Mobilegeddon: Mobiele update van Google de moeite waard?
23 juli 2015 
in SEO

Enkele maanden verder: was ‘Mobilegeddon’ de ophef waard?

De mobiele update van Google werd groots aangekondigd. SEO specialisten gebruikte de verschrikkelijkste termen zoals “mobilepocalypse’ en ‘mobilegeddon’. We zijn nu enkele maanden verder en kunnen onszelf  afvragen: hebben we de laatste alles verwoestende update overleefd? Was er eigenlijk wel spraken van een echte ‘mobilegeddon’?  Is the  In dit artikel wordt de Google Mobile update en de gevolgen voor de internationale- en Nederlandse markt onder de loep genomen!

Waarom was die Google update nodig?

Mobiele telefoongebruikers verslaafd

Mobiel internetgebruik is al jaren booming. Wil je weten hoe belangrijk een mobiel voor iemand is: 55% van de mensen kickt liever af van cafeïne dan van hun smartphone. En zeg nou eerlijk, geldt dit ook niet voor jou? Google heeft als zoekmachine de doelstelling om internetgebruikers relevante zoekresultaten te tonen. Met de stijging van mobiel internetgebruik is dit ook gaan gelden voor mobiele zoekresultaten. Daarnaast wijst onderzoek uit dat een mobiel vriendelijke websites meer bezoekers trekt dan een mobiel onvriendelijke websites.

Mobielvriendelijke website Vs onvriendelijke website

Hier komt een stukje gebruiksvriendelijkheid kijken. We kennen allemaal de frustratie wanneer je op je smartphone een website opent die niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik; kleine tekst, onnodig scrollen en filmpjes die niet afspeelbaar zijn. Dit heeft nadelige effecten voor de website gebruiker, maar ook voor de website zelf; een slecht werkende website is een echte conversie killer!

Net zoals bij veel Google updates wil Google ervoor zorgen dat mensen kwalitatieve en relevante resultaten krijgen te zien. Door update worden veel webmasters aangemoedigd om te blijven innoveren. Ga je mee in de eisen, dan wordt je beloond; ga je niet mee, dan heeft dit volgens Google grote gevolgen op de rankings en daarmee in het aantal bezoekers op je websites. Dit was ook het geval bij de updates Pinguïn en Panda. Als website beheerder bepaal je zelf of je aan de eisen van Google voldoet. We weten allemaal: “voorkomen is beter dan genezen”.

Was alle paniek rondom ‘Mobilegeddon’ terecht?

Voor de mobiele update op 21 april wereldwijd werd uitgezet, was 40% van de websites nog niet mobielvriendelijk. In mijn ogen een teken dat nog veel webmasters niet inspelen op het stijgende mobiele verkeer. Maakte de aangekondigde update indruk? Jazeker! Op 21 april was de #mobilegeddon zelfs trending topic op twitter. Daarnaast is in maart en april is het aantal mobiel vriendelijke websites met 4,7% gestegen.

21 April lijkt inmiddels alweer lang geleden. Zoveel als we er in april over hoorde, zo stil is het nu. Is mobilegeddon een stille dood gestorven of is dit slechts een stilte voor de storm?

Veel Engelstalige websites hebben al geschreven over de gevolgen voor mobilegeddon. Uit onderzoek van Koozai.com (gehouden onder 4600 bedrijven) blijkt dat veel bedrijven de update ‘overhyped’ vinden. Nader onderzoek naar de daadwerkelijke verandering in rankings bewijzen het tegendeel; in veel gevallen zijn de rankings wel degelijk veranderd. In sommige gevallen leverde een daling van 3 plekken een verlies van 50% in het totale websiteverkeer op!

Onderzoek ranking mobiele update
Mobiele update Google effect op ranking ONDERZOEK

Hoe zit het met de mobiele rankings in Nederland?

Zoals je in de grafiek kunt zien is dit onderzoek gehouden onder bedrijven in USA, Canada, UK en Australië.. Tijd om ons af te vragen hoe het met de Nederlandse Mobiele SERP’s staat. In Nederland zijn er nog geen onderzoeken zoals dat van Koozai verschenen. Omdat hier heel weinig artikelen over verschenen zijn, valt er bijna te concluderen dat de update tot dusver geen effect heeft gehad op Nederlandse websites. De rankings van onze eigen klanten zonder mobiel vriendelijke website laten tevens geen sterke veranderingen zien. Analytics laat nog steeds geen grote veranderingen in verkeer zien bij een klant zonder responsieve website (zie onderstaande afbeelding).

Verandering in ranking onvriendelijke mobiele website
EIGEN ONDERZOEK

Of de rankings op kort of lang termijn gaan veranderen valt niet te voorspellen. We verwachtte in april namelijk al een ramp. Google gaf aan dat de update wereldwijd uitgerold zou worden. Dit gold voor alle talen en landen. Een logische verklaring hiervoor kan zijn dat de Google update de Nederlandse websites nog niet heeft aangedaan of dat het indexeren van alle Nederlandse mobiele resultaten veel tijd in beslag neemt. Uiteraard hebben we onze klant geadviseerd om de website responsief te laten maken!

Tot slot: wie zoet is krijgt lekkers

We weten op dit moment nog niet genoeg om een duidelijk conclusie te trekken met betrekking tot de Mobile update. In Amerika, UK, Canada en Australië is al duidelijk effect te zien. Het lijkt te vroeg om te roepen dat de update in Nederland overhyped is. Het kan namelijk nog enige tijd duren voordat het effect zichtbaar is.

Om op safe te spelen kun je als marketeer, webmaster of manager het beste meegaan met de nieuwste Google ontwikkelingen. Websites die Mobiel vriendelijk zijn, worden inmiddels al ‘beloond’ door Google met het Mobile-Friendly label. Of je website mobiel vriendlijk is, kun je testen door middel van de Mobile-Friendly test.

Wat zijn jouw ervaringen met de nieuwste update? Vind je het bangmakerij of acht je het slechts een kwestie van tijd voor de echte ‘inslag’? Laat het met weten!

Over de schrijver
Dat ze bij Happy Idiots werkt zegt al genoeg: een blije idioot met een passie voor het online effect. Tijdens haar opleiding communicatie kwam Nienke erachter dat er meer bestond dan flyers en posters. Nu is ze thuis in de wereld van data, conversies en rankings, maar altijd met een creatieve inval. Met creativiteit en originaliteit maak je namelijk het verschil; "creativity is the power to connect the seemingly unconnected".
Brend van den Berg

Door

Brend van den Berg

op 23 July 2015

Ben wel benieuwd wat jullie merken aan de Bouncepercentage en gemiddelde tijd per sessie. Want dat zou gevoelsmatig met een mobile fiendly toch postiever moeten zijn. Wat zijn hierin de ervaringen/resultaten?

Nienke Wilting

Door

Nienke Wilting

op 27 July 2015

Beste Brend, bedankt voor je opmerking! Daar heb je helemaal gelijk in. Gevoelsmatig zou een mobielvriendelijke website een hoop voordelen hebben op een website die niet responsief is. Dit is tevens benoemd in het artikel: "Een slecht werkende website is een echte conversie killer!". De website waar de analytics afbeelding van is, heeft sinds de update geen slechtere score op bounce percentage en gemiddelde tijd per sessie. Wanneer ik de twee maanden voor de update en de twee maanden na de update met elkaar vergelijk is hier zelfs een kleine positieve verandering in te zien. Wanneer ik bij responsieve websites de resultaten vergelijk zie ik geen noemenswaardige veranderingen in de afgelopen maanden op het gebied van sitetijd en bounce percentage. Dit kan dus liggen aan het feit dat de update Nederland niet heeft aangedaan. Hopelijk kan ik over een paar maanden nog een nieuwe update geven!

Reactie plaatsen