Linkbait: Linkbuilding zoals het hoort
29 september 2014 
in SEO

Linkbait: linkbuilding zoals het hoort!

Welke website eigenaar vraagt zich nou niet af hoe je goed vindbaar kan worden zonder er je volledige werkdag aan te besteden? Zoekmachine optimalisatie kost namelijk tijd, kennis en vereist ook het nodige stukje geduld. Vooral het linkbuilding-verhaal lijkt voor veel website-eigenaren iets te zijn waar ze als een berg tegenop zien.

Toch vervelend, want je hebt simpelweg een bepaalde autoriteit nodig om de concurrenten voorbij te streven. Met een enkele pagina volgestampt met wat zoektermen ga je de wereld nou eenmaal niet veroveren. Stel je eens voor dat linkbuilding helemaal op de automatische piloot gaat. Het enige wat je hoeft te doen is kwalitatieve content bieden voor de bezoekers en de rest gaat vanzelf. Links verschijnen zomaar op pagina’s waar je doelgroep zich bevindt. Mensen delen je website op social media, wat ook direct de naamsbekendheid van je bedrijf ten goede doet. Tot slot krijg je zelfs reacties op de dingen die je doet op het internet.

“NIET WAAR! GEBEURT DAT ECHT?” – “Ja echt waar, dat gebeurt zeker!”

Misschien is de vorige alinea wat op een bijzondere manier geschreven en is het inderdaad een utopie, maar toch zit er een kern van waarheid in. Ik merk alleen dat het voor velen van ons lastig is om door middel van rijke content een bepaalde toegevoegde waarde te bieden aan de bezoekers. In dit artikel wil ik graag een aantal voorbeelden aandragen van ‘rich content’, die vraagt om gedeeld te worden. Een manier van zoekmachine optimalisatie waar Google gek op is, namelijk: ‘linkbait’.

Ga bloggen!

Als je nog niet aan het bloggen bent voor je bedrijf, start er dan snel mee. Iedere doelgroep heeft vragen waar ze dolgraag antwoord op willen hebben. Goede, waardevolle artikelen worden snel gedeeld op social media, maar ook op forums en andere websites. Bloggen is misschien een voordehand liggende methode, maar heeft zeker grote voordelen!

Ben jij dagelijks bezig met parketvloeren en wil je klanten graag informeren hoe je optimaal kunt genieten van de vloer? Schrijf eens een artikel over het onderhoud van de vloer en geef wat handige tips & tricks waar de gemiddelde huisvrouw (En huisman) niet zomaar aan denkt. Dit kan meer interactie veroorzaken dan je in eerste instantie zal verwachten. Ernst-Jan Pfauth legt in zijn boek het belang van bloggen uit en geeft je bovendien handreikingen om te beginnen met bloggen.

Schrijf een white paper of e-book

Het bieden van een gratis whitepaper op je website kan resulteren in een aantal sterke backlinks van waardevolle websites. Ook white papers en eBooks zijn vormen van waardevolle informatie.

Ik wil je ook graag meegeven, deel je whitepapers of e-books met als doel dat gebruikers je informatie gaan delen? Zorg dan dat bezoekers het direct kunnen downloaden, vraag dus niet om een e-mailadres waar je vervolgens het eBook naar toe stuurt.  Als je waarde blijft geven, zijn bezoekers sneller bereid iets voor jou te doen als je hen wat vraagt. Deze bezoekers zijn erg waardevol voor je website en bedrijf.

Interview professionals in het vak

Nodig professionals in je vakgebied uit voor een bak koffie. Stel ze een aantal vragen waar veel van jouw bezoekers ongetwijfeld een antwoord op willen hebben en voilà: je hebt weer perfect aas voor een aantal nieuwe backlinks.

Een mooi voorbeeld in de praktijk vind je op de website van Christian Slagter. Hij interviewt diverse vakprofessionals op zijn website, wat hem vaak resulteert in social shares en een backlink naar zijn website. Het is ook voor de geïnterviewde professional een kans om eens in de spotlight te komen en een bepaalde expertise te laten zien. Een mooi voorbeeld van een goede win-win situatie tussen twee ondernemers.

Maak een infographic

Visualiseer je content door middel van een infographic. Zodra je onderzoeksresultaten visueel maakt, zal de informatie vaker gedeeld worden via de sociale netwerken, zoals onder andere Pinterest, Twitter & Facebook. Als we de cijfers van deze infographic mogen geloven, wordt visuele content 60.000 x sneller verwerkt in het brein en zullen 40% van de mensen beter reageren op een infomatieve afbeelding ,dan op platte teksten. Wél 95% van de boodschap in een video wordt onthouden door de kijkers, zie onderstaande afbeelding:

Video vs tekst

Start een forum

Een forum starten is niet voor iedere website weggelegd. Je moet voldoende bezoekers hebben om het forum überhaupt van de grond te krijgen. Daarnaast zal de doelgroep ook genoeg waarde moeten zien in het gebruik van een bepaald forum.

Vergis je hier niet in, het kost enorm veel tijd om een succesvol forum van de grond te krijgen. Toch vind ik dat dit onderdeel absoluut niet vergeten mag worden in dit artikel. Een goed forum is een vangnet voor kwalitatieve backlinks. Een ander bijkomend voordeel van een forum, is dat bezoekers zorgen voor nieuwe, actuele content. Dit resulteert in een hoge diversiteit aan zoektermen waarop je gevonden zou kunnen worden op Google en de andere zoekmachines.

Een echte community builder is de affiliate marketeer Mitchel van Duuren. In een korte tijd heeft hij letterlijk een Paleo community uit de grond gestampt, met een forum als gevolg. Kijk ook eens verder dan alleen het forum. Paleo.nl en alle onderliggende websites hebben meerdere vormen van richt content.

Gebruik video’s

Bouw een band op met je bezoekers door middel van video’s. Het is misschien een heel andere vorm van content dan een infographic, toch visualiseer je bepaalde content, zodat het makkelijker te behappen is. Kijk jij niet liever naar een filmpje, dan dat je een saaie lap tekst voor je neus krijgt?

Voor een voorbeeld wil ik je even meenemen naar één van de grotere jongens onder ons, namelijk Robeco. Ze hebben een videocursus ontwikkeld waar ervaren en minder ervaren beleggers hun hart bij op kunnen halen.

Speel in op de behoefte van de bezoekers

Heb je het ook wel eens gehad? Dat je op een website zat te kijken en op eens een vreselijk handige tool tegen het lijf liep? Gewoon iets waar je in eerste instantie niet naar op zoek was, maar wat 1-op-1 aansloot bij de dienst die je wel zocht?

Het ontwikkelen van een aantal simpele, maar handige tools kan de gebruikerservaring sterk vergroten. Vergeet natuurlijk niet deze tools ‘deelbaar’ te maken, door bijvoorbeeld de codes vrij te geven en de tool beschikbaar te stellen voor andere webmasters. Een voorbeeld hiervan zijn de gratis templates voor open source applicaties, zoals WordPress. In de footer is vaak een link te vinden naar de ontwikkelaar.

En uiteindelijk…

Er zijn wel 101(+) manieren te bedenken om je website te versieren als een lekker hapje voor inkomende links. Daarom ben ik benieuwd hoe jij hier op in speelt of op in wil spelen.

Ga eens aan de slag, vraag eens aan een aantal klanten waarmee ze geholpen willen worden. En dan bedoel ik niet zomaar geholpen, maar écht geholpen worden. Geef meer dan de klant verwacht en dat zal zeker niet onopgemerkt blijven. Hoe creëer jij linkbare content?

Over de schrijver
Rick is online marketeer en mede-eigenaar bij online marketing bureau DoubleSmart, en houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op online marketing gebied. Denk hierbij aan zoekmachine marketing, online adverteren, affiliate marketing, conversie optimalisatie en alles wat er bij komt kijken om een succesvolle website op te zetten.
Thomas

Door

Thomas

op 29 September 2014

Goed dat je aandacht aan linkbuilding besteedt, Rick. Echter is de manier van LB die je beschrijft inderdaad, zoals je zelf al zegt, een utopie. Er ontbreekt namelijk iets heel belangrijks in deze blogpost: outreaching. Want als beginnende blogger/vlogger/auteur van whitepapers heb je nou eenmaal niet voldoende website bezoekers om iets aan die content te hebben. Dat is immers de reden dat je begint met SEO: je wilt meer bezoekers. Outreaching kan op veel verschillende manieren, maar de basis is dit: zoek uit wie er mogelijk geinteresseerd is in je whitepaper, video, blogbericht of infographic. En benader die mensen op een goede manier. Alleen dan zul je meer bekendheid krijgen en eventueel links kunnen 'winnen' met rijke content.

Rick Zuidbroek

Door

Rick Zuidbroek

op 29 September 2014

Thomas, bedankt voor je aanvulling op deze blog. Je legt de vinger inderdaad op de zere plek. Je stipt inderdaad aan dat outreachting op verschillende manieren kan, wellicht is het een idee om hier eens specifiek op in te haken als aanvulling op dit artikel. Het is ook niet mijn bedoeling dat de lezers van dit artikel volledig op dit paard wedden, zie het meer als een sterke aanvulling op een effectieve SEO-campagne.

Chris Rommers

Door

Chris Rommers

op 29 September 2014

Ik zou het zelfs nog wat sterker willen aanzetten dan Thomas doet. Outreaching in het kader van linkbuilding zou feitelijk direct gericht moeten zijn op het verkrijgen van links. Consequentie is dat de content die je onder de aandacht brengt bij mogelijke "linkers" van dusdanige kwaliteit moet zijn, dat je (of beter gezegd: je content) die link ook verdient en krijgt. "Super content" creëren en dan maar hopen dat je links krijgt, is ongeveer hetzelfde als naar het casino gaan. Je kan eens een keer mazzel hebben, maar de kans is klein. Als je doel is om links te verkrijgen, moet je feitelijk "reverse engineeren" en is het belang van outreaching (met link-verkrijging als doel) minstens net zo belangrijk als de creatie van content. Alle omschreven ideeën -- hoe goed en nuttig ook hoor! -- vragen tijd en/of geld. 20, 30, 40 uur of meer (of externe creatie-/ontwikkelkosten) investeren in een whitepaper/forum/infographic is -- ALS (*) het je doel is daarmee links te verkrijgen -- zonde van de investering als je niet vantevoren hebt onderzocht wie je daarnaar zou kunnen laten linken en hoe je ze kunt benaderen. (*) Er zijn natuurlijk nog veel andere legitieme redenen om goede content te maken. Je bestaande klanten/bezoekers waarde bieden of redenen om je site te blijven bezoeken, jezelf of je bedrijf profileren als autoriteit, heck... soms is "fun" al een goede reden. Maar er is maar heel weinig goede content die "vanzelf" links aantrekt. PS 1: Er is trouwens een vrij bekende case van een WordPress-template maker die vreselijk de bietenbrug is opgegaan met z'n "Made by...." footerlinkje in een van zijn gratis templates. De template werd door Jan en alleman gebruikt en ook vele duizenden keren gebruikt voor spamblogs, shady, blognetwerken, sites in de adult & gamble sfeer, etc. Gevolg was dat de template-maker honderdduizenden site-wide footerlinks naar zich toe kreeg uit de zogeheten "bad neighbourhoods" van het web.... en bij een van de eerste Penguin-updates snoeihard werd afgestraft. Geen strategie die je vandaag de dag nog wilt toepassen (of je moet dat linkje naar een site laten gaan waar je zonder tranen afscheid van kunt nemen).

Albert

Door

Albert

op 30 September 2014

Eens met sowieso de bovenstaande opmerkingen. Alles kost geld. Linkearning- bait of building, bedrijven moeten er eerst een strategisch beleid in aanbrengen. Wat niet bepaald (mijn ervaring) voor kleine bedrijfjes weggelegd is. Bloggen is de makkelijkste vorm, maar om daar opgemerkt te worden, kost de kleintjes maanden aan tijd. Grotere bedrijven, zouden het sowieso al moeten doen, anders adviseer ik ze het graag. Maar goed.. Als je dit voor marketeers schrijft, dan zijn we redelijk bekend met de punten. Voor de ondernemers, is ook deze blog een 'vluchtig' verhaal. Het kost ze teveel investering, tijd en energie. Tenzij .. ze het écht serieus oppakken. En laat dan nu mijn advies zijn voor diegenen: Blog met passie, vertel als ondernemer met overtuiging op het internet over jouw product of dienst. Maar bedenk wel: het kost je tijd (veel tijd & dus geld) plus heel veel energie en fantasie! :) * Die opt-in onder de reacties, vond ik trouwens wat minder nu ik die net zag :(

Rick Zuidbroek

Door

Rick Zuidbroek

op 30 September 2014

Klopt helemaal mannen! In mijn artikel geef indirect ook al aan dat het tijd/geld kost om je doelgroep zo goed aan te spreken dat er daadwerkelijk gelinkt wordt naar je website () Denken jullie dat het voor de kleine ondernemer niet mogelijk is om door middel van vlogs / blogs / whitepapers een extra waarde te creëren in de branche waar de eindgebruiker baat bij heeft? Ik denk dat Albert de sleutel noemt van een succesvol verhaal voor iedere ondernemer: doe het met passie! Langzaam bouwen aan een waardevolle website kan ook indirect effect hebben op de vindbaarheid. Dit kan bijvoorbeeld op bovenstaande manieren die ik heb beschreven, die voor de marketeers vanzelfsprekend zijn maar voor veel kleine ondernemers niet. Leuk dat jullie de tijd nemen verder te discussiëren over dit onderwerp!

Albert

Door

Albert

op 30 September 2014

Consistentie: Klein bedrijf (mkb) start met blog. De ondernemer, of personeel, schrijft artikelen met passie, ze vinden hun dienst/product te gek natuurlijk. En komen erachter dat dit niet het resultaat heeft als ze van te voren dachten. Ze stoppen ermee, of schrijven niet veel meer. Ook vind ik dat veel van deze ondernemingen slecht geïnformeerd worden over bloggen, zowel qua content als blogtechnische opzet gezien (door marketingbureaus). - Slechte indeling categorieën; - Slechte interne linkbuilding; - On-page gaat het vaak fout; - etc .. Maar als ze doorzetten, kunnen ze veel meer bereiken dan over het algemeen wordt gedacht.

Rick Zuidbroek

Door

Rick Zuidbroek

op 30 September 2014

Ik zie dat de HTML code van de quote niet helemaal functioneert (of ik heb een typ fout gemaakt), de volgende zin moest tussen de aanhalingstekens: "Ik merk alleen dat het voor velen van ons lastig is om door middel van rijke content een bepaalde toegevoegde waarde te bieden aan de bezoekers."

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 30 September 2014

Interessant hoe je linkbait als positief middel belicht. Ik heb juist altijd een wat negatief gevoel bij linkbaiting gehad. De manier waarop ik het begreep was vooral door prikkelende titels en/of inhoud mensen te laten "toehappen" en op die manier te zorgen dat mensen een link klikken en delen. Vaak is er dan ook sprake van (enigszins) misleidende titels. Wat jij hier noemt is wat mij betreft vooral "link earning", maar hé, linkbuilding en aanverwante zaken zijn niet mijn specialisme. Verder prima verhaal en wat mij betreft prima en nette manieren om je links te verdienen.

Albert

Door

Albert

op 30 September 2014

Linkbait klinkt inderdaad negatiever als linkearning. De term linkbait vind ik persoonlijk ook niet meer van deze tijd. Linkbuilding, is in mijn ogen het direct aanvragen van links en linkearning weer het verdienen van links dmv dus kwalitatief materiaal.

Reactie plaatsen