arrow_drop_up arrow_drop_down
Local SEO: Scoor beter in Google Maps
20 januari 2016 
in SEO
8 min. leestijd

Local SEO: Scoor beter in Google Maps

Local SEO wordt steeds belangrijker in deze tijd. We begeven ons onder andere in een mobiele (SEO) revolutie. Mensen zoeken steeds specifieker en verwachten steeds (context)relevantere zoekresultaten. Google’s semantische zoekmachine (sinds Google Hummingbird) speelt daar op in, o.a. door ook steeds vaker lokale resultaten (Google Maps) te tonen bij zoekopdrachten die zich daar voor lenen.

Hoe optimaliseer je voor Local SEO?

In onderstaande video leg ik in 5 praktische stappen uit hoe je jouw website beter laat scoren in Google Maps (local SEO). Onder de video vind je tevens alle stappen met daarbij ook de benodigde codes en bronnen.

Stap 1: Adresgegevens op je website

De eerste logische stap is om je NAW-gegevens natuurlijk op je website te plaatsen. Dat is sowieso aan te raden om de betrouwbaarheid van je website te verhogen. Wanneer je echter enkel tekst plaatst is het in eerste instantie alleen te begrijpen voor je bezoekers. Voor Google blijft het gewoon content en dus is het raadzaam om deze gegevens te “labelen” met de juiste mark up zodat Google de betekenis (semantiek) van deze gegevens kan lezen. Bij deze nog iets meer informatie over rich markup:

Stap 2: Rich Markup achter NAW gegevens

Om je NAW-gegevens zo te labelen dat Google het begrijpt gebruik je een zogenaamde rich markup van http://schema.org/LocalBusiness.
Werk je met ons Phoenix systeem?

Dan hoef je je niet bezig te houden met ingewikkelde codes, je kunt dan gewoon je adresgegevens invullen onder het tabblad Lokale SEO. Wij zorgen er voor dat de code semantisch opgemaakt wordt:

local-seo-in-phoenix

Google map op je website

Naast je adresgegevens is het ook raadzaam om een Google kaartje met je locatie toe te voegen. Hier zie je hoe we dat bij Loorbach Financiële Diensten hebben gedaan:

Google map met adres op je website

Je kunt hier een eigen Google Map met jouw bedrijfsadres(sen) maken

Wil je geen gedoe met code? Kijk dan eens naar ons Phoenix Systeem. In Phoenix worden je adresgegevens (en vele andere website elementen) automatisch van de juiste markup voorzien zodat je nu en in de toekomst altijd code-technisch helemaal goed zit 😉

Stap 3: Google plus bedrijfspagina

Nu je adresgegevens juist op je website staan is het zaak om daarnaast één officiële bedrijfspagina bij Google plus aan te maken waar dezelfde gegevens op staan. Je kunt hier een Google bedrijfspagina aanmaken of hier je bestaande locaties managen. Zorg er dus wel voor dat je adresgegevens hier identiek zijn.

Je pagina zal wellicht al getoond worden in Google / Google Maps als mensen je bedrijfsnaam zoeken, ook dat straalt weer veel vertrouwen uit:

Scoren in Google (local SEO)

Stap 4: Google plus pagina in je website code

Om nog beter te scoren in Google maps is het raadzaam om je bedrijfspagina en je website nog duidelijker aan elkaar te koppelen. Dit doe je door de url van je bedrijfspagina als “publisher” op te nemen in de broncode van je website.

Local SEO Publisher in code

Stap 5: Maak je google plus bedrijfspagina rijk

Bij SEO geldt een regel: hoe rijker je content, des te beter je veelal scoort. Een blog met veel content, plaatjes, video’s, externe links, reacties, social shares etc. zal beter scoren dan een stukje kale tekst.

Zo werkt het ook bij een Google plus pagina. Wanneer je deze zoveel mogelijk vult met je logo, beschrijving, foto’s (in alle categorieën) etc. dan zul je in de lokale resultaten (Google maps) eerder getoond worden dan je concurrenten die hun pagina minimaal hebben ingevuld (of überhaupt geen officiële pagina hebben maar door Google zelf zijn toegevoegd aan de index).

Google plus bedrijfspagina vullen (local seo)

Vergeet ook vooral niet om goede branches voor je business te selecteren:

Branche selecteren voor Google Maps

Recensies

Ook recensies op je Google plus pagina helpen mee. Ik heb me daar persoonlijk nooit mee bezig gehouden (bij de loodgieter lekt het altijd) en ik weet uit ervaring dat je deze in veel branches niet zomaar krijgt omdat je klanten / bezoekers er simpelweg niet aan denken of niet mee in aanraking komen. Mocht je mij aan mijn eerste recensie(s) willen helpen dan is mijn dank natuurlijk oneindig 😉

Dat kan door mijn bedrijfsnaam te Googlen en op de recensie knop te klikken ofwel door rechtstreek naar de bedrijfspagina van de IMU te gaan.

Google reviews om hoger te scoren in Google Maps

Extra tip 1: Social media invloeden

Zoals je ziet worden de recensies op onze bedrijfspagina op Facebook tegenwoordig ook getoond in de zoekresultaten. Gelukkig is die sectie bij ons wel al goed gevuld 😉

Ook dit soort social media invloeden tellen mee voor je Local SEO Score, zeker wanneer je echt overduidelijk 1 officiële pagina voor je bedrijf hebt.

Extra tip 2: Mobiel vriendelijke website

Misschien overbodig om te melden maar voor de zekerheid: Zorg er natuurlijk ook voor dat je website optimaal mobile responsive of mobile adaptive is.

mobiel-vriendelijke-website

Eindresultaat

Er zijn nog tal van local seo tips die je kunt toepassen om nog beter in Google Maps te scoren maar deze basis is – zeker in Nederland – veelal al voldoende om bovenaan te komen. Heb je vragen of mooie resultaten? Deel ze hieronder!

IMU bovenaan in Google Maps

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Naast de IMU is hij eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Traffic Leaders en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller en ook zijn tweede boek 'De Online Marketing Tornado' (met Martijn van Tongeren) ging in 2 weken tijd 15.000 keer over de toonbank.