Local SEO Tips: Zo scoor je in Google Maps!
Local SEO: Scoor beter in Google Maps
20 januari 2016 
in SEO

Local SEO: Scoor beter in Google Maps

Local SEO wordt steeds belangrijker in deze tijd. We begeven ons onder andere in een mobiele (SEO) revolutie. Mensen zoeken steeds specifieker en verwachten steeds (context)relevantere zoekresultaten. Google’s semantische zoekmachine (sinds Google Hummingbird) speelt daar op in, o.a. door ook steeds vaker lokale resultaten (Google Maps) te tonen bij zoekopdrachten die zich daar voor lenen.

Hoe optimaliseer je voor Local SEO?

In onderstaande video leg ik in 5 praktische stappen uit hoe je jouw website beter laat scoren in Google Maps (local SEO). Onder de video vind je tevens alle stappen met daarbij ook de benodigde codes en bronnen.

Stap 1: Adresgegevens op je website

De eerste logische stap is om je NAW-gegevens natuurlijk op je website te plaatsen. Dat is sowieso aan te raden om de betrouwbaarheid van je website te verhogen. Wanneer je echter enkel tekst plaatst is het in eerste instantie alleen te begrijpen voor je bezoekers. Voor Google blijft het gewoon content en dus is het raadzaam om deze gegevens te “labelen” met de juiste mark up zodat Google de betekenis (semantiek) van deze gegevens kan lezen. Bij deze nog iets meer informatie over rich markup:

Stap 2: Rich Markup achter NAW gegevens

Om je NAW-gegevens zo te labelen dat Google het begrijpt gebruik je een zogenaamde rich markup van http://schema.org/LocalBusiness. Bij deze een voorbeeldcode die je zou kunnen gebruiken:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
   <span itemprop=”name”>Bedrijfsnaam</span>
   <div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
     <span itemprop=”streetAddress”>Adres</span>
     <span itemprop=”addressLocality”>Plaats</span>,
     <span itemprop=”addressRegion”>Provincie</span>
     <span itemprop=”postalCode”>Postcode</span>
   </div>
   Phone: <span itemprop=”telephone”>Telefoonnummer</span>
</div>

Werk je met ons Phoenix systeem?

Dan hoef je je niet bezig te houden met ingewikkelde codes, je kunt dan gewoon je adresgegevens invullen onder het tabblad Lokale SEO. Wij zorgen er voor dat de code semantisch opgemaakt wordt:

local-seo-in-phoenix

Google map op je website

Naast je adresgegevens is het ook raadzaam om een Google kaartje met je locatie toe te voegen. Hier zie je hoe we dat bij Loorbach Financiële Diensten hebben gedaan:

Google map met adres op je website

Je kunt hier een eigen Google Map met jouw bedrijfsadres(sen) maken

Wil je geen gedoe met code? Kijk dan eens naar ons Phoenix Systeem. In Phoenix worden je adresgegevens (en vele andere website elementen) automatisch van de juiste markup voorzien zodat je nu en in de toekomst altijd code-technisch helemaal goed zit ;)

Stap 3: Google plus bedrijfspagina

Nu je adresgegevens juist op je website staan is het zaak om daarnaast één officiële bedrijfspagina bij Google plus aan te maken waar dezelfde gegevens op staan. Je kunt hier een Google bedrijfspagina aanmaken of hier je bestaande locaties managen. Zorg er dus wel voor dat je adresgegevens hier identiek zijn.

Je pagina zal wellicht al getoond worden in Google / Google Maps als mensen je bedrijfsnaam zoeken, ook dat straalt weer veel vertrouwen uit:

Scoren in Google (local SEO)

Stap 4: Google plus pagina in je website code

Om nog beter te scoren in Google maps is het raadzaam om je bedrijfspagina en je website nog duidelijker aan elkaar te koppelen. Dit doe je door de url van je bedrijfspagina als “publisher” op te nemen in de broncode van je website.

Local SEO Publisher in code

Stap 5: Maak je google plus bedrijfspagina rijk

Bij SEO geldt een regel: hoe rijker je content, des te beter je veelal scoort. Een blog met veel content, plaatjes, video’s, externe links, reacties, social shares etc. zal beter scoren dan een stukje kale tekst.

Zo werkt het ook bij een Google plus pagina. Wanneer je deze zoveel mogelijk vult met je logo, beschrijving, foto’s (in alle categorieën) etc. dan zul je in de lokale resultaten (Google maps) eerder getoond worden dan je concurrenten die hun pagina minimaal hebben ingevuld (of überhaupt geen officiële pagina hebben maar door Google zelf zijn toegevoegd aan de index).

Google plus bedrijfspagina vullen (local seo)

Vergeet ook vooral niet om goede branches voor je business te selecteren:

Branche selecteren voor Google Maps

Recensies

Ook recensies op je Google plus pagina helpen mee. Ik heb me daar persoonlijk nooit mee bezig gehouden (bij de loodgieter lekt het altijd) en ik weet uit ervaring dat je deze in veel branches niet zomaar krijgt omdat je klanten / bezoekers er simpelweg niet aan denken of niet mee in aanraking komen. Mocht je mij aan mijn eerste recensie(s) willen helpen dan is mijn dank natuurlijk oneindig ;)

Dat kan door mijn bedrijfsnaam te Googlen en op de recensie knop te klikken ofwel door rechtstreek naar de bedrijfspagina van de IMU te gaan.

Google reviews om hoger te scoren in Google Maps

Extra tip 1: Social media invloeden

Zoals je ziet worden de recensies op onze bedrijfspagina op Facebook tegenwoordig ook getoond in de zoekresultaten. Gelukkig is die sectie bij ons wel al goed gevuld ;)

Ook dit soort social media invloeden tellen mee voor je Local SEO Score, zeker wanneer je echt overduidelijk 1 officiële pagina voor je bedrijf hebt.

Extra tip 2: Mobiel vriendelijke website

Misschien overbodig om te melden maar voor de zekerheid: Zorg er natuurlijk ook voor dat je website optimaal mobile responsive of mobile adaptive is.

mobiel-vriendelijke-website

Eindresultaat

Er zijn nog tal van local seo tips die je kunt toepassen om nog beter in Google Maps te scoren maar deze basis is – zeker in Nederland – veelal al voldoende om bovenaan te komen. Heb je vragen of mooie resultaten? Deel ze hieronder!

IMU bovenaan in Google Maps

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door Sjoerd op 21 January 2016

Dag Tonny, bedankt voor je tips! Werkt dit alleen bij zoekwoorden met daarin de vestigingsplaats van het bedrijf verwerkt? Of zie je ook dat de positie in de lokale zoekresultaten bij nabijgelegen plaatsen van het bedrijf dan verbeterd? Dat laatste merk ik eigenlijk zelden. Kun je daar ook voor optimaliseren? (anders dan het idee dat je specifieke landingspagina's maakt met daarin een nabijgelegen plaats verwerkt). Groet, Sjoerd

Door Tonny Loorbach op 21 January 2016

Dat verschilt per zoekopdracht, voor zoekopdrachten waarbij lokale resultaten relevant zijn zoals "kapper" "restaurant" "boekhouder" worden veelal meteen lokale resultaten getoond. Ook nabij gelegen plaatsen tellen dan mee maar dat is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid aanbieders. Bij dorpen met slechts enkele resultaten voor "bakker" zal een groter gebied getoond worden. Specifieke landingspagina's kunnen inderdaad heel goed werken wanneer je meerdere vestigingen of contactadressen hebt.

Door Joost op 21 January 2016

Goeie!

Door John Bredewold op 22 January 2016

Dag Tony, Je tips en webinars hebben mij de afgelopen zeer goed geholpen bij de SEO marketing van fotostudio Happy2cu in Arnhem en om die reden heb ik inderdaad je eerste review geplaatst op Google+. Veel succes met de verdere uitbouw van je bedrijf.

Door Damian op 24 January 2016

Dag Tonny, Bedankt voor de tips! Ik vraag me wel nog af hoe het zit als je meerdere adressen hebt. Ik ben nu namelijk bezig met een website voor een cateraar die twee locaties exploiteert. Is het nu verstandig om voor beide locaties een aparte site te maken, of kan het gewoon op een site? En hoe zou je dat dan doen met de semantische code? Beide adressen er op? Met vriendelijke groet, Damian

Door Coen Olde Bijvank op 8 February 2016

Goede tips over local seo, één opmerking.. pas op met het gebruik van 'google maps' op je website(s) dit kan de conversie nog aardig aantasten, dat is wat ik gemerkt heb met diverse websites en pagina's. Want als je als bezoeker over zo'n map 'swipet' dan kom je er vaak niet meer van weg.. dus klikt de gebruiker (potentiele klant) weg.. omdat hij 'vast' zit. Zou zonde zijn.. Gr. Coen

Door Coen Olde Bijvank op 8 February 2016

Met name de mobiele bezoeker :)

Door Rhode op 10 February 2016

Beste Coen, Wij zijn hier ook tegenaan gelopen. Heb jij hier toevallig een goede oplossing voor gevonden?

Door Adel Grable op 7 March 2016

Beste Rhode, Het Google Maps probleem bij mobiele apparaten herken ik en is als volgt op te lossen; function initMap(){ var isDraggable = $(document).width() > 480 ? true : false; // If document (your website) is wider than 480px, isDraggable = true, else isDraggable = false var mapOptions = { draggable: isDraggable, scrollwheel: false, // Prevent users to start zooming the map when scrolling down the page //... options options options }; } Hopelijk heb je hier wat aan ;) Met vriendelijke groet, Adel

Door Adel Grable op 7 March 2016

Wanneer je het niet wilt laten afhangen van de breedte van het scherm (zie width() > 480 ... dan kun je de volgende code toepassen: var dragging = true; if (Modernizr.touch) { dragging = false; } var args = { draggable: dragging }; Groetjes, Adel Online Marketeer @ Onlinq

Door Adel Grable op 7 March 2016

Beste Coen, Dit veelvoorkomend probleem is als volgt op te lossen: function initMap(){ var isDraggable = $(document).width() > 480 ? true : false; // If document (your website) is wider than 480px, isDraggable = true, else isDraggable = false var mapOptions = { draggable: isDraggable, scrollwheel: false, // Prevent users to start zooming the map when scrolling down the page //... options options options }; } Wanneer je deze regel niet wilt laten afhangen van de breedte van het scherm/apparaat, kun je de volgende code toepassen: var dragging = true; if (Modernizr.touch) { dragging = false; } var args = { draggable: dragging }; Met vriendelijke groet, Adel Grable Online Marketeer @ Onlinq t

Door Bram op 16 February 2016

Interessant stuk. Ik vind het ook erg tof hoe die filmpjes worden neergezet. Leerzaam

Door Thunderplugs op 18 February 2016

Onlangs Local Seo op mijn website toegepast en volgens mij werkt het allemaal prima, nu nog recensies verzamelen...

Door Maurits op 21 March 2016

Goed stuk, Kan hier veel uithalen!

Door Bert-Jan op 6 April 2016

Hoi tonny, ik heb een klein foutje gespot in het voorbeeld stukje code voor Rich Markup van NAW gegevens. Achter de span van addressLocality staat een komma (,) die er niet hoort. Verder een tof stuk! Mvg, Bert-Jan

Door Pim op 6 July 2016

Wat een gave integratie van de social media buttons bovenaan zeg!

Door Eric op 24 November 2016

Hallo Tonny, Wij zijn niet al te lang geleden van bedrijfsnaam veranderd. Verder zijn locatie en dergelijke wel hetzelfde gebleven, maar sommige bedrijvengidsen hebben nog de oude informatie. Is het belangrijk dat overal te veranderen?

Reactie plaatsen