aankopen te doen in webshops. In 2014 is het aantal mensen met een smartphone zelfs opgelopen tot meer dan 70% van de bevolking.

Ook Google ziet dat het mobiele verkeer en zoekopdrachten explosief gestegen zijn in de afgelopen jaren en moedigt daarom het gebruik van Mobile Responsive design vanzelfsprekend aan. In 2012 sprak Google haar voorkeur hier al over uit en in 2013 gaven ze uitsluitsel over het feit dat de responsive webistes beter geranked gaan worden in de mobiele zoekresultaten.

Mobile Friendly sluit perfect aan op Google’s filosofie…

Vanuit Google’s filosofie om zijn (be)zoeker altijd door te sturen naar de website die het beste aansluit op de wens van de zoeker en de beste gebruikerservaring levert, is het dus logisch dat ze hun algoritme aanpassen om mobile responsive websites beter te laten ranken in haar zoekmachine.

We see these labels as a first step in helping mobile users to have a better mobile web experience. We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal.
– Ryoichi Imaizumi and Doantam Phan, Google Mobile Search

Er is namelijk niks zo frustrerend als je aan het zoeken bent op je mobieltje en je op een website terecht komt waar je niet doorheen kan navigeren, de knopjes zo klein zijn dat je een loep moet gebruiken of dat je zijdelings moet scrollen om alle informatie tot je te nemen.

Vanaf vandaag (19 november) gaat Google op zijn mobiele zoekplatformen aangeven of een website wel of niet Mobile friendly is. Ze gaan dit doen door het Label “Mobile Friendly” aan te geven bij websites die in hun ogen aangepast zijn voor mobiel gebruik.

Waar let Google dan precies op in het bepalen of een website mobile friendly is?

Met andere woorden: hoe krijg jij dit label met jouw website?

Google heeft via hun webmaster blog aangegeven welke punten doorslaggevend zijn.

  • Websites moeten gebruik maken van software die de standaard is voor mobiele telefoons, vermijd dus het gebruik van Flash of andere software die buiten de standaard valt.
  • De teksten op de verschillende pagina’s moeten leesbaar zijn zonder dat hiervoor ingezoomd of uitgezoomd moet worden.
  • De content op de pagina’s moeten zo geschaald worden dat er niet horizontaal gescrold hoeft te worden
  • De verschillende linkjes op de pagina moeten ver genoeg uit elkaar staan zodat erop klikken makkelijk wordt gemaakt.

Test jouw website!

Als je op dit moment nog geen mobile responsive website hebt gaat het de komende jaren erg lastig worden om goed te scoren in de zoekmachines en daarnaast om bezoekers te verleiden om je website aan te klikken vanuit de zoekmachines. Google heeft een speciale pagina opgezet waarop je kunt checken of je website wordt gemarkeerd als Mobile Friendly. Doe hier meteen de test!

Let op: er wordt nog volop ontwikkeld om deze test meer accuraat te maken. Google geeft dit zelf ook aan bij de uitslag van de mobile friendly test.

De update zal in de komende weken wereldwijd worden uitgerold en zal binnenkort ook voor ons zichtbaar worden op onze smartphones.

Is jouw website al “Mobile Friendly”?

mobile friendly test google
Zo ja, gefeliciteerd! Waarschijnlijk ga je de komende tijd meer mobile traffic naar je website toe trekken en is het in ieder geval zeer waarschijnlijk dat je niet gaan dalen in de zoekresultaten.

Zo nee, dan kunnen wij je hierbij helpen. Ons nieuwe Phoenix websitesysteem niet alleen volledig mobile responsive en semantisch gemarkeerd, maar ook nog eens opgebouwd volgens de design standaarden van Google, Apple en Twitter. Buiten die techniek hebben wij de website ingericht met de meest conversieverhogende elementen en met een focus op resultaat.

Ga verder voor meer informatie over Phoenix>>>

Over de schrijver
Als Businesscoach en Conversie-Specialist help ik ondernemers om meer uit hun (online) business te halen. Gevonden worden is leuk, levert je bezoekers op. Bezoekers converteren naar klanten, dát is fantastisch. Dát levert je omzet op!
Eric

Door

Eric

op 19 November 2014

Hoi Chris, Mooi en duidelijk verhaal, nu gaat het kaf nog meer van het koren gescheiden worden. Dus ik zeg, niet verder vertellen :) gekheid natuurlijk. Als ik ook nog een tip mag geven plaats even een Lees meer linkje in het bericht: de home pagina is nu zo vol. Groet Eric

Tim Wouters

Door

Tim Wouters

op 20 November 2014

Eric, thanks voor je oplettendheid :) we hebben het meteen aangepast

Google Business View

Door

Google Business View

op 19 November 2014

Erg nuttig artikel! Bedankt voor het delen van de test-tool van Google. Goed om te zien dat onze website positief door de test komt.

Jenny

Door

Jenny

op 20 November 2014

Goed stuk, Christoffel! :D Mooi dat IMU.nl rating 'awesome' heeft gekregen ;)

Gert

Door

Gert

op 22 November 2014

Mooi resultaat, maar wat zijn dan de fouten in de resources die geblokkeerd worden door robots.txt en andere afbeeldingen die volgens de test-tool niet geladen kunnen worden?

Remy

Door

Remy

op 27 November 2014

bedankt voor de geweldige tips! Maar waarom is Luondo dan niet mobiel vriendelijk? Al maanden wordt er niet gereageerd op de mensen die hier meer duidelijkheid om vragen. Wij worden nu gedwongen om weg te gaan bij luondo, net als vele al hebben gedaan.

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 2 December 2014

Ha Remy, het enige wat ik hierover kan zeggen is dat ik weet dat er op dit moment heel erg hard aan gewerkt wordt. Desalniettemin begrijp ik je bezorgdheid en je keuze om op zoek te gaan naar een ander webshopsysteem. Ik weet echter zeker dat je een reactie zult krijgen als je een mail stuurt naar info@luondo.nl! Heb je dat al geprobeerd? Groet, Seph

stefan

Door

stefan

op 15 December 2014

jammer dat weinig bedrijven hierop actie ondernemen!

Sandra

Door

Sandra

op 30 December 2014

leuk artikel! tja we moeten toch met de tijd mee!

Reactie plaatsen